200 vs. 300 bar
Fra : Henning

Dato : 21-08-04 17:00

Hvor meget "spild" regner med med med 300 contra 200 bar?
Teoretisk burde der kunne være 2400 liter luft i denne 8 liters flaske
ved 300 bar
(http://www.scubagear.dk/default.asp?produkter/Products.asp~mainFrame)
men virkeligheden er anderledes. Regner man med ~80% udnyttelse af de
resterende 100 bar eller hvad?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 21-08-04 18:02

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> (http://www.scubagear.dk/default.asp?produkter/Products.asp~mainFrame)
> men virkeligheden er anderledes. Regner man med ~80% udnyttelse af de

nej mindre, det er sådanne at luft kan ikke komprimeres til mere end 250 bar
det vil sige at når du er nået et tryk på 250bar kan der faktisk ikke komme
mere luft i flasken, det vil sige selv om viseren viser 300 bar så indikere
der ikke rigtig hvor meget luft der er på flasken,

hvis du snakker med folk der dykker 300bar flasker vil de også kunne
fortælle at, der går ikke mange minutter af et duk før den er nede på
250bar.

efter min mening er der bedre at købe 232bar flasker, og hvis man er lidt
frisk kan man jo fylde dem til 250bar

mvh Morten Dall

Fra : Allan Hansen

Dato : 21-08-04 21:45

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indikere
> der ikke rigtig hvor meget luft der er på flasken,

Selvfølgelig kan du da få et tryk i en flaske der er større end 250 bar.
Ligningen for P x V er bare ikke linear for atmosfærisk luft ved disse store
tryk hvilket bevirker at i en 10 l flaske ved et tryk på 300 bar vil der
stort set kun være 2700 l luft

> hvis du snakker med folk der dykker 300bar flasker vil de også kunne
> fortælle at, der går ikke mange minutter af et duk før den er nede på
> 250bar.

Det varer heller ikke mange minutter når man starter med 200 bar før trykket
er en del mindre. Dels køles flasken og man har et stort forbrug i starten
af et dyk før man er kommet ned og får ro på tingene.

> efter min mening er der bedre at købe 232bar flasker, og hvis man er lidt
> frisk kan man jo fylde dem til 250bar

Hvis man er rigtig frisk så kan man vel bare fylde en 200 bars flaske til
250 bar

Allan Hansen

Fra : Morten Dall

Dato : 24-08-04 23:49

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> der ikke rigtig hvor meget luft der er på flasken,
bla bla bla

se midt svar til Jens Olsen

Fra : Jens Olsen

Dato : 22-08-04 01:03

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message news:<41277fef$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> nej mindre, det er sådanne at luft kan ikke komprimeres til mere end 250 bar
> det vil sige at når du er nået et tryk på 250bar kan der faktisk ikke komme
> mere luft i flasken,

Det er, sagt på godt dansk, noget sludder. Godt nok er der ikke en
lineær sammenhæng, sådan som man lærer, når man tager sit første
dykkercertifikat. Men nær så slemt som du skriver er det langt fra,
selvom ulineariteten bliver størrer når trykket stiger. Dette link
viser kompressabilitetsfaktoren for luft op til 350 bar
http://www.bentleytech.com/cave/compress.html.
Kort fortalt så vil en 8 l flaske med 300 bar vil indeholde ca. 2160
liter fri luft ved 1 bar.

> det vil sige selv om viseren viser 300 bar så indikere
> der ikke rigtig hvor meget luft der er på flasken,

Jo det gør den nu.......sådan cirka. Og det med det cirka gælder i
øvrigt uanset trykket, da det jo netop er trykket og ikke luftmængden
der vises.

> hvis du snakker med folk der dykker 300bar flasker vil de også kunne
> fortælle at, der går ikke mange minutter af et duk før den er nede på
> 250bar.

Sjovt, det gælder også for min 200 bar flaske. De første 50 bar ryger
hurtigt....flasken køles af, der skal fyldes luft i dragten, og så
puster man gerne noget mere efter at have mokket rundt med alt
udstyret i sommervarmen på et gyngende skibsdæk.

> efter min mening er der bedre at købe 232bar flasker, og hvis man er lidt
> frisk kan man jo fylde dem til 250bar

Se det giver mening. Tortec 232 bar, og så kan man også spare noget af
blyet

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 24-08-04 23:48

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message

> Det er, sagt på godt dansk, noget sludder. Godt nok er der ikke en
> lineær sammenhæng, sådan som man lærer, bla. bla. bla

er vi enige om at man op til ca 230 bar får fuld "valuta for pengene"
og at det gør man ikke der over ?
se link http://www.babilim.co.uk/pages/gas_laws.html

hvis vi er enige om det, så ikke flere forklaringe om hvad jeres 200 bar
flasker gør,

mange folk køber en 10l 300 bar og forvendter at have det samme som de har
på en 15l 200bar, og det har de bare ikke, OG SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE.

mvh Morten.

Fra : Jens Olsen

Dato : 25-08-04 10:38

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message news:<412bc5aa$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> er vi enige om at man op til ca 230 bar får fuld "valuta for pengene"
> og at det gør man ikke der over ?

Jooooh, det er en rimelige akproximation til almindelig dykkerbrug.

> hvis vi er enige om det, så ikke flere forklaringe om hvad jeres 200 bar
> flasker gør,

Jo da, for grunden til, at vi alle (uanset om vi har 200 eller 300
bar) oplever de første 50 bar forsvinde så hurtigt, er i langt
overvejende grad de årsager jeg og andre har nævnt. Og i langt mindre
grad den stigende ulineariteten når vi kommer over 200 bar.

> mange folk køber en 10l 300 bar og forvendter at have det samme som de har
> på en 15l 200bar, og det har de bare ikke, OG SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE.

Jo den er da længere. Om den bliver meget længere er du selv herrer
over. Du skrev i dit første indlæg; og jeg citerer "når du er nået et
tryk på 250 bar kan der faktisk ikke komme mere luft i flasken". Dette
er lodret forkert, sådan som også både dit eget link og det link jeg
nævnte viser.
Hvis det er meget, meget vigtigt for dit ego, at vi ikke må tro at du
er kommet til at skrive noget ukorrekt her på nyhedsgruppen, så skal
du bare fortsætte tråden (tror mig, vi er dybest set totalt ligeglade
med at du skrev noget forkert). Du kan også vælge den kloge løsning,
med at skrive at du vist lige var lidt for hurtig på tasterne og så
afslutte med en smiley. Det kommer helt an på hvad slags person du er!

At nyudannede dykkere tror at 10 l med 300 bar er det samme som 15 l
med 200 bar er jo svært at klandre dem; de har jo lige lært at det er
sådan det forholder sig. Men så må man jo bare påpege over for dem, at
fysiske modeller kun har et begrænset gyldighedsområde.

Fra : Morten Dall

Dato : 25-08-04 13:53

> Jo da, for grunden til, at vi alle (uanset om vi har 200 eller 300
> bar) oplever de første 50 bar forsvinde så hurtigt, er i langt
> overvejende grad de årsager jeg og andre har nævnt.

jeg ved godt at de første 50bar også forsvinder hurtiger i en 200bar flaske,
og jeg ved også godt hvorfor osv osv.
MEN de første 50 bar forsvinder hurtiger, i en 300bar flaske end de gør i en
200bar flaske, pleas giv mig nu ret i det i det mindste

> Jo den er da længere. Om den bliver meget længere er du selv herrer
> over. Du skrev i dit første indlæg; og jeg citerer "når du er nået et
> tryk på 250 bar kan der faktisk ikke komme mere luft i flasken".

jeg indrømmer at jeg har kommet til at skrive noget på NG som ikke er 100%
sant,
det var en hurtig løsning i stedet, for at finde link til sider med luft
kurver, og en grundiger beskrivelse af 300bar problemet.
så jeg indrømmer min fejl

> [...]
> sådan det forholder sig. Men så må man jo bare påpege over for dem, at
> fysiske modeller kun har et begrænset gyldighedsområde.

problemet er at jeg se folk feks i min klub, ikke nu uddannet dykkere, der
løber tør for luft på en 12L flaske. for at løse deres problem tager de ud
til det nærmeste dykker center, snakker lidt, og bruger alle deres spare
penge på en 10l 300 bar flaske, glade og fro begiver de sig ud på dyk, med
den ilusjon at de nu har hvad der svare til 15L 200bar og i virkeligheder
har de nærmer hvad der svare til en 12L 200bar, så endnu en gang oplever de
at de ikke har luft nok med til det dyk de gerne vil foretage, problemet er
nu at de lige har brugt noget der ligner små 3.000,-

vi har for nogle måneder siden fået en 300bar kompresore, og den ene efter
den ande smider penge ud på flasker, som de tror kan gøre noget for dem som
de ikke kan, og det syntes jeg er en skam.

når okay som du skrev jeg bestemmer selv hvormeget længere "den" bliver, så
jeg må hellere slutte.

mvh Morten, som nok sakl love ikke at skrive mere i denne tråd.

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-08-04 09:22

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote in message news:<412cb4d7$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> MEN de første 50 bar forsvinder hurtiger, i en 300bar flaske end de gør i en
> 200bar flaske, pleas giv mig nu ret i det i det mindste

Ok, det kan jeg give dig ret i. Så længe vi er er enige om at det i
hovedsagen er helt andre ting der gør at de først 50 bar ikke er meget
værd.

> jeg indrømmer at jeg har kommet til at skrive noget på NG som ikke er 100%
> sant,

Det er en stor mand der indrømmer sine fejl.

> vi har for nogle måneder siden fået en 300bar kompresore, og den ene efter
> den ande smider penge ud på flasker, som de tror kan gøre noget for dem som
> de ikke kan, og det syntes jeg er en skam.

Tjah, hvis 300 bar er ved at blive mere udbredt i Danmark, så kunne
det jo være at man i kurserne skulle fortælle lidt mere af sandheden
om komprimering af gas. Det vill jo kun tage 5 min kursustid, så det
skulle da være muligt.

Fra : Kim H. Nielsen

Dato : 24-08-04 14:51

Her er også en god beskrivelse af fænomenet:

http://www.babilim.co.uk/pages/gas_laws.html

Mvh Kim