Optøning og genindfrysning
Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-04 13:02

Halløj!

Hvis jeg køber en frossen svinemørbrad, tøer den langsomt op i køleskabet,
skærer den ud i bøffer, putter bøfferne i fryseposer, putter poserne i
fryseren, venter et stykke tid, tager poserne ud, tøer bøfferne langsomt op
i køleskabet, steger bøfferne, spiser bøfferne, får jeg så mavepine?

Eller lidt mere simpelt: genindfrysning af svinemørbrad - er det noget der
duer? :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 22-08-04 15:20

On Sun, 22 Aug 2004 14:02:02 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>i køleskabet, steger bøfferne, spiser bøfferne, får jeg så mavepine?
>
>Eller lidt mere simpelt: genindfrysning af svinemørbrad - er det noget der

Nej, du dør af svinepest. Så passer pengene.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Ralph

Dato : 22-08-04 16:27

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> Nej, du dør af svinepest. Så passer pengene.

> Skrub ad helvede til.

?? - jeg fatter ikke en brik, er jeg gået glip af noget?

--
venligst
Ralph

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-08-04 17:07

Gerner (nospamadres@postkasse.org) skrev følgende:

> Nej, du dør af svinepest. Så passer pengene.

> Skrub ad helvede til.

Kunne du ikke nøjes med at holde din galle i spilgruppen? Det passer så
dårligt med mad og drikke... :(

En anden løsning var at du klippede din telefonledning. Det ville nok være
det bedste i længden. Du ved; mavesår, blodtrykket osv.

Galning.

- Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-04 19:21

> Skrub ad helvede til.
>
> --
> Gerner
hvad i alverden er det for en tone?
Ole

---

Fra : Heidi

Dato : 22-08-04 20:10

Ole Larsen wrote:
> "Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> hvad i alverden er det for en tone?
> Ole

Det er sikkert bare Gerner, som har haft en ualmindelig dårlig dag, og
som ikke kan finde ud af at holde mudder der hvor det hører til,
og/eller er opstået.
What else is new....
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Leo

Dato : 22-08-04 21:38

"Gerner" wrote in message >
> Skrub ad helvede til.

PLONK!

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 22-08-04 23:58

Gerner <nospamadres@postkasse.org> wrote:

> Skrub ad helvede til.

For nu at bringe et for gruppen mere relevant spørgsmål på banen:
Hvem har pisset på din sukkermad?

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i eller nær Århus - gerne studierelevant,
men ingen betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 22-08-04 18:00

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> Eller lidt mere simpelt: genindfrysning af svinemørbrad - er det noget der
> duer? :)

Der skulle ikke være nogen sundhedsmæssig fare forbundet med det, men jo
flere gange du fryser og tør kødet op jo mere "kedeligt" bliver det!

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-04 18:27

Henrik Weigelt wrote:
> [...]
>
> Der skulle ikke være nogen sundhedsmæssig fare forbundet med det, men
> jo flere gange du fryser og tør kødet op jo mere "kedeligt" bliver
Ah, okay, tak for svaret. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 22-08-04 20:02

On Sun, 22 Aug 2004 19:26:56 +0200, "Morten Wartou"

Skrub ad helvede til !

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 20:10

"Henrik Weigelt" skrev

> Der skulle ikke være nogen sundhedsmæssig fare forbundet med det, men jo
> flere gange du fryser og tør kødet op jo mere "kedeligt" bliver det!

Hmm, er der ikke noget med at madvarer, der har været frosset skal
tilberedes, ved en vis temperatur, før genfrysning?

Forøvrigt står der ofte på de frosne mørbrader, at de ikke må genfryses. Så
kig endelig godt efter,. også det med småt.

Nette

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 22-08-04 22:25

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Forøvrigt står der ofte på de frosne mørbrader, at de ikke må genfryses.

> kig endelig godt efter,. også det med småt.

Det er korrekt at det da er en god tommelfingerregel ikke at genfryse kød,
men hele kødstykker fra svin skulle gerne minimum kunne holde sig et par
døgn i køleskab. Husk på at kød normalt hænger i op til 2-3 uger - svin
selvfølgelig kortere tid end okse. Så hvis vi tager udgangspunkt i
svinemørbraden der er købt frossen så skulle den gerne kunne holde sig
mindst et par døgn på køl efter optøning. På frost har kødet utrolig lang
holdbarhed. Så hvis man skifter mellem optøning og frysning vil holdbarheden
kun blive forkortet i det tidsrum kødet er optøet. Så vidt jeg ved findes
der ikke skadelige mikroorganismer indeni hele kødstykker fra svin og okse,
så her kommer man langt med syns og lugtesansen til at vurdere om kødet er
for gammelt.

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 23:38

"Henrik Weigelt" skrev

> [...]
okse,
> så her kommer man langt med syns og lugtesansen til at vurdere om kødet er

Er det her din egen hypotese, eller er det noget du har på skrift?
Ikke fordi jeg ikke tror dig, men jeg vil nødig ende med engang at give hele
den kødædende del af famlien madforgiftning.

Nette

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 23-08-04 00:47

> [...]
hele
> den kødædende del af famlien madforgiftning.

Jeg har umiddelbart ikke nogen fast kilde på det. Det er tildels udfra hvad
jeg har læst/hørt samt nogle års laboratorieerfaring med mikroorganismer.
Det skrevne er også med de forbehold at der er tale om hele kødstykker fra
okse og svin og at der ellers holdes en nogenlunde hygiejne. Forsøg
derhjemme er på egen bekostning

Her er en kilde på at der "som regel" ikke er bakterier i hele kødstykker
fra svin og okse:
http://www.altomkost.dk/madtildig/ikoekkenet/Undgaa_bakterier_i_maden/varmop.htm

Fra : Emil

Dato : 22-08-04 20:53

Morten Wartou skrev:

> [...]
>fryseren, venter et stykke tid, tager poserne ud, tøer bøfferne langsomt op
>i køleskabet, steger bøfferne, spiser bøfferne, får jeg så mavepine?

Sikkert ikke. Men jeg synes du skal gøre det lidt anderledes:

Skær den frosne mørbrad til bøffer med en nedstryger (til metal),
pak og nedfrys bøfferne igen hurtigst muligt, idet du sørgerfor,
at der er mindst muligt luft i poserne (klem eller sug med en
støvsuger).

Du kan fint bruge en af små hobby-nedstrygere med en 12 cm klinge
til formålet. Affaldet (de uregelmæssige stykker som ikke kan
skæres til bøffer) nedfryses for sig, så det kan bruges til
f.eks. biksemad.

Så får du det optimale resultat.

m.v.h. Emil

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-04 21:55

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til formålet. Affaldet (de uregelmæssige stykker som ikke kan
> skæres til bøffer) nedfryses for sig, så det kan bruges til

Hej!

Ah. Det lyder jo meget smart. Det må jeg prøve. :) Takker.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 23-08-04 11:28

On Sun, 22 Aug 2004 22:54:43 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>op

>Hej!
>
>Ah. Det lyder jo meget smart. Det må jeg prøve. :) Takker.

Skrub ad helvede til din hjernedøde spasser.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 23-08-04 12:38

Gerner <nospamadres@postkasse.org> wrote:

> Skrub ad helvede til din hjernedøde spasser.

Gerner, følg det gode råd, du allerede har fået et par gange her i
gruppen. Hold inde med det infantile pjat, log af nettet og hold en
pause fra usenet. Lige nu forbryder du dig mod den helt basale
netikette - og almen pli for den sags skyld.

Det er mig så inderligt ligegyldigt, hvilke kontroverser der end måtte
være mellem dig og Morten -- den adfærd, du for tiden udviser hører
ingenlunde hjemme her i dk.kultur.mad+drikke.

Du tangerer seriøst en klage til din udbyder.

XFUT dk.admin.netikette.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 23-08-04 05:56

> Eller lidt mere simpelt: genindfrysning af svinemørbrad - er det noget der
> duer? :)

Såvidt jeg ved - fraråder man* genindfrysning, sådan generelt.

Hvis du alligevel gør det, så ville jeg råde dig til at tø halvvejs, eller
rettere tø indtil du kan skære - og så kvikfryse dine bøffer - men hvorfor?

* Jeg ved ikke lige hvem man er, men mon ikke det er diverse
fødevareopbevaringsguruer?

Margrete

Fra : Henrik Reinholdt

Dato : 26-08-04 14:29

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvorfor?

> * Jeg ved ikke lige hvem man er, men mon ikke det er diverse

Jeg arbejder som slagtermester.
Jeg vil våge og påstå at du ikke kan smage forskel eller at de skulle være
mindre saftige vis du tør dem op 2 gange.
Men vis du ikke tror på mig, kunne du jo få slagteren til at save dem ud for
dig i en passende størelse, det tager ham ikke et ½ minut på båndsaven.

Hilsen Henrik