styrthjelme
Fra : S.B.

Dato : 24-08-04 19:27

Nogen der kender nogle sider hvor an kan læse lidt om de forsk. mærker
savner en uden vindstøj i, samt en god forklaring tilk konene hvorfor det
netop er nødvendig at bruge mere end 700 kr. på en hjem.
den ene godkendte hjelm er vel lige så god som alle andre mener hun

Søren B

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-08-04 20:08

S.B. wrote:
> Nogen der kender nogle sider hvor an kan læse lidt om de forsk. mærker
> savner en uden vindstøj i,
Der var en støjtest i Bike for noget tid siden, men jeg kan ikke lige
huske hvornår

>samt en god forklaring tilk konene hvorfor det
> netop er nødvendig at bruge mere end 700 kr. på en hjem.
> den ene godkendte hjelm er vel lige så god som alle andre mener hun

En godkendt hjelm er kun lige akkurat god, mens en dyrere (og som regel)
bedre hjelm giver bedre beskyttelse, lavere vægt, bedre pasform,
m.m..... alt sammen noget som bidrager til sikkerheden
Der er faktisk en hjelmtest, i det nyeste nummer af Bike, som fokuserer
meget på sikkerhed...

Argumentet burde da forøvrigt være enkelt nok...
Holder hun ikke nok af dig til at du skal have den bedst mulige
beskyttelse..????

Selvom det retteligt skal siges at i den allerdyreste ene af skalen
betaler(over 4000,- IMHO) betaler man sonm regel ikke længere for ekstra
sikkerhed , men særlig lækker lakering og div finesser...

Thore

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 24-08-04 20:56

SmaRTrxxv wrote:

> En godkendt hjelm er kun lige akkurat god,

Forglemmelse.......
Det jeg mener er ikke at den er god, men kun lige nok til at blive
godkendt..

Thore

Fra : Hekto

Dato : 24-08-04 22:46

In article <412b9206$0$25980$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
thoreentotre@firefemseksget2net.dk says...
> [...]
> m.m..... alt sammen noget som bidrager til sikkerheden
> Der er faktisk en hjelmtest, i det nyeste nummer af Bike, som fokuserer

Flere tests har vist vist at den ikke holder helt vand!?
Var der ikke noget med at plast i nogle tilfælde var bedre end fiber?

En hjelm der er godkendt ... er godkendt, hverken mere eller mindre.
Måske kan den holde til mere, måske ikke.
Selvfølgelig betyder støj, pasform, sammen med anden komfort, også en
del for prisen. Det gør fanzy bemaling og mange farver også!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-08-04 05:47

Hekto wrote:
> In article <412b9206$0$25980$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
>
> En hjelm der er godkendt ... er godkendt, hverken mere eller mindre.

Der er jeg ikke enig, det er man heller ikke i Sverige... hvorfor de er
ved at ændre reglerne således at der bliver skrappere krav til MC-hjelme
end til knallerthjelme!

Thore

Fra : Hekto

Dato : 25-08-04 07:18

In article <412c19ca$0$26367$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
> [...]
> Der er jeg ikke enig, det er man heller ikke i Sverige... hvorfor de er
> ved at ændre reglerne således at der bliver skrappere krav til MC-hjelme

Godkendt, er stadig godkendt! Det jeg mener er, at det siger ikke noget
om 'lige præcis godkendt' eller 'godkendt+++'.
Kravene til godkendelsen er bare at hjelmen overholder mindste kravet.
Mindstekravet kan man så sætte højere eller lavere.

Det er selvfølgelig ønskeligt at der kommer bedre hjelme. og det ville
jo være rart at se, om de mange kroner der lægges for de dyre hjelme,
også kan begrundes i at de kan klare skrappere krav!!!

Fra : Rune \(Bandit600RR\)

Dato : 25-08-04 21:21

> [...]
> Kravene til godkendelsen er bare at hjelmen overholder mindste kravet.
> Mindstekravet kan man så sætte højere eller lavere.

Hvis man absolut må vide om ens hjelm er god nok, kan jo også bare gøre som
mig... Crashteste den selv
http://www.bandit600rr.dk/fc7.htm

--
Best regards Rune
www.Bandit600RR.dk

---

Fra : Armand

Dato : 31-08-04 17:47

SmaRTrxxv <thoreentotre@firefemseksget2net.dk> skrev i en

> [...]
> m.m..... alt sammen noget som bidrager til sikkerheden
> Der er faktisk en hjelmtest, i det nyeste nummer af Bike, som fokuserer

Og deri vil du givetvis kunne nærlæse at pris og stødabsorbtion ikke
nødvendigvis hænger sammen!
Uden at kunne referere mindes jeg at en en hjelmtest i MOTORRAD engang
erklærede en af BMW-hjelmene for at være på godkendelsens nedre grænse
Og jeg er også den der i flere tilfælde har forsvaret plasthjelme ved at
henvise til en tidligere test i samme blad, hvori det var en Nava-plasthjelm
der klarede diciplinen: "køre panden in i den oplukkende lastvognsdør" til
UG med kryds og slange!

Langt den største del af hjelmens stød-opfangende opgave udføres forøvrigt
af
inderskallen, som i lighed med mange cykelhjelme er af "flamingo"-plast,
hvorimod yderskallen "kun" er til for værn mod skarpe/spidse påvirkninger
mod hoved-regionen. Derved vil diciplinen "knalde hovedet i dørken" på det
nærmeste ikke påvirkes af hvilket materiale der er valgt som yderskal,
hvorimod diverse penetrerings-tests á dorne og "økser" måske vil kunne
klares bedre af eksotiske fiber-materialer; men igen: Det var en sådan test
at førnævnte Nolan-plasthjelm i sin tid klarede bedst :-|

Skal det hele koges ned til et klart råd, tror jeg faktisk at pasformen i
den sidste ende er akkurat ligeså betydende for hjelmens virkning, som
udførelse og materiale, og komfortmæssigt er dét ihvertfald et betragteligt
parameter.
Derfor går man ikke fejl af at købe dén hjelm der sidder allerbedst af alle
prøvede!
Og med den i hånden kan man så vurdere værdien af merprisen i diverse
udstyrs-opgraderinger indenfor samme model.

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 24-08-04 22:35

> [...]
> netop er nødvendig at bruge mere end 700 kr. på en hjem.
> den ene godkendte hjelm er vel lige så god som alle andre mener hun

Vores hovedform langtfra er ens, så er det svært at rådgive mht. hvilken
hjelm der er den bedste. Valget af styrthjelm, er derfor et temmeligt
personligt valg, idet både komforten og vindstøjen (til dels) vil afhænge af
dét hoved, der bærer hjelmen.
Naturligvis kan man få en godkendt plastichjelm for 700 kr, som *lige*
overholder minimumskravene mht. godkendelse. Men hvad med betale for lidt
ekstra beskyttelse (f.eks. et andet hjelmmateriale) så plastichjelmen ikke
bare flækker ved den allerførste kontakt med asfalten?

En anden ting er altså komforten: Det er sjovt, at køre MC, men med et
elendig hjelminteriør, så kan turen jo lynhurtigt føles som om, at man har
50 grader i feber og/eller med et konstant tryk på kraniet, der kan give
ubehag som hovedpine mv.... så er det ikke sjovt længere. Dét er en dårlig
hjelm altså ikke værd!

Der er jo ingen der siger, at hjelmen skal koste flere tusinde kroner. Prøv
jer frem i mellemprisklassen, lån et udvalg i en butik og kør en tur. Nogen
trives sikkert bedst i en relativ billig AGV, både hvad vindstøj og komfort
angår, men dét ved man altså først, når man har prøvekørt hjelmene.

Hilsen
Lars

Fra : Ole Sørensen

Dato : 27-08-04 12:26

> [...]
> netop er nødvendig at bruge mere end 700 kr. på en hjem.
> den ene godkendte hjelm er vel lige så god som alle andre mener hun

Hvis det er vindstøj du gerne vil have minimeret, kan jeg anbefale at du
tager et kig på "Shubert S1". - Den ligger dog i den lidt dyrere ende...

Mvh /Ole
YZF-R6 ´02