Låser i jeres MC?
Fra : mikkel paulsen

Dato : 19-08-04 23:12

hej jeg har nu haft mc i knapt et par mdr. men har endnu ikke fået
købt en lås. Behøver jeg låse min XS 400 pris ca 20k, jeg kører stort
set kun til fra Gym som ligger i danmarks ca 10'ende største by "ja
jeg siger ikke hvor, den er ikke til afhentning :D "
jeg mener hvem gider stjæle sådan en cykel, den kan jo ikke sælges
uden for DK.
Hvis jeg bør låse cyklen hvad lås skal jeg så købe. den skal være nem
at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

Fra : Martin Faulkner

Dato : 19-08-04 23:31

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
> den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

Nej, Jeg låse aldrid mit savage da den er snart et "Rat Bike" Hvem gider
den? Bortset fra mig, jeg elsker den!
MVH Martin Faulkner.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 20-08-04 00:26

mikkel paulsen wrote:

> Hvis jeg bør låse cyklen hvad lås skal jeg så købe. den skal være nem
> at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
> den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

Slet holdning. Du risikerer at der en dag kommer nogle knallertdrenge forbi
med en skruetrækker - og så får du - i bedste fald - en smadret motorcykel
tilbage. Sæt i det mindste en skivebremselås på foran.

Det tager mig under 1 minut at sætte min store ABUS motherfucker-kæde på
Fazeren - og den kan lige akkurat være under sædet (så jeg behøver ikke have
topboksen på for at have kæden med). Når jeg ikke parkerer hjemme hos mig
selv bruger jeg mest af alt kæden pga. dens afskrækkende virkning. Vil de
stjæle den så skal de med andre ord slæbe den ind/op i en vogn - og det gør
de uanset om der sidder kæde på eller ej. Jeg har alarm på dyret (med
indbygget 3-sløjfet startspærre), så hvis de vil afsted med den så bliver
det med hyl og spetakel - og ikke kørende på den.

Her hvor jeg bor har jeg heldigvis mulighed for at låse den fast til et
"anker", der er banket i jorden

I bund og grund handler det om at gøre det så besværligt som muligt for
tyvene. Hvis de virkelige gerne vil (og har nosser nok) så skal de nok få
stjålet skidtet.

I dit tilfælde er det nok nærmere knallertdrengene - og impuls-tyverierne du
skal sikre dig imod. Derfor vil selv den mindste lås (dog stadig af god
kvalitet) som regel være afskrækkende nok.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-08-04 01:14

On Fri, 20 Aug 2004 01:26:16 +0200, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

>I bund og grund handler det om at gøre det så besværligt som muligt for
>tyvene. Hvis de virkelige gerne vil (og har nosser nok) så skal de nok få
>stjålet skidtet.

Jeg er helt enig!
Jeg vender ikke ryggen til min MC med mindre den er låst.
Måske er jeg paranoid, men jeg finder normalt en lygtepæl eller
lignende at smide min lås omkring, den og så forhjulet.
Så enten skal de "ordne" låsen, fælde lygtepælen eller skrue forhjulet
af.
Hvis de vil have den får de den også, men det skal være så svært som
muligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Frank zx636r

Dato : 20-08-04 01:50

Tror hellere jeg må få en lås, men det ironiske er, at nu havde min ninja
overlevet uden lås i tre år, men ikke kvindelige billister c':)!!! Kan man
sikre sig imod dem? Og generelt dårlige billister?? Hvis ja hører jeg gerne
forslag!!

Fra : MFO

Dato : 20-08-04 06:29

Frank zx636r wrote:

> [...]
> ninja overlevet uden lås i tre år, men ikke kvindelige billister
> c':)!!! Kan man sikre sig imod dem? Og generelt dårlige billister??

Du kan jo nøjes med at køre rundt inde i garagen. Det forudsætter dog
at kæresten ikke futter rundt derinde i bilen

--
Michael
Kawa Z650

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-08-04 06:49

Frank zx636r wrote:
> [...]
> ninja overlevet uden lås i tre år, men ikke kvindelige billister
> c':)!!! Kan man sikre sig imod dem? Og generelt dårlige billister??

Hvis du når det er den store Abus kæde et fortrinligt våben også i det
tilfælde :-/

Check lige op på citatteknikken

--
vh
Torben Scheel

Fra : Frank zx636r

Dato : 20-08-04 08:35

> Hvis du når det er den store Abus kæde et fortrinligt våben også i det
> tilfælde :-/
>
> Check lige op på citatteknikken

Har læst citatteknikken igennem, skal nok anstrenge mig i fremtiden!!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-08-04 19:34

Steen Gruby skrev:

> Jeg er helt enig!
> Jeg vender ikke ryggen til min MC med mindre den er låst. Måske er jeg

Jeg har en kammerat som smider lås på hans MC bare han lige skal ind i
min stue 5 min (den holder lige ude foran stuevinduet med langt ud til
vejen).

Jeg må nok indrømme jeg smiler lidt en gang imellem... der er famne ikke
nogen der kan rende med den uden vi opdager det og alligevel skal den
sikres i hoved og numse selvom hoveddør og det hele står åben.

Nuvel jeg gad ikke..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-08-04 21:16

> Jeg har en kammerat som smider lås på hans MC bare han lige skal ind i
> min stue 5 min (den holder lige ude foran stuevinduet med langt ud til
> vejen).
> Nuvel jeg gad ikke..

Man risikerer at fortryde at man ikke låste den. Det omvendte kommer man
sjældent til at opleve, 'øv, jeg skulle ikke have låst den!'..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-08-04 22:19

Martin Sørensen skrev:

> Man risikerer at fortryde at man ikke låste den. Det omvendte kommer man
> sjældent til at opleve, 'øv, jeg skulle ikke have låst den!'..

Det har du ret i.

Men alligevel... man kan altså også overdrive.

Fra : anders majland

Dato : 24-08-04 07:11

> Man risikerer at fortryde at man ikke låste den. Det omvendte kommer
> man sjældent til at opleve, 'øv, jeg skulle ikke have låst den!'..

Hmm prøv at spørg nogem af dem der i tidens lås har glemt at låse op og
så kører alligevel ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Gert Schlæger

Dato : 24-08-04 12:46

anders majland wrote:

> Hmm prøv at spørg nogem af dem der i tidens lås har glemt at låse op og
> så kører alligevel ...

Der var sgu' mange, som vendte sig om og gloede, da jeg i sin tid lagde
mig og MC'en ned på siden..........

Mch Schlaeger

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-08-04 12:45

> Hmm prøv at spørg nogem af dem der i tidens lås har glemt at låse op
> og så kører alligevel ...

Det vil jeg nu alligevel foretrække at opleve, frem for at komme ned til en
usynlig motorcykel. Skader fra tyveri plejer heller ikke at være billigt at
udbedre.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 24-08-04 07:11

Martin Johansen [6000] <visit_my@website.tuxx.dk> wrote in
pan.2004.08.23.18.33.56.389828@website.tuxx.dk:

Fra : anders majland

Dato : 24-08-04 07:11

> [...]
> ikke nogen der kan rende med den uden vi opdager det og alligevel
> skal den sikres i hoved og numse selvom hoveddør og det hele står

Du har ikke været udsat for tyveri eller tyveriforsøg af din mc ?

Når man har prøvet gentgane gange at komme ned til ødelagte låse eller
ledningsnet eller f.eks en stjålet udstødning bliver man lidt mere
paranoid .....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 17:15

anders majland skrev:

> Du har ikke været udsat for tyveri eller tyveriforsøg af din mc ?

Aldrig. Den (hø hø altså min øvert) står i garage om natten.

> Når man har prøvet gentgane gange at komme ned til ødelagte låse eller
> ledningsnet eller f.eks en stjålet udstødning bliver man lidt mere
> paranoid .....

Korrekt, men det er jo ikke nødvendigt at låse den når man står 5
meter fra den. Hvem vil komme og stjæle den for næsen af dig?

Fra : Per Henriksen

Dato : 24-08-04 11:20

> Nuvel jeg gad ikke..
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"
> Mandrake Linux 9.2 med Fluxbox 0.9.6devel
> Registered Linux User # 301406 (http://counter.li.org)

Spørgsmål om vane/rutine.

Hvis man fra start af ALTID smider minimum skivebremselåsen på, ja så gør
man det ubevidst, om man så bare skal ind og hente en pakke smøger i den
lokale kiosk.

Bagdel: Ingen - du tænker slet ikke over at du gør det = intet besvær

Fordel: Du har ALTID aflåst din MC

*Lille Per* på Honda CB 500
Mail: bassplayerATtiscali.dk
www.chookfeet.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-08-04 17:17

Per Henriksen skrev:

> Fordel: Du har ALTID aflåst din MC

Det er nu så meget sagt. Jeg bruger ALDRIG skivebremselås dertil er den
for uvirksom - det forhindrer jo ingen i at smide den op på en trailer.

Derimod har jeg en solid wirelås...

Så det med at sætte en skivebremselås på, bukke sig ned og sætte den
på, skulle bære rundt på den samt huske at pille den af... det gider
jeg godt nok ikke når den ikke er mere virksom. Og da SLET ikke når man
står 5-10 meter fra den og VED man skal afsted om 5 min.

Et slag med en hammer så er den for iøvrigt af i løbet af få minutter.

Fra : Per Henriksen

Dato : 25-08-04 12:10

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu så meget sagt. Jeg bruger ALDRIG skivebremselås dertil er den
> for uvirksom - det forhindrer jo ingen i at smide den op på en trailer.
>
> Derimod har jeg en solid wirelås...

Skrev nu også 'minimum skivebremselås'

Ville egentlig bare pointere, at det med at aflåse sin MC kan gøres til en
indgroet vane. Og er enig i, at en skivebremselås er utilstrækkelig, når vi
taler om at 'forlade' den eller parkere i længere tid f.eks. natten over.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-08-04 18:08

Per Henriksen skrev:

> Skrev nu også 'minimum skivebremselås'

Fair nok

> [...]
> en indgroet vane. Og er enig i, at en skivebremselås er utilstrækkelig,
> når vi taler om at 'forlade' den eller parkere i længere tid f.eks.

Jeg er enig i det med vanen. Jeg har bare for vane at modgå vaner som
ikke tjener til andet end vanen... eller noget?!

Fra : Hekto

Dato : 20-08-04 08:14

In article <cg3cv1$2s3n$1@news.cybercity.dk>,
spam@dkfritidmotorcykel.dk says...
> Slet holdning. Du risikerer at der en dag kommer nogle knallertdrenge forbi
> med en skruetrækker - og så får du - i bedste fald - en smadret motorcykel
> tilbage. Sæt i det mindste en skivebremselås på foran.

Det kan jo være at Darwin så gør en god høst! =
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-08-04 06:52

mikkel paulsen wrote:
> [...]
> at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
> den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

Hej Mikkel

Du bør låse din MC. Der er masser af knallerdrenge der godt gad have en XS
400. Jeg har skrevet et par tips omkring tyverisikkerhed på MC. Læs den, og
find dit eget niveau. Louis sælger billigere låse til en anden pris end de
Abus løsnigner jeg nævner. Kig ind på www.louis.de og husk porto er under
60kr lige mget hvor meget du køber for.

Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".

En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser at
mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
ville kigge på Abus låse hos www.louis.de Jeg vil fraråde Abus billigmærke
Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
brug!

Jeg vil anbefale to ting:

Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver en
sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro hos
Louis samt holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro også hos Louis.
Så vil den være let at komme til og chancen for at du bruger den hver gang
stiger betragteligt. En skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil
beskrive her, da alle mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være
med at skrive det her! Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en
skivebremselås som eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør
du husker du har skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de
sidder så tæt på kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt
før du opdager du har skivebremselås på. Finten med at parkere op mod noget
så du er nød til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du har
glemt skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 17.000rpm foran 1.G
pigerne er også godt.

Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet end tåbelige knallerttyve
kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind i.
Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en
vinkelsliber!

Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
10001827 til 115Euro igen hos Louis).Grunden til jeg synes den er fed er at
normale kæder er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget.
Bliver kæden lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig.
Man lægger kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store
ring. Man har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden
som nu ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås
som trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den
til en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt,
men det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
med. Tyve er ikke dumme. De gode tyve forbereder sig i forvejen, og har det
værktøj med der skal til for at bryde netop dine låse op. Derfor er det en
god ide at stille cyklen af vejen, så man ikke kan se den fra vejen. Rigtig
gode tyve bruger "agenter" som f.eks. postbude eller skraldemænd til at
lokalisere emner oplagte til at stjæle.

En god alarm og startspærre er også en fin ting. De koster fra 500kr hos
Louis.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Michael Lykke

Dato : 20-08-04 13:18

Det er sateme med at låse mc`en. Jeg plejer altid at låse min DT´er om
aftenen, men glemte det i tirsdags, og hvad skete der...Den var squ
væk dagen efter ...Men som jeg har skrevet i tidligere post er den
mirakuløst kommet hjem igen af sig selv !! . Så når nogen gider
stjæle en gammel sofacykel som min, så må I andre heller passe på
jeres cykler...

Mvh.

Michael Lykke

GS500E, GSX600F og nu DT175( tilbage igen)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-08-04 08:18

> [...]
> jeg siger ikke hvor, den er ikke til afhentning :D "
> jeg mener hvem gider stjæle sådan en cykel, den kan jo ikke sælges

Det er jo i sidste ende op til din egen samvittighed. Har du råd til at
miste den/få den hærget, så betyder det jo ikke så meget. Jeg kører også på
en XS 400, og kunne aldrig finde på at forlade den uden at låse den.
Jeg bruger en Abus bøjlelås gennem baghjulet + en skivelås i forhjulet og
selvfølgelig cyklens egen styrlås, selv om den nok ikke kan holde til
alverden..

> Hvis jeg bør låse cyklen hvad lås skal jeg så købe. den skal være nem
> at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
> den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

En Abus bøjlelås tager 10 sek. at tage af og på, men den er lidt besværlig
at have med hvis du ikke har en toptaske du kan smide den i.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : rbk17

Dato : 20-08-04 08:41

> En Abus bøjlelås tager 10 sek. at tage af og på, men den er lidt
> besværlig at have med hvis du ikke har en toptaske du kan smide den i.

På min gammle gs500E havde jeg en holder til bøjlelåsen bagved
nummerpladen.
Og lag nu vær med at lægge den i ryksækken - Jeg har hørt at den laver
rigtig grimme mæker i rygsøglen hvis man falder af... Så heller i lommen,
så ryger der nok kun et ribben?

/rbk17

Fra : Thomas

Dato : 20-08-04 09:01

> Og lag nu vær med at lægge den i ryksækken - Jeg har hørt at den laver
> rigtig grimme mæker i rygsøglen hvis man falder af... Så heller i
> lommen, så ryger der nok kun et ribben?

Øhh... har en kædelås alla ABUS, den kan jeg lige få over hoved, så den
hænger (rimelig stramt) tværs over ryg og mave.
Vil det gøre et evt. styrt med cyklen endnu værre ??

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 09:31

Thomas skrev i meddelelsen <4125af94$0$287$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Øhh... har en kædelås alla ABUS, den kan jeg lige få over hoved, så den
>hænger (rimelig stramt) tværs over ryg og mave.
>Vil det gøre et evt. styrt med cyklen endnu værre ??

Ud over at være en ubehagelig satan at få trykket ind i rygsøjlen, så tænk
lige på hvor meget andet kæden kan nå at gribe fat i

mvh
Orla

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-08-04 11:09

rbk17 wrote:

> På min gammle gs500E havde jeg en holder til bøjlelåsen bagved
> nummerpladen.

Samme her. Yamaha XZ550.

/jim

Fra : Moller

Dato : 20-08-04 12:20

mikkel paulsen wrote:

> jeg mener hvem gider stjæle sådan en cykel, den kan jo ikke sælges
> uden for DK.

   Alt med motor og 2 hjul er af interasse for knallertdrengende, og din
XS 400 er meget sjovere at stjæle end min gamle MZ, og den er der
forsøgt tyveri på flere gange...

   Så få lås på, eller står den så tæt på dit hjem at det kan betale sig
med alarm, så er der den lille 66'er fra Louis.de til ca. 500Kr.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 20-08-04 13:07

Låser altid med kæmpekæde for at afskrække amatørene

Har i øvrigt engelsk startspærre, hvis ikke karburatortipning, luftspjæld og
kickstartteknik er spot on sker det ikke. Har vundet adskillige øl på "kan
du starte min maskine" væddemål med japanerejere

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : kim a.c

Dato : 20-08-04 14:20

>Hvis jeg bør låse cyklen hvad lås skal jeg så købe. den skal være nem
>at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
>den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

En Zena skivebremselås med alarm, er hurtig at sætte på og fylder ikke meget
og så larmer den hvis der er nogen der rører ved cyklen. Men den er
selvfølgelig dyr ca. 700-800 kr.mener den er lidt billigere hos www.louis.de

MVH

Kim

Fra : anders majland

Dato : 23-08-04 09:44

> [...]
> ikke meget og så larmer den hvis der er nogen der rører ved cyklen.
> Men den er selvfølgelig dyr ca. 700-800 kr.mener den er lidt

Men billigere end en ny skive - og tro mig. Bliver man forstyret i sit
låse-op-ritual kan man nemt glemme sådan en....

På ténérén låser jeg med en kæde til et fast objekt og en skivebremselås
i den bagerste skive. Og pt. kører jeg med en brugt skive der da min
egen pludseligt havde fik en "defekt" ....

Fra : Kasper friis

Dato : 21-08-04 07:14

> [...]
> at sætte på jeg gider ikke bruge 10 minutter hver morgen på at sætte
> den på, den skal også være billig da mc'en ikke er verdens dyrest.

Jeg låser altid Min MC, okay en splinterny grøn ninja er vel også kræs for
både knallert drenge og folk der vil sælge den videre...

Jeg har alarm på, skivebremse lås, når jeg er ude, hjemme står den også med
en stor abus kædelås, låst fast til et cykelstativ, og inde mellem nogen
bygninger.. så hvis de vil stjæle den kna de umiligt køre på den, den kan
ikke lige vippes op i en vogn, så skal kædelåsen først af, også skal de
slæbe den 25 meter med alarmen hylene og løftet forhjul. ud til
parkeringspladsen.. har faktisk overvejet en lås til baghjulet også. så
skulle de jo bære den eller bruge tid på at fjerne den lås også *S*

men hey ser man realistisk på det.. vil de have cyklen(prof tyve) så får de
den også.. Men det er jo muligt de tænker det er sku for besværligt og tager
en anden istedet :)

Kasper Friis
KAWA ZX6R 636 04

Fra : mikkel paulsen

Dato : 21-08-04 20:48

"Kasper friis" <pizzabager@mobil.dk> wrote in message news:<cg6p6b$ea5$1@news.cybercity.dk>...

> men hey ser man realistisk på det.. vil de have cyklen(prof tyve) så får de
> den også.. Men det er jo muligt de tænker det er sku for besværligt og tager
> en anden istedet :)

Tak for svar alle sammen! jeg vil nu ud og købe en lås, tror alligevel
ikke jeg gider låse den på Gymnasiet alle kan se parkeringspladsen, og
alle ved det er min Mc ingen andre har en Mc. Men måske det tager jo
ikke længe at smide den op bag i en vw transporter med rampe mig
og min bror lader dog altid nøgler sidde i når de står hjemme på
gården, det vil jeg nok stoppe med.