Mangel på olie
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 16:32

Hey

Jeg bliver mere og mere overbevist om at prisen på olie og benzin KUN kan
blive højere og måske endda MEGET mere end nu.
Hvis man kigger på tallene for verdens olieforbrug og den kapacitet som er
til rådighed, så varer det ikke mange milisekunder før at vi kommer til at
MANGLE olie.
Uha jeg ser bilfrie søndage igen.
og 10 - 15 Kr pr liter benzin er nok heller ikke så langt ude i fremtiden.

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2573162/

Jeg tror ganske seriøst at det ikke varer mange år før vi har pumpet de
sidste dråber olie op og at det desværre nok bliver i min livstid.

Men ok, det er da også dejligt at holde charterferie ved den lokale strand
(på cykel)

--
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-08-04 16:45

Tom wrote:
> [...]
> til rådighed, så varer det ikke mange milisekunder før at vi kommer til at

Ja hvis de sure amerikanere ikke pissede olien væk gik det ikke så
hurtigt.
Anyway så kan det da kun være en fordel hvis de får en brat opvågnen
derovre.

> Uha jeg ser bilfrie søndage igen.
> og 10 - 15 Kr pr liter benzin er nok heller ikke så langt ude i fremtiden.

Åh herregud, ikke mere?.
Det gør da ingen forskel.

> [...]
> sidste dråber olie op og at det desværre nok bliver i min livstid.
>
> Men ok, det er da også dejligt at holde charterferie ved den lokale strand

Nu ikke desperat vel :)

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 16:54

> Ja hvis de sure amerikanere ikke pissede olien væk gik det ikke så
> hurtigt.
> Anyway så kan det da kun være en fordel hvis de får en brat opvågnen
> derovre.

Måske skulle alle snart til at vågne op. Hele vores færden er bygget på den
¤"¤"#% olie. Alle virksomheder kører "Just in Time" hvor varer skal fragtes
fra dag til dag i lastbil gennem europa.

> Åh herregud, ikke mere?.
> Det gør da ingen forskel.

Samme prisstigninger kommer så også på strøm, gas og anden varme, da de som
regl følger olieprisen.

> Nu ikke desperat vel :)

Næh
men mon ikke at vi på et tidspunkt opdager det som sker lige nu. Olieprisen
er steget fra 30-50$ på ganske kort tid.

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 21-08-04 16:44

> Hvis man kigger på tallene for verdens olieforbrug og den kapacitet som er
> til rådighed, så varer det ikke mange milisekunder før at vi kommer til at
> MANGLE olie.

Læste fornylig, at for 40 år siden, spåede man
oliemangel om 40 år....og nu 40 år efter,
siger ma, at om 40 år er det slut ..

Tror det passer med BRINT'ens endelig
gennembrud, og så er vi fri for balladen
i mellemøsten.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 16:49

> Læste fornylig, at for 40 år siden, spåede man
> oliemangel om 40 år....og nu 40 år efter,
> siger ma, at om 40 år er det slut ..

Muligt at der stadig findes uopdagede kilder men vel næppe nok til at kunne
dække behover når man tænker på den vækst der sker i kina.

> Tror det passer med BRINT'ens endelig
> gennembrud, og så er vi fri for balladen
> i mellemøsten.

Ellers får vi et ganske seriøst problem, nok større end vi lige forestiller
os

--
Tom

Fra : Olesen

Dato : 21-08-04 16:57

..

> Ellers får vi et ganske seriøst problem, nok større end vi lige
forestiller
> os

Ja, man skal ta' cyklen på arbejde HVER dag ;o/
MEN, går det så galt, så skal du bare se, så kommer
der gang i udviklingen af brint-køretøjerne og det
blir' sku' spændende..

Fra : TGD

Dato : 21-08-04 16:46

<KLIP>

> Men ok, det er da også dejligt at holde charterferie ved den lokale strand
> (på cykel)

Hvis regeringen kunne tage sig sammen så ligger der masser energi i sprit og
koldpresset olie, mindre forurening neutral CO2 udslip men nej nytænkning i
Danmark er ilde hørt.

Det er som et kinderæg hele 3 ting på engang.

Fra : Bo Kaspersen

Dato : 21-08-04 20:06

> [...]
> til rådighed, så varer det ikke mange milisekunder før at vi kommer til at

Korrekt, og derfor ser vi også i dag et kraftigt engagement fra USAs side i
Centralasien og Mellemøsten, de har nemlig set skriften på væggen.

Fra : Casper Bang

Dato : 21-08-04 21:44

[SNIP]

Jeg kan ikke helt se hvordan det hænger sammen:

"Saudi Arabien er i færd med at fase den sidste ledige produktionskapacitet
ind i håb om herigennem at kunne bidrage til i det mindste en stabilisering
af oliepriserne"

Hvorfor skulle de egentligt være interesserede i at hæve produktionen, og
holde priserne nede? Hvis de lader de andre lande bruge deres oliereserver,
så kan Saudi Arabien vel sælge det hele endnu dyrere om 20 år, og derved
tjene en hel del mere...

Men at prisen snart kommer et godt stykke over de 10 tvivler jeg ikke på. Så
må vi bare håbe at regeringer indser problemet, og sænker afgiften på
miljøvenlige, så vi kan få de gamle lig væk fra gaden (selv om jeg nu er ret
glad for min gamle bimmer).

Fra : Babba-Papa

Dato : 21-08-04 23:24

Der var engang en bruger ved navn "Casper Bang"
<webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> der skrev:

> [...]
>så kan Saudi Arabien vel sælge det hele endnu dyrere om 20 år, og derved

Måske fordi at verdensøkonomien også belastes af de høje
energipriser på længere sigt.

Og tænk nu hvis de ikke-olieproducerende lande begyndte at tænke
i andre baner energimæssigt.
Så kunne OPEC-landene stikke deres olie skråt op.

Næh, det er ikke godt at have så dyre varer at ingen har råd til
at betale dem.

Men ellers er der jo en løsning, hvis man kører eller overvejer
diesel: http://www.folkecenter.dk/plant-oil/

Så kunne man bruge mange af EU-landenes enorme landbrugsområder,
der længe har ligget brak som fremtidens "brændstofdepoter".

Selvfølgelig er det noget lort, hvis høsten slår fejl, men shit
happens...
- -
Babba-Papa

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-04 08:28

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> Uha jeg ser bilfrie søndage igen.
> og 10 - 15 Kr pr liter benzin er nok heller ikke så langt ude i fremtiden.

Min tip er en benzin pris på enten 10.00 eller over til nytår 2004/2005.

> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=2573162/
>
> Jeg tror ganske seriøst at det ikke varer mange år før vi har pumpet de
> sidste dråber olie op og at det desværre nok bliver i min livstid.

Stakkels kinesere så.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never