FJ1200 hestekræfter ?
Fra : Torben

Dato : 23-08-04 17:55

hejsa

da jeg iøjeblikket er på udkig efter en brugt Yamaha FJ1200
i Tyskland støder jeg ofte på nogle modeller som ifølge annoncen
kun yder 97 hestekræfter.
Er der nogen her på DFM der kan svare på hvorfor?? Er 97 HK den
originale ydelse fra fabrikken eller er det nogle neddroslede udgaver??
Jeg mener at den skulle have 125 heste fra fabrikken .... eller tager
jeg fejl?

MVH
Thomas

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 23-08-04 18:09

Torben wrote:
> [...]
> originale ydelse fra fabrikken eller er det nogle neddroslede udgaver??
> Jeg mener at den skulle have 125 heste fra fabrikken .... eller tager

Det er modeller droslet til det tyske marked..

Thore

Fra : Torben

Dato : 23-08-04 18:44

> Det er modeller droslet til det tyske marked..

OK, tak
og hvori består denne drosling?
Er det noget man relativt let selv kan fjerne/lave om?

Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-08-04 18:52

"Torben" <torben@familiesidernefjerndette.dk> writes:

> OK, tak
> og hvori består denne drosling?
> Er det noget man relativt let selv kan fjerne/lave om?

Droslingen kan ligge mange og flere steder: udstødning, tændingsboks,
indsugningsgummi, karburator (hoveddyser, vakuumventiler).

Som du nok forstår, er det umuligt at svare med mindre man kender
netop bestemte models drosling i forvejen.

Kai

Fra : Torben

Dato : 23-08-04 18:59

> [...]
>
> Som du nok forstår, er det umuligt at svare med mindre man kender
> netop bestemte models drosling i forvejen.

Jo, men da alle de tyske neddroslede FJ1200´ere har 97 heste kunne det
være at en af jer vidste hvilken metode der blev brugt ?

Thomas

Fra : MKS - 74

Dato : 23-08-04 19:22

On Mon, 23 Aug 2004 19:58:48 +0200, "Torben"
<torben@familiesidernefjerndette.dk> wrote:

>Jo, men da alle de tyske neddroslede FJ1200´ere har 97 heste kunne det
>være at en af jer vidste hvilken metode der blev brugt ?

Sådan spiller klaveret ikke helt, de 97 (98) hk er en
forsikringsgrænse fælles for alle cykler der var gældende i en lang
periode, man kunne sagtens få mere og evt. fuldeffekt, men så kostede
det også tilsvarende højere præmie. For den enkelte model kan
droslingen være gennemført på højst forskellig måde, nogle modeller er
stort set alle droslet på samme måde, men for andre er det yderst
variabelt. Den eneste måde at være helt sikker på hvordan en given
drosling er udført er at spørge sælger, det vil helt typisk fremgå af
fahrzeugbriefet (tyske reg. attest) og kan være noget yderst simpelt
som f.eks begrænsningsskiver i indsugningen, til det meget
komplicerede og flerfacetterede....Altså finder du en interessant
cykel, så spørg sælger hvordan den er droslet og evt. om den kan lev.
fuldeffekt (næsten altid muligt når droslingen er simpel).

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-08-04 18:54

"Torben" <torben@familiesidernefjerndette.dk> wrote in message
>Er 97 HK den
> originale ydelse fra fabrikken eller er det nogle neddroslede udgaver??
> Jeg mener at den skulle have 125 heste fra fabrikken .... eller tager
> jeg fejl?

FJ1100 125 hk
FJ1200 130 hk
Hej Palle.

Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 23-08-04 20:02

FJ 1200 har 125HK. undtagen i D.

--
Venlig hilsen
Søren Bøgh Olsen

Fra : landmåleren

Dato : 23-08-04 20:20

Så simpelt er det ikke helt...

FJ1100 har 125 hk
FJ1200 til og med årgang 1990 130 hk
FJ 1200 årgang 1991 og opefter (ny model) 125 hk

Landmåleren
1990 FJ 1200 den med 130hk

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-08-04 20:41

On Mon, 23 Aug 2004 21:19:58 +0200, "landmåleren"
<jenshs@mail.tele.dk> wrote:

Hej.

>Så simpelt er det ikke helt...
>
>FJ1100 har 125 hk
>FJ1200 til og med årgang 1990 130 hk
>FJ 1200 årgang 1991 og opefter (ny model) 125 hk

Uden at have nogen form for konkret viden, kunne det så ikke tænkes at
man til og med 1990 opgav krumtap HK, og fra 1991 og op opgiver
bavlehjuls HK?
Det er rigtigt som Michael skriver at der er himmelvid forskel på
hvorledes droslingen er foretaget.
Jeg har set flere forskellige metoder, skiver i indsugningen,
blokeringsanordninger på karburatorspjæld og klokker, tændboks med
begrænsning i avancering og sågar en knast der manglede løftehøjde (og
nej, det var ikke slid).
Fantasien kender ingen grænser

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-08-04 09:20

Torben wrote:
> [...]
> originale ydelse fra fabrikken eller er det nogle neddroslede
> udgaver?? Jeg mener at den skulle have 125 heste fra fabrikken ....

Her er lidt info : http://www.fj1200.com/fj_specifications.htm

En typisk drosling er indsugningsgummier - der tit er på www.ebaymotors.de i
den originale 36mm udgave.

Check også www.fjclub.dk