/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fjernlys og motorvej
Fra : Tue Jensen


Dato : 22-08-04 13:45

Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?

Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.

--
Mvh. Tue S. Jensen

 
 
Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 15:25



> Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?

Ja de samme.....


> Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.

Jeg også.

--
Tom



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 15:45

Tue Jensen <tuesj03@civil.auc.dk> skrev :

>Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
>motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?

reglerne for lygteføring er de samme overalt ;)

>Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.

Hvad er fjernlyset for noget ? <grin>


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 15:43


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:bachi0d0hf5e0s4aa9i604nltebv6ffuvm@dtext.news.tele.dk...
> Tue Jensen <tuesj03@civil.auc.dk> skrev :
>
> >Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> >motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>
> reglerne for lygteføring er de samme overalt ;)
>
> >Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
>
> Hvad er fjernlyset for noget ? <grin>

Det er det som nogen her i gruppen kører med på motorvejen selv om de
modkørende blinker med lyset. <mega_diskussion_2003.avi>


--
Tom



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 15:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Det er det som nogen her i gruppen kører med på motorvejen selv om de
>modkørende blinker med lyset. <mega_diskussion_2003.avi>
>

Nåehhhhh.... du mener dem der fluks slukker, når man blæser 320W
lige durch i bærret på dem ? <grin>

Jeg bruger sgu' aldrig de lamper til andet end at be' andre om lidt
pli'



--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 16:25


"Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:vitekua3o0ns$.1kpzpz8jt56od$.dlg@40tude.net...
> Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>
> Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
>


Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
(retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som kører i
modsat retning.

Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning) da
du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys - og det er langt fra nok, når man
kører 130 km/t.

BB


jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 16:58

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :

>Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning) da
>du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys

Du tror ikke du skal se at finde vej til optikeren ?

Hvis du kun kan se 50-70meter frem på nærlys, er der noget seriøst
galt med dine øjne.

> - og det er langt fra nok, når man kører 130 km/t.

Det er så en anden sag, kommer der modkørende, som man risikerer at
blænde ned, har man sgu' at sætte farten ned til noget der passer, med
hvad man kan se.


Vi har åbenbart denne debat af og til i gruppen, nogle har fået den
fjollede ide, at lytte til en hvis hr. Kurt Marks mening om tingene,
og bare fordi han er noget ved musikken, er det ikke ensbetydende, med
at hans ord bør tages seriøst......




--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 17:02


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:t7ghi0d2r806too9fkjhjqfsli0nm7k5nm@dtext.news.tele.dk...
> "BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :
>
> >Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning)
da
> >du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys
>
> Du tror ikke du skal se at finde vej til optikeren ?
>
> Hvis du kun kan se 50-70meter frem på nærlys, er der noget seriøst
> galt med dine øjne.

Er det mørkt har du ikke mere udsyn - hvis du husker tilbage på din
færdselsundervisning ville du vide at du ikke må køre over 70 km/t med
nedblændet lys. Du blev undervist i, at nedsætte hastigheden ved passage af
modkørende, hvis du måtte blænde ned.

>
> > - og det er langt fra nok, når man kører 130 km/t.
>
> Det er så en anden sag, kommer der modkørende, som man risikerer at
> blænde ned, har man sgu' at sætte farten ned til noget der passer, med
> hvad man kan se.
>
>
Der kommer (forhåbentlig) ikke modkørende på motorvej!! Så dem behøver man
jo ikke blænde ned for.

BB


jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 17:30

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :

>Er det mørkt har du ikke mere udsyn

sludder - dit lys fra lygterne har jo ikke en skarp grænse, hvor der
så er tusmørke videre fran

>- hvis du husker tilbage på din færdselsundervisning ville du vide at du ikke må køre over 70 km/t med
>nedblændet lys.

Det finder du ikke nævnt et eneste sted i færdselsloven !

>Du blev undervist i, at nedsætte hastigheden ved passage af
>modkørende, hvis du måtte blænde ned.

se - det er noget ganske andet

Nu gider jeg ikke køre i biler med paplygter, og HaraldHansen pærer,
så mit normale kørelys rækker skam fint til de 110-120 jeg plejer at
trille rundt med











>
>>
>> > - og det er langt fra nok, når man kører 130 km/t.
>>
>> Det er så en anden sag, kommer der modkørende, som man risikerer at
>> blænde ned, har man sgu' at sætte farten ned til noget der passer, med
>> hvad man kan se.
>>
>>
>Der kommer (forhåbentlig) ikke modkørende på motorvej!! Så dem behøver man
>jo ikke blænde ned for.
>
>BB

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 17:36


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:qaihi0t1hhu0la0t3ef2qd6agd29qcp1if@dtext.news.tele.dk...
> "BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :
>
> Nu gider jeg ikke køre i biler med paplygter, og HaraldHansen pærer,
> så mit normale kørelys rækker skam fint til de 110-120 jeg plejer at
> trille rundt med
>
>
>


Nå nå så må vi jo håbe en patrulje vil retlede dig om korrekt lygteføring
snarest.

BB


BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 17:38


"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4128cb41$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Nå nå så må vi jo håbe en patrulje vil retlede dig om korrekt lygteføring
> snarest.

Hvad er der galt med Jan´s originale nærlys brugt som kørelys.. er det ikke
godt nok endsige godkendt som sådan..?

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 17:56

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Hvad er der galt med Jan´s originale nærlys brugt som kørelys.. er det ikke
>godt nok endsige godkendt som sådan..?

et er ikke det BB fabler om, men om at man ikke kan bruge sit nærlys
til at køre motorvej og 110 (eller hvad man vil)

Den aften i hine dage jeg tog Mogens med hjem fra dig af, kom der vist
en konstatering fra Mogens's side af : der er nærlys, og der er
rigtigt godt nærlys ;)
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 17:54


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:ntjhi0ddiq8bmpf2hhibh8kmumqtphl4s7@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> et er ikke det BB fabler om, men om at man ikke kan bruge sit nærlys
> til at køre motorvej og 110 (eller hvad man vil)
>
> Den aften i hine dage jeg tog Mogens med hjem fra dig af, kom der vist
> en konstatering fra Mogens's side af : der er nærlys, og der er
> rigtigt godt nærlys ;)

Det kan jeg godt følge ham i.

Bortset fra det, jeg har kørt utallige gange mellem Danmark og Holland.

Jeg har ingen problemer med at køre +200 km/t på mit nærlys.

Det har mine medtrafikkanter heller ikke..)

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 17:58


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128cfa8$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> news:ntjhi0ddiq8bmpf2hhibh8kmumqtphl4s7@dtext.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > et er ikke det BB fabler om, men om at man ikke kan bruge sit nærlys
> > til at køre motorvej og 110 (eller hvad man vil)
> >
> > Den aften i hine dage jeg tog Mogens med hjem fra dig af, kom der vist
> > en konstatering fra Mogens's side af : der er nærlys, og der er
> > rigtigt godt nærlys ;)
>
> Det kan jeg godt følge ham i.
>
> Bortset fra det, jeg har kørt utallige gange mellem Danmark og Holland.
>
> Jeg har ingen problemer med at køre +200 km/t på mit nærlys.
>
> Det har mine medtrafikkanter heller ikke..)

Heller ikke her, bortset fra at mondeo'en svært kan komme derop

--
Tom



Hans Christian (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Christian


Dato : 22-08-04 19:23


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128cfa8$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> <jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
> news:ntjhi0ddiq8bmpf2hhibh8kmumqtphl4s7@dtext.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > et er ikke det BB fabler om, men om at man ikke kan bruge sit nærlys
> > til at køre motorvej og 110 (eller hvad man vil)
> >
> > Den aften i hine dage jeg tog Mogens med hjem fra dig af, kom der vist
> > en konstatering fra Mogens's side af : der er nærlys, og der er
> > rigtigt godt nærlys ;)
>
> Det kan jeg godt følge ham i.
>
> Bortset fra det, jeg har kørt utallige gange mellem Danmark og Holland.
>
> Jeg har ingen problemer med at køre +200 km/t på mit nærlys.
>
> Det har mine medtrafikkanter heller ikke..)
>

Bortset fra du ikke har en chance for at reagere hvis der pludselig dukker
noget uventet op foran dig....





Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 19:37

"Hans Christian" skrev i en meddelelse:


> Bortset fra du ikke har en chance for at reagere hvis der pludselig dukker
> noget uventet op foran dig....

Ja, ja, ja. Vi er så kloge her i andedammen.
Prøv at tage et kik ud i det store Europa bl.a. Tyskland. Der har de om
noget sted erfaring i dette emne. Der kører de stort set kun med nærlys om
natten.

Men vi ved jo bedre herhjemme i lillebitte Danmark

/Mark.



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 20:07



> Ja, ja, ja. Vi er så kloge her i andedammen.
> Prøv at tage et kik ud i det store Europa bl.a. Tyskland. Der har de om
> noget sted erfaring i dette emne. Der kører de stort set kun med nærlys om
> natten.

Det gør de sgu da også her
Tag en tur i bilen om natten og oplev det selv

Der er da INGEN der kører med 50 Km/t på motorvej og de kører alle med
nærlys (99.98%)

--
Tom



Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 20:25

"Tom" skrev i en meddelelse:

> Det gør de sgu da også her
> Tag en tur i bilen om natten og oplev det selv

Ja om natten, men ikke om aftenen når hr.og fru. Jensen kører hjem, efter
kaffe og blødt brød hos moster Ellen.

> Der er da INGEN der kører med 50 Km/t på motorvej og de kører alle med
> nærlys (99.98%)

Har du statitisk belæg for det udsagn?

/Mark



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 20:33

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev :

>Har du statitisk belæg for det udsagn?

med de 50km/t på motorvej ?


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 20:37

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> med de 50km/t på motorvej ?

Nej for hulen da

Men at 99,98% kører med nærlys på motorvejene når der er mørkt.

Det udsagn kan selvfølgelig godt være sandt, såfremt nærlyset på bilen er
tændt samtidig med fjernlyset Er det det, eller hvad ?

/Mark.



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:15


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:4128f501$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Det udsagn kan selvfølgelig godt være sandt, såfremt nærlyset på bilen er
> tændt samtidig med fjernlyset Er det det, eller hvad ?

Ikke på min potte og de efterhånden 20 -25 stykker, jeg har haft.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 21:20


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128feb3$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:4128f501$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Det udsagn kan selvfølgelig godt være sandt, såfremt nærlyset på bilen
er
> > tændt samtidig med fjernlyset Er det det, eller hvad ?
>
> Ikke på min potte og de efterhånden 20 -25 stykker, jeg har haft.

Så husker du forkert ))
Mondeo har både nær og fjernlys tændt på samme tid når man tænder for
fjernlys. Og husker jeg rigtigt så har du haft mindst en mondeo.


--
Tom



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:28


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4128ffe2$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Så husker du forkert ))

Scheisse...

> Mondeo har både nær og fjernlys tændt på samme tid når man tænder for
> fjernlys. Og husker jeg rigtigt så har du haft mindst en mondeo.

O.k. ... og du husker rigtigt.

Jeg kunne bare ikke huske det...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 21:33


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:412901bf$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4128ffe2$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Så husker du forkert ))
>
> Scheisse...
>
> > Mondeo har både nær og fjernlys tændt på samme tid når man tænder for
> > fjernlys. Og husker jeg rigtigt så har du haft mindst en mondeo.
>
> O.k. ... og du husker rigtigt.
>
> Jeg kunne bare ikke huske det...

øhhh, hvad kunne du ikke huske )

--
Tom



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:35


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:412902fd$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> >
> > > Så husker du forkert ))
> >
> > Scheisse...
> >
> > > Mondeo har både nær og fjernlys tændt på samme tid når man tænder for
> > > fjernlys. Og husker jeg rigtigt så har du haft mindst en mondeo.
> >
> > O.k. ... og du husker rigtigt.
> >
> > Jeg kunne bare ikke huske det...
>
> øhhh, hvad kunne du ikke huske )

Ha ... der gik et lys op for dig.

Begge dele...)

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 20:33


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:4128f215$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Tom" skrev i en meddelelse:
>
> > Det gør de sgu da også her
> > Tag en tur i bilen om natten og oplev det selv
>
> Ja om natten, men ikke om aftenen når hr.og fru. Jensen kører hjem, efter
> kaffe og blødt brød hos moster Ellen.

Så om aftene kører folk 50 Km/t på motorvejen eller KUN med det lange lys?
Gad vide hvor det foregår henne, jeg har ALDRIG oplevet det endnu. De
langsomste man møder på motorvejen er lastbilerne som kører 80 Km/t.


> > Der er da INGEN der kører med 50 Km/t på motorvej og de kører alle med
> > nærlys (99.98%)
>
> Har du statitisk belæg for det udsagn?

Jep for sidst jeg trillede til Odense med trailer kørte jeg 80 Km/t og på
INTET tidspunkt har jeg overhalet så meget som en eneste bil, lastbil eller
lign. og trafikken var som ofte, tæt.
(Kl 19 - 21.30)
Nok også første gang jeg har kørt SÅ langsom på motorvej, men jeg tør ikke
at traileren begynder at "svinge" og jeg aner ikke hvornår det sker.

--
Tom



Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 20:41

"Tom" skrev i en meddelelse:

> Så om aftene kører folk 50 Km/t på motorvejen eller KUN med det lange lys?
> Gad vide hvor det foregår henne, jeg har ALDRIG oplevet det endnu. De
> langsomste man møder på motorvejen er lastbilerne som kører 80 Km/t.

Hold kæft for en gang flueknepperi

Jeg havde ikke set det med de 50Km/t. Det er der ingen der kører, så du har
ret.

/Mark.



Hans Joergensen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-08-04 22:04

Mark Sandberg wrote:
> Ja, ja, ja. Vi er så kloge her i andedammen.
> Prøv at tage et kik ud i det store Europa bl.a. Tyskland. Der har de om
> noget sted erfaring i dette emne. Der kører de stort set kun med nærlys om
> natten.
> Men vi ved jo bedre herhjemme i lillebitte Danmark

Ikke desto mindre vil jeg anbefale dig at have kaskoforsikring den
dag du rammer en fasan med 180.

Det har jeg prøvet, og det kostede 10k at få genopbygget fronten på
Focus'en.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 22:08


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrncii2i9.d15.haj@enterprise-server.dk...

KLIP

> Det har jeg prøvet, og det kostede 10k at få genopbygget fronten på
> Focus'en.

Heldigvis kom du da ikke noget til.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Hans Joergensen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 22-08-04 22:15

BJ wrote:
>> Det har jeg prøvet, og det kostede 10k at få genopbygget fronten på
>> Focus'en.
> Heldigvis kom du da ikke noget til.

Næh, men det gjorde fasanen godt nok... og man kunne faktisk se på
nummerpladen præcis hvor hovedet havde ramt

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Leonard (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-08-04 22:21

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Heldigvis kom du da ikke noget til.

Men det gjorde den stakkels fasan ...
.... formoder jeg
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Thomas Strandtoft (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-08-04 17:06

Mark Sandberg wrote:

> Prøv at tage et kik ud i det store Europa bl.a. Tyskland. Der har de om
> noget sted erfaring i dette emne. Der kører de stort set kun med nærlys om
> natten.

Er der lys på motorvejene i udlandet?? Trafiktætheden har også
indflydelse, hvis du konstant har biler forude til at "rydde
vejen", så er behovet for langt lys mindre..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:13


"Hans Christian" <Hans@webspeed.uk> skrev i en meddelelse
news:4128e4a7$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> >
> > > et er ikke det BB fabler om, men om at man ikke kan bruge sit nærlys
> > > til at køre motorvej og 110 (eller hvad man vil)
> > >
> > > Den aften i hine dage jeg tog Mogens med hjem fra dig af, kom der vist
> > > en konstatering fra Mogens's side af : der er nærlys, og der er
> > > rigtigt godt nærlys ;)
> >
> > Det kan jeg godt følge ham i.
> >
> > Bortset fra det, jeg har kørt utallige gange mellem Danmark og Holland.
> >
> > Jeg har ingen problemer med at køre +200 km/t på mit nærlys.
> >
> > Det har mine medtrafikkanter heller ikke..)
> >
>
> Bortset fra du ikke har en chance for at reagere hvis der pludselig dukker
> noget uventet op foran dig....

Nu sidder jeg ikke blot og stirrer bevidstløst på den forankørendes
baglygter.

Du kan faktisk kigge ret langt frem om natten gennem forruderne og derved se
baglygter adskillelige hundrede meter frem.

Det kommer naturligvis med øvelsen....

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 19:33


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128cfa8$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Jeg har ingen problemer med at køre +200 km/t på mit nærlys.
>

Den slags er ikke noget at være stolt af!!

Den slags kørsel er dybt uansvarligt - i særdeleshed overfor dig selv og din
familie, men også overfor medtrafikanter, som kan blive ramt at vragdele den
dag det går galt for dig.

BB


Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 19:41

"BB" skrev i en meddelelse:

> Den slags kørsel er dybt uansvarligt - i særdeleshed overfor dig selv og
din
> familie, men også overfor medtrafikanter, som kan blive ramt at vragdele
den
> dag det går galt for dig.

Hvori består det uansvarlige i at køre 200Km/t. ?

/Mark.



BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 21:00


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:4128e7bb$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "BB" skrev i en meddelelse:
>
> > Den slags kørsel er dybt uansvarligt - i særdeleshed overfor dig selv og
> din
> > familie, men også overfor medtrafikanter, som kan blive ramt at vragdele
> den
> > dag det går galt for dig.
>
> Hvori består det uansvarlige i at køre 200Km/t. ?
>

Jeg omtalte 200 km/t med kun nærlys - det er uansvarligt!!!!!
Noget andet er at 200 km/t muligvis under alle omstændigheder er
uansvarligt.

BB


BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:17


"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4128fb2b$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg omtalte 200 km/t med kun nærlys - det er uansvarligt!!!!!
> Noget andet er at 200 km/t muligvis under alle omstændigheder er
> uansvarligt.

Som jeg forstår dit udsagn, har du absolut *ingen* erfaring i kørsel på
autobahn i Tyskland.....

Her er det altså næsten standard, så en *hel* nation er uansvarlig i dine
øjne..??

Min kone ønsker ikke at køre over 180 km/t, men hun er i 90% af tilfældene
heller ikke med på mine forretningsrejser.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 21:35


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128ff53$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Her er det altså næsten standard, så en *hel* nation er uansvarlig i dine
> øjne..??
>

Det må de jo så være !!

Det kunne jo også tænkes, at man kører så tæt, at man kan drage fordel af
den forankørendes lys!



BB


BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:38


"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:41290345$0$206$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Det må de jo så være !!

Selvfølgelig er de det.

Det er også dybt uanstændigt af tyskerne at have bedre uheldsstatistik end
os med sølle 130 km/t som maks....:))

> Det kunne jo også tænkes, at man kører så tæt, at man kan drage fordel af
> den forankørendes lys!

Alt kan tænkes, men jeg udtaler mig nu blot på køreefaring ..... også i
Tyskland...;))

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Hans L. Jørgensen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-08-04 21:43

BB wrote:
> "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
> news:4128ff53$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Her er det altså næsten standard, så en *hel* nation er uansvarlig i
>> dine øjne..??
>>
>
> Det må de jo så være !!
>
> Det kunne jo også tænkes, at man kører så tæt, at man kan drage
> fordel af den forankørendes lys!
>
>
Skulle det da gøre det mere ansvarligt?



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:42


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Gw7Wc.1618$kZ2.1038@news.get2net.dk...

KLIP

> Skulle det da gøre det mere ansvarligt?

Det må du sandelig spørge tysklands trafikminister om.

Indtil da køres der efter forholdene....

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 21:23

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse:

> Jeg omtalte 200 km/t med kun nærlys - det er uansvarligt!!!!!

Hvorfor er det det?

Prøv at forestille dig en ottesporet motorvej - fire spor i hver retning.

I det yderste højre spor køres der 100-120Km/t., det næste spor
130-150Km/t., det 3. 160-180Km/t. og det sidste venstre spor ved autoværnet
180-220 Km/t.

Det er ikke unormalt på de brede motorveje i Tyskland. Alle kører med nærlys
og passende afstand, afhængig af farten. Der er masser af lys og man kan
nogen gange se røde baglygter kilometervis fremad.

> Noget andet er at 200 km/t muligvis under alle omstændigheder er
> uansvarligt.

Dybt uenig.

/Mark.



Thomas Strandtoft (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-08-04 17:13

Mark Sandberg wrote:

> Det er ikke unormalt på de brede motorveje i Tyskland. Alle kører med nærlys
> og passende afstand, afhængig af farten. Der er masser af lys og man kan
> nogen gange se røde baglygter kilometervis fremad.

Ja, men hvad når bilen 5-800 meter foran dig taber sin skiboks,
hvad er så dine muligheder når du kører 150+ på nærlys og først
opdager boksen alt for sent??

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

BJ (23-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-08-04 17:59


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412A1787.4D10DF95@carftp.com...

KLIP

> Ja, men hvad når bilen 5-800 meter foran dig taber sin skiboks,
> hvad er så dine muligheder når du kører 150+ på nærlys og først
> opdager boksen alt for sent??

Det sker kun, hvis du har en dansker på vej på ferie foran dig.

Denne haster du skønsomt forbi...........

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Thomas Strandtoft (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 24-08-04 18:41

BJ wrote:

> > Ja, men hvad når bilen 5-800 meter foran dig taber sin skiboks,
> > hvad er så dine muligheder når du kører 150+ på nærlys og først
> > opdager boksen alt for sent??
>
> Det sker kun, hvis du har en dansker på vej på ferie foran dig.
>
> Denne haster du skønsomt forbi...........

Aha, "strudseteknikken", "det sker nok ikke for mig"...

Seriøst ment, tysk motorvejshastighed, nærlys og en tabt skiboks i
overhalingssporet, det matcher sguda ikke..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

BJ (24-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-08-04 18:47


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412B7D9A.F01ED1F0@carftp.com...

KLIP

> Seriøst ment, tysk motorvejshastighed, nærlys og en tabt skiboks i
> overhalingssporet, det matcher sguda ikke..

Det gør det ikke.

En tabt alu-stopklods til en autotrailer på Lillebæltsbroen med 110 km/t
duer heller ikke (har prøvet).

En springende kronhjort på en skovstrækning på en tysk autobahn med 230 km/t
i fuldt dagslys duer heller ikke.

Du kan finde på utallige historier som gør at den valgte hastighed er
uansvarlig.

Trods disse fakta, kan man stadig på visse strækninger på tyske autobahns
køre med klampen i bund....seriøst ment.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 18:49


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412B7D9A.F01ED1F0@carftp.com...
> BJ wrote:
>
> > > Ja, men hvad når bilen 5-800 meter foran dig taber sin skiboks,
> > > hvad er så dine muligheder når du kører 150+ på nærlys og først
> > > opdager boksen alt for sent??
> >
> > Det sker kun, hvis du har en dansker på vej på ferie foran dig.
> >
> > Denne haster du skønsomt forbi...........
>
> Aha, "strudseteknikken", "det sker nok ikke for mig"...
>
> Seriøst ment, tysk motorvejshastighed, nærlys og en tabt skiboks i
> overhalingssporet, det matcher sguda ikke..

Svaret giver da seriøst sig selv.
Så kommer man i sin bil med 200+ og ca 1400 Kg..........spolieren på bilen
smadres og motorhjælm samt skærm får nogle buler .......skiboxen splintres i
atomer og flyver for alle vinde, med samt indhold........bilen laver et bump
når den fræser hen over indholdet af tøj fra skiboxen.
Er der meget tunge ting i boxen så er der en risiko for at man mister
kontrollen over bilen, men det afhænger meget af hvor tungt indholder og
hvor det rammer.

--
Tom



Thomas Strandtoft (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 24-08-04 19:31

Tom wrote:

> Svaret giver da seriøst sig selv.
> Så kommer man i sin bil med 200+ og ca 1400 Kg..........spolieren på bilen
> smadres og motorhjælm samt skærm får nogle buler .......skiboxen splintres i
> atomer og flyver for alle vinde, med samt indhold........bilen laver et bump
> når den fræser hen over indholdet af tøj fra skiboxen.
> Er der meget tunge ting i boxen så er der en risiko for at man mister
> kontrollen over bilen, men det afhænger meget af hvor tungt indholder og
> hvor det rammer.

Den behøver da ikke indeholde noget, et forsøg på at undvige med
den hastighed kan sagtens sende folk i kredsløb.. Med det lange
lys tændt får man noget længere tid til at at undgå katastrofen..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 19:39


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412B895C.7E7DD5CF@carftp.com...
> Tom wrote:
>
> > Svaret giver da seriøst sig selv.
> > Så kommer man i sin bil med 200+ og ca 1400 Kg..........spolieren på
bilen
> > smadres og motorhjælm samt skærm får nogle buler .......skiboxen
splintres i
> > atomer og flyver for alle vinde, med samt indhold........bilen laver et
bump
> > når den fræser hen over indholdet af tøj fra skiboxen.
> > Er der meget tunge ting i boxen så er der en risiko for at man mister
> > kontrollen over bilen, men det afhænger meget af hvor tungt indholder og
> > hvor det rammer.
>
> Den behøver da ikke indeholde noget, et forsøg på at undvige med
> den hastighed kan sagtens sende folk i kredsløb.. Med det lange
> lys tændt får man noget længere tid til at at undgå katastrofen..

Hvis man regner lidt på tallene
200 Km/t = 55 m/s,
Så hvis nærlyset kun rækker til en 30-40 meter så kan man i princippet slet
ikke når at reagere FØR man har ramt boxen. Bagefter er den "normale"
reaktion nok at klodse bremserne i bund (håber man har ABS)

--
Tom



BJ (24-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-08-04 22:32


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:412b8b2e$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Hvis man regner lidt på tallene
> 200 Km/t = 55 m/s,
> Så hvis nærlyset kun rækker til en 30-40 meter så kan man i princippet
slet
> ikke når at reagere FØR man har ramt boxen. Bagefter er den "normale"
> reaktion nok at klodse bremserne i bund (håber man har ABS)

Da jeg ramte alu-klodsen (i fuldt dagslys), nåede jeg slet ikke at reagere.

Den kom ud under den forankørende C5, hvis plasticbund den havde revet i
stykker.

Den ramte skrå ind i mig til højre og ødelagde min oliekøler, kofanger samt
flænsede mit højre fordæk.

Det eneste jeg bemærkede, var et brag samt min ABS-lampe begyndte at lyse.

Jeg kunne stille og roligt decelerere ind i højre nødspor på
Lillebæltsbroen.

Det at stå der i nødsporet i fredagshjemtrafikken, var betragteligt mere
hårrejsende end det at ramme klodsen.

Jeg forstår godt Falck og Politi nægter at arbejde på strækninger med uheld,
hvor trafikken ikke bliver standset.

Bilisterne er bindegale......

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Thomas Strandtoft (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 25-08-04 06:46

BJ wrote:

> Den ramte skrå ind i mig til højre og ødelagde min oliekøler, kofanger samt
> flænsede mit højre fordæk.
>
> Det eneste jeg bemærkede, var et brag samt min ABS-lampe begyndte at lyse.
>
> Jeg kunne stille og roligt decelerere ind i højre nødspor på
> Lillebæltsbroen.

Heldigt at den ikke nakkede et bagdæk, så var det næppe gået lige
så roligt, og heldigt at der ikke skete mere..

> Det at stå der i nødsporet i fredagshjemtrafikken, var betragteligt mere
> hårrejsende end det at ramme klodsen.

Det tror jeg gerne.. De er vel også kørt tværs gennem den olie din
oliekøler smed??

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

BJ (25-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-08-04 11:51


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412C2783.D2E5A28E@carftp.com...

KLIP

> Heldigt at den ikke nakkede et bagdæk, så var det næppe gået lige
> så roligt, og heldigt at der ikke skete mere..

Ja og det tror jeg nu ikke.

> Det tror jeg gerne.. De er vel også kørt tværs gennem den olie din
> oliekøler smed??

Nope, da denne ikke blev smadret, men et rør blev utæt, kom der ingen olie
på broen.

Jeg har et rimeligt bremsesystem på potten som gør at bilen er kontrollabel
i stort set alle situationen (samme som eks. Porsches men under Volvo´s eget
navn).

Det burde være standard på alle potter.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Thomas Strandtoft (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 25-08-04 06:43

Tom wrote:

> Hvis man regner lidt på tallene
> 200 Km/t = 55 m/s,
> Så hvis nærlyset kun rækker til en 30-40 meter så kan man i princippet slet
> ikke når at reagere FØR man har ramt boxen. Bagefter er den "normale"
> reaktion nok at klodse bremserne i bund (håber man har ABS)

Normalt regner man med en reaktionstid på ca. ½ sekund, så i
princippet bør man lige akkurat kunne nå at reagere.. Det er nu
ellers en okay pointe, kør så stærkt at du ikke når at opdage hvad
du rammer, det mindsker risikoen for panikmanøvrer..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Peter (26-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 26-08-04 18:34

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412C26E0.58C74898@carftp.com...

[klip]

> Normalt regner man med en reaktionstid på ca. ½ sekund, så i
> princippet bør man lige akkurat kunne nå at reagere.. Det er nu
> ellers en okay pointe, kør så stærkt at du ikke når at opdage hvad
> du rammer, det mindsker risikoen for panikmanøvrer..

LOL - det lyder snart som Monrad og Rislund.

/Peter



Elbarto (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 22-08-04 23:11


"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4128fb2b$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
> news:4128e7bb$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "BB" skrev i en meddelelse:
> >
> > > Den slags kørsel er dybt uansvarligt - i særdeleshed overfor dig selv
og
> > din
> > > familie, men også overfor medtrafikanter, som kan blive ramt at
vragdele
> > den
> > > dag det går galt for dig.
> >
> > Hvori består det uansvarlige i at køre 200Km/t. ?
> >
>
> Jeg omtalte 200 km/t med kun nærlys - det er uansvarligt!!!!!
> Noget andet er at 200 km/t muligvis under alle omstændigheder er
> uansvarligt.
>
> BB
>

Har du prøvet den tyske autobahn efter mørkets frembrud...Nej vel
Der er det nærmest uforsvarlig at bevæge sig med under 200 nærlys eller ej
Har selv kørt en del der nede og selv ved hastigheder på 180-200 kommer de
stadig temlig hurtig forbi og enste man selv overhaler er biler der ikk kan
køre 160+ og lastbiler

Elbarto
OZ3BTO



BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 19:28


"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4128cbf7$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4128cb41$0$236$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Nå nå så må vi jo håbe en patrulje vil retlede dig om korrekt
lygteføring
> > snarest.
>
> Hvad er der galt med Jan´s originale nærlys brugt som kørelys.. er det
ikke
> godt nok endsige godkendt som sådan..?
>

Hvis Jans nærlys rækker 120 meter ud er det ikke nærlys!!

BB


jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 19:43

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :

>Hvis Jans nærlys rækker 120 meter ud er det ikke nærlys!!

Det kunne det i teorien sagten være - hvis jeg har anbragt
nærlyslygterne højst muligt, inden for reglerne i udstyrsforskriften,
og justeret dem efter forskrifterne, kan se sagtens lyse 120meter

reglerne står herunder - læg mærke til pkt F og 5

Så bottomline : Du kan tage seriøst fejl !




6.02.003 NÆRLYSLYGTER
(1)Nærlyslygte
a)skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
b)skal være anbragt foran på køretøjet,
c)skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
d)skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
e)skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste punkt,
f)skal være anbragt mindst 500 mm og højst 1200 mm over vejbanen, og
g)skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad
og 10° indad.
(2)På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45°
til hver side.
(3)På køretøj med to nærlyslygter skal afstanden mellem disse være
mindst 600 mm.
(4)Nærlyslygter kan være tilsluttet således, at de holdes tændt
samtidigt med fjernlyslygter.
(5)Nærlyslygter skal være indstillet således, at strålebundtets lys/
mørkegrænse har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thomas Strandtoft (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-08-04 17:16

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Det kunne det i teorien sagten være - hvis jeg har anbragt
> nærlyslygterne højst muligt, inden for reglerne i udstyrsforskriften,
> og justeret dem efter forskrifterne, kan se sagtens lyse 120meter

Der er da ingen af dine biler der har lygterne siddende meget
højere end ca. 60 cm. over kørebanen, kombineret med 1% fald kan
det næppe give 120 meter..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@fedtegreven.dk (23-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 23-08-04 20:10

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Der er da ingen af dine biler der har lygterne siddende meget
>højere end ca. 60 cm. over kørebanen, kombineret med 1% fald kan
>det næppe give 120 meter..

Du overså et "hvis" ;)


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 17:54

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev :

>Nå nå så må vi jo håbe en patrulje vil retlede dig om korrekt lygteføring
>snarest.

Så kommer du da til at håbe herfra og til helvede fryser til is ;)

Hvis jeg kan se , hvad jeg skal kunne se, kan de da rende mig noget så
grusomt.


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-08-04 09:18


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> >Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning)
da
> >du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys
>
Nærlys skal kun række 30m., så hvis han kan se det dobbelte er det FINT. Og
jeg har tilgode at se det nærlys som oplyser vejbanen længere frem, endnu.
Hvis mine lyser længere, er det fordi jeg har læsset bagagerummet, og ja de
er justeret rigtigt- den er synet med de lygter.

> Du tror ikke du skal se at finde vej til optikeren ?
>

Derimod hvis du bliver generet af et par modkøreende 60/65W. lamper, på
MOTORVEJEN, tyder det på et synsproblem- seriøst, du må også have
vanskeligheder m. andre blændende lyskilder, fx. alle de fejljustrede
lygter, lovlige/Ulovlige xenonlygter som køre rundt, eller lys uden
forbindelse t. vejen ?. Hvis det ikke er fordi du vælger at kigge direkte
ind i lygterne?, men så opsøger du jo selv problemerne.



jan@fedtegreven.dk (23-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 23-08-04 20:13

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>Nærlys skal kun række 30m.,

Der står "mindst 30m"

>Derimod hvis du bliver generet af et par modkøreende 60/65W. lamper, på
>MOTORVEJEN, tyder det på et synsproblem- seriøst.....

Det behøver ikke at være tegn på seriøse synsproblemer, blot at ens
øjne er blevet ældre ;)

Før jeg fik kørebriller, var alle modkørende bare en stor lysende
plet..

(om natten altså)
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thomas Strandtoft (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-08-04 17:01

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Det er så en anden sag, kommer der modkørende, som man risikerer at
> blænde ned, har man sgu' at sætte farten ned til noget der passer, med
> hvad man kan se.

Hvorfor ikke bare tænde for dit eget lys så du kan se noget igen??
Det er så smart at de fleste biler har mulighed for at lyse med
forskellige lysstyrker fortil, så man kan justere efter behov..

> Vi har åbenbart denne debat af og til i gruppen, nogle har fået den
> fjollede ide, at lytte til en hvis hr. Kurt Marks mening om tingene,
> og bare fordi han er noget ved musikken, er det ikke ensbetydende, med
> at hans ord bør tages seriøst......

...og nogle er så stædige at de nægter at prøve noget nyt. Jeg er
selv "konverteret" efter jeg prøvede det af i en periode i
praksis, learning by doing tror jeg det hedder..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

jan@fedtegreven.dk (23-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 23-08-04 20:16

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> skrev :

>Hvorfor ikke bare tænde for dit eget lys så du kan se noget igen??
>Det er så smart at de fleste biler har mulighed for at lyse med
>forskellige lysstyrker fortil, så man kan justere efter behov..

Jeg er skam også begyndt, at tænde festblusset, hvis en modkørende
generer mit udsyn - de fleste af dem, blinker helt vildt med deres
lys, af en eller anden årsag ;)

>> Vi har åbenbart denne debat af og til i gruppen, nogle har fået den
>> fjollede ide, at lytte til en hvis hr. Kurt Marks mening om tingene,
>> og bare fordi han er noget ved musikken, er det ikke ensbetydende, med
>> at hans ord bør tages seriøst......

>..og nogle er så stædige at de nægter at prøve noget nyt. Jeg er
>selv "konverteret" efter jeg prøvede det af i en periode i
>praksis, learning by doing tror jeg det hedder..

Se - du kan jo ikke bare udlede "stædighed" af at jeg mener Kurt Mark,
er en nød at høre på i visse henseender - men hans ævl om at man på
landevej først behøver at blænde ned, når lyskeglerne mødes, er sgu'
noget af det dummeste jeg længe har lagt øre til (og limen holder
åbenbart endnu)

Hvis en modkørende signalerer at han føler sig blændet, så blænder jeg
da ned, uanset lyskeglerne mødes eller ej.

Jeg ved hvor langt mit fjernblus rækker , og ser egenligt ikke megen
grund til at genere folk






--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Fly Christensen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 23-08-04 20:30

On Mon, 23 Aug 2004 21:16:02 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Jeg er skam også begyndt, at tænde festblusset, hvis en modkørende
>generer mit udsyn - de fleste af dem, blinker helt vildt med deres
>lys, af en eller anden årsag ;)
>Hvis en modkørende signalerer at han føler sig blændet, så blænder jeg
>da ned, uanset lyskeglerne mødes eller ej.
>Jeg ved hvor langt mit fjernblus rækker , og ser egenligt ikke megen
>grund til at genere folk

Er det normale Pilips 50+ eller noget andet på hvilken af bilerne?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Ukendt (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-08-04 20:51


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:4chki0dhf32gdvq8nb423ebcmhh22ufnql@4ax.com...
> On Mon, 23 Aug 2004 21:16:02 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:
>
> >Jeg er skam også begyndt, at tænde festblusset, hvis en modkørende
> >generer mit udsyn - de fleste af dem, blinker helt vildt med deres
> >lys, af en eller anden årsag ;)
> >Hvis en modkørende signalerer at han føler sig blændet, så blænder jeg
> >da ned, uanset lyskeglerne mødes eller ej.
> >Jeg ved hvor langt mit fjernblus rækker , og ser egenligt ikke megen
> >grund til at genere folk
>
> Er det normale Pilips 50+ eller noget andet på hvilken af bilerne?

Tja hvis det er ægte zenon HID som bruger ca 35W som er der godt nok knald
på hvis Jan stopper 10 stk af dem på Scorpioen

--
Tom



Fly Christensen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 23-08-04 20:56

On Mon, 23 Aug 2004 21:50:42 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Tja hvis det er ægte zenon HID som bruger ca 35W som er der godt nok knald
>på hvis Jan stopper 10 stk af dem på Scorpioen

Måske jeg skulle på et par stykker til Carinaen?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

jan@fedtegreven.dk (24-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 24-08-04 06:29

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Er det normale Pilips 50+ eller noget andet på hvilken af bilerne?

Scorpio'erne har Vision 50+, og 100w H1 i den ekstra fjernlysparabol

*det* , og så det at lygerne er højglanspoleret indvendigt, giver
herligt meget lys
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thomas Strandtoft (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 24-08-04 18:35

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Scorpio'erne har Vision 50+, og 100w H1 i den ekstra fjernlysparabol

Hvorfor har du monteret ekstralygter når dit nærlys fint rækker
til motorvejshastighed (hvis man da skal tro hvad du siger)??

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 18:40


"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse
news:412B7C2C.DF99F1D2@carftp.com...
> jan@fedtegreven.dk wrote:
>
> > Scorpio'erne har Vision 50+, og 100w H1 i den ekstra fjernlysparabol
>
> Hvorfor har du monteret ekstralygter når dit nærlys fint rækker
> til motorvejshastighed (hvis man da skal tro hvad du siger)??

Når man bliver "ældre" svækkes synet ))

---
Tom



Fly Christensen (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 24-08-04 18:48

On Tue, 24 Aug 2004 19:34:36 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>jan@fedtegreven.dk wrote:
>
>> Scorpio'erne har Vision 50+, og 100w H1 i den ekstra fjernlysparabol
>
>Hvorfor har du monteret ekstralygter når dit nærlys fint rækker
>til motorvejshastighed (hvis man da skal tro hvad du siger)??

Min Siearra havde også ekstra fjernlysparaboler uden at have ekstra
lygter monteret. Fjernlyset sidder simpelthen i en parabol for sig selv.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Thomas Strandtoft (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 24-08-04 18:33

jan@fedtegreven.dk wrote:

> Jeg er skam også begyndt, at tænde festblusset, hvis en modkørende
> generer mit udsyn - de fleste af dem, blinker helt vildt med deres
> lys, af en eller anden årsag ;)

Dit fjernlys bør primært lyse fremad, ikke ud til siderne som en
kegle.

> Se - du kan jo ikke bare udlede "stædighed" af at jeg mener Kurt Mark,
> er en nød at høre på i visse henseender

Selvfølgelig kan jeg ikke det, på samme måde som du ikke kan
konkludere at folk bruger langt lys fordi KM har sagt det. Jeg
bruger det fordi jeg har afprøvet ideen og føler mig overbevist om
at han i det her tilfælde har ret.

> Hvis en modkørende signalerer at han føler sig blændet, så blænder jeg
> da ned, uanset lyskeglerne mødes eller ej.

Det gør jeg da også.

...men jeg har også prøvet at køre med et par kammerater som bander
og blinker helt vildt når blot de kan se "auraen" fra en
modkørendes lange lys. Jeg nævner så at det ikke generer mit udsyn
og fortæller lidt om hvad jeg kan se på trods af "blændingen", og
sørme ikke om de også kan se ca. det samme når de bruger energien
på at kigge på vejen i steder for at rive løs i armen til det
lange lys. Herefter malker jeg situationen og tilbyder at overtage
rattet hvis de føler sig usikre på nattekørsel og den slags, men
det er jo bare mig..

Anyway, jeg oplever at noget af den blinken der foregår er rent
hysteri. Desværre er det ikke specielt nemt at afgøre om den
modkørende er en hystade eller reelt er generet. Det fedeste er
faktisk hvis vedkommende vælger at besvare mit lange lys med sit
lange lys, så ved jeg at vi begge kan se hvad der foregår.. I
resten af tilfældene må det komme an på en vurdering..

> Jeg ved hvor langt mit fjernblus rækker , og ser egenligt ikke megen
> grund til at genere folk

Jeg ønsker heller ikke at genere folk, men jeg vil gerne have lov
til at oplyse den vej jeg kører på. På motorvejen bør det ikke
være noget problem, med mindre vejen svinger mod højre..

Når nu du ved hvor langt dit lys rækker, har du så også en ide om
hvor meget det spreder?

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Lars (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-08-04 16:54

BB wrote:


>
> Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
> (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som kører i
> modsat retning.

Selvfølgelig skal man det, hvis de modkørende blændes.

/Lars


BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 16:59


"Lars" <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
news:4128c1b0$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> BB wrote:
>
>
> >
> > Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
> > (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som kører
i
> > modsat retning.
>
> Selvfølgelig skal man det, hvis de modkørende blændes.
>

Hvis de blændes ja - men hvis de holder øjnene i deres eget distrikt bliver
de ikke blændede. Derfor er det kun, hvor man går ind i en højrekurve det
kan blive relevant at blænde ned.

BB


Lars (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 22-08-04 17:05

BB wrote:

>
> "Lars" <larso@spymac.com> skrev i en meddelelse
> news:4128c1b0$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> BB wrote:
>>
>>
>> >
>> > Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
>> > (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som
>> > kører
> i
>> > modsat retning.
>>
>> Selvfølgelig skal man det, hvis de modkørende blændes.
>>
>
> Hvis de blændes ja - men hvis de holder øjnene i deres eget distrikt
> bliver de ikke blændede. Derfor er det kun, hvor man går ind i en
> højrekurve det kan blive relevant at blænde ned.
>
> BB

Så er vi enige

/Lars

Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 17:41



> > > Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
> > > (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som
kører
> i
> > > modsat retning.
> >
> > Selvfølgelig skal man det, hvis de modkørende blændes.
> >
>
> Hvis de blændes ja - men hvis de holder øjnene i deres eget distrikt
bliver
> de ikke blændede. Derfor er det kun, hvor man går ind i en højrekurve det
> kan blive relevant at blænde ned.

Har du ikke den $ som siger at det kun er i højrekurver, jeg kan slet ikke
huske at have stødt på den.

--
Tom



BB (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 22-08-04 19:27

Den slags detaljer står ikke i paragraffer - du må ikke blænde de
modkørende. På motorvej er det eneste tidspunkt, hvor din lyskegle kan være
hos modkørende i højrekurver - ergo du tager hensyn der.


BB


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4128cc8c$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > > > Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen
bane
> > > > (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som
> kører
> > i
> > > > modsat retning.
> > >
> > > Selvfølgelig skal man det, hvis de modkørende blændes.
> > >
> >
> > Hvis de blændes ja - men hvis de holder øjnene i deres eget distrikt
> bliver
> > de ikke blændede. Derfor er det kun, hvor man går ind i en højrekurve
det
> > kan blive relevant at blænde ned.
>
> Har du ikke den $ som siger at det kun er i højrekurver, jeg kan slet ikke
> huske at have stødt på den.
>
> --
> Tom
>
>


Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 20:05



> Den slags detaljer står ikke i paragraffer - du må ikke blænde de
> modkørende. På motorvej er det eneste tidspunkt, hvor din lyskegle kan
være
> hos modkørende i højrekurver - ergo du tager hensyn der.

Som du ganske rigtig nævner "lysKEGLE"......en kegle spreder lys og ikke som
en laser hvor lyset har samme bredde også på afstand.

--
Tom




jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 20:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Som du ganske rigtig nævner "lysKEGLE"......en kegle spreder lys og ikke som
>en laser hvor lyset har samme bredde også på afstand.

Gud ved hvornår det går op for folk, at assymetrisk lys, lyser langt
længere i højre del af lyskeglen ??


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 20:35


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:g5thi0de0v39hlvqji799fp576ef4o5pkg@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
> >Som du ganske rigtig nævner "lysKEGLE"......en kegle spreder lys og ikke
som
> >en laser hvor lyset har samme bredde også på afstand.
>
> Gud ved hvornår det går op for folk, at assymetrisk lys, lyser langt
> længere i højre del af lyskeglen ??

+ i flg. FDM så er rækkevidden for fjernlys på min mondeo 425 m. Hvilket er
ganske meget

--
Tom



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 21:51

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>+ i flg. FDM så er rækkevidden for fjernlys på min mondeo 425 m. Hvilket er
>ganske meget

det er flot, men ikke "meget" Scorpio'erne lyser 7-900meter -

test: Stil bilen på en lige landevej - tæl de kantpæle der kan ses,
vel at mærke ikke bare hvor man kan se refleksen på dem lyse op


ok - 300+ watt hjælper da lidt
;)
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Christian B. Andrese~ (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-08-04 08:19


<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
news:g5thi0de0v39hlvqji799fp576ef4o5pkg@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
> >Som du ganske rigtig nævner "lysKEGLE"......en kegle spreder lys og ikke
som
> >en laser hvor lyset har samme bredde også på afstand.
>
> Gud ved hvornår det går op for folk, at assymetrisk lys, lyser langt
> længere i højre del af lyskeglen ??

Fjernlys er det også asymetrisk ?


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never
stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither
do we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Ukendt (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-08-04 08:46


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> Fjernlys er det også asymetrisk ?
>
næh...



Christian B. Andrese~ (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-08-04 08:53


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message
news:4129a0a4$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> >
> > Fjernlys er det også asymetrisk ?
> >
> næh...

Det mente jeg heller ikke.


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never
stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither
do we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Thomas Strandtoft (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Strandtoft


Dato : 23-08-04 16:54

"Christian B. Andresen" wrote:

> > Gud ved hvornår det går op for folk, at assymetrisk lys, lyser langt
> > længere i højre del af lyskeglen ??
>
> Fjernlys er det også asymetrisk ?

På nogle biler er det vel, de biler med nær- og fjernlys indbygget
i samme lygte og samme parabol..

--
Hygge..
Thomas

<http://www.carftp.com> - a library of car videos.

Leonard (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-08-04 17:26

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

>> Fjernlys er det også asymetrisk ?
>
>På nogle biler er det vel, de biler med nær- og fjernlys indbygget
>i samme lygte og samme parabol..

Næh, det er forskellige dele af lygteglasset der bruges til nær- og
fjernlys.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Hans L. Jørgensen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-08-04 21:05

Tom wrote:
>>
>> Hvis de blændes ja - men hvis de holder øjnene i deres eget distrikt
>> bliver de ikke blændede. Derfor er det kun, hvor man går ind i en
>> højrekurve det kan blive relevant at blænde ned.
>
> Har du ikke den $ som siger at det kun er i højrekurver, jeg kan slet
> ikke huske at have stødt på den.

Det kan du nok ikke finde i nogen $.

Men - jeg har altid brugt at skifte til nærlys cirka på det tidspunkt hvor
jeg føler at den modkørende forstyrer mit udsyn/blænder mig.

Nu ved jeg ikke om mit syn/natsyn er meget anderledes end andre billisters,
når jeg kører på motorvej med den normale midterrabat på 10-15 meter, føler
jeg mig da på ingen måde blændet af modkørende hvis ellers deres lygter er
korrekt indstillet.

Eneste undtagelse er de truckere som absolut skal have deres ego
støttet/afstivet i form af en række lygter på taget, og om man kan forstå
det, de skader både andre og dem selv mere end de gavner. Med den mindste
luftfugtighed ødelægges nattesynet totalt ikke alene for andre, også for dem
selv.

To gode kvalitetsfjernlygter korrekt indstillet, er i 99,9% af tiden alt
hvad der er behov for.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:11


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:QY6Wc.1607$%9.956@news.get2net.dk...

KLIP

> To gode kvalitetsfjernlygter korrekt indstillet, er i 99,9% af tiden alt
> hvad der er behov for.

Tjaee ... nu har vi heldigvis ikke så lange og øde strækninger i Danmark som
der har i Sverige.

Det kan jo være lastvognene med 1000 Watt i fronten kører oppe nord på ....
og gerne ville undgå at ramme en Elg eller andet storvildt..?

Forbavsende mange svenske/norske/finske automobiler har fronten *plastret*
til med projektører af den helt store slags.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Hans L. Jørgensen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 22-08-04 21:26

BJ wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:QY6Wc.1607$%9.956@news.get2net.dk...
>
> KLIP
>
>> To gode kvalitetsfjernlygter korrekt indstillet, er i 99,9% af tiden
>> alt hvad der er behov for.
>
> Tjaee ... nu har vi heldigvis ikke så lange og øde strækninger i
> Danmark som der har i Sverige.
>
> Det kan jo være lastvognene med 1000 Watt i fronten kører oppe nord
> på .... og gerne ville undgå at ramme en Elg eller andet storvildt..?
>
Kan være bedøvende ligegyldigt hvis der blot er det mindste regn/tågedis
eller endog blot høj luftfugtighed.

Da er min erfaring at man mindst ser ligeså langt på et par
kvalitetsfjernelygter. Chancen for at elgen blændes og derfor løber
forvildet rundt på vejen og også langt mindre.

> Forbavsende mange svenske/norske/finske automobiler har fronten
> *plastret* til med projektører af den helt store slags.

Jeg ved det Bjørn.

Spurgte direkte en svensk chauffør hvad grunden hertil var.

Svaret - så har jeg da i det mindste "nogot ok erbjude" de som inte kommer
ihäg at nedblände..

Måske nok ikke et dækkende svar, men - lidt tankevækkende, og når man så
også selv har haft mange timer bag rattet på eksportlastbiler.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 21:40


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:ng7Wc.1614$le2.1161@news.get2net.dk...

KLIP

> Svaret - så har jeg da i det mindste "nogot ok erbjude" de som inte kommer
> ihäg at nedblände..
>
> Måske nok ikke et dækkende svar, men - lidt tankevækkende, og når man så
> også selv har haft mange timer bag rattet på eksportlastbiler.

Jeg har aldrig hørt en sådan udtalelse fra min skandinaviske
forretningsforbindelser.

Bortset fra det, så ser en S80 noget tåbelig ud med hjælpelygter....;))

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Leonard (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-08-04 22:12

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Det kan jo være lastvognene med 1000 Watt i fronten kører oppe nord på ....
>og gerne ville undgå at ramme en Elg eller andet storvildt..?

Jeg ser en forskel på de lastbiler der kører nordpå og dem der kører
sydpå, netop i placeringen af de ekstra lygter.
Oppe på taget er godt sydpå, hvor der lyses langt i kuperet terræn,
mens lave lygter er gode nordpå i sne og regn.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 22:11


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:rr2ii09c5acbdl4ugka2ktusfs9d7ea0qm@4ax.com...

KLIP

> Jeg ser en forskel på de lastbiler der kører nordpå og dem der kører
> sydpå, netop i placeringen af de ekstra lygter.
> Oppe på taget er godt sydpå, hvor der lyses langt i kuperet terræn,
> mens lave lygter er gode nordpå i sne og regn.

God point.

Det kan så være at nogle af lastvognene så er blevet omdirigeret henholdsvis
syd og nord på.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Leonard (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 22-08-04 22:20

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Det kan så være at nogle af lastvognene så er blevet omdirigeret henholdsvis
>syd og nord på.

Det kan jo ikke udelukkes, jeg har også set enkelte der har 4 store
lygter på taget og 4 ligeså store lygter på fronten under forruden.
Disse kører måske helt fra Finland til Spanien.

Men uanset hvormange lygter de har på, så er det meget sjældent at jeg
ser dem bruge disse kraftige lygter på en motorvejene, hverken i DK
eller Tyskland.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 23:12


"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:da3ii01dpi10amqt6kbt7hp5edrhnhpage@4ax.com...

KLIP

> Men uanset hvormange lygter de har på, så er det meget sjældent at jeg
> ser dem bruge disse kraftige lygter på en motorvejene, hverken i DK
> eller Tyskland.

Det er jeg enig med dig i.

Lyshavet ville også være overvældende på næsten enhver afstand.

Ude på "prærien", hvor trafikken er meget sparsom, må de være meget
anvendelige.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Leonard (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 23-08-04 09:46

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Ude på "prærien", hvor trafikken er meget sparsom, må de være meget
>anvendelige.

Jep.
Der er ikke brug for gadelys når nat bliver til dag på en af de lange
lige jyske landeveje ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Thomas Mørch (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Mørch


Dato : 22-08-04 17:10

BB wrote:

> Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for
> gadebelysning) da du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys - og det
> er langt fra nok, når man kører 130 km/t.


Jeg erindrer min kørelærer anbefalede max 70km/t med nærlys, da bremselængde
osv. passede med hvad man så kunne se..

Det samme må vel gælde på motorvejen, altså tag farten af (i tilfælde af at
der kommer dyr eller lign. ud over vejen..), hvis man skal køre med nærlys..

(VEd godt at det er at stille tingene meget firkantet og gammelmands agtigt
op).

/ Thomas



Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 18:18

"BB" skrev i en meddelelse:

> Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning)
da
> du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys - og det er langt fra nok, når
man
> kører 130 km/t.

Vrøvl fra ende til anden.

Prøv engang at køre på ferie, gennem Tyskland og ned til Sydfrankrig som
natkørsel. Når ferien så er slut, kører du turen hjem igen, så det passer
med at du krydser den tysk/danske grænse tidligt om morgnen inden det bliver
lyst.

Se, der vil du selv have lært hvad lys man kører med på motorvejene i
Europa. Du vil måske endda også sidde med dit nattesyn og irretere dig over
de tåbelige danskere, der er på vej sydpå med langt lys. Uanset de blænder
ned i meget god tid, er de til stor forstyrrelse og irretation

/Mark.



Ukendt (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-04 18:20



> Vrøvl fra ende til anden.
>
> Prøv engang at køre på ferie, gennem Tyskland og ned til Sydfrankrig som
> natkørsel. Når ferien så er slut, kører du turen hjem igen, så det passer
> med at du krydser den tysk/danske grænse tidligt om morgnen inden det
bliver
> lyst.
>
> Se, der vil du selv have lært hvad lys man kører med på motorvejene i
> Europa. Du vil måske endda også sidde med dit nattesyn og irretere dig
over
> de tåbelige danskere, der er på vej sydpå med langt lys. Uanset de blænder
> ned i meget god tid, er de til stor forstyrrelse og irretation

Men heldigvis kan de fleste godt finde ud af det ude på motorvejene. Jeg
tror mere det er fordi at når man sidder ved tastaturet så ..........
Jeg oplever yderst sjældent at folk i Jylland kører med langt lys på
motorvejen og hvis, så får de med de samme et blink fra de millioner af
lastbiler som har 1.000 W til det lange lys

--
Tom



Mark Sandberg (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 22-08-04 18:32

"Tom" skrev i en meddelelse:

> Men heldigvis kan de fleste godt finde ud af det ude på motorvejene. Jeg
> tror mere det er fordi at når man sidder ved tastaturet så ..........
> Jeg oplever yderst sjældent at folk i Jylland kører med langt lys på
> motorvejen og hvis, så får de med de samme et blink fra de millioner af
> lastbiler som har 1.000 W til det lange lys

Nemlig, ellers er det bar en tur ned af gaden sydpå og de skal snart få lidt
opdragelse, af de tusindvis af lastbilchauffører der lever deres halve liv
på motorvejene.

/Mark.



Elbarto (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 22-08-04 23:15


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:4128d798$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Tom" skrev i en meddelelse:
>
> > Men heldigvis kan de fleste godt finde ud af det ude på motorvejene. Jeg
> > tror mere det er fordi at når man sidder ved tastaturet så ..........
> > Jeg oplever yderst sjældent at folk i Jylland kører med langt lys på
> > motorvejen og hvis, så får de med de samme et blink fra de millioner af
> > lastbiler som har 1.000 W til det lange lys
>
> Nemlig, ellers er det bar en tur ned af gaden sydpå og de skal snart få
lidt
> opdragelse, af de tusindvis af lastbilchauffører der lever deres halve liv
> på motorvejene.
>
> /Mark.
>
>

Og som har betydeligt mere power under lyset

Elbarto



Christian B. Andrese~ (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-08-04 08:18


"BB" <bbslet@hotmail.com> wrote in message
news:4128bac2$0$252$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:vitekua3o0ns$.1kpzpz8jt56od$.dlg@40tude.net...
> > Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> > motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
> >
> > Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
> >
>
>
> Det er normale regler - vær dog opmærksom på, at du har din egen bane
> (retning) på motorvejen og derfor ikke skal blænde ned for dem som kører i
> modsat retning.
>
> Brug i øvirgt fjernlyset mest muligt på motorvej (uden for gadebelysning)
da
> du kun kan se 50-70 meter frem med nærlys - og det er langt fra nok, når
man
> kører 130 km/t.

Hold lige en pause, så vi alle kan finde chips, cola og en god pude for det
her kommer til at tage lang tid


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never
stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither
do we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Ukendt (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-08-04 19:56



> Hold lige en pause, så vi alle kan finde chips, cola og en god pude for
det
> her kommer til at tage lang tid

Nåeh, den ged er da snart barberet og de andre må erkende at gruppen, der
også kan bruge nærlys på motorvejen har RET )

--
Tom



Elbarto (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 22-08-04 16:32


"Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:vitekua3o0ns$.1kpzpz8jt56od$.dlg@40tude.net...
> Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>
> Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
>
> --
> Mvh. Tue S. Jensen

Jeg fik afvide af min kørelære at der var de samme regler som på landevejen

Jeg selv bruger fjernlyset på motorvejen for med 140+kmt er 50 meter sku ikk
noget at se der kan ligge mange sjove ting på vejen

Elbarto
OZ3BTO



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 16:59

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :

>Jeg selv bruger fjernlyset på motorvejen for med 140+kmt er 50 meter sku ikk
>noget at se

Så burde "man" måske overveje at sænke farten istedet for at generere
din medtrafikanter ?

(Jeg går ud fra at du ikke hører til egoisterne)


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Rasmus (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus


Dato : 22-08-04 17:12


<jan@fedtegreven.dk> wrote in message
news:2kghi0ti6sdaevedk7k37me1agst7ift5l@dtext.news.tele.dk...
> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :
>
> >Jeg selv bruger fjernlyset på motorvejen for med 140+kmt er 50 meter sku
ikk
> >noget at se
>
> Så burde "man" måske overveje at sænke farten istedet for at generere
> din medtrafikanter ?

Jeg troede kun du havde modtrafikanter?

mvh
Rasmus



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 17:31

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev :

>Jeg troede kun du havde modtrafikanter?

Harhh harhhh ;)

De er da alle medtrafikanter ....... fnis , måske modvillige.


--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Elbarto (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Elbarto


Dato : 22-08-04 17:10


<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:2kghi0ti6sdaevedk7k37me1agst7ift5l@dtext.news.tele.dk...
> "Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :
>
> >Jeg selv bruger fjernlyset på motorvejen for med 140+kmt er 50 meter sku
ikk
> >noget at se
>
> Så burde "man" måske overveje at sænke farten istedet for at generere
> din medtrafikanter ?
>
> (Jeg går ud fra at du ikke hører til egoisterne)
>
>
> --
> jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net
>
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Hvis du nu havde læst det hele kune du se at på motorvejen bruger jeg
fjernlyset som på landevejen = blænde ned når jeg indhenter nogen eller der
kommer modkørende

Kørte så sent som i går fra skagen til Kolding på 2½ time i mørke og meget
svag trafik tror ikke nogen følte sig generet af det


Elbarto
OZ3BTO



jan@fedtegreven.dk (22-08-2004)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 22-08-04 17:31

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev :

>Hvis du nu havde læst det hele kune du se at på motorvejen bruger jeg
>fjernlyset som på landevejen = blænde ned når jeg indhenter nogen eller der
>kommer modkørende

Jeg læste det here , og bemærkede også, at du vidst ikke hører til i
egoisternes rækker ;)

>Kørte så sent som i går fra skagen til Kolding på 2½ time i mørke og meget
>svag trafik tror ikke nogen følte sig generet af det

Herligt ;)



--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Per Beer Hansen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 22-08-04 17:46

Tue Jensen wrote:
> Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>
> Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.

Jeg gør det også kun når der er "fri bane" i begge retninger foran mig, da
jeg selv er en af dem der bliver blændet af dem ovre i den anden side.
Altså bruger jeg det li'som på f.eks. en hovedvej, hvor jeg blænder ned når
jeg f.eks. møder modkørende.

I øvrigt har det været diskuteret rigtigt meget herinde tidligere, men der
er vist stadig en del u-enighed om emnet
http://makeashorterlink.com/?T2C056C19
http://makeashorterlink.com/?V50113C19
http://makeashorterlink.com/?O21125C19
osv, osv, osv

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



BJ (22-08-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 22-08-04 17:51


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4128cdc8$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg gør det også kun når der er "fri bane" i begge retninger foran mig, da
> jeg selv er en af dem der bliver blændet af dem ovre i den anden side.
> Altså bruger jeg det li'som på f.eks. en hovedvej, hvor jeg blænder ned
når
> jeg f.eks. møder modkørende.

Hmmm ... det troede jeg var *standard* for øvede og hensynsfulde
bilister...

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Per Beer Hansen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 22-08-04 18:00

BJ wrote:
>
>> Jeg gør det også kun når der er "fri bane" i begge retninger foran
>> mig, da jeg selv er en af dem der bliver blændet af dem ovre i den
>> anden side. Altså bruger jeg det li'som på f.eks. en hovedvej, hvor
>> jeg blænder ned når jeg f.eks. møder modkørende.
>
> Hmmm ... det troede jeg var *standard* for øvede og hensynsfulde
> bilister...

He he, det troede jeg også, men blev klogere efter at det har været oppe og
vende herinde en del gange efterhånden

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



3140 Bagdad Bob (23-08-2004)
Kommentar
Fra : 3140 Bagdad Bob


Dato : 23-08-04 14:58


"Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:vitekua3o0ns$.1kpzpz8jt56od$.dlg@40tude.net...
> Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
> motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>
> Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
>
> --
> Mvh. Tue S. Jensen

Laveste fællesnævner - altid laveste fællesnævner. De fleste amatørbilister
sidder og glor på de modkørende bilers lygter og bliver derfor naturligvis
blændet af modkørende med det lange tændt. Derfor bliver du tit mødt af
blinkende spader når du kører pænt ligeud på en motorvej med det lange lyst
tændt. Hvis ellers du er sikker på at dine lygter er justeret korrekt så lad
du blot lyset brænde. Tænd eventuelt tågeforlygterne for at pirre idioten
endnu mere. Måske kan du fremprovokere en blodprop og spare mange liv
(idioten har sikkert mange andre tåbelige vaner i trafikken).

/ Bagdad



Roberto Saldo (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-08-04 15:00

3140 Bagdad Bob wrote:
> "Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> news:vitekua3o0ns$.1kpzpz8jt56od$.dlg@40tude.net...
>
>>Jeg er kommet i tvivl om hvad reglerne er for kørsel med fjernlys på
>>motorvejen efter mørkets frembrud? Det samme som på landevej?
>>
>>Jeg kører selv sjældent med fjernlys på motorvej.
>>
>>--
>>Mvh. Tue S. Jensen
>
>
> Laveste fællesnævner - altid laveste fællesnævner. De fleste amatørbilister
> sidder og glor på de modkørende bilers lygter og bliver derfor naturligvis
> blændet af modkørende med det lange tændt. Derfor bliver du tit mødt af
> blinkende spader når du kører pænt ligeud på en motorvej med det lange lyst
> tændt. Hvis ellers du er sikker på at dine lygter er justeret korrekt så lad
> du blot lyset brænde. Tænd eventuelt tågeforlygterne for at pirre idioten
> endnu mere. Måske kan du fremprovokere en blodprop og spare mange liv
> (idioten har sikkert mange andre tåbelige vaner i trafikken).

Hold da op noget trollbræk!
Heh!

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Kenneth Rugaard (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Rugaard


Dato : 24-08-04 19:18

3140 Bagdad Bob wrote:

> "Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
-klipper lidt i noget være ævl-
Det gør du så bare når du møder mig en mørk aften/nat, så kan det være
du ændre mening, for med fire store lamper på taget, og to nede lige
over autoværnet, så kan det være du ændre mening, for os der sidder lidt
højere oppe, end jer der sidder nede på vejen, ser altså lidt mere end
hvad i gør. Og sådan en Fiat Ducato er altså sjov at kører i om natten,
og specielt med alle de lamper den har, samt alle de watt den kan smide
ud på vejen, og jeg kører så at sige aldrig med fjernlys eller
tåbelygter, da det er noget vi så at sige næsten aldrig kommer til at
bruge.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste