Syne før reperation
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 22-08-04 12:55

Hejsa.

Jeg har en Alfa 146 fra '96 som snart skal til syn. Jeg regner ikke med at
der skal laves meget ved den, men et par småting skal der nok laves for at
den kan blive godkendt.

Jeg har hørt at man bare kan gøre det, at man sender den til syn uden at
have rep. noget - for så at få en liste over hvad der er nødvendigt at få
forbedret for at få den godkendt.

Er den en god måde at gøre det på - må man godt køre videre, når den så ikke
er blevet godkendt (den skal jo på værkstedet, så...)?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Palle S.

Dato : 22-08-04 13:19

> Er den en god måde at gøre det på - må man godt køre videre, når den så
ikke
> er blevet godkendt (den skal jo på værkstedet, så...)?
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Min personlige mening !!

Gør bilen klar til syn !

Et bilsyn er en stikprøvekontrol ikke et værkstedsbesøg

Er du ikke selv istand til at klagøre bilen så få et værksted til det. Med
syns garanti

Mine oplevelser med periode syn er at hvis man kan se der er blevet gjort
noget så er inspektørene mere velvillige end hvis der bare kommer en spand
lort ud som der intet er gjort ved

Du sparer så også en omstilling !

Palle
Astro

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-08-04 14:34

On Sun, 22 Aug 2004 13:55:22 +0200, "Rasmus Nielsen"
<postmaster@rasmusn.dk> wrote:

>Jeg har hørt at man bare kan gøre det, at man sender den til syn uden at
>have rep. noget - for så at få en liste over hvad der er nødvendigt at få
>forbedret for at få den godkendt.

Bilinspektionen sagde for et par år siden, da flere begyndte at gøre
sådan, at de normalt standser synet ved den første ting der kan dumpe.
Så du har ingen garanti for at det er en fuldstændig liste over hvad
der skal fikses, du kommer derfra med.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-08-04 17:40

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> sådan, at de normalt standser synet ved den første ting der kan dumpe.
> Så du har ingen garanti for at det er en fuldstændig liste over hvad

Har du drukket af´natpotten??

Vil gerne se den assistent der stopper ved den første dumpefejl.

Eneste grunde til at stoppe synet er at synet ikke kan tilendebringes inden
for den afsatte tid (20 minutter) p.g.a. af køretøjets tilstand (mange
fejl), eller der sker noget så bilen ikke er i stand til at køre lovligt fra
synshallen (eksempelvis sprunget bremserør)..

I sidstnævnte tilfælde får bilen "køreforbud", og en rød/hvid mærkat klæbet
på forruden.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-08-04 18:22

> Har du drukket af´natpotten??
>
> Vil gerne se den assistent der stopper ved den første dumpefejl.

En gang kørte jeg min gamle Volvo 740 til syn, allerede ved porten til
synshallen sagde synsmanden at jeg skulle komme tilbage når udstødningsrøret
var lavet. Han kunne høre den ikke var som det skulle være. Så synet
stoppede faktisk inden den overhovedet var begyndt

MVh

Emil

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-08-04 20:39

Emil Jensen [2100] wrote:

> [...]
> udstødningsrøret var lavet. Han kunne høre den ikke var som det
> skulle være. Så synet stoppede faktisk inden den overhovedet var

Naturligvis med et defekt udstødningssystem kan han ikke foretage en
miljøtest på køretøjet.

Faktisk sparer han dig for et synsgebyr for et syn, som han ved vil
resultere i et omsyn.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : John Sahl

Dato : 22-08-04 18:37

Hans L. Jørgensen wrote:
> Vil gerne se den assistent der stopper ved den første dumpefejl.

Har jeg set, og hørt om i flere tilfælde.

Biler der tydeligvis ikke er klargjort til syn er en fornærmelse mod
synsmanden, som jeg selv fik besked på da jeg forsøgte mig en gang i en
Fiat 127 var at de så sandelig ikke var der for at lave arbejdslister
for folk.

Hvorfor mener du det?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-08-04 20:28

John Sahl wrote:

> Har jeg set, og hørt om i flere tilfælde.

Jeg hører da også, men - refererer kun til hvad jeg ved/ser..

> [...]
> synsmanden, som jeg selv fik besked på da jeg forsøgte mig en gang i
> en Fiat 127 var at de så sandelig ikke var der for at lave

Der er betalt for 20 minutters synsgennemgang af dit køretøj, du bestemmer
hvilken stand du vil fremstille dit køretøj i. Blot det er "klargjort",
underforstået rengjort således at det er muligt at konstatere fejl og
mangler

Såfremt assistenten kan gennemgå dit køretøj og konstatere hvad der er af
fejl inden for den afsatte tid skal han blot gøre sit arbejde, herunder også
oplyse kunden om fundne mangler og fejl, samt bedste mulighed for kunden til
fremtidig modforholdsregler. Men naturligvis kommer du længst ved at stille
med et klargjort køretøj, hvor det kan konstateres at du har forberedt
køretøjet til synet.

> Hvorfor mener du det?

Det hverken mener eller tror jeg, -_det_ved_jeg_.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : John Sahl

Dato : 22-08-04 20:48

Hans L. Jørgensen wrote:

> Jeg hører da også, men - refererer kun til hvad jeg ved/ser..

Læs lige hvad eg skrev en gang mere. Jeg har også set det.

> [...]
> bestemmer hvilken stand du vil fremstille dit køretøj i. Blot det er
> "klargjort", underforstået rengjort således at det er muligt at

Hvor står der at du har betalt for 20 minutters gennemgang?

https://www.bilsyn.dk/aut/public/index2.htm
På siden her står der blandt andet følgende:

"Ved synet kontrolleres det, at bilen er i lovlig stand. Synet er derfor
ikke tænkt som en lejlighed til at man møder med en bil med
iøjnefaldende fejl for at få udskrevet en "liste" til brug for de
nødvendige reparationer, som klart skulle være gennemført før bilen kom
i synshallen."

> [...]
> konstateres at du har forberedt køretøjet til synet.

> Det hverken mener eller tror jeg, -_det_ved_jeg_.

Hvor ved du det fra? Jeg håber da jeg tager fejl, så overbevis
mig nu lige.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-08-04 21:10

John Sahl wrote:

> Hvor ved du det fra? Jeg håber da jeg tager fejl, så overbevis
> mig nu lige.

På toppen/logoet af den lønseddel jeg modtager en gang om måneden står der
SBI, i hvertfald indtil
d.1.1.2005;-/

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : John Sahl

Dato : 22-08-04 21:14

Hans L. Jørgensen wrote:
> På toppen/logoet af den lønseddel jeg modtager en gang om måneden
> står der SBI, i hvertfald indtil
> d.1.1.2005;-/

Tak, altid rart med lidt insiderviden

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-08-04 22:38

On Sun, 22 Aug 2004 18:39:52 +0200, "Hans L. Jørgensen"
<hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Har du drukket af´natpotten??

Nej, jeg bruger ble - meget mere behageligt.

Men der er nok ret stor forskel på de enkelte ansatte ved synshallerne
og på lokale politiker. Det er set før. Desværre.

Gad vide hvor meget kr. jeg skal efterlade i handskerummet næste gange
;)

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com