Ford : Spær & "Close Ratio"-gearkasse
Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 20-08-04 06:52

Hej,

Flere af jer herinde har helt sikkert bedre styr på bilers specifikationer
end jeg.
Jeg har brug for en FWD-gearkasse til et Clubrace projekt, der som
udgangspunkt er monteret med spær, og allerhelst også med tæt udveksling.
Kriteriet er Maks. 5 trin & et tilladt drejningsmoment på 250 Nm.

Jeg har en idé om, at 2,5 eller mindre vil være en
passende udveksling i 1. gear, men istedet for at "søge Google flad" kunne
det være at nogen vidste noget ?

Er der ikke nogle af Honda'erne, som har/kan ovenstående ?

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-08-04 07:30

Mikael Kristiansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har en idé om, at 2,5 eller mindre vil være en
> passende udveksling i 1. gear, men istedet for at "søge Google flad"

Hvad med en gearkasse fra Escort RS Turbo ?
Den er (svjh) født med spær, men jeg kender ikke gearingerne.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 20-08-04 08:41

Hej igen,
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message

> Hvad med en gearkasse fra Escort RS Turbo ?
> Den er (svjh) født med spær, men jeg kender ikke gearingerne.

Den er bare ikke særligt stærk, ligesom udvekslingen heller ikke
tilnærmelsesvist tangerer ønsket........ (3,6 i 1. gear, efter hvad man kan
finde på det altid korrekte & pålidelige internet)

Et langt 1. gear (Forudsat at det opfølges af tætte udvesklinger) er vigtigt
af mange årsager. Mange tænker naturligvist på, at man kan operere på et
smallere bånd af effektkurven, men det er ikke et problem med de motorer vi
bygger. Under en nedbremsning skal man accelerere motoren mindre op, mens
man går fra 4. til 3. til 2., hvilket giver lavere indflydelse på den
summerede bremsekraft (På den trækkende aksel), og derfor gør, at man kan
justere et mere optimalt forhold mellem bremsekraft på for & bagaksel.
Desuden virker et langt 1. gear mere truende på konkurrenterne i en start,
fordi man når længere frem inden effekten bliver 0 heste i
gerskiftperioden........

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Unlimited

Dato : 20-08-04 16:41

Jeg har en rst gearkasse du kan få, hvis du selv piller den af :)

Mvh Flemming