Kabelforvirring
Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 24-08-04 21:53

I morges på vej til skole reagerede min CPI popcorn pludselig ikke
længere optimalt på mine "vrik" med gashåndtaget... Min første tanke var
derfor et sprunget gaskabel...

Hjem og hive frontskjoldet af, for at konstatere at kablet ryger ned til
en form for fordelerboks hvorefter det så deler sig i to (se
http://129.142.31.8/DAT/pic/l/22204045201.JPG ). Det ene går (som
forventet) ned og hiver i gasspjælet i karburatoren, og dette kabel er
der tilsyneladende ikke noget i vejen med.

Til gengæld er det andet tydeligvis knækket, men hvad pokker er det dog
for et kabel? Det sidder ret godt fast i et eller andet, så jeg kan ikke
umiddelbart ved at hive i det konstatere hvor det "bliver af" når det
kravler væk fra synsfeltet :(

Kan nogen mon opklare "mysteriet", så jeg slipper for at afmontere
unødigt mange diverse skjolde af for at finde kablets "videre vej", men
forhåbentlig blot kan finde den anden ende af det og få det skiftet?

På forhånd mange tak

--
Michael

Fra : Hekto

Dato : 24-08-04 22:39

In article <412BAAB8.9C14CD78@invalid.tld>, none@invalid.tld says...
> [...]
> unødigt mange diverse skjolde af for at finde kablets "videre vej", men
> forhåbentlig blot kan finde den anden ende af det og få det skiftet?

Ja, det andet kabel går til oliepumpen. Jo mere gas man giver, jo mere
olie får den.
Faktisk er dette et glimrende, belastningsafhængigt smøresystem, som på
mange 'finere' mærker, er sparet væk!!!
Sjovt nok, findes det så på CPI, som endda sælges af T. Hansen!

.... avs! ... avs!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 05:41

> Ja, det andet kabel går til oliepumpen. Jo mere gas man giver, jo mere
> olie får den.

-og når jeg så har kørt med det kabel sprunget har den så fået sådan cirka -
intet olie... hmm... ikke smart... nå, jeg må ud og kigge på det, tak for
hjælpen...

--
Michael

Fra : RpR

Dato : 25-08-04 06:02

> -og når jeg så har kørt med det kabel sprunget har den så fået sådan
cirka -
> intet olie... hmm... ikke smart... nå, jeg må ud og kigge på det, tak for
> hjælpen...

Hvis du er lidt nærig kan du manuelt blokere pumpen i fuld position ved
f.eks. at vende fjederarmen på pumpen om. Så får den konstante 3% olie. En
praksis jeg alligevel gør på alle maskiner jeg tuner og som stadigvæk skal
køre med oliepumpe

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 07:10

In article <412c1d55$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
rpr@mopedgallery.dk says...
> [...]
> praksis jeg alligevel gør på alle maskiner jeg tuner og som stadigvæk skal

Dels er det ikke sikkert at den giver 3%, dels er det slet ikke sikkert
at 3% er det korrekt ved fuld gas.
Derudover er det en fjoldet ting at gøre, når der ikke køres race, hvor
fuld oliedocering er OK, da der køres med fuld gas hele tiden.

Den belastningsafhængige dosering mindsker 'savleriet' når der
alligevel ikke køres fuld gas, og giver derved mindre vedligeholdelse.
De fleste systemer giver rigeligt med olie i forvejen.
Du øger på ingen måde pålideligheden, da oliepumpen kan svigte
alligevel. Specielt på de modeller hvor den er trukket af en lille rem
på krumtappen, er der altid en risiko.
Overdosering af olie, gavner heller ikke pålideligheden noget som
helst, så længe det oprindelige smøresystem fungerer som det skal.

Hvis der var en idé i det du foretager dig, var den nok 'opfundet' for
længe siden. Den eneste grund til at man 'sparer' den
belstningsafhængige justering væk, er for at tjene mere, og det kan
igen lade sig gøre med moderne olie. Brugeren ( den almindelige
bruger!) må så leve med et højere olieforbrug, og deraf følgende
omkostninger.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-08-04 15:19

Hekto wrote:
> Den belastningsafhængige dosering mindsker 'savleriet' når der
> alligevel ikke køres fuld gas, og giver derved mindre vedligeholdelse.

???????????? (ok, jeg fik et par for mange;)

Er der sket noget med knallertkulturen siden dengang jeg var knægt?
dengang kørte vi fanme da altid med fuld gas! :)

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 16:09

In article <slrncip7tn.d15.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Er der sket noget med knallertkulturen siden dengang jeg var knægt?
> dengang kørte vi fanme da altid med fuld gas! :)

Os' på RD'en???

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-08-04 18:06

Hans Joergensen skrev:

> Er der sket noget med knallertkulturen siden dengang jeg var knægt?
> dengang kørte vi fanme da altid med fuld gas! :)

Det gør vi stadig.. så længe der ikke er flere heste under "hjelmen"
så skal den bare have fuld anne for at følge med trafikken.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : RpR

Dato : 26-08-04 18:23

> Dels er det ikke sikkert at den giver 3%, dels er det slet ikke sikkert
> at 3% er det korrekt ved fuld gas.

Nu har jeg ingen anelse med CPI, men på både min RS 50'er og min Piaggio ZIP
ryger der 3% olie gennem når den er fuldt åbnet. Jeg ved at pumpen på Zippen
i "minimal" tilstand gir under 1% olie.

Nu kører jeg også relativt aggressivt, og det bekymrer mig ikke at
udstødningen sovser en lille anelse (zippens gør faktisk slet ikke), så vil
jeg hellere være på den sikre side med en god olie der først forbrændes i
udstødnings systemet, når den er færdig med at smøre maskineriet.

> Du øger på ingen måde pålideligheden, da oliepumpen kan svigte
> alligevel. Specielt på de modeller hvor den er trukket af en lille rem
> på krumtappen, er der altid en risiko.

Det sker meget meget sjældent at en pumpe svigter. Selv ved hårde
belastninger. Pumpen på min RS'er har nu kørt ~14000km, hvoraf de eneset
lovlige km var dem på fabrikken da den blev afprøvet. De sidste 4000km har
den haft 16hk+ at lege med, hvor den typisk tar 12,500rpm inden jeg banker
den i næste gear. Pumpen dur endnu
Zippen har remtræk til pumpen og det er jeg heller ikke helt tryg ved. Men
kender da ingen der har sprunget remmen, og hvis den kontrolleres jævnligt
er det jo bare at skifte den hvis den blir mør.

Fra : GK

Dato : 27-08-04 22:55

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kender da ingen der har sprunget remmen, og hvis den kontrolleres jævnligt
> er det jo bare at skifte den hvis den blir mør.

sådan en rem skal skiftes lige som en tandrem på en bil ,, jeg skifter
min når jeg skifter ruller ... de 70 eller 100 kr er ikke værd at spare når
man har lukket op alligevel ..... systemet er vel godt nok .. når man bare
vedligeholder det .. jeg har set en rem der var sprunget .. på en runner
men men men
fjolset hade også kørt 19000km og det hade rullerne også .. de så meget
flade ud .. så skal såden en jo springe

> - RpR
> MopedGallery - More addictive than heroine
> http://www.MopedGallery.dk
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --

---

Fra : RpR

Dato : 29-08-04 19:06

> sådan en rem skal skiftes lige som en tandrem på en bil ,, jeg skifter
> min når jeg skifter ruller

Uha, jeg skifter ruller ved max. 1000km

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 09:28

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er lidt nærig

Et nyt kabel kan jeg nok lige få råd til :)

--
Michael

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 06:59

In article <412C1877.734E81C5@invalid.tld>, none@invalid.tld says...
> -og når jeg så har kørt med det kabel sprunget har den så fået sådan cirka -
> intet olie... hmm... ikke smart... nå, jeg må ud og kigge på det, tak for
> hjælpen...

Nej, den får olie, bare bestemt af omdrejningerne istedet. Mængden har
dog været sbestemt af hvilken position oliereguleringen har stået i.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 09:31

> Nej, den får olie, bare bestemt af omdrejningerne istedet. Mængden har
> dog været sbestemt af hvilken position oliereguleringen har stået i.

Ok, det var da altid noget... den gik bare i stå på sådan en "ubehagelig"
måde at jeg - efter at have set dit svar - fik mistanke om at den måske var
helt gal... Men har ikke lige haft tid til at kigge på det endnu...
I øvrigt, er der nogen der kan sige sådan cirka hvor jeg finder oliepumpen
henne (gerne hvis nogen kan sige den sidder i nærheden af en eller anden
"kendt" ting...)? Har været inde og finde billede på T. Hansen, men synes
ikke lige det ligner noget jeg har set de andre gange jeg har rodet... Men
som sagt, har ikke haft tid til at kigge ordentligt på det endnu...

På forhånd tak

--
Michael

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 09:42

In article <412c4e5a$0$278$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
none@invalid.tld says...

> [...]
> ikke lige det ligner noget jeg har set de andre gange jeg har rodet... Men
> som sagt, har ikke haft tid til at kigge ordentligt på det endnu...

Det kan ikke udelukkes, at den har revet stemplet og cylinderen. Om, og
hvor meget kan man først se når man skilder den ad.
Oliepumpen sidder sansynligvis forrest på selve blokken. Der går et par
slanger til og fra, samt et kabeltræk.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 10:04

> [...]
> hvor meget kan man først se når man skilder den ad.
> Oliepumpen sidder sansynligvis forrest på selve blokken. Der går et par

Oki... tak for din hjælp... jeg må hjem og rode :)

--
Michael

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 15:28

> Det kan ikke udelukkes, at den har revet stemplet og cylinderen. Om, og
> hvor meget kan man først se når man skilder den ad.

Jeg har nu været ude at rode, og det lykkedes mig sørme at finde den famøse pumpe
:D
Kablet ser heller ikke ud til at være noget problem at skifte, men kan dog først
få fat i et i morgen (OT: må da vist betegnes som tyveri ved højlys dag at skulle
betale 200 kr. for en stump wire ved T. Hansen, men det er nok ikke til at få fat
i andre steder hvis det skal passe i længden).

Jeg kan dog ikke lide at jeg ikke kan starte den (hev lidt i oliepumpen samtidig,
for ikke at gøre mere skade end der sket allerede). Men jeg har ikke mod på at
pille cylinderen af selv, så godt har jeg ikke styr på det tekniske :)
Men - hvis nu vi antager at cylinder/stempel har fået sig en ordentlig rivetur,
ville der så godt nok stadig være kompression når man træder kickstarteren ned
(det er der nemlig..)?

--
Michael

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 16:08

In article <412CA1EA.1B6A4CAE@invalid.tld>, none@invalid.tld says...
> [...]
> ville der så godt nok stadig være kompression når man træder kickstarteren ned

Ja, det kan der godt være. Skaden kan jo bare være, at den 'klemte
lidt', da den manglede olie.
At tage cylinderen af er ikke svært ... kun besværligt!

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 25-08-04 16:14

> Ja, det kan der godt være.

Det var ellers en skam :)
Vil jeg "skade" den endnu mere hvis jeg forsøger nogle gange at starte igen når jeg har
fået fat i et kabel (hvis jeg evt. bare har fået den druknet eller måske har pumpet for
meget olie ind med "håndkraft".)?

> At tage cylinderen af er ikke svært ... kun besværligt!

Hehe... okay... tror nu alligevel jeg allierer mig med en der har prøvet det før - kald
mig bare bangebuks :)

-og du skal igen have mange, mange tak for din hjælp.

--
Michael

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 20:45

In article <412CACA0.733AA490@invalid.tld>, none@invalid.tld says...
> [...]
> fået fat i et kabel (hvis jeg evt. bare har fået den druknet eller måske har pumpet for

Skaden er jo sket ... hvis den er sket. Det værdste der kan ske er at
den sætter sig helt.
Giv den et bløp olie i benzinen, så den ikke får for lidt de første
kilometer.

Hvis den siger mislyde, eller rasler når der gasses op/ned, er der nok
sket et eller andet, der bør ses på! Det samme hvis den taber/har tabt
trækkraft.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 26-08-04 14:30

Hekto skriver:

> Skaden er jo sket ... hvis den er sket.

Tror nok jeg var heldig... den kører i hvert fald nu, så må den stå sin prøve når jeg skal i
skole i morgen (2 x 20 km.)

Men hermed min opfordring til alle CPI-ejere om at standse øjeblikkeligt hvis gashåndtaget
"mærker" anderledes end normalt...:)

--
Michael

Fra : GK

Dato : 27-08-04 22:59

"Michael Kjærsgård" <none@invalid.tld> skrev i en meddelelse
> [...]
prøve når jeg skal i
> skole i morgen (2 x 20 km.)
>
> Men hermed min opfordring til alle CPI-ejere om at standse øjeblikkeligt

nu er systemet smart lavet på en Gilera Runner H2O den rem trækker
også vandpumpen og olie pumpen .. springer den vil man jo kunne se det på
temp måleren

---