Hjemmesider om mikrobølge ovn
Fra : Gert Medom

Dato : 24-08-04 17:03

Hej ng.

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mikro bølge ovn, og har
støvsuget biblioteket og boghandelen for litteratur.

Jeg kunne dog godt tænke mig noget supplerende læsning. Kender i nogle gode,
opdaterede hjemmesider? Jeg har prøvet at søge på google, men synes det er
svært at vurdere kvaliteten, så hvis i ved noget, er jeg taknemmelig.....

Tak på forhånd!

hilsen Gert

Fra : Michael Laugesen

Dato : 24-08-04 17:21

Pas mht. hjemmesider.

Jeg vil dog lige anbefale Netto's færdige pandekager rullet om et par
stykker Marabou-chokolade inden i gerne med haselnødder og varmet et ½-1
minut i mikroovnen.

Held og lykke.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 25-08-04 01:20

On Tue, 24 Aug 2004 18:03:08 +0200, "Gert Medom"
<Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

>Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en mikro bølge ovn, og har
>støvsuget biblioteket og boghandelen for litteratur.

Du tænker på opskrifter?
Jeg kender ikke umiddelbart nogen hjemmesider om mikrobølgeovne, men
kan anbefale bogen "Kogebog for mikrobølgeovn : 160 opskrifter for
alle ovntyper" af Gunnel Friblad (lån på biblioteket)

>Jeg kunne dog godt tænke mig noget supplerende læsning.

om?

>Kender i nogle gode,
>opdaterede hjemmesider? Jeg har prøvet at søge på google, men synes det er
>svært at vurdere kvaliteten

Det er vel ikke anderledes end bøger. Prøv dig frem.

En Google-søgning på "microwave receipe" giver 4.930 henvisninger. Der
bør være noget iblandt, du kan bruge.

KS

Fra : alfaekko

Dato : 25-08-04 06:25

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan anbefale bogen "Kogebog for mikrobølgeovn : 160 opskrifter for
> alle ovntyper" af Gunnel Friblad (lån på biblioteket)

Ja, jeg kunne godt regne mig frem til at det stadig er om brugen
af mikroovn

> Det er vel ikke anderledes end bøger. Prøv dig frem.

Genialt råd, men MANDEN BEDER JO OM HJÆLP, det er derfor han
skriver!

> En Google-søgning på "microwave receipe" giver 4.930 henvisninger. Der
> bør være noget iblandt, du kan bruge.

Ja, og kan man stave til "recipe" er der mere end 400.000 hits,
men har åbenbart været prøvet uden hjælp, hvorfor der nu bedes om hjælp
her, tænk nu hvis nogen vidste noget.

Anders

--Hvis du ikke har andre svar end at henvise til Google, så lad være at
svare--

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 25-08-04 11:37

On Wed, 25 Aug 2004 07:24:32 +0200, "alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk>
wrote:

>Anders
>
>--Hvis du ikke har andre svar end at henvise til Google, så lad være at
>svare--

Hvis du ikke har andet at lave end at bitche over andre uden selv at
bidrage med noget konstruktivt - så lad være.

KS

Fra : alfaekko

Dato : 25-08-04 19:53

> Hvis du ikke har andet at lave end at bitche over andre uden selv at
> bidrage med noget konstruktivt - så lad være.

Jamen jeg bidrog skam også med stavehjælp til "recipe", og dermed 464080
flere hits (en ca. 9500% forøgelse).
Det er da ikke så lidt

Anders

Fra : Gert Medom

Dato : 25-08-04 21:51

Hej.

Jeg vil godt uddybe, hvad det her handler om.

For det første søger jeg opskrifter, og råd til, hvordan man tilbereder
maden.

For det andet, og det burde jeg have skrevet i aftes: hjemmesider, der kan
fortælle, om mikro bølge ovne er sundhedsskadelige. Min svigerinde mener de
er, og siger at i de fleste lande er det forbudt for børn under 6 år at
spise mad tilberedt i mikro ovn.

Relevante svar på spørgsmålet er stadig yderst velkomne!

Mvh Gert

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-08-04 22:32

Gert Medom wrote:

> [...]
> er, og siger at i de fleste lande er det forbudt for børn under 6 år at

Hvad skulle argumentet være for, at børn ikke måtte spise mad tilberedt
i mikroovn? At der "sidder stråling tilbage i maden"?
Det var vist noget man troede på da microbølgeovnene kom frem. Folk
troede at når man kaldte det stråling, så havde det noget med
radioaktivitet at gøre. Det har det bestemt ikke.
En microovn virker ved at der sidder en "antenne" der sender en masse
elektromagnetisk stråling ud. Strålingen har en bestemt frekvens der
passer med at den sætter vand-, fedt- og sukkermolekyler i bevægelse.
Det er defor plastikskåle osv. ikke bliver varme af at komme i microovnen.
Lige så snart man slukker for strømmen forsvinder den elektromagnetiske
stråling. Den kan ikke lagres i madvarene, eller andet for den sags
skyld, i sin oprindelige form (altså elektromagnetisme). Det der bliver
tilbage er den energi der er blevet tilført. Energien er blevet lagret
som varme.
http://home.howstuffworks.com/microwave.htm

Det farlige ved en microovn er hvis strålerne slipper ud af den fordi
det faradaybur, som ovnrummet udgør, ikke er tæt nok. Det er typisk ved
lågen, hvor den tætningsliste der sidder rundt i kanten er gået i
stykker, at strålingen slipper ud. Det er uheldigt fordi man jo har en
tendens til at stå foran ovnen.
Omvendt skal man så vurdere farligheden af den mængde stråling der
slipper ud. Mængden er typisk ikke særlig stor og intensiteten er taget
af da strålingen har været reflekteret indtil flere gange mellem låge og
kanten inden det slipper ud. Når det er sluppet ud, så spredes de
rimeligt meget. Så mængeden af stråling pr. kvadrat cm aftager temmelig
hurtigt med afstanden til ovenen. Så i praksis er det meget meget lidt
det vil betyde noget.

Jeg er ikke bekrymret for at bruge min microbølgeovn og heller ikke for
at stå med næsen trykket op i mod glasset for at holde øje med hvornår
mine popkorn er færdige.

- Lars

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 26-08-04 00:35

On Wed, 25 Aug 2004 22:50:39 +0200, "Gert Medom"
> [...]

>er, og siger at i de fleste lande er det forbudt for børn under 6 år at

Det er vist en vandrehistorie - jeg har aldrig hørt om et sådan land,
men din svigerinde har vel nogle eksempler?

Mikrobølgeovn har en såkaldt magnetron, der omdanner vekselstrøm til
mikrobølger. Når mikrobølgerne trænger ind i madvaren sættes
vandmolekylerne i bevægelse og friktionen får dem og dermed madvaren
til at varmes op.

Hvis man stak sin hånd (eller sit seks-årige barn) ind i en
mikrobølgeovn ville den blive kogt, men da der ikke må sælges
mikrobølgeovne, som ikke er afskærmede og i øvrigt kun kan køre med
lukket låge, er risikoen minimal (bortset fra, hvis man kan få sin
seks-årige derind....)

Lang de fleste videnskabsfolk afviser teorierne om at mikrobølgeovne
udgår nogen reel fare endsige forgifter madvarer tilberedt deri.

Her er noget fakta om mikrobølgeovne:

http://www.sst.dk/Forebyggelse/Faglige_omraader/Miljoemedicin/Miljoemedicinske_udtalelser/Ikke_-_ioniserende_straaling/Mikroboelgeovne.aspx?lang=da

http://www.seahealth.dk/vaerd_at_vide/mikroboelger.html

http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2001-03-29/5/

Der er dog også andre holdninger.

Radiolægen Carsten Vagn Hansen står bag en "bevægelse" som advarer mod
faren ved elektromagnetisk stråling (kaldet elektrosmog), og han har
flere gange udråbt mikrobølgeovnen til at være dødsensfarlig. Mad
opvarmet med mikrobølger skulle være kræftfremkaldende, ødelægge
madens næringsstoffer og give skader på nervesystemet, hormonbalancen
og hukommelsen. Hans kilder er bl.a. en Hans U. Hertel, der er kendt
som formand for The World Foundation for Natural Science, som er
blandt andet er imod jøder, bøsser og mikrobølgeovne.

Her er lidt fakta om Vagn-Hansens m.fl.s teorier:

http://www.vindvind.dk/index.htm

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1409/sprog=1/grp=9/menu=13/

KS

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-08-04 06:32

kelds99@yahoo.dk wrote:
> Når mikrobølgerne trænger ind i madvaren sættes
> vandmolekylerne i bevægelse og friktionen får dem og dermed madvaren
> til at varmes op.

Bare for at få det helt på plads: Varme ER bevægelsesenergi. Det vi
føler som varme er blot molekylerne der bevæger sig. Det er IKKE pga.
friktion mellem molekyler.
Hvis vi snakker faste stoffer er atomerne/molekylerne bundet i en
gitterstruktur. Her oscillerer atomerne og jo hurtigere de gør det jo
varmere føler vi, mennesker, det er.
Snakker vi flydende stoffer, f.eks. vand, er molekylerne ikke bundet
lige så fast til hinanden, men kan nogen lunde frit bevæge sig rundt
mellem hinanden. Jo hurtigere vandmolekylerne bevæger sig rundt jo
varmere føler vi, mennesker, det er. Når et vandmolekyler når en
passende hastighed kan det undslippe de andre vandmolekyler og
vandoverfladen og det er det vi oplever som damp.
Når varme kan overføres fra et stof til et andet er det fordi
molekylerne i det varme stof kolliderer med molekylerne i det kolde stof
og sætter disse i større bevægelse.
Så i virkeligeheden er udtrykket varme blot et synonym for
bevægelsesenergi i meget lille skala.

- Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-04 09:20

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
de
> er, og siger at i de fleste lande er det forbudt for børn under 6 år at

Det må da vist være lande som Cuba, Nord-Korea og Sudan.
Stort set alle vores datters sutteflasker blev da varmet i microbølgeovnen.
Mon det er der for hun er så aktiv ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : netper

Dato : 28-08-04 08:35

Der er en del opskrifter her som du måske kan bruge

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/tilberedningsmetode-2.php?id=64

Mvh
Per

http://www.kandu.dk/