|
| Batterier Fra : Martin Leong |
Dato : 21-08-04 23:16 |
|
Hej NG.
Hvor meget strøm kan man trække ud af et Mc batteri, mens mc'en kører? (jeg
ved absolut intet om volt, ampere, ohm, strøm, el osv
Kan man ligesom på en bil, tilslutte f.eks. en bilradio, aircondition osv?
Mvh
Martin Leong
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.737 / Virus Database: 491 - Release Date: 11-08-2004
| |
Ronni Jensen (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 22-08-04 00:22 |
|
"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote in
news:cg8hj8$25o1$1@news.cybercity.dk:
> Hej NG.
>
> Hvor meget strøm kan man trække ud af et Mc batteri, mens mc'en kører?
> (jeg ved absolut intet om volt, ampere, ohm, strøm, el osv
> Kan man ligesom på en bil, tilslutte f.eks. en bilradio, aircondition
> osv?
>
Bilradio -> køb en mp3 afspiller
aircondition -> åbn visieret eller køb en æggeskal
....eller har du noget bestemt i tankerne?
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Martin Leong (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Martin Leong |
Dato : 22-08-04 11:30 |
|
"Ronni Jensen" <jackass@fail_udendette.dk> wrote in message
news:Xns954DDF9E82CFjackassfaildk@212.242.40.196...
> "Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote in
> news:cg8hj8$25o1$1@news.cybercity.dk:
> ...eller har du noget bestemt i tankerne?
Ja, jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget strøm man kan trække ud fra
et MC batteri...
Mvh
Martin Leong
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.737 / Virus Database: 491 - Release Date: 11-08-2004
| |
Steen Gruby (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 22-08-04 12:03 |
|
On Sun, 22 Aug 2004 12:29:59 +0200, "Martin Leong"
<mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote:
Hej Martin.
>
>Ja, jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget strøm man kan trække ud fra
>et MC batteri...
>
Tjaeh, det står faktisk på batteriet.
En nogenlunde gængs størrelse er ca 14 Ah, og det svarer til 1 Ampere
i 14 timer eller 14 Amp. i een time.
Sagt på en anden måde:
Din forlygtepære bruger ca. 50 Watt, hvilket groft set er 12 volt 4
Amp. og den kan en 14 Ah akku føde i lidt over 3 timer.
Akku'en kan kortvarigt tåle betydelige strømme - over 200 Amp. i
startøjeblikket er ikke unormalt.
Det holder den kun til da det netop er kortvarigt.
En MC akku er udelukkende til at starte motoren med, og bør iikke have
anden belastning, idet den da ikke vil have tilstrækkelig energi til
at starte motoren - OK da - en teltlampe på 25 watt går nok
Hvis der er tale om radio (specielt med sendere) eller anden "grådig
elektronik, er det generatoren der skal kunne levere varen.
De fleste moderne maskiner er, som Kai skriver, udstyret med
generatorer der kan levere over 200 watt typisk mellem 350 og 500
watt, så noget ekstraudstyr er der plads til indenfor det generatoren
kan levere.
Dog lige med undtagelse af en overpyntet "lys og fløjtetønde" med
løbelys langs skærmkanterne, lysshow i navene og bremselys der kan
blænde selv en mulvap, men de plejer også at få eftermonteret
generatoren fra en Scania )
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 22-08-04 07:38 |
|
"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> writes:
> Hej NG.
>
> Hvor meget strøm kan man trække ud af et Mc batteri, mens mc'en kører? (jeg
> ved absolut intet om volt, ampere, ohm, strøm, el osv
> Kan man ligesom på en bil, tilslutte f.eks. en bilradio, aircondition osv?
Normalt er det ikke batteriet som sætter begrænsningen, men derimod
generatoren eftersom det er den som leverer strømmen når du kører. De
fleste moderne motorcykler har en generator som kan drive mindst et
par hundrede watt.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
Martin Leong (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Martin Leong |
Dato : 22-08-04 11:31 |
|
"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
news:u8yc7brv5.fsf@harrekilde.dk...
> Normalt er det ikke batteriet som sætter begrænsningen, men derimod
> generatoren eftersom det er den som leverer strømmen når du kører. De
> fleste moderne motorcykler har en generator som kan drive mindst et
> par hundrede watt.
Ok, hvor meget kan en typisk bilgenerator drive?
Mvh
Martin Leong
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.737 / Virus Database: 491 - Release Date: 11-08-2004
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 22-08-04 11:49 |
|
"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> writes:
> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message
> news:u8yc7brv5.fsf@harrekilde.dk...
>> Normalt er det ikke batteriet som sætter begrænsningen, men derimod
>> generatoren eftersom det er den som leverer strømmen når du kører. De
>> fleste moderne motorcykler har en generator som kan drive mindst et
>> par hundrede watt.
>
> Ok, hvor meget kan en typisk bilgenerator drive?
Tja, en 500-700 Watt, SVJH.
Retterens generator leverer 14V/32A = 448W, og derfra går op til 170W
til lys. Motoren tager vel også en smule...
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen
| |
Ib Jakobsen (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 22-08-04 17:27 |
|
Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> > Ok, hvor meget kan en typisk bilgenerator drive?
>
> Tja, en 500-700 Watt, SVJH.
Det var i gamle dage. Med at det ragelse der er proppet på i vore dage ligger
vi typisk på 90-100 amp. Og en ladespænding på 14,4-14,6 volt. Sidstnævnte er
en god grund til at der kører så mange enøjede biler rundt.
> Retterens generator leverer 14V/32A = 448W, og derfra går op til 170W
> til lys. Motoren tager vel også en smule...
Sådan med en lettere omskrivning af matematikken, så passer det.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Torben Scheel (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 23-08-04 08:54 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>>> Ok, hvor meget kan en typisk bilgenerator drive?
>>
>> Tja, en 500-700 Watt, SVJH.
>
> Det var i gamle dage. Med at det ragelse der er proppet på i vore
> dage ligger vi typisk på 90-100 amp. Og en ladespænding på 14,4-14,6
> volt. Sidstnævnte er en god grund til at der kører så mange enøjede
> biler rundt.
Og jeg som troede at det bare var bilister der var sjuskede.. tsk tsk.
--
vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425
| |
MFO (23-08-2004)
| Kommentar Fra : MFO |
Dato : 23-08-04 08:03 |
|
Ib Jakobsen wrote:
>
> Det var i gamle dage. Med at det ragelse der er proppet på i vore
> dage ligger vi typisk på 90-100 amp. Og en ladespænding på 14,4-14,6
> volt. Sidstnævnte er en god grund til at der kører så mange enøjede
> biler rundt.
Ladespændingen har da ikke ændret sig de sidste 30 år, medmindre du
tænker på 6 volt systemer
--
Michael
| |
Ib Jakobsen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-08-04 11:59 |
|
MFO wrote:
> Ladespændingen har da ikke ændret sig de sidste 30 år, medmindre du
> tænker på 6 volt systemer
Jo da. Det er godt nok 12 volt systemer. Men ladespændingen Får et lille
nøk opad i ny og næ. Læg mærke til hvor tit du ser en Mazda/Mitsubishi med
et øje. De er blandt dem der kører med højeste spænding. 36v og 42v
systemer er også på tegnebrættet. Sammen med lysleder.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
MFO (23-08-2004)
| Kommentar Fra : MFO |
Dato : 23-08-04 12:14 |
|
Ib Jakobsen wrote:
>
> Jo da. Det er godt nok 12 volt systemer. Men ladespændingen Får et
> lille nøk opad i ny og næ.
Det nøk kan jeg altså ikke se nogle steder, f.eks.
Mercedes 200 årg. 1968 = 13,9-14,9 volt
Opel Record C 1,5 årg 1969 = 13,9-14,8 volt
Ford Capri 1,3 årg 1969 = 13,9-14,8 volt
Ford Escort årg 2001 = 14,0-14,6
--
Michael
| |
Ib Jakobsen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-08-04 16:11 |
|
MFO wrote:
> Det nøk kan jeg altså ikke se nogle steder, f.eks.
>
> Mercedes 200 årg. 1968 = 13,9-14,9 volt
> Opel Record C 1,5 årg 1969 = 13,9-14,8 volt
> Ford Capri 1,3 årg 1969 = 13,9-14,8 volt
>
> Ford Escort årg 2001 = 14,0-14,6
Vi er godt nok of-topic. Men det noget du har læst eller er det noget du
har målt?. Det kan da godt være det er data for ovennævnte generatorer
med mekaniske og justerbare relæer. Men det er ikke noget jeg kan
genkende fra virkeligheden. Men jeg har da gamle elektronisk relæer
liggende fra fra den spæde start der siger 12,8v og 13,6 v. Men nok om
det.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
MFO (23-08-2004)
| Kommentar Fra : MFO |
Dato : 23-08-04 18:21 |
|
Ib Jakobsen wrote:
>
> Vi er godt nok of-topic. Men det noget du har læst eller er det noget
> du har målt?.
Dataene har jeg fra en database der hedder "Autodata CD2"
> Det kan da godt være det er data for ovennævnte
> generatorer med mekaniske og justerbare relæer. Men det er ikke noget
> jeg kan genkende fra virkeligheden. Men jeg har da gamle elektronisk
> relæer liggende fra fra den spæde start der siger 12,8v og 13,6 v.
Jeg har desuden skruet biler og mc'er fra mange årgange, med både
mekaniske og elektroniske relæer, og alle generatorer (der ikke var
defekte) har haft en ladespænding mellem 14 og 15 volt.
Jeg forstår bare ikke, hvorfor du påstår ladespændingen generelt bliver
sat op på nyere biler, når de tekniske data siger noget andet.
> Men nok om det.
Fint nok
--
Michael
| |
Ib Jakobsen (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 23-08-04 23:07 |
|
MFO wrote:
> Ib Jakobsen wrote:
>
> >
> > Vi er godt nok of-topic. Men det noget du har læst eller er det noget
> > du har målt?.
>
> Dataene har jeg fra en database der hedder "Autodata CD2"
Kender den godt. Bruger den jævnligt.
> Jeg har desuden skruet biler og mc'er fra mange årgange, med både
> mekaniske og elektroniske relæer, og alle generatorer (der ikke var
> defekte) har haft en ladespænding mellem 14 og 15 volt.
> Jeg forstår bare ikke, hvorfor du påstår ladespændingen generelt bliver
> sat op på nyere biler, når de tekniske data siger noget andet.
Jamen der er ikke noget jeg påstår. Det står på relæerne. Men hvis de er
elektroniske kan jeg ikke se at du kan få dem over reguleringsspændingen.
Men en ting er hvad der står i data. Andet hvad man rent fysisk måler. De
auto-el folk jeg har talt med hævder det er for at kunne holde spændingen
oppe på godt 12v hos alle forbrugere. I takt med forbruget stiger og
ledningerne bliver tyndere. De 220v er også blevet til 230v i vore dage.
Kikkede forresten lige i min gamle bog fra teknisk skole. Den siger 13,7v.
Men den er også 25 år gammel.
> > Men nok om det.
>
> Fint nok
Ku' så ikke helt holde det.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Gert Bo thorgersen (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 24-08-04 01:31 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message
news:412A6A77.E3278519@post.tele.dk...
> MFO wrote:
>
> > Ib Jakobsen wrote:
> >
> > >
> > > Vi er godt nok of-topic. Men det noget du har læst eller er det noget
> > > du har målt?.
> >
> > Dataene har jeg fra en database der hedder "Autodata CD2"
>
> Kender den godt. Bruger den jævnligt.
>
> > Jeg har desuden skruet biler og mc'er fra mange årgange, med både
> > mekaniske og elektroniske relæer, og alle generatorer (der ikke var
> > defekte) har haft en ladespænding mellem 14 og 15 volt.
> > Jeg forstår bare ikke, hvorfor du påstår ladespændingen generelt bliver
> > sat op på nyere biler, når de tekniske data siger noget andet.
>
> Jamen der er ikke noget jeg påstår. Det står på relæerne. Men hvis de er
> elektroniske kan jeg ikke se at du kan få dem over reguleringsspændingen.
> Men en ting er hvad der står i data. Andet hvad man rent fysisk måler. De
> auto-el folk jeg har talt med hævder det er for at kunne holde spændingen
> oppe på godt 12v hos alle forbrugere. I takt med forbruget stiger og
> ledningerne bliver tyndere. De 220v er også blevet til 230v i vore dage.
> Kikkede forresten lige i min gamle bog fra teknisk skole. Den siger 13,7v.
> Men den er også 25 år gammel.
>
>
> > > Men nok om det.
> >
> > Fint nok
>
> Ku' så ikke helt holde det.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
Du skriver "13,7 V, men den er også 25 år gammel".
For BMW modellerne fra 1970 til 1980, altså 34 til 24 år gamle, står der i
manualerne at de ved 5.000 rpm, skal have "regulated voltage under load
13,9 - 14,8 volts" og "no load regulated voltage 13,55 - 14,25 volts". For
modellerne fom. 1981 13,5 - 14,2 volts ved de 5.000 rpm.
Under alle omstændigheder - ihvertfald dem jeg er støt på - har vel alle
motorer nu om dage som kører med 12 Volt en ladespænding på over 14 Volt,
hvis man kommer over tomgang.
Mvh.Gert Thorgersen
BMW R100, Honda 125cc Wave, Honda XR250, Honda VTR 1000.
| |
|
|