Koblingsfunktion og motorolie
Fra : Ole Christensen

Dato : 09-05-01 09:21

Er der nogen der har erfaring med hvilken olietype man kan bruge i en
Virago XV1000 for at få en mere sikker udkobling. Med den anbefalede 10W40
olie dannes der oliefilm på koblingen som giver et ubehageligt hårdt
gearskifte.

mvh

Ole

Fra : james

Dato : 09-05-01 10:34

Jeg ville have skrevet lidt om olie osv, men jeg tror at spørgsmålet er
forkert i udgangspunkt. Du har en symptom "hårdt gearskifte," men du hopper
på en konklusion angående olien som er måske lidt for tidlig at konkludere.
Kan du sige lidt mer om hvorfor du tror at det er olien og hvad består "hårdt
gearskifte" af? Forresten...ved siden af viskositeten 10W-40; har din olie en
betegnelse: feks SG. Den olie du nu bruger....har den samme betegnelse som
din instruktionsbog anbefaler? Dersom det er olien som er årsagen til
symptomen, er det sandsynlig at du bruger den forkerte. Men når det er sagt,
ville jeg forvente andre symptomer: feks, at koblingen "slipper" af en olie
som er tilsat visse tilsætningsstoffer som reducerer friktion i bilmotorer,
men ikke passer i MCer, hvor gearkasse olie og motorolie er det samme.

-james