lapning af trilaminatdragt
Fra : jhyden

Dato : 20-08-04 13:50

Jeg har fået et lille hul ved bagen af min tørdragt - irriterende!
Det er en NDiver Vortex i trilaminat med fleksibelt polyester. Kan man
lappe den selv? Hvordan? Fra indvendig eller udvendig side?

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-08-04 15:30

On Fri, 20 Aug 2004 12:49:51 +0000, jhyden wrote:

> Jeg har fået et lille hul ved bagen af min tørdragt - irriterende!
> Det er en NDiver Vortex i trilaminat med fleksibelt polyester. Kan man
> lappe den selv? Hvordan? Fra indvendig eller udvendig side?

Nu ved jeg ikke lige hvordan det fungere med "fleksibelt polyester" men
jeg har, et par gange nu, lappet min Trilaminat SeemannSub tørdragt og
det har fungeret fint.

Proceduren er simpel, jeg anvendte de almindelige cykellapper som koster
en 20'er eller lign. ved supermarked/tankstation/cykelhandler.

Der lappes på den indvendige side, hvor der først slibes lidt med
sandpapir eller hvad der nu følger med lappegrejet, ligesom med en
cykelslange. Der påføres lim (få det nu spredt nok så lappen slutter
helt tæt) og lappen gnuppes på efter 3-5minutter. Når det hele er fint
hærdet op kan du evt. suplere med eks. AquaSure på lap+ydersiden hvis
det er alvorligt.

Dette har jeg gjort med en stor revne på ca. 3-4mm ligegennem min
tørdragt, det har holdt fint tæt efterfølgende. Vær dog lige sikker
på at dragten er tør og ren (vask evt. rundt om hullet og lad det tørre
inden du lapper) så holder lappen bedst.

Mvh
Thomas

Fra : JHyden

Dato : 20-08-04 19:59

> [...]
> helt tæt) og lappen gnuppes på efter 3-5minutter. Når det hele er fint
> hærdet op kan du evt. suplere med eks. AquaSure på lap+ydersiden hvis

Tak, det lyder godt. Når du skriver lim - mener du så det
vulkaniseringsmiddel, der medfølger cykellapperne eller rigtig lim?
(Jeg har noget 2-komponent kontaktlim til at lime manchetter fast
med.)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-08-04 22:05

On Fri, 20 Aug 2004 11:58:30 -0700, JHyden wrote:

> [...]
> vulkaniseringsmiddel, der medfølger cykellapperne eller rigtig lim?
> (Jeg har noget 2-komponent kontaktlim til at lime manchetter fast

Jeg har bare brugt det vulkaniseringsmiddel der følger med lapperne. Det
holder fint nok indtil videre. Man kan sikkert også bruge rigtig
2-komponent lim og anvende de "strips" der bliver brugt til at tætne søm
og lign. med på dragten men umiddelbart tror jeg det er at gøre mere ud
af det end højst nødvendigt.

/Thomas