klassisk i populærmusik
Fra : Holger Jensen

Dato : 25-08-04 23:38

Hej....
Jeg mangler en liste med forslag til populærmusik, kendte pop/rock-numre
hvor i der benyttes klassiske satser.
For at spore ind på hvor jeg vil hen, så kan jeg som ex nævne...Bryllup på
Troll-Haugen af Grieg bliver benyttet af Kim Larsen (i et nummer jeg ik kan
huske hvad hedder :) eller fx A whiter shade of pale som originalt er af
Bach.
Har I nogle forslag? gerne med link til lytteeks.

På forhånd tak.
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards

Holger L. Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-08-04 23:49

Holger Jensen skrev:
> Har I nogle forslag?

The Nice: Karelia Suite (Sibelius)

Jethro Tull: Brandenburger (Bach)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-08-04 23:57

Herluf Holdt, 3140 skrev:
> The Nice: Karelia Suite (Sibelius)
> Jethro Tull: Brandenburger (Bach)

Sikke noget sludder. Brandenburger er også med The Nice.
Det var "Bourée" med Jethro Tull jeg tænkte på.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : David Rasmussen

Dato : 26-08-04 10:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Sikke noget sludder. Brandenburger er også med The Nice.
> Det var "Bourée" med Jethro Tull jeg tænkte på.

Hmm. Jeg har ikke hørt noget populærmusik som bruger noget fra
brandenburgerkoncerterne. Jeg har hørt noget forfærdeligt bæ på P3 som
bruger noget fra air-satsen fra hans tredie orkestersuite.

/David

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-08-04 10:39

David Rasmussen skrev:

> Hmm. Jeg har ikke hørt noget populærmusik som bruger noget
> fra brandenburgerkoncerterne. Jeg har hørt noget forfærdeligt
> bæ på P3 som bruger noget fra air-satsen fra hans tredie
> orkestersuite.

Ja, det burde være "forbudt" at maltraktere klassisk musik på den
måde. Jeg har optaget et klip fra Albinonis "Adagio" med en svensk
velsyngende damesangerinde sidst i 1970'erne.

Men da Holger nævnte Procol Harums "rock/pop"-klassiker
"A Whiter Shade of Pale", mente jeg også at jeg kunne tage
"The Nice" (1968) og "Jethro Tull" (1969) med i det gode selskab,
selvom man vel i dag vil kalde de to grupper for "rockgrupper".
Du har helt ret i at det ikke er "populærmusik".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Morten S Hansen

Dato : 26-08-04 13:29

Jeg er personligt meget stor fan af det engelske rockband MUSE - de benytter
sig af nogle storslåede klaver-soloer... Jeg kender tilgengæld ikke så meget
til klassisk og kan ikke lige huske komponisten de er indspireret af...

Deres hjemmeside er www.muse.mu

mvh Morten S Hansen, Roskilde

Fra : Nikolaj

Dato : 26-08-04 19:25

"Holger Jensen" <hlj@pc.dk> wrote in message
> [...]
> Bach.
> Har I nogle forslag? gerne med link til lytteeks.

Lemon Incest med Serge og Charlotte Gainsbourg er bygget over Chopins opus
10 nr. 3 (hvordan det så ellers skal forstås hehe)

Nikolaj

Fra : Martin

Dato : 27-08-04 23:29

Nas - I know I can