Temperatur måler
Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-05-01 22:25

Jeg har set en temperaturmåler i Hein Geric´kes katalog som skulle passe til
min XJ600.
Det jeg synes er underligt er, at den skal erstatte mon olieprop der hvor
jeg påfylder olien ved koblingen.

Er dette pålideligt eller er det lidt for fusket ?

Thomas Jensen
XJ 600s div ´96

"(De fleste) Motorcyklister er sgu mere fornuftige ! "

Fra : Mich@el

Dato : 10-05-01 01:07

Hej Thomas.

Thomas Jensen wrote:

> [...]
> jeg påfylder olien ved koblingen.
>
> Er dette pålideligt eller er det lidt for fusket ?

På min XV 1100 er det intet problem. Den lukker tæt nok.
--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i NFN http://www.mc-nfn.dk/
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Fra : Brian

Dato : 10-05-01 05:57

Hej Thomas.
Der sidder oxo en på Honda VFR fra 1997. fungere tilsyneladende fint.
Brian W.

--
**** W.A.F ****

Fra : Henry

Dato : 10-05-01 08:02

> Det jeg synes er underligt er, at den skal erstatte mon olieprop der hvor
> jeg påfylder olien ved koblingen.
>
> Er dette pålideligt eller er det lidt for fusket ?

Af ren uvidenhed tillader jeg at spørge; Hvad er det for en temeratur den
måler der? Er det et sats på at koblinden slynger olie op på "proppen" og at
den derfor kan måle (en eller anden) temperaturen eller er det
"gearkassetemperaturen" som derved giver en ækvivalent (beregnet og omsat)
olietemperatur?

mvh
Henry

Fra : martin Rudbeck Jepse~

Dato : 10-05-01 08:25

Jeg tror, at måleren er udformet som et stegetermometer, med en lang probe
der stikker ned i olien.

martin
sushi gsx750 '82

Fra : Henry

Dato : 10-05-01 08:54

> Jeg tror, at måleren er udformet som et stegetermometer, med en lang probe
> der stikker ned i olien.

Det ville næppe gå på ret mange MC'er hvor koblingen sidder lige under
proppen, så pinden ville nok blive noget krøllet

Henry

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-05-01 10:19

> Det ville næppe gå på ret mange MC'er hvor koblingen sidder lige under
> proppen, så pinden ville nok blive noget krøllet

Hej Henry

Det _er_ en lang metalpind udformet som et stegetermometer. Albert, som
skriver her, har kørt med det et stykke tid på sin XJ 600. Jeg overvejede
kraftigt at købe et til min XJ 600. Det er en fin investering, og det er
meget rart at vide hvornår motoren er for varm i f.eks kø kørsel.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Med vandtemperaturmåler som ligger godt mellem

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:46

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> [...]
> og at den derfor kan måle (en eller anden) temperaturen eller er det
> "gearkassetemperaturen" som derved giver en ækvivalent (beregnet og >

Oliens temperatur skyldes jo at den træker varme ud af bl.a. alle
friktionsbelastende dele hvorved f.eks gearkassen og koblingen i sig
selv kan være varmere end olien.
Hvor varm mon så motorens luftindhold er:
Koldere end olien?
Koldere end de metalliske flader men varmere end olien??

Mon ikke at motorens indre = ca. olietemperaturen???

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 15-05-01 08:57

> [...]
> Koldere end olien?
> Koldere end de metalliske flader men varmere end olien??
>
> Mon ikke at motorens indre = ca. olietemperaturen???

Er dit indlæg et svar eller et spørgsmål?

I såfald, jo da det er den sikkert (som du skriver ca.) eller som jeg skrev
+/- en træsko

Jeg undres også over Niels's olietemperatur som skulle ligge på 50-60° ved
motorvejskørsel og 80-90° når den er rigtig varm..... det får mig til at tro
at der måske er en forskel på lufttemperaturen i motoren og
olietemperaturen. Men selvfølgelig kan termometeret jo også vise forkert.

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 15-05-01 17:43

> Er dit indlæg et svar eller et spørgsmål?
> I såfald, jo da det er den sikkert (som du skriver ca.) eller som jeg
skrev
> +/- en træsko

For ikke at lægge hovedet på blokken, vil jeg mene at calibreringen,
samt inddelingen af skalaen på "indstiks-termometererne" er mere
unøjagtig end den ringe forskel der måtte være på temperaturen indvendig
i motoren :-/

Forøvrigt så er bundproppen en traditionel sensor-placering, og såvel
selve bundkarrets (= gevindet som proppen er i tæt forbindelse med!)
lavere temperatur p.g.a omkringstrømmende luft, som det nederste olielag
(der er i afkølende kontakt med bundkarret - og´er det som
bundprop-sensoren er i kontakt med) temperatur, er ligeledes misvisende
for gennemsnits-temperaturen på motorens olieindhold

Men, der er i denne sag vel ikke nogen steder der kan kaldes perfekte at
måle ved :-/

> Jeg undres også over Niels's olietemperatur som skulle ligge på 50-60°
> ved motorvejskørsel og 80-90° når den er rigtig varm

"skulle ligge"?
Det er umuligt at opgive noget norm-tal hvis ikke at temperaturen er
termostat-styret som for kølevandets vedkommende!
Faktorer som luft-temperaturen, kørselsbetingelserne (stop'n go trafik?)
og ikke mindst om man kører i regn (hvor bundkarret ligger lige i det
kølende sprøjt fra forhjulet!) vil variere enhver udlæsning!

--
Armand.

Fra : Niels Drewes

Dato : 10-05-01 10:28

"Thomas Jensen" <oelhunden@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har set en temperaturmåler i Hein Geric´kes katalog som skulle passe
til
> min XJ600.

Det hedder et termometer

> Det jeg synes er underligt er, at den skal erstatte mon olieprop der hvor
> jeg påfylder olien ved koblingen.

Det er da det mest oplagte hul ind til motoren, uden at skille det hele ad.

> Er dette pålideligt eller er det lidt for fusket ?

Well, sensoren på termometret når ikke ned i olien, det når kun ca. 5 cm.
ned Det vil sige du ikke får den rigtige olietemperatur. Ved normal
kørsel når mit termometer ikke meget højere end ca. 50 - 60 grader og ved
motorvejskørsel om sommeren kun 70 grader.

Du kan alligevel godt bruge et sådant termometer, du kan nemmere tjekke om
motoren er varm nok til lystkørsel Min erfaring fra Andalusen sidste
sommer siger, hvis temperaturen kommer over 80 - 90 grader, bruger cyklen
olie

Vh

Niels
XJ600S med RR-termometer

Fra : Henry

Dato : 10-05-01 11:09

"Niels Drewes" <ndr.tf@taarnby.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Jensen" <oelhunden@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> til
>
> Det hedder et termometer
Jeps, lige præcist, et stegetermometer.

> Det er da det mest oplagte hul ind til motoren, uden at skille det hele
ad.
Jeg ville ellers have forestillet mig at bundproppen ville være oplagt til
en sensor, der er vel også andre propper der kunne "bruges", f.eks. et eller
andet ved oliekøleren (hvis man har en).

Jeg troede at der var tale om et elektronisk termometer, et mekanisk
termometer viser jo +/- en træsko dertil kommer at det kun er en ækvivalent
temperatur, men det måske godt nok som indikation?

mvh
Henry (på en viffer med vandkøling)

Fra : Niels Drewes

Dato : 10-05-01 11:50

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> andet ved oliekøleren (hvis man har en).

Det ville heller ikke være dumt, men er jo lidt mere besværligt.

> [...]
ækvivalent
> temperatur, men det måske godt nok som indikation?

Jo som sagt, man sagtens få en god fornemmelse af hvor varm motoren er. Det
er vel osse det der er det vigtigste? Hvis man skal have en præcis olie
temperatur, skal sensoren være placeret ved udgangen til oliekøleren.
Spørgsmålet er selvfølgelig om et sådant termometer er 400 fede danske
kroner vær?

Vh

Niels

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:45

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en

> mvh
> Henry (på en viffer med vandkøling)

Med kølevandstermometer i instrumenteringen?
Olien bliver ikke, eller sjældent, mere end de 125 º som
kølevandstermometeret kan indikere. Derfor:

Skaf en kølevandsføler fra en hvilkensomhelst ophugget bil og få en smed
til at bore et passende gevind i din bundprop til den!
Forbind derefter den til dit bestående termometer med en switch til at
skifte imellem vand/olie = Indbygget olietermometer til under en 50'er!

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 15-05-01 09:04

> Med kølevandstermometer i instrumenteringen?
Jeps!

> [...]

> Forbind derefter den til dit bestående termometer med en switch til at
> skifte imellem vand/olie = Indbygget olietermometer til under en 50'er!

Mener du seriøst at arbejdsområdet på en kølevandssensor (modstandsmæssigt)
er standard og kan bruges på tværs af biler og MC'er?
Hmm, ja det er sgu da en overraskelse noget der er standard...

Men ellers er idén faktisk god, det havde jeg ikke tænkt over...

mvh
Henry

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 15-05-01 09:21

> Mener du seriøst at arbejdsområdet på en kølevandssensor
(modstandsmæssigt)
> er standard og kan bruges på tværs af biler og MC'er?

Tjaa - ellers kan man jo sætte en modstand i serie (parallel vil vistnok
give en logaritmisk visning) med NTC-modstanden.....
(Ikke for at genoplive en snak om formodstande....)

Det skulle nok kunne lade sig gøre at kalibrere fornuftigt, hvis det da ikke
bare passer sammen, som Armand antyder.

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Armand

Dato : 15-05-01 15:54

> [...]
MC'er?
> Hmm, ja det er sgu da en overraskelse noget der er standard...

Hvis følerne er af samme størrelse, er der næsten 100% chance for at de
er identiske!
Få bugt med din mistro ved at montere den nyanskaffede istedet for den
eksisterende kølevands-sensor og konstanter om ikke at
kølevandstermometeret viser det samme som altid under kørsel!

Mål evt dem begge ud med et Ohm-meter ved hhv. stuetemperatur og i
kogende vand (varmeste vandhanevand?), og se om ikke de er synkrone i
modstanden :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 12-05-01 00:45

Thomas Jensen <oelhunden@yahoo.com> skrev i en

> Det jeg synes er underligt er, at den skal erstatte mon olieprop der
> hvor jeg påfylder olien ved koblingen.
> Er dette pålideligt eller er det lidt for fusket ?

Ingen af delene!
Blot primitivt, og derfor billigt(?)!

--
Armand.