"tom nielsen" <tom_nielsen@hotmail.com> wrote in message
news:41263b42$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Var idag igennem en kæmpe regnbyge, og pludseligt begyndte den at miste
> motorkraft, den hakkede nærmest i det... Nogen ide om hvad det kan være ?
> måske våde tændrør eller lign ?
>
> Tom
> --
>
www.ellebryg.dk
>
>
Mener du ikke nærmere våde tændrørshætter? For med dårlige tændrørshætter
kan man i regnvejr se strøm løbende udenpå tændrørshætten og ned til "jord",
medens motorcyklen står og køre i tomgang, uden at noget "dårligt" kan
høres, men så ved kørsel hvor det jo bliver sværere at danne gnist pga. af
den øgede kompression kan den sætte ud.
Jeg har selv en gang for mange år siden aktuelt set dette, altså strømmen
løbende udenpå tændrørshætten, på en bekendts BMW, da det småregnede, medens
den stod i tomgang. Jeg havde inden da gjort ham opmærksom på at han på sin
BMW R60 burde udskifte de originale tændrørshætter som udvendig havde den
stansede metal indkapsling. Efter den regnvejrs dag skiftede han
tændrørshætter.
Men i kraftig regnvejr kan man også have svagere motor for som man siger så
optager regndråberne pladsen for ilten indeholdt i luften (de ca. 20,7 %).
Jeg han selv registrere dette her i Thailand hvor vi ofte har 95 - 100 %
luftfugtighed, og dette ved 30 - 45 C, hvor det jo drejer sig om meget vand
i luften.
For 2 taktere var man for mange år siden ofte ude for at de trak bedst i
regnvejr, men dette skyldtes ofte at fugten i luften jo køler luften og
motoren. Koldere luft giver jo større fyldning, flere indtagne atomer.
Mvh. Gert Thorgersen