"Cykellapper" <prebsi@cykellapper.dk> wrote in message
news:4128f692$0$197$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Steen Gruby wrote:
>
> > En rustfri bolt er sikkert OK så længe vi taler om brudstyrke, men
> > hvis nogen af de materialer der "grænser" op til bolten er aluminium /
> > selumin er det ikke nogen god ide at anvende rustfri bolte.
> >
> > Årsag: der dannes galvanisk tæring.
> >
> > Brug en stålbolt.
>
> Hmmm... Har jeg ikke ret i, at der netop IKKE forekommer galvanisk tæring,
når
> man bruger rustfaste bolte (Cr/Ni/Mo)?
>
> Da en rustfast bolt ikke oxiderer, vil den ikke have behov for at stjæle
> elektroner fra det omgivende materiale - som det sker med alm. stålbolte,
der
> borttærer aluminium på kort tid.
>
> Mht. brudstyrker, kan man på en alm. stålbolt aflæse brudstyrken på
hovedet af
> bolten. Det er angivet ved 2 tal, f.eks. 8.8 , der er en almindelig
> husholdningsbolt.
> Det første tal angiver trækbrudstyrken i newton/mm2/100 - i dette tilfælde
800
> N/mm2 - det andet tal angiver flydespændingen i procent af
trækbrudstyrken.
>
> Ved flydespænding forstås den kraft der skal til, før materialet får en
blivende
> formforandring. I dette tilfælde bliver flydespændingen altså (80*80/100)
64
> n/mm2.
> Jo lavere tal for flydespænding, desto mere elastisk er bolten. Men bolten
kan
> altså kun belastes i kraftområdet mellem flydespændingen og
trækbrudstyrken én
> gang, for der deformerer den.
>
> Dvs, at hvis man trækker i en M10 8.8 stålbolt, får man følgende
grænseværdier:
>
> Når man taler areal af en bolt, bruger man et DIN-fastsat skema at gå ud
fra.
> Her er en M10 bolt sat til 58 mm2.
>
> Trækbrudstyrke: (800*58) = 46.4KN = (46400/9.8) 4735 kg.
> Flydespænding: (800*80/100) = 640 N/mm2 (640*58) = 37.1 KN = (37100/9.8)
3786
> Kg
>
> På rustfaste bolte står der f.eks. A2 - 70. Det første nummer (A1, A2, A4)
er
> betegnelsen for korrosionsbestandighed (højst er bedst), det andet
betegnelse
> for trækbrudstyrken. Her er trækbrudstyrken for de almindeligste rustfaste
> bolte:
>
> Klasse - Brudstyrke - Flydespænding
> 50 - 500 N/mm2 - 210 N/mm2
> 70 - 700 N/mm2 - 450 N/mm2
> 80 - 800 N/mm2 - 600 N/mm2
>
> Det ses, at de rustfaste bolte generelt er lidt svagere end stålboltene.
>
>
> Det var lidt om bolte, som jeg husker det fra smedeskolen
> Håber, jeg har fået forklaret det forståeligt.
> Ret mig endelig, hvis jeg husker noget forkert.
>
> --
> Preben Mortensen
> (Cykellapper)
>
Ja når du spørger efter at blive rettet så må man jo hellere lige nævne at
du glemte/tabte et nul i det oven for med flydespændingen for 8.8 bolten.
Den bliver jo 0,8 * 8 * 100 = 640 N/mm^2.
Det du nævner med korrosionen sås da jeg fik min fars BMW R60. Han havde
kørt de, med sidevogn, hver dag året rundt og uden frontdækslet aftaget i
flere år. Derved var aluminiummet omkring den nederste bolt holdende front
motordækslet tæret væk, så bolten ikke længere blot kunne hænge der.
Noget andet vedr.rustfri stål som passer med det du skriver om styrke osv.
er at nedbøjningen for rustfri stål er lidt større end for stål. Altså
f.eks. en svinggaffel i rustfri stål med samme dimensioner som en i stål vil
bøje lidt mere ved samme belastning.
Mvh. Gert Thorgersen
BMW R100, Honda VTR 1000, Honda XR250, Honda Civic1,7.