Kun talværdier i tekstboks
Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 24-08-04 19:24

Jeg bruger en tekstbox i et lille program.
Der må kun være tal i.

Jeg har lavet en stump kode, men hvis det tal man skriver starter med "0",
bliver det slettet. Er der en smartere måde at lave det på?

Min kodestump:
-----
Private Sub tbxLøbenummer_Change()
'kun hvis feltet er tom
If Not tbxLøbenummer.Text = "" Then
'kun talværdier
tbxLøbenummer.Text = Val(tbxLøbenummer.Text)
End If
End Sub
-----

mvh
Jeppe

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 24-08-04 19:33

> Jeg bruger en tekstbox i et lille program.
> Der må kun være tal i.
>
> Jeg har lavet en stump kode, men hvis det tal man skriver starter med "0",
> bliver det slettet. Er der en smartere måde at lave det på?

Jeg synes dette virker fint..

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
If Not IsNumeric(Chr(KeyAscii)) And KeyAscii <> vbKeyBack Then KeyAscii
= 0
End Sub

/Lars

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-08-04 20:18

Lars Holm Jensen skrev:
> Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
> If Not IsNumeric(Chr(KeyAscii)) And KeyAscii <> vbKeyBack Then
> [...]

Det kommer så sandelig an på hvad man vil acceptere!!!
IsNumeric accepterer både hexadecimale tal, kommatal, tal på "videnskabelig"
form og diverse andre afarter af tal, som VB kan genkende.

-------
Tomas

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 24-08-04 20:58

> Det kommer så sandelig an på hvad man vil acceptere!!!
> IsNumeric accepterer både hexadecimale tal, kommatal, tal på
> "videnskabelig"
> form og diverse andre afarter af tal, som VB kan genkende.

Ja, IsNumeric er fantastisk alsidig..

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 24-08-04 21:10

Jeppe var ikke så specifik i hvad han gerne ville have og jeg ville gerne
give ham en enkel løsning.
Hvis man skal bruge en løsning til kun at tillade cifrene 0-9 så er denne
god:

Private Declare Function GetWindowLong Lib "user32" _
Alias "GetWindowLongA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long) As Long

Private Declare Function SetWindowLong Lib "user32" Alias _
"SetWindowLongA" _
(ByVal hwnd As Long, ByVal nIndex As Long, _
ByVal dwNewLong As Long) As Long

Private Const GWL_STYLE = (-16)
Private Const ES_NUMBER = &H2000&

Private Sub Command1_Click()
SetNumber Text1, True
End Sub

Public Sub SetNumber(NumberText As TextBox, Optional Flag As Boolean = True)
Dim curstyle As Long
Dim newstyle As Long
curstyle = GetWindowLong(NumberText.hwnd, GWL_STYLE)

If Flag Then
curstyle = curstyle Or ES_NUMBER
Else
curstyle = curstyle And (Not ES_NUMBER)
End If
newstyle = SetWindowLong(NumberText.hwnd, GWL_STYLE, curstyle)
NumberText.Refresh
End Sub

/Lars

Fra : preben nielsen

Dato : 24-08-04 19:42

"Jeppe Ladefoged" <degofedal_spamfilter01@ÆØÅunderflow.dk> skrev i
en meddelelse news:412b87bf$0$98408$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> If Not tbxLøbenummer.Text = "" Then
> 'kun talværdier
> tbxLøbenummer.Text = Val(tbxLøbenummer.Text)

Hvorfor gør du det der ?? Hvad vil du opnå ? Og så i _Change() ??

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 24-08-04 21:38

> Jeg bruger en tekstbox i et lille program.
> Der må kun være tal i.
>
> Jeg har lavet en stump kode, men hvis det tal man skriver starter med "0",
> bliver det slettet. Er der en smartere måde at lave det på?

Nu blev jeg lige trigget med nogle kommandoer mm.
Så nu ser den sådan her ud og det virker fint (eller godt nok i hvert fald):

(Det er forresten Visual Basic for Applications, ikke at det gør den store
forskel her)

-----
Private Sub tbxLøbenummer_KeyPress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
'kun talværdier
If KeyAscii < 47 Or KeyAscii > 57 Then KeyAscii = 0
End Sub
-----

mvh
Jeppe

Fra : Lars Holm Jensen

Dato : 24-08-04 22:56

> If KeyAscii < 47 Or KeyAscii > 57 Then KeyAscii = 0

Måske backspace ville være brugervenligt..

If (KeyAscii < 47 Or KeyAscii > 57) And KeyAscii <> vbKeyBack Then KeyAscii
= 0

/Lars

Fra : Harald Staff

Dato : 25-08-04 08:34

Hei Jeppe

Pass også på Ctrl V (paste) som du bør fange og validere i KeyDown eventet.

HTH. Beste hilsen Harald