God BCD til 2500!?
Fra : Kudahl

Dato : 24-08-04 19:13

Er forholdsvis ny til dykning og begyndt at kikke efter min første BCD. Jeg
har fundet ud at det er en jungle at vælge BCD og jeg har fundet ud af at
der er lige så mange meninger som der er BCD'er men jeg forsøger alligevel.

Hvis jeg vil ofre omkring 2500 kr. (ved godt det ikke er meget, men.) på en
BCD kan jeg så få en god BCD som sidder godt på kroppen (normal medium/large
af bygning) + hvor flasken sidder stabilt og måske med mulighed for
integreret bly.

Jeg hører gerne fra jer derude som har eller har haft en BCD i den
prisklasse og jeres erfaringer.

Tak, Johnny

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 24-08-04 19:32

På f.eks.
http://www.scubastore.com

Kan du finde en række bcdere til under 2500,-

Du skal selvfølgelig lige huske at der kommer lidt transport oveni.

Personligt har jeg købt en Mares Jubilee som netop koster lidt under 2500,-

Det er en vingevest uden så mange dikkedarer. Om man kan lide det eller
hellere vi have flere features er selvfølgelig en smagssag, men jeg er godt
tilfreds.

/Marten

Fra : Kudahl

Dato : 24-08-04 20:18

Tak for dit svar.

Jeg har brugt meget tid på nettet for at se hvad man kan få af BCD'er for
ca. 2500. Det jeg er meget interesseret i er erfaringer, sidder den godt,
sidder flasken godt, er den let at betjene, er den robust og driftssikker
osv. features som flight control og andet smart er ikke vigtig.

Nu er Mares Jubilee kommet på listen over emner, tak for det!

Mvh Johnny

Fra : glock

Dato : 24-08-04 19:58

Da jeg stod i samme situation valge jeg at købe en nyere brugt,
og fik en førsteklasses vest til billige penge som jeg har været meget glad
for.
mvh.
Glock

Fra : NI

Dato : 25-08-04 09:12

> [...]
> integreret bly.
>

> Jeg hører gerne fra jer derude som har eller har haft en BCD i den

Jeg har nu dykket med en Suunto Web 1000 i fem år uden problemer. Der er
virkelig betjeningsvenlig, og slidstærk, og kan i det hele taget varmt
anbefales. Har haft 180 dyk med den, og den fungere stadig upåklageligt.
Dykker altid med en 15'ner samt en pony. Lige nu har jeg bemærket, at de har
samme model på tilbud hos Aquatic i Århus til ca. halv pris.

Mvh Niels

Fra : KC

Dato : 25-08-04 17:54

Hvis du vil have nyt: NEJ

Klaus Christensen
Se mine synspunkter om dykning på www.kcdk.com
CMAS *** - Padi Divemaster
Basic nitrox CMAS og PADI
GUE Fundamental
(man køber og sælger da brugt dykkerudstyr
under rubrik 314 på www.gulgratis.dk)

Fra : Kudahl

Dato : 25-08-04 20:35

Tak, det er jo et klar svar

Vil du uddybe hvad man skal gå efter og hvad man skal ofre? (som nybegynder)

Mvh Johnny

Fra : KC

Dato : 26-08-04 18:30

Jeg er jo helt klart til wing og harness - men hvis du absolut vil BCD

Skal du vælge en der ikke er fuldstændig flad når den ligger på gulvet.
Den skal helst sidde som en rygsæk så tæt til kroppen som muligt.

Personligt har jeg (før jeg så lyset) dykket med Buddy Explorer og Seaquest
Pro QD og foretrækker helt suverænt den sidste.

Fald ikke for salgstaler om lommer og smarte indbyggede djævelværk -
lommerne kan du ikke komme i under vandet når du skal og det andet går i
stykker.

KC

Fra : Kudahl

Dato : 26-08-04 19:44

Jeg er newbee.jeg er ikke 'absolut' til BCD

Hvis wing og harness giver største komfort, stabilitet og sikkerhed så er
jeg åben for det, men er det ikke I over kanten for en begynder? (snakker vi
ikke allerede tekniske dykning, dobbelt flaske og hel jungle af andet
udstyr - hvis man har taget skridtet fra BCD til wing og harness).

Buddy Explorer og Seaquest Pro QD er noteret på listen

Fra : Jp J

Dato : 26-08-04 21:13

> [...]
> ikke allerede tekniske dykning, dobbelt flaske og hel jungle af andet
> udstyr - hvis man har taget skridtet fra BCD til wing og harness).

Ikke nødvendigvis. Jeg er også ny, og har taget mit certifikat i BCD. Senere
har jeg prøvet wing, og må tilstå den har nogle fordele. For det første har
du blæren på ryggen, det giver dig opdriften hvor den skal være når du er
neddykket. Selvfølgelig giver den en anderledes stilling i overfladen så (
hvertfald den jeg prøvede ) men ikke mere, end at man kan vænne sig til det.

Samtidig bevirker dét, at blæren er på ryggen, at du kun har "seletøj" på
resten af kroppen. Sagt på en anden måde, så er du fri for det pres en BCD
giver, når du blæser den op, altså ér den noget mere komfortabel.

Hvorvidt den er "tech" eller ej, afhænger vel i sidste ende af hvad du
hænger på den. Men jeg har da set flere, der har en almindelig 15L på en
vinge - og det endda uden sjove gasser

JpJ
*newbee*

Fra : Kudahl

Dato : 27-08-04 11:49

Wings er nyt for mig så lige et par dumme spørgsmål:

Hvis man skal have noget som er tilsvarende en BCD skal man have Wing +
Harness + bag plade, ikke?

Som f.eks. dette:

Harness + bag plade

http://www.dktechgear.dk/catalog/product_info.php/cPath/25_27/products_id/32

Wings

http://www.dktechgear.dk/catalog/product_info.php/cPath/25_26/products_id/111

Vil jeg kunne montere min normale 15L flaske og mit normale regulator sæt?

Mvh Johnny

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 11:58

Kudahl wrote:
> Wings er nyt for mig så lige et par dumme spørgsmål:
>
> Hvis man skal have noget som er tilsvarende en BCD skal man have Wing
> + Harness + bag plade, ikke?

Korrekt.

> [...]
>
> Vil jeg kunne montere min normale 15L flaske og mit normale regulator

Du kan f.eks. montere den med sådan nogle her, eller bruge en adaptor så du
benytter møtrikker i stedet, det er lidt lettere hvis man har sin egen
flaske.

http://www.dktechgear.dk/catalog/product_info.php/products_id/126

Fra : Kudahl

Dato : 27-08-04 13:09

Er http://www.dktechgear.dk/ *stedet* hvor man køber den slags udstyr eller
findes der andre steder også?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 13:40

Kudahl wrote:
> Er http://www.dktechgear.dk/ *stedet* hvor man køber den slags udstyr
> eller findes der andre steder også?

Jeg kender til 2 mærker der laver en enkeltvinge, det er DTD som dktechgear
sælger og så er der Halcyon som du bl.a. kan købe hos Ocean Dive i
københavn. Vær opmærksom på at andre dykkerbutikker tit vil sælge dig vinger
der er for store til enkeltflaske eller som er en hybrid mellem en BCD og en
vinge, men de er efter min mening langt fra målet.

mvh
Jonas

Fra : Thomas VJ

Dato : 26-08-04 23:16

> [...]
> ikke allerede tekniske dykning, dobbelt flaske og hel jungle af andet
> udstyr - hvis man har taget skridtet fra BCD til wing og harness).

Ikke nødvendigvis, men du har i de fleste tilfælde en nem mulighed for at
sætte et dobbeltsæt på hvis dine lyster skulle bevæge sig i den retning.
I forhold til "grønne" dykkere er der en ulempe jeg lige vil nævne. Vingen
vil gøre det meget nemt for dig at ligge perfekt horrizontalt i vandet. Det
er en kæmpe fordel under havoverfladen, men på havoverfladen skal man lige
vænne sig til at spænde rygmusklerne en smule mere og bruge benene en anelse
mere...
Man kan så diskutere om man helst og uheldigvis vil være bevidstløs på
overfalden af den ene eller den anden grund i en BCD eller en vinge. I en
vinge er du næsten sikker på at drukne, da den forcerer dit hovede ned i
vandet. I en BCD er der rimelig gode chancer for at du ender på ryggen med
ansigtet ude af vandet. Det er i det hele taget en god ide at undgå
bevidstløshed ved dykning...

Derudover vil jeg lige give Allan helt ret. Hvis du går efter en BCD, så
vælg en med velcro lommer og ikke lynlås.
Lynelås går nemt itu og er temmelig besværlige med en tørdragtshandske eller
en 5-7 mm neopren handske.

Til slut vil jeg lige lave lidt nævne at min gamle Aqualung Wave BCD fuldt
ud har levet op til mine forventninger. Den er supersimpel (ikke noget
tingeltangel og lir der alligevel går i stykker), har 750+ dyk bag sig og er
stadig fuldt funktionsdygtig. Desværre har den ikke mulighed for integeret
bly.
Mange dykkerskoler rundt omkring i verden bruger denne BCD fordi den er så
holdbar, simpel og billig. Du kan finde den i DK fra omkring 1.300 Kr.

mvh,
Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 09:18

Thomas VJ wrote:
>men på
> havoverfladen skal man lige vænne sig til at spænde rygmusklerne en
> smule mere og bruge benene en anelse mere...

Hvad? Det er hverken noget jeg har bemærket eller hørt fra mine elever i
vinger?!

> [...]
> ender på ryggen med ansigtet ude af vandet. Det er i det hele taget
> en god ide at undgå bevidstløshed ved dykning...

Både med vingen og en almindelig BCD (almindelig i modsætning til f.eks.
Buddy) afhænger det af vinklen man kommer op med om de kan vende dig om i
overfladen, jeg har oplevet både vingen og BCD'en vende dig om med hovedet
nedad og jeg har også oplevet dem begge vende dig om på ryggen. Dette var i
svømmehallen og jeg vil tro at hvis det var i åbent vand i bølger ville
begge have vendt dig om med hovedet nedad. Hvis man gerne vil reddes som
bevidstløs skal man købe en BCD der er godkendt som redningsvest som flere
af Buddy BCD'erne er det. Men man skal være opmærksom på at det er et
tradeoff mellem at ligge med hovedet opad og benene nedad i modsætning til
at ligge horisontalt. Hvis man ikke værdsætter betydningen af dette så tag i
svømmehallen med en maske og se hvordan gamle damer ligger og plover gennem
vandet, i modsætning til folk med god svømmeteknik der suser gennem vandet
helt horisontalt.

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-08-04 10:28

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad? Det er hverken noget jeg har bemærket eller hørt fra mine elever i
> vinger?!

Nå! Jeg har selv oplevet det og hørt andre sige det samme og så sent som i
fredags fra en elev der havde sin nye vinge på for første gang...

mvh
Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 11:55

Thomas VJ wrote:
> Nå! Jeg har selv oplevet det og hørt andre sige det samme og så sent
> som i fredags fra en elev der havde sin nye vinge på for første
> gang...

ok, det lyder da meget interessant, hvad er det helt præcist du bruger
benene til når du ligger i overfalden og hvad er det du gør der giver dig
grund til at spænde i ryggen?

Fra : Morten Saabye

Dato : 27-08-04 15:18

> ok, det lyder da meget interessant, hvad er det helt præcist du bruger
> benene til når du ligger i overfalden og hvad er det du gør der giver dig
> grund til at spænde i ryggen?
>
> mvh

Jeg ved ikke lige, om man spænder mere i ryggen, men det er da et fact,
at man har mere tendens til, at "falde" forover med en vinge, hvor
luften sidder bag på ryggen end med en BCD, hvor luften er mere fordelt
rundt om kroppen. Det gør vel, at man bruger benene mere for at holde
balancen..(?!)

/Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 17:26

Morten Saabye wrote:
> [...]
> hvor luften sidder bag på ryggen end med en BCD, hvor luften er mere
> fordelt rundt om kroppen. Det gør vel, at man bruger benene mere for

Jeg bruger ikke benene for at holde mig på ret køl?

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-08-04 22:04

"Morten Saabye" <morten@saabye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> luften sidder bag på ryggen end med en BCD, hvor luften er mere fordelt
> rundt om kroppen. Det gør vel, at man bruger benene mere for at holde

Jeg tror nærmest at det er rent autonomt det med at spænde en smule mere i
ryggen med en vinge - prøv at føle efter næste gang du ligger i
overfladen...

mvh
Thomas

Fra : Thomas VJ

Dato : 27-08-04 22:00

> [...]
>
> ok, det lyder da meget interessant, hvad er det helt præcist du bruger
> benene til når du ligger i overfalden og hvad er det du gør der giver dig

Nu ved jeg ikke om du er typen der laver negativ buoyant entries?
Jeg plejer at hoppe i vandet og lige få samling på tropperne, retningerne
mv. før jeg dykker.
I den tid ligger jeg ikke på ryggen eller maven. Jeg forsøger at "stå"
oprejst i vandet - du ved, fødderne ned og hovedet op.
Når jeg har min vinge på er jeg nød til at "kæmpe" en smule for at holde
denne verticale position i overfladen; netop ved at spænde en smule ekstra i
ryggen og bruge benene lidt mere...
Jeg tror egentlig du gør det samme, med mindre du naturligvis svarer ja til
mit første spørgsmål?
Eller du har måske tre kilo bly om hver ankel til at hjælpe lidt på
trimningen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-08-04 22:20

Thomas VJ wrote:
> [...]
> smule ekstra i ryggen og bruge benene lidt mere...
> Jeg tror egentlig du gør det samme, med mindre du naturligvis svarer

Nej, jeg ligger ganske afslappet i overfladen og bruger ikke benene.. jeg
kan kun forestille mig at din vinge ikke er trimmet korrekt, ellers forstår
jeg ikke hvorfor du har brug for at bruge benene, men hvis det er tilfældet
kan jeg selvfølgelig godt forstå at du mener det er mere anstrengende at
bruge en vinge og at det ikke er anbefalelsesværdigt til en nybegynder.

> Eller du har måske tre kilo bly om hver ankel til at hjælpe lidt på
> trimningen

Næh..

Fra : Jens Olsen

Dato : 28-08-04 09:37

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message news:<AiNXc.6286$Hy1.5789@news.get2net.dk>...
> Nu ved jeg ikke om du er typen der laver negativ buoyant entries?
> Jeg plejer at hoppe i vandet og lige få samling på tropperne, retningerne
> mv. før jeg dykker.

Det er vi nogle der foretrækker at gøre på 5 m dybde. Klart det bedste
sted at gøre det når der er bølger og strøm. Ud over siden, ned under
vandet og så hen til bundtovet.

> Når jeg har min vinge på er jeg nød til at "kæmpe" en smule for at holde
> denne verticale position i overfladen;

Jeg synes at det går fint hvis jeg læner mig lidt bagover. Så holder
min vinge mig i en position hvor jeg flyder ubesværet rundt. Jeg kan
også lægge mig helt op på ryggen, så er det nærmest som at ligge på en
luftmadras. Men hvis jeg læner mig forover, så vil vingen selvfølgelig
gerne smide mig helt rundt på maven med ansigtet ned i vandet. Så
bevidstløshed og vinge passer dårligt sammen.

Jens Olsen

Fra : Allan

Dato : 28-08-04 11:37

Som sædvanlig ender et BCD spørgsmål i en diskusion af ulemper og
fordele ved wings.

Jeg dyker ikke selv med wing, så derfor har jeg i det følgende gået
teoretisk til værks
Alle er velkomne til at skyde på mine postulater.

I virkeligheden findes der ikke et rigtigt svar på om en wing vender en
rigtigt i vandet eller ej - det kommer helt an på hvilket andet udstyr der
anvendes, hvordan det er placeret og op/neddrift af dette i vandet.

Tyngdepunktet for de komponenter der har negativ opdrift, og
"opdriftspunktet" for de komponenter der har positiv opdrift, vil stabilt
altid placere sig på en lodret linie med opdriftspunktet øverst. Man kan
naturligvis finde et ustabilt ligevægtspunkt hvor opdriftspunktet ligger
nedderst (ride på ryggen), men dette er som sagt ustabilt. Er tyngdepunktet
placeret foran orpdriftspunktet på en opretstående dykker vil han blive
presset forover i overfladen, og bagover hvis det er placeret bagved
opdriftspunktet.

Halsveste:
Disse vil altid vende dykkeren med hovedet over vandet- med mindre de har
mange stålplader i kraniet

BCD:
Opdriftspunktet flyttes ud på siden af kroppen (over blybæltet). Sammen med
vægten fra flaskesættet vil dykkeren overvejende lige rigtigt i vandet
(tyngdepunkt bagved opdriftspunkt).

Wings:
Når først man har skruet sit udstyr sammen flytter tyngdepunktet sig ikke
meget (ser her bort fra flaskerne som taber i vægt under dykket).
Placeringen af opdriftspunktet afhænger i stor grad af hvor luften er
placeret (dragt eller wing) og hvordan wingen ligger (omkring flasken eller
omkring ryggen på dykkeren). Det sidste er nok lidt akademisk og vil kun
have betydning hvis wingen er for stor.

Skal man undgå at blive presset forover af en wing i overfladen skal man
enten anvende sin dragt som primær opdriftsmiddel i overfladen, eller
placere vægten så langt tilbage som muligt. Det sidste kan opnås ved at
anvende v-vægte mellem flaskerne, anvende en tyk og tung bagplade og anvende
tunge flasker (f.eks Tortec (Faber er for lette)). Jo længere tilbage man
lægger tyngdepunktet jo dårligere ballance får man under vandret
dykkerstilling. Anvendes wingen som afballanceringsmiddel vil denne dog
afhjælpe på dette idé den vil swippe op omkring flaskerne og dermed forskyde
opdriftspunktet - måske enda så det ligger over tyngdepunktet.

Jeg dykker som sagt med min trofaste Buddy explore BCD og det med perfekt
trim. Dem som ikke kan opnå perfekt trim med en BCD burde øve sig lidt
mere - det er faktisk ikke svært . Det er da givet at man kan konfigurere
en wing så den per automatik giver en 100% vandret trim, men så tror jeg
(med vægt på tror) at den vil være noget besværlig i overfladen.

Noget helt andet er redningsaktioner. Jeg har observeret at det kan være
meget besværligt dels at skabe frie luftveje og dels at komme ind og lave
indblæsninger på en person med en wing eller en wing/bcd krydsning.
Problemet er at wingen danner en pude bag nakken på den forulykede og dermed
skubber hovedet fremad, samt gør det svært at komme tæt ind på den
forulykkede. Er der andre der har lignende erfaringer eller har fundet et
godt trix?

Mvh. Allan

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-08-04 22:36

"Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message news:<41306053$0$244$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Jo længere tilbage man
> lægger tyngdepunktet jo dårligere ballance får man under vandret
> dykkerstilling.

Det relevante må vel være, om vægten er placeret langt omme må ryggen
i forhold til opdriften. Hvilket så må gøre halsvesten til den mest
ustabile under dykket (da al opdrift ligger på brystet), BCD-en til
den næst ringeste (eller næstbedste), og vingen er den mest stabile.
Bedst løsning vil så her være, at tage udstyret omvendt på. Flasken på
maven og en halsvest på ryggen. Kanon stabilitet når man dykker, men
har dog nogle andre indbyggede problemer

I overfladen må jeg sige, at min vinge er helt stabil når jeg lægger
mig på ryggen. Men selvfølgelig skal jeg selv først aktivt sørge for
at komme i den stilling, og jeg bruger ikke meget bly.

> Noget helt andet er redningsaktioner. Jeg har observeret at det kan være
> meget besværligt dels at skabe frie luftveje og dels at komme ind og lave
> indblæsninger på en person med en wing eller en wing/bcd krydsning.

Her er min erfaring, at det er sværest at komme ind på og holde
hovedet over vandet på en person med halsvest. BCD-virker noget bedre
her, og man risikerer ikke så let at få den bevidstløses hoved trykket
under vandet. Med en vingevest ligger den bevidstløs trygt og godt
næsten som på en luftmadras. Men jeg kan godt forestille mig, at man
ville få problemer med at komme tæt ind på en forulykket en fuldt
oppustet for stor vingevest. Men så er opdriften vel også stor nok
til, at man roligt kan lukke lidt luft ud af den.

Og så lige. Hvorfor står der aldrig i VSK's kalender hvor
torsdagsdykkene går hen? Jeg går ud fra at det er båddyk med (den nye)
Triton, og at de somme tider går til Robert?

Jens Olsen

Fra : JSC

Dato : 31-08-04 08:23

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> torsdagsdykkene går hen? Jeg går ud fra at det er båddyk med (den nye)
> Triton, og at de somme tider går til Robert?

Hej Jens

Destinationen for torsdagsdykkene bliver aftalt mellem de fremmødte -
hvilket nærmest er lig med aldrig Robert, da der ofte er mange knap så
erfarne med på torsdagsdykkene.

VSK har i øvrigt ikke dykket så meget på Robert i år, da få har haft
interessen... Vi har lige fået et CMAS*** hold færdigt, så måske er der nu
lidt flere som har lyst til dykning på Robert igen.

/Jørgen

Fra : Allan

Dato : 04-09-04 09:29

> [...]
> "Allan" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
>
> Det relevante må vel være, om vægten er placeret langt omme må ryggen

Helt enig - jeg formulerede mig lidt klodset. Med tlbage mente jeg når
dykkeren står op på land, dvs. "langt omme på ryggen som du selv skriver.

> Hvilket så må gøre halsvesten til den mest
> ustabile under dykket (da al opdrift ligger på brystet), BCD-en til
> den næst ringeste (eller næstbedste), og vingen er den mest stabile.

Igen enig - min karrakterisering gælder stabiliteten i overfladen. Her er
halsvesten bedst, wingen dårligst (eller den der er sværest at få til at
holde dykkerens ansigt oven vande). Modsat er wingen den der nemmest giver
et godt trim under vand.

> [...]

> Her er min erfaring, at det er sværest at komme ind på og holde
> hovedet over vandet på en person med halsvest.

Jeg kan godt se hvad du mener. Halsvesten kan ligesom wingen presse den
forulykkedes hoved forover og dermed lukke luftvejen i svælget.

> Og så lige. Hvorfor står der aldrig i VSK's kalender hvor
> torsdagsdykkene går hen? Jeg går ud fra at det er båddyk med (den nye)
> Triton, og at de somme tider går til Robert?

Jeg er personlig af den holdning at dyk på Robert indebærer planlagt
dekompressionsdykning, ellers bliver dykkertiden for kort på luft/nitrox.
Vores torsdagsdyk bliver gennemført så alle tilmeldte kan være med, og det
er ikke alle der er gearet op udstyrsmæssigt og træningsmæssigt til sådanne
dyk.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-08-04 23:09

Allan wrote:
> Jeg dykker som sagt med min trofaste Buddy explore BCD og det med
> perfekt trim. Dem som ikke kan opnå perfekt trim med en BCD burde øve
> sig lidt

Kan du ikke poste nogle billeder af hvordan din trim ser ud?

> [...]
> komme tæt ind på den forulykkede. Er der andre der har lignende
> erfaringer eller har fundet et godt trix?

Jeg har ikke oplevet det, men man dykker med for løst harness og derved
kunne jeg forestille mig at det hele forskubber sig opad, det er også et
problem hvis man dykker uden skridtrem eller har den for løs.

Fra : Allan

Dato : 04-09-04 13:41

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke poste nogle billeder af hvordan din trim ser ud?

Det er lidt svært at tage billeder af sig selv under vandet

Men det ser nogenlunde således ud o-=<

> Jeg har ikke oplevet det, men man dykker med for løst harness og derved
> kunne jeg forestille mig at det hele forskubber sig opad, det er også et
> problem hvis man dykker uden skridtrem eller har den for løs.

Jeg ved ikke om skridtremmen sad for løst (det hører vist ikke til et
normalt makkertjek - i hvert fald ikke i vores klub ). Jeg har også
oplevet det på en BCD med wing-design. Vi kan vel blive enige om at
konfigurering og placering af ballast på en wing er mere afgørende for at du
ligger korrekt i overfladen end for eksempel en BCD. Wingen kræver med andre
ord fintuning af opsettet, hvorfor jeg finder den mindre egnet til helt
grønne dykkere.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-09-04 10:37

Allan wrote:
> Det er lidt svært at tage billeder af sig selv under vandet

Hvordan ved du så hvordan det ser ud?

> at konfigurering og placering af ballast på en wing er mere afgørende
> for at du ligger korrekt i overfladen end for eksempel en BCD.

Korrekt? Vingen vender dig ikke om i overfladen og hvis du forsøger at få
den til det med vægte smadre du din trim på dybden.

> Wingen
> kræver med andre ord fintuning af opsettet, hvorfor jeg finder den
> mindre egnet til helt grønne dykkere.

1) Det kræver ikke mere fintuning af opsætning end en BCD, som jeg antager
du mener er et godt begynder køb.

2) BCD veste kræver i min erfaring mere fintuning pga. den dårlige pasform.

3) Det er ikke et problem at fintune, det tager i min erfaring en enkelt
aften i svømmehallen at få indstillet remme osv. med vingen og harness kan
jeg gøre det på land men med BCD'en skal jeg se den under vand før det
bliver godt.

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 07-09-04 16:33

> Hvordan ved du så hvordan det ser ud?

Nu har jeg efterhånden dykket i nogle år, så jeg skulle mene at jeg kan
mærke om jeg ligger i vandret trim.

> [...]
> aften i svømmehallen at få indstillet remme osv. med vingen og harness kan
> jeg gøre det på land men med BCD'en skal jeg se den under vand før det

Tja der har vi så forskellige erfaringer - andet er der vist ikke at sige
til det.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-09-04 16:39

Allan Norsk wrote:
> Nu har jeg efterhånden dykket i nogle år, så jeg skulle mene at jeg
> kan mærke om jeg ligger i vandret trim.

Ok, jeg vil foreslå at du får nogen til at filme dig mens du har indtaget
stillingen. Oftest er hvad man tror er vandret trim, langt fra det.

Fra : Anders Holm Jensen

Dato : 08-09-04 19:18

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@hotmail.com> wrote in message news:<413dd5e1$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Ok, jeg vil foreslå at du får nogen til at filme dig mens du har indtaget
> stillingen. Oftest er hvad man tror er vandret trim, langt fra det.
>
> mvh

Det ser sku' godt nok rimelig vandret ud - gør det ! Og med det
fotoudstyr Allan plejer at medbringe skulle det ikke være noget
problem med lidt billeddokumentation
Det store spørgsmål er: Til hvem bevismatrialet tilsendes ??????

med venlig hilsen

Anders SomhardykketmedAllanendelgange Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-09-04 21:07

Anders Holm Jensen wrote:
> Det store spørgsmål er: Til hvem bevismatrialet tilsendes ??????

Du kan sende det til allan, så han kan studere det. Her kan i se hvad jeg
kunne klare af trim i en BCD:

http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/jonas/bcd-trim.jpg

Umiddelbart ser det jo meget vandret ud, men problemet med BCD'en er at den
gerne vil tvinge dit hoved opad. Hvis man ser på flasken kan man se at den
faktisk ikke er vandret, og hvis jeg ligger helt stille i vandet vil den
spolere min trim. Hvad man så ubevidst gør når man har dykket længe er at
kompensere ved at bevæge finnerne, men det hjælper dig ikke hvis du f.eks.
vil svømme baglæns, og derfor er BCD'en bare ikke så fed at dykke med som
vingen er det. Jeg vil tro at hvis man filmede mig mens jeg svømmede rundt
ville man kunne se hvordan jeg kompensere med finnerne.

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-09-04 07:35

> [...]
>
> http://www.koebenhavnssportsdykkerklub.dk/jonas/bcd-trim.jpg
>
> Umiddelbart ser det jo meget vandret ud, men problemet med BCD'en er at

Da der absolut ingen referencelinier er på det billede kan man kun
konkludere at du ligger parallelt med det plan som kameraret definerer.

> Hvis man ser på flasken kan man se at den
> faktisk ikke er vandret, og hvis jeg ligger helt stille i vandet vil den
> spolere min trim.

Du tror ikke at det faktum at du dykker med en shorty som har næsten 0
opdrift på benene har nogen betydning her, og at du har en aluflaske på
ryggen. At gi' BCD'en skylden synes jeg er lidt søgt.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-09-04 16:37

Allan Norsk wrote:
> Du tror ikke at det faktum at du dykker med en shorty som har næsten 0
> opdrift på benene har nogen betydning her, og at du har en aluflaske
> på ryggen. At gi' BCD'en skylden synes jeg er lidt søgt.

Hvis jeg ingen opdrift har i benene hvorfor begynder jeg så at vende med
hovedet opad, aluflasken er tungest foran ved mit hoved og alligevel
begynder mit hoved at kommer opad. Go figure..

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-09-04 16:58

> [...]
> hovedet opad, aluflasken er tungest foran ved mit hoved og alligevel
> begynder mit hoved at kommer opad. Go figure..

Fordi din opdrift sidder omkring og i brystkassen (lunger). Jeg går ud fra
at du har et blybælte omkring hofterne, der sammen med dine "tunge" ben
tynger den ende nedad.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-09-04 19:32

Allan Norsk wrote:
> Fordi din opdrift sidder omkring og i brystkassen (lunger).

Ja og i BCD'en

> Jeg går
> ud fra at du har et blybælte omkring hofterne, der sammen med dine
> "tunge" ben tynger den ende nedad.

Mit blybælte er tyngdepunktet i den vandrette akse, samtidig har jeg mine
plastikfinner bagtil og den tunge ende af flasken foran, min dragt er
sikkert blevet trykket så meget sammen at den ikke gør den store forskel.Og
sådan kan vi argumentere frem og tilbage indtil en af os går hen og dør.
Fred være med det hvis du mener din BCD giver dig samme trim muligheder som
en vinge så er det fint med mig.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Fischer

Dato : 30-08-04 16:28

Jeg dykker med vådragt, vinge og enkeltflaske og kender godt fornemmelsen af
at vingen presser en lidt fremover. Jeg har løst problemet med at sætte to
kilo bly på mit nederste flaske bånd. Det har fuldstændigt løst problemet og
jeg ligger perfekt.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-08-04 23:05

Thomas Fischer wrote:
> har fuldstændigt løst problemet og jeg ligger perfekt.

I overfladen..

Fra : Jens Olsen

Dato : 25-08-04 20:58

"Kudahl" <dyk_remove@kudahl-fjern.dk> wrote in message news:<412b8554$0$308$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Hvis jeg vil ofre omkring 2500 kr. (ved godt det ikke er meget, men.)

Jeg har set at Karlsens Dykkercenter i Ålborg (jeg tror at det var
dem) reklamerer med en vingevest til 765 kr. Det er godt nok billigt,
og med en vingevest kan man vel ikke gå helt galt i byen.
Hvis du vælger at købe sådan en sag, så kan du jo melde tilbage her
hvordan den er. Jeg er nysgerrig, da jeg selv har overvejet at købe
den til rejsebrug ned sydpå hvor vandet er varmt.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Allan

Dato : 26-08-04 07:08

> [...]
medium/large
> af bygning) + hvor flasken sidder stabilt og måske med mulighed for

Når du køber en BCD så tænk på, at hvis du køber den rigtige fra starten, så
kan den sikkert holde det meste af din dykkerkariere ud. I det perspektiv
kan det godt betale sig at ofre lidt mere end 2500,-

Det er vigtigt at vesten passer dig, dvs. sidder godt fast og samtidigt
tillader at blive pustet helt op uden at den klemmer luften ud af dig (det
sidste er kendetegnet ved dårlige og billige veste).

Køb en vest med løs inderblære, så det ikke er det samme materiale du bærer
flasken i som samtidig skal være lufttæt. Det er specielt vigtigt hvis du
køber en vest til integreret bly. Angående integreret bly, så er det givet
meget behageligt at dykke med, men der er også ulemper du skal overveje
inden du vælger denne løsning:

a) vesten bliver belastet hårdt af blyet - jeg har set veste gå i syningen
pga. blyet (kræver en meget stærk (dyr) vest).
b) der er ofte ikke plads til alt dit bly (specielt ikke hvis du dykker i
tørdragt).
c) der er fare for at tabe blyet, specielt når du springer i vandet.

Lad være med at fokusere på hvor mange rustfrie D-ringe en vest har. Ofte
betaler du meget dyre penge for de sidste 2 D-ringe som du alligevel ikke
har brug for, og som altid kan eftermonteres hvis du bliver meget tekket.

Jeg ville gå efter en vest med velkrolukkede lommer (ikke lynlås). Desværre
er der ikke mange af dem tilbage på markedet. Lommer med lynlås kan være
svære at komme i med handsker på og lynlåsen holder ikke evigt.

Selv har jeg meget gode erfaringer med Buddy vestene fra AP-valves. Jeg har
haft min siden 1997 og indtil videre er kun den ene lynlås gået i stykker.
Men du får ikke en Buddy fra ny til 2500,-

/Allan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-08-04 07:30

> [...]

> haft min siden 1997 og indtil videre er kun den ene lynlås gået i
stykker.
> Men du får ikke en Buddy fra ny til 2500,-

Af ovennævnte 2 udsagn kan man se, at det ofte kan betale sig
at købe en brugt kvalitetsvest, istedet for en ny i dårligere
kvalitet til samme pris.

Jeg købte en brugt Buddy "Trimix" wingvest i 1997 og den
er (stort set) ikke blevet slidt efter mere end 200 dyk.

Jeg kender en som netop nu har en Buddy "Commando" til salg
for 2500,- den har dykket 30-40 dyk. og ser ud som ny.
Det ville jeg anse for et godt køb.

Søren Arnvig

Fra : Kudahl

Dato : 28-08-04 16:11

Jeg er (tror jeg) blevet en del klogere og jeg har faktisk besluttet mig for
at det bliver harness og enkelflaskewing i stedet for en normal BCD. Om det
så blive udstyr fra dktechgear.dk eller en Halcyon ved jeg ikke, men det kan
jeg jo tænke over mens jeg sparer differencen fra 2500Kr op

Tak for jeres svar, Johnny

Fra : Søren Lund

Dato : 30-08-04 09:02

> [...]
kan
> jeg jo tænke over mens jeg sparer differencen fra 2500Kr op

Hos Scansub DK Diver i Roskilde kan du se og prøve de forskellige Wings
(Enkeltflaske vs Dobbeltflaske). Der er også Buddy BCD bare for at
sammenligne.

Vigtigst af alt:
PRØV DEM PÅ!!!

Køb ikke noget over nettet hvis ikke du har prøvet nøjagtig den model.

--
Mvh Søren
se evt www.scansub.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-08-04 09:34

"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> PRØV DEM PÅ!!!

I vandet!

> Køb ikke noget over nettet hvis ikke du har prøvet nøjagtig den model.

Korrekt, men det er bare ikke frygetligt relevant at stå med den på i
butikken, et stykke grej der er for stort kan sagtens virke rigtigt i
butikken for nybegynderen, men når det kommer i vandet sidder det af helvede
til.