Kristne ismer
Fra : Live4Him

Dato : 09-05-01 16:59

I et engelsk opslagsværk fandt jeg ordet "Sacrementalism" men da jeg så
efter i min danske fremmedordbog fandt jeg (underligt nok) intet der
modsvarede dette på dansk. Hvor mange kristne "-ismer" er der og hvad er en
"-isme" ?

jørgen.

Fra : anderspj

Dato : 09-05-01 18:36

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dbpjh$gpi$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> efter i min danske fremmedordbog fandt jeg (underligt nok) intet der
> modsvarede dette på dansk. Hvor mange kristne "-ismer" er der og hvad er

En "-isme" er vel bare udtryk for en bestemt retning eller gruppe indenor
Kirken.

Katolicisme og Protestantisme er vel de to største "ismer" jeg lige kan
komme på. Der er selvfølgelig også Arianismen og Baptisme. Eller Pietismen.

Der er sikkert nogen i gruppen, der kan nævne andre "ismer"...

--
KH
Anders

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-05-01 21:48

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>Hvor mange kristne "-ismer" er der

Der er et utal - der gives ikke noget bestemt nummer.

>og hvad er en "-isme" ?

En "isme" er en retning indenfor religion, filosofi, kunst, litteratur
og lign., hvis benævnelse slutter på suffixet "-isme" - ofte er der en
bibetydning af det omtalte fænomen optræder i en ekstrem, overdreven
eller ensidig grad.

Venlig hilsen,

--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Live4Him

Dato : 09-05-01 21:59

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og lign., hvis benævnelse slutter på suffixet "-isme" - ofte er der en
> bibetydning af det omtalte fænomen optræder i en ekstrem, overdreven
~~~~~~~~~~~~~~
Annihilisme - læren om total tilintetgørelse, er vel et godt eksempel på en
ekstrem, overdreven og ensidig bibelforståelse ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-05-01 22:13

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Annihilisme - læren om total tilintetgørelse, er vel et godt eksempel på en
> ekstrem, overdreven og ensidig bibelforståelse ?

Fundamentalisme er værre.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Live4Him

Dato : 09-05-01 22:25

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fundamentalisme er værre.
~~~~~~~~~~~~
Og hvad lægger du så i det ?
Jeg er fundamentalist.
Er det da bedre at være relativist eller liberal ? Din egen pastor i
Karlslunde, Helge Pahus er da også fundamentalist. Er det forkert at tro på
Guds ord ?

jørgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-05-01 23:57

"Live4Him" <au_536@lite.dk> writes:

> Og hvad lægger du så i det ?

Her i gruppen betyder udtrykket noget i stil med "En, der insisterer
på, at hvert ord, der står i Bibelen skal læses bogstaveligt og at
ingen menneskelige fejl er til stede deri, på trods af at enhver med
sund fornuft for 25 øre kan se, at det er noget vrøvl."

> Din egen pastor i Karlslunde, Helge Pahus er da også
> fundamentalist.

Ikke på den måde.

> Er det forkert at tro på
> Guds ord ?

Ja. Tro på Jesus. Det er væsentligt smartere. Bibelen er skrevet af og
redigeret af mennesker. Under inspiration, javel, men stadig mennesker
- og mennesker laver fejl.

Eller forklar mig lige, hvordan det kan være, at Johannes kun citerer
de "Sandelig siger jeg dig"-Jesus-ord, hvor han siger "sandelig,
sandelig", mens Mattæus, Markus og Lukas citerer dem, hvor han kun har
et enkelt "sandelig" med.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Live4Him

Dato : 09-05-01 22:36

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Fundamentalisme er værre.
~~~~~~~~~~
Here we go again - jeg gider bare ikke være skydeskive mere.

*plonk*

jørgen. (fundamentalist)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-05-01 22:14

"Live4Him" <au_536@lite.dk> mælte sligt:

>Annihilisme - læren om total tilintetgørelse, er vel et godt eksempel på en
>ekstrem, overdreven og ensidig bibelforståelse ?

Det vil jeg ikke tage stilling til, men nej, det var ikke det fænomen,
jeg hentydede til. Dét er derimod, når man f.eks. bruger "islamisme" for
at betegne en overdrevent nidkær form for politisk islam (parallelt med
"zionisme") eller intellektualisme, der betegner den overdrevne
forkærlighed for det intellektuelle simpelthen fordi det er
intellektuelt.

Venlig hilsen,

Fra : Andreas Falck

Dato : 15-05-01 07:43

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Annihilisme - læren om total tilintetgørelse, er vel et
> godt eksempel på en ekstrem, overdreven og ensidig
> bibelforståelse ?

Som ikke desto mindre er i fuld harmoni med Bibelens lære om de
fortabtes skæbne!

"Det evige Evangelium" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!