Hvilken film?
Fra : JH

Dato : 23-08-04 10:14

En scene fra filmen:

Mand 1 står under et træ med mand 2 på skuldrene.
Mand 2 har en løkke om halsen og bliver hængt i træet,
da mand 1 ikke kan bære ham længere.
Mand 1 spiller på mundharpe mens han bærer mand 2.

Senere i filmen får man at vide at de to mænd er brødre.

Hvad er det for en film?

Pft JH

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-08-04 10:19

JH wrote:
> [...]
> da mand 1 ikke kan bære ham længere.
> Mand 1 spiller på mundharpe mens han bærer mand 2.
>
> Senere i filmen får man at vide at de to mænd er brødre.

C'era una volta il West (Once Upon a Time in the West)
http://us.imdb.com/title/tt0064116/

Mikkel

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 10:54

JH wrote:
> [...]
> da mand 1 ikke kan bære ham længere.
> Mand 1 spiller på mundharpe mens han bærer mand 2.
>
> Senere i filmen får man at vide at de to mænd er brødre.

Det er verdens bedste film. C'era Una Volte il West/Once Upon a Time in the
West, af Sergio Leone. Det er ganske vist ikke et træ, men en stenbue, men
pyt da med det. Mand 1 er desuden nok nærmere en dreng. Sekvensen med
hængningen foregår over flere flash-back klip, og er intet mindre end
genialt udført. Gå ud og køb den glimrende DVD (kan fåes for under en hund)
og nyd mesterværket igen og igen (jeg har vel set den omkring 20 gange, og
nyder den stadig) - den fortjener i allerhøjeste grad et stort lærred, men
det er jo desværre sjældent film fra 1968 bliver vist i biografen.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 23-08-04 18:19

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyder den stadig) - den fortjener i allerhøjeste grad et stort lærred, men
> det er jo desværre sjældent film fra 1968 bliver vist i biografen.

Så er det da godt at den kan ses på det store lærred i *hjemme*-biografen

Men du har ret i at 100 kr. er latterligt for så god en film. Den er indtil
nu mit bedste køb i år, sammen med "Once Upon a Time in America" i to-disk,
købt samme sted, samme dag og til samme pris. Om det er verdens bedste film,
vil jeg lade være usagt, men jeg mener det er en objektiv sandhed at den er
verdens bedste western - ever!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-08-04 18:25

Jonas Gaarde wrote:

> Men du har ret i at 100 kr. er latterligt for så god en film. Den er
> indtil nu mit bedste køb i år, sammen med "Once Upon a Time in
> America" i to-disk, købt samme sted,

Hvilket?

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 23-08-04 19:03

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket?

Stereo Studio (i Viborg, men det er vist ligegyldigt) for en måneds tid
siden. De havde dem stadig begge da jeg var der i Lørdags.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-04 19:21

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

> Hvilket?

www.dvdpricecheck.co.uk
kan du finde Once Upon a Time in the West
helt ned til ca. 60 kr for R1...

--
Jesper Lund

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 19:43

Jesper Lund wrote:

> På
> www.dvdpricecheck.co.uk
> kan du finde Once Upon a Time in the West
> helt ned til ca. 60 kr for R1...

Jo, men hvorfor gå glip af al den ekstra opløsning der er i PAL-udgaven?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-04 20:10

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

> Jo, men hvorfor gå glip af al den ekstra opløsning der er i
> PAL-udgaven?

Her er en sammenligning af R1 og R2
http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/onceuponatimeinthewest.htm

På mit tv (et Philips 32" 9308) synes jeg ikke at NTSC er generelt
ringere end PAL pga. opløsningen. Jeg vil næsten sige tværtimod, men det
må skyldes at R1 DVDs gennemsnitligt er af bedre teknisk kvalitet. Jeg
køber ikke alle mine film i R1+R2 for at sammenligne

I det konkrete tilfælde er prisforskellen mellem R1 og R2 ikke særlig
stor, og R2 har danske undertekster. Cd Wow har R2 til 8.99 pund, men
det kan reduceres til ca. 85 kr ved at benytte rabatmulighederne på
http://www.kjaerland.dk/DVD/

--
Jesper Lund

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 21:54

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Her er en sammenligning af R1 og R2
> http://www.dvdbeaver.com/film/dvdcompare/onceuponatimeinthewest.htm
Jo, men de er jo ikke 1:1-captures, og derfor har jeg ret svært ved at
vurdere dem.

> [...]
> må skyldes at R1 DVDs gennemsnitligt er af bedre teknisk kvalitet. Jeg
> køber ikke alle mine film i R1+R2 for at sammenligne
Okay - jeg har ikke mange R1-skiver, men jeg tænkte da, at det måtte være
logisk, at NTSC med sine næsten 20% færre linier måtte være noget ringere -
det er jo ikke meget mindre end forskellen mellem anamorf og ikke-anamorf.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-08-04 20:48

> Jo, men hvorfor gå glip af al den ekstra opløsning der er i PAL-udgaven?

argumentet med at pal er bedre end ntsc pga. den højere opløsning holder
sjældent - yderst sjældent - ofte er reg 1 bedre
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 23-08-04 20:54

> argumentet med at pal er bedre end ntsc pga. den højere opløsning holder
> sjældent - yderst sjældent - ofte er reg 1 bedre
> [...]

Jeg er enig. NTSC er tit lige så godt som PAL, uanset opløsningen. Desuden
kører NTSC altid med den rette hastighed, hvilket PAL som bekendt ikke gør.
Den eneste klokkeklare fordel ved reg. 2-film er for mig at der er danske
undertekster på.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-08-04 21:02

Jonas Gaarde <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

> Jeg er enig. NTSC er tit lige så godt som PAL, uanset opløsningen.
> Desuden kører NTSC altid med den rette hastighed, hvilket PAL som
> bekendt ikke gør.

Kan du se forskel? Jeg kan ikke. Ulempen ved NTSC er så til gengæld at
to halvbilleder gentages således at 4 frames kan blive til 10
halvbilleder (3:2 pull-down). Det skulle i teorien give nogle ryk i
billedet, men det kan jeg heller ikke se.

--
Jesper Lund

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-08-04 23:47

> [...]
> halvbilleder (3:2 pull-down). Det skulle i teorien give nogle ryk i
> billedet, men det kan jeg heller ikke se.

uanset hvad vi mener at kunne se, så tror jeg at ntsc vs pal er
ligegyldigt - det vigtige er den film der ligger på dvd'en eller endnu
bedre, hvor den kommer fra (master) og hvordan den er behandlet.

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 24-08-04 17:45

> [...]
> ligegyldigt - det vigtige er den film der ligger på dvd'en eller endnu
> bedre, hvor den kommer fra (master) og hvordan den er behandlet.

Der er jeg enig. Selv om de formelle tekniske forskelle ser vigtige ud på
papiret, er det som regel andre ting der gør udslaget. Hvis f.eks.
PAL-DVD'en er taget fra en NTSC-master, så er det klart at det ikke bliver
optimalt. Reg. 2 PAL er min umiddelbart foretrukne, men jeg er bestemt ikke
religiøs. Min samling består nok også af 60-70% Pal og 30-40% NTSC.
Det er også derfor der sidder masser af nørder (inkl. undertegnede) til
langt ud på natten og sammenligner versioner på nettet!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-08-04 18:00

> [...]
ikke
> religiøs. Min samling består nok også af 60-70% Pal og 30-40% NTSC.

samme her - blot omvendt - min samling er overvejende reg 1

> Det er også derfor der sidder masser af nørder (inkl. undertegnede) til
> langt ud på natten og sammenligner versioner på nettet!

DET kan jeg ihvertfald nikke genkendende til

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 24-08-04 17:38

> [...]
> halvbilleder (3:2 pull-down). Det skulle i teorien give nogle ryk i
> billedet, men det kan jeg heller ikke se.

Godt for dig
Jeg selv kan kun sjældent *se* forskel, oftere kan det høres. Når en film
kører 4% for hurtigt (25 frames pr. sekund i stedet for 24 billeder pr.
sekund) så stiger lydens "pitch" tilsvarende. Man sænker så tit bagefter
tonehøjden tilsvarende, men ikke altid. Med hensyn til om det kan ses, så
synes jeg kun det er synligt i scener, der allerede er speedet lidt op. Hvis
man af action-hensyn f.eks. spiller en biljagt lidt for hurtigt, så holder
man som regel et sted lige inden det bliver synligt, so to speak, og her er
de sidste 4% tit dråben der gør at man lægger mærke til snyderiet.

NTSC's hakkeri er IMHO meget nemt at se, selv om det er sjældent at det
ligefrem gør noget. Kig f.eks på scener med lange, langsomme panoreringer.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 17:57

Jesper Lund wrote:

> [...]
> halvbilleder (3:2 pull-down). Det skulle i teorien give nogle ryk i
> billedet, men det kan jeg heller ikke se.

Jeg kan sagtens se 3:2 pulldown og lavere opløsning på NTSC, men i nogle
tilfælde er NTSC-udgaven af en film stadig bedre fordi der er brugt et
bedre transfer eller der er sket maltraktering af signalet på den ene
eller anden måde i PAL-udgaven. Men når begge yder bedst foretrækker jeg
PAL.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 17:57

sniper_Nolight wrote:

> argumentet med at pal er bedre end ntsc pga. den højere opløsning holder
> sjældent - yderst sjældent - ofte er reg 1 bedre

Jeg er uenig.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-08-04 19:38

> Jeg er uenig.

ja - når begge systemer yder bedst, men det gør de så heller ikke altid -
derfor er argumentet ubrugeligt da det oftest er kildematerialet der er
afgørende og ikke noget man kan vælge den bedste dvd ud fra - eller hvad
mener du?

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 23:46

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> derfor er argumentet ubrugeligt da det oftest er kildematerialet der er
> afgørende og ikke noget man kan vælge den bedste dvd ud fra - eller hvad

Jeg ved ikke helt hvad du mener her.

Men vi er da enige om at begge systemer sjældent yder deres bedste. Man
bliver nødt til udgivelse for udgivelse at finde ud af hvilken der er
bedst. Men jeg kan ikke se nogen tendens til at R1 oftere er bedre end
R2, og det er f.eks meget sjældent at en R2 film laves ud fra en NTSC
master.

Jeg plejer at undersøge hvordan det forholder sig med kvaliteten. Og så
købe den bedste. Hvis de er lige gode, så køber jeg R2.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-08-04 14:27

> [...]
> bedst. Men jeg kan ikke se nogen tendens til at R1 oftere er bedre end
> R2, og det er f.eks meget sjældent at en R2 film laves ud fra en NTSC

jeg tror vi er enige - man må bare ikke fravælge en titel pga. den er ntsc -
den kan udmærket være bedre end en pal udgave (ofte endda) - reg 2 bliver
dog stadigt bedre og bedre.

> Jeg plejer at undersøge hvordan det forholder sig med kvaliteten. Og så
> købe den bedste. Hvis de er lige gode, så køber jeg R2.

samme her - er film og kvalitet identiske, tjekker jeg lyd og er den stadig
det samme, så vælger jeg den mest dekorative

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-08-04 16:04

sniper_Nolight wrote:

> jeg tror vi er enige - man må bare ikke fravælge en titel pga. den er ntsc -

Så er vi helt enige.

> den kan udmærket være bedre end en pal udgave (ofte endda) -

Ofte og ofte...

> samme her - er film og kvalitet identiske, tjekker jeg lyd og er den stadig
> det samme, så vælger jeg den mest dekorative

Så vælger jeg den billigste :)

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-08-04 20:06

> Så vælger jeg den billigste :)

he - sjovt du nævner det - jeg er ved at bryde min hjerne med hvilken zombie
(Zombi 2) jeg skal købe - Blue Undergrounds til ca en hund (en snert bedre
billede) eller shriek shows til ca 180 (en skive med extra)

Fra : JH

Dato : 24-08-04 09:37

Jonas Gaarde wrote:

> [...]
> vil jeg lade være usagt, men jeg mener det er en objektiv sandhed at den er

Kan være jeg lige skal have den med også.
TP-Musik har både "Once upon a time in the West" og "... in America"
til 100 kr pr stk.

JH

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-08-04 15:38

Jonas Gaarde wrote:

> men jeg mener det er en objektiv sandhed at den er
> verdens bedste western - ever!

Jeg finder den en anelse langtrukken og foretrækker klart Den gode, Den onde
og den Grusomme.

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-08-04 15:52

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg finder den en anelse langtrukken og foretrækker klart Den gode,
> Den onde og den Grusomme.

Blasfemi! :) Nej, det er også en fremragende film - men jeg synes de er vidt
forskellige, og skal nydes på hver sin måde. Dollarstrilogien er et
mesterværk for sig, mens Once Upon...-trilogien (C'era Una Volta il West,
C'era una volta la rivoluzione og C'era una volta in America) er en anden
slags film, og hver af de tre er meget forskellige, hvilket man ikke kan
sige om dollarstrilogien. Jeg synes dog også langtrukkenhed kan være en
styrke, hvis det gøres korrekt, og det synes jeg bestemt det gør i dette
tilfælde.

Uhm, scenen i C'era una volta il West hvor Jill ankommer til stationen, går
ind igennem bygningen og kameraet hæves op over taget, og man ser byen mens
den vidunderlige musik af Ennio Morricone voldtager sindet - den giver mig
gåsehud hver gang. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 24-08-04 17:52

> Blasfemi! :)

Hørt!

> [...]
mens
> den vidunderlige musik af Ennio Morricone voldtager sindet - den giver mig

Den scene har Leone ellers tyvstjålet fra "Back to the Future Part III"!
Men du har ret. Der er utallige gåsehudsscener i den film. Fårekyllingerne
og "Well, now that you've called me by name..." f.eks. For slet ikke at tale
om scenen hvor det endelig går op for Frank, hvem Harmonica *egentlig* er.
Kæmpestort!

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-08-04 18:02

> Den scene har Leone ellers tyvstjålet fra "Back to the Future Part III"!

det må jo så være omvendt da filmene er nogle år fra hinanden - bttf part
III låner rigtigt meget fra de gamle spaghettis

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 24-08-04 18:48

> det må jo så være omvendt da filmene er nogle år fra hinanden - bttf part
> III låner rigtigt meget fra de gamle spaghettis
> [...]

Altså! Og du plejer ellers at være så kvik
Jeg troede det var alment kendt (som du også selv skriver) at BTTF låner fra
masser af film, og især netop den omtalte scene. Jeg burde måske have sat en
lille winkie på til sidst... nå, her er den så i stedet

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-08-04 19:42

> Altså! Og du plejer ellers at være så kvik

argh - du fik mig! - tro det eller lad være, at jeg fakker talt havde en
ekstra linie hvor jeg spurgte til sarkasmen i det indlæg, men droppede det
da winkien ikke var til stede og tænkte det var en smutter - synes jo osse
nok jeg har vurderet din viden langt højere - damn -lol

jeg er skyldig - sorry

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-08-04 20:10

> jeg er skyldig - sorry

har netop set once upon a time in the west igen efter alle disse år og læser
triviaen i coveret hvor det står nævnt med bttf III

dejlig film iøvrigt.

lige en lille ting - hvorfor føler jill hun behøver ligge og kysse frank -
for at bevare livet? - jeg fangede ikke helt hvorfor hun mente det var
nødvendigt.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-08-04 20:18

sniper_Nolight wrote:

> lige en lille ting - hvorfor føler jill hun behøver ligge og kysse
> frank - for at bevare livet? - jeg fangede ikke helt hvorfor hun
> mente det var nødvendigt.

Han kom for at dræbe hende.

Men ja, det er en af filmens lidt svagere scener.

Mikkel

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-08-04 21:10

> Han kom for at dræbe hende.

ja - jeg tænkte nok det var noget i den stil - for at holde sig i live - et
øjeblik varjeg lidt forvirret - desuden - scenen hvor harmonica får dusøren
på 5k for cheyenne synes jeg heller ikke helt forklares - jeg ved de har et
trick kørende og det er aftalt spil - MEN cheyenne får på egen hånd lov til
at klare sig ud af den knibe - harmonica hjælper ham ikke - og han dør osse
efter at have dræbt mange - et noget risikabelt stunt vil jeg mene

> Men ja, det er en af filmens lidt svagere scener.

ja sammen med ovenstående - lad mig lige tilføje - åbningssekvensen med de
tre gunmen på stationen er filmkunst - hele atmosfæren og stilen - det
billede hvor de står med ryggen til i lange jakker (lige inden skudduellen)
og harmonica i det fjerne er så oversejt som et filmscreenshot kan være -
smukt! Rart at se en film med voksne øjne - jeg tror ikke jeg har set den
siden jeg var helt ung teenager - barn even.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-08-04 16:27

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> harmonica hjælper ham ikke - og han dør osse efter at have dræbt
> mange - et noget risikabelt stunt vil jeg mene

Cheyenne får hjælp af sin bande, som åbenbart er sheriffens folk langt
overlegne... I den forlængede version er der lige et ekstra lille klip,
hvor Harmonica udtænker planen (må man gå ud fra).

> [...]
> filmscreenshot kan være - smukt! Rart at se en film med voksne øjne -
> jeg tror ikke jeg har set den siden jeg var helt ung teenager - barn

Ja, den scene er virkelig stærk - på den gode gammeldags seje
westernagtige måde.

Tip: Jeg elsker den måde Sergio Leone-stilen er blevet overført til
Lucky Luke på.

Se f.eks. albummet "Dusørjægeren".

Mikkel

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-08-04 16:45

> Se f.eks. albummet "Dusørjægeren".

jep - lee van cleef er cool i det album

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 23-08-04 18:57

Morten Wartou wrote:

>Mand 1 er desuden nok nærmere en dreng.

Faktisk, hvis man ser godt efter, er det sådan at den hængte sparker
lillebroderen (som støtter ham) væk for at gøre en ende på det med det
samme.

Det letter jo lillebroderen for hans skyld.

Mikkel

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 23-08-04 20:54

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> samme.
>
> Det letter jo lillebroderen for hans skyld.

Smukt.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-08-04 19:10

> [...]
> nyder den stadig) - den fortjener i allerhøjeste grad et stort lærred, men
> det er jo desværre sjældent film fra 1968 bliver vist i biografen.

har selv lige fået den for 2 dage siden og har endnu ikke set den - det er
så længe siden at jeg hart set den at jeg ikke helt husker den. Jeg har lige
haft den i dvd'en og selvom dne er fra 1968 ligner billedet noget der er
helt ny - den har de virkeligt renset godt - den må være smukkere end da den
blev udgivet i sin tid. Og til den latterlige pris må den være et must for
alle fans - ovenikøbet en ret pæn udgivelse.

Fra : JH

Dato : 24-08-04 09:20

Morten Wartou wrote:
> [...]
> nyder den stadig) - den fortjener i allerhøjeste grad et stort lærred, men
> det er jo desværre sjældent film fra 1968 bliver vist i biografen.

Tak til både Mikkel og Morten.

Jeg stod faktisk og kiggede på DVD'en i går.
Den bliver købt i dag - det er en fremragende film.
Glæder mig som et lille svin til at se den

Vh JH

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-08-04 13:08

> Glæder mig som et lille svin til at se den

LOL - det kan du roligt gøre!