/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Omdrejninger igen
Fra : Tommy Nielsen


Dato : 21-08-04 14:05

Jeg har haft en lille håndfuld indlæg herinde ang. omdrejninger.

Jeg havde problemer med at finde ud af med hvor mange omdrejninger, jeg
skulle køre med på min ER5. På den ene side set ville jeg nødig køre og
hakke i det og på den måde belaste motoren, på den anden skulle maskinen
heller ikke brænde sammen pga overdrevet høje omdr.

Hjulpet på vej af forummets deltagere kører jeg et gear lavere end jeg
gjorde før (fx 5. ved rolig kørsel med 70-80 km/t) og det virker mere
rigtigt, selvom jeg stadig lige skal vænne mig til det - har haft en trang
til at køre ved lavest mulige omdrejninger.

NU KOMMER SPØRGSMÅLET
snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
rulle derudaf.

Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?

Tommy

ER5 - ualmindelig slem



 
 
Mikkel Kring (21-08-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Kring


Dato : 21-08-04 16:42



>
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?
>
> Tommy
>
> ER5 - ualmindelig slem
>
>
Ja giv den nu bare noget gas. Husk ikke at kører den helt i begrænseren
hvergang

Kringo



Gert Bo thorgersen (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 22-08-04 01:16


"Mikkel Kring" <kring@FJERNosterbo-net.dk> wrote in message
news:41276d35$0$210$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> >
> > NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> > snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> > hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> > omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til
at
> > rulle derudaf.
> >
> > Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?
> >
> > Tommy
> >
> > ER5 - ualmindelig slem
> >
> >
> Ja giv den nu bare noget gas. Husk ikke at kører den helt i begrænseren
> hvergang
>
> Kringo
>
Man kan ikke bare sige "at køre ved højere omdrejninger"!

For hver motor er der jo omdrejningstal hvor motoren yder flest Hk,
omdrejningstal for mest Moment og omdrejningstal for længst på literen.
Ændrer man så på f.eks. knastaksel, lydpotte karburatorer osv. så ændrer
disse tal sig.

For øvrigt så jeg for en gov. 2 år siden til et BMW møde at en af de andre
på sin BMW, med benzinindsprøjtning, havde et ur der viste præcist hvad han
hvert øjeblik kørte af km/lit. Det er desværre ikke så ligetil at lave for
motorer med karburatorer.

Men vedr. højere omdrejninger så er det jo et vidt begreb som jo er
forskellig fra motor til motor. Men kører man med lave omdrejningstal og
megen åbning af gashåndtaget så kører man normalt ikke langt på literen.
Dette er bestemt af knastakslen/erne som jo tillader indsugningen at ryge ud
af udstødningen og som der jo er længere tid til ved lave omdrejninger; men
igen bestemt af hvor meget indsugning der kommer ind hvilket jo er bestemt
af åbningen af gashåndtaget.

Der kan jo også tænkes på at når man kører ud af motorvejen med stor fart,
har man jo under kørsel i modvind mere åbning af gashåndtaget - og dermed
færre km/lit - end i kørsel med medvind; holdende den samme fart. For ved
kørsel med (for) lave omdrejninger har man forholdsvis mere åbning af
gashåndtaget end ved kørsel ved høje omdrejninger - holdende samme fart -
bl.a. fordi, som skrevet, det med ikke forbrændt indsugning ryger ud af
udstødningen.

Mvh. Gert




anders majland (23-08-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 23-08-04 10:52

> For øvrigt så jeg for en gov. 2 år siden til et BMW møde at en af de
> andre på sin BMW, med benzinindsprøjtning, havde et ur der viste
> præcist hvad han hvert øjeblik kørte af km/lit. Det er desværre ikke
> så ligetil at lave for motorer med karburatorer.

Jo da - Possis Spritmesser
http://www.possi.de/spritmesser/spritmesser.html

Købes nemmest fra http://www.enduro-stammtisch.de/module/spm.htm

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



sumdj@ringamt.dk (21-08-2004)
Kommentar
Fra : sumdj@ringamt.dk


Dato : 21-08-04 16:44

Jeg har haft en lille håndfuld indlæg herinde ang. omdrejninger.

Jeg havde problemer med at finde ud af med hvor mange omdrejninger, jeg
skulle køre med på min ER5. På den ene side set ville jeg nødig køre og
hakke i det og på den måde belaste motoren, på den anden skulle maskinen
heller ikke brænde sammen pga overdrevet høje omdr.

Hjulpet på vej af forummets deltagere kører jeg et gear lavere end jeg
gjorde før (fx 5. ved rolig kørsel med 70-80 km/t) og det virker mere
rigtigt, selvom jeg stadig lige skal vænne mig til det - har haft en trang
til at køre ved lavest mulige omdrejninger.

NU KOMMER SPØRGSMÅLET
snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
rulle derudaf.

Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?

Tommy

ER5 - ualmindelig slem

--------------------------------

Hej Tommy

Det ER noget af en diskussion du har fået gang i der, og den bidrager jeg
da gerne til:...


JEG har engang lært at en motor har den mest optimale ydelse ved det
omdrejningstal,
hvor den har MAX drejningsmoment.
Den mest optimale ydelse betyder her, at motoren arbejder mest optimalt,
men ikke nødvendigvis
mest økonomisk, og det er jo også en kendt sag, at omdrejninger koster
brændstof.
Og mange omdrejninger koster mere brænstof, og brændstofforbruget stiger
markant efter
det omdr.tal, hvor du når max drejningsmoment.

MEN - hvilket omdr.tal det er mest økonomisk at køre med, ved jeg faktisk
ikke,
men jeg er sikker på at det afhænger af mange andre faktorer end blot
omdrejninger.

Det bliver spændende at høre andre bidrag

mvh
Mike






Kai Harrekilde-Peter~ (21-08-2004)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-08-04 17:23

sumdj@ringamt.dk writes:

> Jeg har haft en lille håndfuld indlæg herinde ang. omdrejninger.
>
> Jeg havde problemer med at finde ud af med hvor mange omdrejninger, jeg
> skulle køre med på min ER5. På den ene side set ville jeg nødig køre og
> hakke i det og på den måde belaste motoren, på den anden skulle maskinen
> heller ikke brænde sammen pga overdrevet høje omdr.
>
> Hjulpet på vej af forummets deltagere kører jeg et gear lavere end jeg
> gjorde før (fx 5. ved rolig kørsel med 70-80 km/t) og det virker mere
> rigtigt, selvom jeg stadig lige skal vænne mig til det - har haft en trang
> til at køre ved lavest mulige omdrejninger.
>
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?

Ikke nødvendigvis. Det er korrekt at motoren har den højeste
effektivitet (og dermed bedste benzinøkonomi) ved max moment.

Men når man begynder at blande gearing ind i det, bliver det mere
speget: Det kan godt vise sig at være mere økonomisk at køre med et
højere gear og dermed lavere omdrejninger, fordi omdrejninger x
effektivitet giver bliver højere (bedre) end hvis du ligger i et
lavere gear.

Jeg prøvede lidt det samme på min ferie, hvor jeg kunne konstatere at
hvis jeg ligger i 3.-5. gear stiger motorens temperatur, i forhold til
6. gear.

At se på motorens temperatur er ikke helt eksakt, men hvis du kører
ved konstant hastighed hvis det gear som giver lavest motorolie
temperatur give den bedste benzinøkonomi (fordi der går mindre energi
til spilde til at varme motorolien op).


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Hekto (21-08-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-08-04 17:49

In article <41274879$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk says...
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?
>

Som tidligere skrevet, var jeg meget forbavset over at min Punto kørte
2-3 km længere på literen, nå den samme strækning blv gennemkørt med 4.
gear som højeste gear, istedet for 5. gear.
Der er tale om ca. 6-7 km hvor jeg så kører i 4.gear med 80 km/t og
3.000 omdr. istedet for i 5. med 2.500 omdr.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!

LCH (21-08-2004)
Kommentar
Fra : LCH


Dato : 21-08-04 18:23


"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message
news:41274879$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har haft en lille håndfuld indlæg herinde ang. omdrejninger.
>
> Jeg havde problemer med at finde ud af med hvor mange omdrejninger, jeg
> skulle køre med på min ER5. På den ene side set ville jeg nødig køre og
> hakke i det og på den måde belaste motoren, på den anden skulle maskinen
> heller ikke brænde sammen pga overdrevet høje omdr.
>
> Hjulpet på vej af forummets deltagere kører jeg et gear lavere end jeg
> gjorde før (fx 5. ved rolig kørsel med 70-80 km/t) og det virker mere
> rigtigt, selvom jeg stadig lige skal vænne mig til det - har haft en trang
> til at køre ved lavest mulige omdrejninger.
>
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.

Jeg havde tidligere den samme tendens med at kører med mindst muligt
omdrejningstal (3000-5000) på min GSX750 da jeg var bange for at brænde den
af (det gjorde jeg på en anden kværn), jeg fik af en mc-mekaniker at vide at
det var dumt da det kun gør den sløv og med tiden vil man sode motoren til.
Så jeg begyndte at køre i meget højere omdrejninger 5000+, den øjeblikkelige
konsekvens var at jeg kørte 30 km mindre på en tank, men efter et par
måneder kan det allerede mærkes, den kører sku bedre nu...
- så vrid håndtaget!!!
/Lars



mikkel paulsen (21-08-2004)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 21-08-04 20:13

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message news:<41274879$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?

jeg syntes også selv det lyder underligt, at maskinen skulle kunne
køre længere pr liter ved høje omdrejninger, så jeg valgte at
efterprøve det. det resulterede i at min Yamaha XS 400 kom op på 265km
på en tankfuld hvor den sidst kun kørte 240km så den skulle være god
nok. jeg kører ved normal by kørsel 50 km/t med ca 7000 omdr

Thomas (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 23-08-04 08:53

> jeg kører ved normal by kørsel 50 km/t med ca 7000 omdr

larmer det ikke af helveds til???

Mvh Thomas



mikkel paulsen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : mikkel paulsen


Dato : 23-08-04 22:14

"Thomas" <Thomas-Andersen@mail.dkFJERN> wrote in message news:<4129a274$0$309$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > jeg kører ved normal by kørsel 50 km/t med ca 7000 omdr
>
> larmer det ikke af helveds til???
>
> Mvh Thomas

jo det gør det da, især fordi der er et hul i mit rør ca som en
enkrone. Jeg gavner miljøet men næppe støj-forureningen.

Martin Sørensen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-08-04 19:11

>> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
>> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
>> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
>> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet
>> til at rulle derudaf.
>>
>> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?
>
> jeg syntes også selv det lyder underligt, at maskinen skulle kunne
> køre længere pr liter ved høje omdrejninger, så jeg valgte at
> efterprøve det. det resulterede i at min Yamaha XS 400 kom op på 265km
> på en tankfuld hvor den sidst kun kørte 240km så den skulle være god
> nok.

Ved endnu højere omdrejninger, så burde du kunne komme over 280km.

Jeg kan typisk køre ca. 260km på min Seca før den skal på reservetank, men
med frisk landevejskørsel har jeg rundet 280km uden at gå på reservetank.
Det synes jeg er meget pænt.

> jeg kører ved normal by kørsel 50 km/t med ca 7000 omdr

Ok, der holder jeg så nærmere 4000-5000 rpm, medmindre det er under
acceleration. 7000 rpm virker for stressende (og unødigt generende), hvis
man bare triller afsted med 50 km/t.

signing off.. Martin Sørensen



Kenneth S (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth S


Dato : 22-08-04 09:58

>
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet til at
> rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?
>
> Tommy
>
> ER5 - ualmindelig slem
>

Næh, ikke altid.

Som en tommelfingerregel kan man vel sige at man kører i det mest økonomiske
gear, der hvor man opretholder en given hastighed ved mindst gasgivning.

Kenneth S





Moller (22-08-2004)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-08-04 21:45

Kenneth S wrote:

> Som en tommelfingerregel kan man vel sige at man kører i det mest økonomiske
> gear, der hvor man opretholder en given hastighed ved mindst gasgivning.

   Der var den :) og ja, lige præcis... f.eks. er der maskiner som skal
bruge ekstra hane for at holde 5 gearet i gang, men går man ned i 4 gear
kan man nøjes med den halve gasgivning... og hvis omdr. ikke stiger med
det dobbelte, så kommer man længere literen :)

   Man kan sige, kør motoren med så lave omdr. hvor den stadig kan snore
frit uden at skulle kræve ekstra gas :)

   Dette er endnu mere tydeligt når man køre 2 takter :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jim Andersen (23-08-2004)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 23-08-04 09:58

Tommy Nielsen wrote:
> NU KOMMER SPØRGSMÅLET
> snart. I kølvandet på mine tidligere indlæg opstod der diskussion om
> hvorvidt man kunne mindske benzinforbruget ved at køre med højere
> omdrejninger end det antal, som er tilstrækkeligt til at få svinet
> til at rulle derudaf.
>
> Er det et faktum, at det hænger sådan sammen?

Prøv at google dig frem til nogen bilister der deltager i de der
benzin-spare-økonomi-løb.

svjv skal man åbne godt for håndtaget, så motoren får noget luft og benzin
at arbejde med, og så, når den er kommet op i fart, trille af sted uden
gasgivning. Specielt med sådan en Polo TDI, hvor motoren slukker selv
Men det kommer helt sikkert meget an på om det er en sugemotor eller med
indsprøjtning.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste