Fiat 500 som ikke hed Fiat 500 ... hvad er~
Fra : RaZoR

Dato : 22-08-04 20:12

Hejsa....

den anden dag så jeg en Fiat 500 som lignede en Fiat 500 med ikke hed
det !?! .... der var seks bogstaver og så 500 - "xxxxxx 500" - det
stod på strå .......

Hvad er det for en ?? ... er Fiat 500 blevet lavet på licens i et
andet land med et andet navn ? (og sammen karosse)

RaZoR *s*

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 22-08-04 20:35

RaZoR <mail.test.dk@> skrev :

>Hvad er det for en ?? ... er Fiat 500 blevet lavet på licens i et
>andet land med et andet navn ? (og sammen karosse)

Seat
i gamle dage, var der en spansk licensfremstillet
Fiat500, og Fiat 600

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Leonard

Dato : 22-08-04 20:39

RaZoR <mail.test.dk@> wrote:

>den anden dag så jeg en Fiat 500 som lignede en Fiat 500 med ikke hed
>det !?! .... der var seks bogstaver og så 500 - "xxxxxx 500" - det
>stod på strå .......

Kan det have været en Abarth 500 ?
- jeg ved det ikke, men gætter bare ...
--
Leonard

Fra : Peter C:\\

Dato : 23-08-04 10:58

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan det have været en Abarth 500 ?
> - jeg ved det ikke, men gætter bare ...

Jeg mener ikke at Abarts lille 500-ting hed 500.
Den var boret op i motoren til 595.....og hed derfor Abarth 595

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-04 20:51

"RaZoR" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er det for en ?? ... er Fiat 500 blevet lavet på licens i et
> andet land med et andet navn ? (og sammen karosse)

Polen har også fremstillet en Fiata 126p på lices fra Fiat.
Jeg har faktisk selv kørt rundt i sådanne små æsker engang i 80'erne.

Det vildste var da jeg kørte med i sådan en som Taxa i Warsava. Aldrig har
jeg været så bange, han kørte med 100-120 Km/t inde i byen og dækkene hylede
rundt i hvert et sving. Prøv at sidde på bagsædet i sådan en med motoren
lige i nakken og 4 voksne mennesker i bilen. Der var bare ikke plads til
andet, så hvis vi var kørt galt skulle jeg nok begraves med bilen da man
ALDRIG kommer ud af den igen.
Gosh en ringe bil

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-08-04 20:52

RaZoR wrote:
> [...]
>
> Hvad er det for en ?? ... er Fiat 500 blevet lavet på licens i et
> andet land med et andet navn ? (og sammen karosse)

Måske det var en Neckar ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 22-08-04 21:09

"RaZoR" skrev i en meddelelse:

> Hvad er det for en ?? ... er Fiat 500 blevet lavet på licens i et
> andet land med et andet navn ? (og sammen karosse)

Fiat 500's historie
FIAT's historie strækker sig helt tilbage til 1899, hvor Giovanni Agnelli
var med til at grundlægge Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT).
Giovanni Agnelli blev i 1902 udnævnt til direktør for FIAT og familien
Agnelli har ledet virksomheden helt frem til nu.
Den første FIAT 500 Topolino (lille mus) så dagens lys allerede i 1936,
selvom grundlaget for modellen blev skabt helt tilbage i 1915.
FIAT 500 Topolino'ens afløser kom i 1955 og hed FIAT 600 (Seicento). Fiat
600 var mere rummelig end sin end sin forgænger og FIAT lancerede allerede i
1956 en mini MPV, kaldet FIAT 600 Multipla. Denne model havde plads til 6
personer på 3 række, til trods for at den kun var 354,5cm lang. FIAT 600
Multipla stoppede i produktion 10 år senere i 1966, mens den almindelige
FIAT 600 forsatte til 1969.
FIAT 500 var dog blevet så stor en succes, at der kom en helt ny model 500 i
1957. Logisk kaldet nuova 500 (ny 500). Denne lille ny FIAT nuavo 500 blev
produceret sideløbende med FIAT 600 og var altså ikke en afløser af denne.
Den var lille, (længde 297cm) men vigtigst af alt var den så billig, at de
fleste havde råd til en og FIAT fik for alvor sat hjul under den Italienske
nation. FIAT nuova 500 fik egentligt sin afløser i 1972, (FIAT 126) men
produktionen endte i 1975, dog skal der nævnes at FIAT 500 Giardiniera
(station car) først endte i 1977.
I december 1991 i Rom, skete det så at FIAT præsenterede verden for en født
klassiker. FIAT Cinquecento, (500) var tilbage for igen at gøre krav på
tronen, som den bedste i sin klasse. Den Polske fabrik i Tichy, nåede at
producere 45.789 eksemplarer, hvoraf ca. 2.950 FIAT Cinquecento'er solgt i
Danmark.
FIAT Seicento, (600) blev præsenteret den 18. marts 1998 i Torino. FIAT
Seicento'en er mere et kraftigt facelift af FIAT Cinquecento'en end en helt
ny model.

/Mark.

Fra : Per LH

Dato : 23-08-04 09:22

"Mark Sandberg"
> Fiat 500's historie

- og der må vi heller ikke glemme at Autobianchi også lavede Fiat 500,
styled med en Fiat 600-snude.

Ak ja, disse minder...

Per

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 13:04

Per LH fik på mystisk vis skriblet følgende:
> "Mark Sandberg"

> Ak ja, disse minder...

Jeg har en stribe billeder fra sidste års "annual fiat 500 meeting", som jeg
tilfældigvis kom forbi på sommerferien i norditalien.

Hvis det er interessant kan jeg smide dem i dk.binaer.motor

/Jakob