forskel på Honda cbx 750 f og vf 750 f beg~
Fra : Simon D

Dato : 26-08-04 11:04

Hej
Er der nogen som kan komme med lidt forskelle på disse modeller og om den
ene er at fortrække frem for den anden.
På forhånd tak
Simon

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-08-04 14:34

Simon D" <side@"FJERN wrote:
> Hej
> Er der nogen som kan komme med lidt forskelle på disse modeller og om
> den ene er at fortrække frem for den anden.
> På forhånd tak

Jeg har haft en VF750*S* med en skøn V4 motor med SVJH 86 heste fra 45kilokm
til 100kilokm. Rygtet siger at knastakslerne "altid" ryger på dem (og der er
4 af dem). Jeg havde aldrig problemer med det - men min havde også fået en
original Honda opgradering (noget med et stemplet kryds et sted på
motorblokken). CBX'eren har vist en mere traditionel rækkefirer - kender den
ikke. Gå efter VF'eren hvis du er til noget lidt anderledes, CBX hvis du er
traditionalist. De allertidligste VF'ere havde elektroniske instrumenter der
fungerede ad hekkenfeldt til, så det blev droppet senere. LCD gearangivelse
forblev dog på modellen - lidt sjovt at skifte fra "5" til "OD"

--
vh
Torben Scheel

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 26-08-04 14:27

On Thu, 26 Aug 2004 12:03:35 +0200, Simon D wrote:

> Hej
> Er der nogen som kan komme med lidt forskelle på disse modeller og om den
> [...]

Den VF der ødelægger knastaksler er en katastrofe.
En god ven havde sådan et dyr, og vi erstattede den ene motor efter den
anden i den, men da der er tale om en decideret fejlkonstruktion hjalp det
ikke ret meget.
Knastakslerne holdt ca. 30.000 km - Kortere hvis den fik lov til at gå i
tomgang når den var kold.
Præcist hvilke årgange der er tale om ved jeg ikke, men pas på.

Edvard Korsbæk

Fra : Richard

Dato : 26-08-04 17:23

Edvard Korsbæk wrote:

> Den VF der ødelægger knastaksler er en katastrofe.

Ja, fint nok, men det galdt de tidligste '82-83-modeller af C, F og
S-modellerne og indtil de fik skiftet oliegalleriet og knastakslerne. Mere
om det på www.honda-v4.com m.fl. Honda V4-sites. - her er tale om den
senere RC24 udgave af VFR750F fra '88 med en bundsolid motor af en nyere
generation. Siger det blot, inden VFR-folket kaster sig over dig og Torben

IMHO kan CBX750 bedre sammenlignes med en VF750S, som Torben er inde på -
og som fik sit knastproblem fixet rimelig godt i '85 - ikke den langt mere
sportige, men alligevel langtursegnede VFR750F fra '86 og fremover.

Så det er ikke kun en-kedelig-raekke-4er vs en-V4-med-indbygget-charme
diskussion, men helt forskellige behov. Som alternativ til CBX750 findes
desuden CBX650 med kardan, som jeg nok personligt ville foretraekke af
vedligeholdelsesmaessige grunde

--
Richard Pade, CPH, DK

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 28-08-04 01:24

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message

> [...]
> diskussion, men helt forskellige behov. Som alternativ til CBX750 findes
> desuden CBX650 med kardan, som jeg nok personligt ville foretraekke af

Tak for informationen om www.honda-v4.com. En meget interessant og fyldig
informationskilde for mig som satser på at købe en CBR eller VFR 400.

Mvh. Gert
BMW R100, Honda 125 Wave, Honda XR 250, Honda VTR 1000 og Honda Civic 1,7.

Fra : Richard

Dato : 28-08-04 11:01

Gert Bo thorgersen wrote:

> Tak for informationen om www.honda-v4.com. En meget interessant og fyldig
> informationskilde for mig som satser på at købe en CBR eller VFR 400.

Du er velkommen, Gert. Vi glaeder os til at se, hvad du finder derude; en
RVF400/VFR400R måske

--
Richard Pade, CPH, DK

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-08-04 17:14

"Simon D" <side@"FJERN"stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen som kan komme med lidt forskelle på disse modeller og om den
> ene er at fortrække frem for den anden.

En væsentlig forskel er at VF er en V4 og CBX er en R4 motor.

CBX har hydrauliske ventiler - dejligt vedligeholdelsesfrit.

Asger
V-Strom

Fra : Richard

Dato : 26-08-04 17:24

Asger Steffensen wrote:

> CBX har hydrauliske ventiler - dejligt vedligeholdelsesfrit.

God pointe Asger, det havde CBX650 ioevrigt også, IMHO

--
Richard Pade, CPH, DK

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 17:44

Simon D <side@"FJERN"stofanet.dk> skrev i en
> Hej
> Er der nogen som kan komme med lidt forskelle på disse modeller og om den
> ene er at fortrække frem for den anden.

CBX750 blev haste-udviklet da Honda's V-4 koncept totalt floppede p.g.a.
smøreproblemer i topstykket på primært 750'erne og 1000'erne. Ergo: hold dig
fra VF'erne!
Med CBX'en gik man tilbage tid den række-4 konfiguration, som Honda på det
nærmeste har opfundet; men uden at kalde CBX750 for et flop er den, set i
bakspejlet, kun et nødprogram som holdt Honda inde i kampen i den dengang
hårde 750'er-klasse, indtil den bundsolide VFR blev lanceret!
Som nye gik de firecylindrede CBX'ere (CBX-navnet hører ellers til Hondas
seks-cylindrede 1000'er) som en symaskine, men jeg synes at ihvertfald de
550'ere jeg har hørt sidenhen, har mistet deres jomfruelighed, ligesom jeg
også
har hørt om flere nærmest opslidte 550'ere!

Når jeg tillægger den kendsgerning at jeg ikke er den store Honda-elsker
blandt gruppens skribenter, kan det vel ikke undre dig at min anbefaling er
at kigge efter noget helt tredie - F.eks. en kardantrukket Yamaha XJ650 af
omtrent samme alder :-/

--
Armand

Fra : Richard

Dato : 31-08-04 21:31

Armand wrote:

> CBX750 blev haste-udviklet da Honda's V-4 koncept totalt floppede p.g.a.
> smøreproblemer i topstykket på primært 750'erne og 1000'erne. Ergo: hold dig
> fra VF'erne!

Armand, vi taler om '88-modeller, dvs RC24 for V4-modellens vedkommende!
Du ved godt, at det omtalte smøreproblem ikke gælder den udgave af Honda's
V4-motor...

> [...]
> 550'ere jeg har hørt sidenhen, har mistet deres jomfruelighed, ligesom jeg
> også har hørt om flere nærmest opslidte 550'ere!

...fra midt-80erne...

> Når jeg tillægger den kendsgerning at jeg ikke er den store Honda-elsker
> blandt gruppens skribenter

...det skinner igennem

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 22:08

Richard <rpaderichard@netscape.net> skrev i en

> Armand, vi taler om '88-modeller, dvs RC24 for V4-modellens
> vedkommende!
> Du ved godt, at det omtalte smøreproblem ikke gælder den udgave af
> Honda's V4-motor...

Øh?
Hvorudfra udleder du dét? Årgangen??
Jvf. subj. drejer det sig om en VF750F - Årgangen er i forhold til
designationen mere diffus at pinpointe modellen ud fra Qua muligheden for
"forsinket" indregistrering, hvorfor jeg holder mig fast til subj. og ikke
regner det for at dreje sig om en VFR750F, som rigtigt nok ikke har
problemet, og også bliver nævnt af mig som bundsolid i samme indlæg!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 31-08-04 22:58

Armand wrote:

> Øh?
> Hvorudfra udleder du dét? Årgangen??

Subject: "forskel på Honda cbx 750 f og vf 750 f begge 88´er"

- godt nok skal der tages myriader af forbehold herinde; men så meget må
vi vel kunne regne med

> [...]
> regner det for at dreje sig om en VFR750F, som rigtigt nok ikke har
> problemet, og også bliver nævnt af mig som bundsolid i samme indlæg!

Netop, det er det jeg husker, du har sagt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 01-09-04 13:09

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> Subject: "forskel på Honda cbx 750 f og vf 750 f begge 88´er"
> - godt nok skal der tages myriader af forbehold herinde; men så meget må
> vi vel kunne regne med

Øhh?
Jeg bliver lige nødt til at gentage det argument, for at det ikke(!) er en
VFR(á RC24), som er at læse nedenfor, eftersom du ikke modsiger mig deri -
Eller hva'? :
"
"!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 01-09-04 17:16

Armand wrote:

> Øhh?
> Jeg bliver lige nødt til at gentage det argument, for at det ikke(!) er en
> VFR(á RC24), som er at læse nedenfor, eftersom du ikke modsiger mig deri -

Vi kører i ring, Armand - men mon ikke Simon D har fattet pointen og
nu blot skal finde ud af, om det er en overgemt VF750F eller en ('88)
VFR750F, han har i hænderne ?-)

Fra : Armand

Dato : 02-09-04 00:27

> [...]
>
> Vi kører i ring, Armand - men mon ikke Simon D har fattet pointen og
> nu blot skal finde ud af, om det er en overgemt VF750F eller en ('88)

OK!
Men jeg vil så lige afslutte min ring med at fastslå at det er en brøler af
rang hvis man som VFR-ejer sætter sin motorcykel til salg som "VF750F",
hvorfor at jeg forventer muligheden derfor for særdeles ringe :-|

Prislejet, der endnu ikke er nævnt, vil forøvrigt hurtigt give et hint:
En VFR vil formentlig ikke stå til under 45.000,- kr, hvor en VF ikke(!) vil
komme tilnærmelsesvis så højt op :-|

--
Armand

Fra : Richard

Dato : 02-09-04 16:37

Armand wrote:
> [...]
> rang hvis man som VFR-ejer sætter sin motorcykel til salg som "VF750F",
> hvorfor at jeg forventer muligheden derfor for særdeles ringe :-|

Ja, helt enig, men...

> Prislejet, der endnu ikke er nævnt, vil forøvrigt hurtigt give et hint:

....hvor står prisen? - hvem siger det er to cykler i samme prisleje, vi
taler om

> En VFR vil formentlig ikke stå til under 45.000,- kr, hvor en VF ikke(!) vil
> komme tilnærmelsesvis så højt op :-|

Så har du ikke checket priserne hos MC-forum Estate i Ølstykke -
www.mc-forum.com - de har haft en '83 VF750S til salg for knap 55 kkr
(!) i et års tid, tror jeg

- ikke at jeg på nogen måde anfægter, at cyklen er det værd - det er jo
en rigtig herrecykel Spørgsmålet er bare, hvem der vil give ca. 20
kkr over markedsprisen for at få 2 års reklamationsret...

Fra : Armand

Dato : 02-09-04 18:21

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> ...hvor står prisen? - hvem siger det er to cykler i samme prisleje, vi
> taler om

Det er lidt ligesom du kun når at læse den første halvdel af alle mine
sætninger :-/
Jeg skriver jo netop at det unævnte(!) prisleje vil kunne give et hint om
typen!

> [...]
> en rigtig herrecykel Spørgsmålet er bare, hvem der vil give ca. 20
> kkr over markedsprisen for at få 2 års reklamationsret...

Det er jo så heller ikke uden grund at den har stået over så længe :-/
"Estate" kan oversættes som "fast ejendom", og dét er den jo næsten ligefrem

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 02-09-04 21:19

Armand wrote:

> Det er lidt ligesom du kun når at læse den første halvdel af alle mine
> sætninger :-/

Ja, undskyld, men fyr så hellere pointen af i starten

> Jeg skriver jo netop at det unævnte(!) prisleje vil kunne give et hint om
> typen!

Ok, ja, det overså jeg, men med det forbehold, at priserne stammede fra
en lige så virkelighedsfjern sælger som Mc-forum

> Det er jo så heller ikke uden grund at den har stået over så længe :-/

Nope.

> "Estate" kan oversættes som "fast ejendom", og dét er den jo næsten ligefrem

*lol*

Ville iøvrigt engang kigge ind og se, hvilken stand hans cykler var i,
men kunne ikke finde stedet efter det kort, han har et eller andet sted.
Det fremmer næppe heller salget

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK