Er session sikker?
Fra : Flare

Dato : 19-08-04 23:05

Hejsa.

Jeg er ved at lave noget jsp/struts og ønsker at lave noget login
funktionalitet.

Men mit hel konkret spørgmål er. Vil en ondsindet bruger have mulighed for
at manipulerer et session objekte så dette tjek ikke længere var et sikkert
tegn på at brugeren rent fakti var blevet authorized?

<logic:notPresent scope="session" name="memberInfo">

Hvis en ondsindet bruge har mulighed for at indsætte noget i session
objektet vil dette tjek jo være fuldstændig gennemhullet.

Og hvordan forholder det sig med request objetet...?

Mvh
Anders

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-08-04 14:49

Flare wrote:

> Hvis en ondsindet bruge har mulighed for at indsætte noget i session
> objektet vil dette tjek jo være fuldstændig gennemhullet.

Man kan selvfølgelig altid risikere et generelt sikkerhedshul, så en
bruger kan få fuld kontrol over serveren, men ellers har brugeren ingen
adgang til Session-dataene.

> Og hvordan forholder det sig med request objetet...?

Det indeholder jo (primært) data, som brugeren afsender, så det må
brugeren siges at have stor indflydelse på.

Stol aldrig på noget, der kommer fra brugeren!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Flare

Dato : 21-08-04 23:04

> Man kan selvfølgelig altid risikere et generelt sikkerhedshul, så en
> bruger kan få fuld kontrol over serveren, men ellers har brugeren ingen
> adgang til Session-dataene.

Request?
> Stol aldrig på noget, der kommer fra brugeren!

Jeg takker for svarene. Går ud fra at sessions objetet 100% lever serverside
så, og ikke i brugerens browser. Det var faktisk det jeg lige var i tvivl
om.

Anders

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 22-08-04 14:01

"Flare" <none@at.all> skrev i en meddelelse

> [...]
serverside
> så, og ikke i brugerens browser. Det var faktisk det jeg lige var i tvivl

Vær dog opmærksom på, at nogen servere (fx WebLogic) giver mulighed for at
gemme hele sessionen i cookies - og så *kan* brugeren pille. Men det er ikke
standardindstillingen, og man vil normalt kun bruge det til sites med meget
små sessioner og meget stor traffik.

Hvis du ikke selv har sat serveren op og er lidt små-paranoid (og det *skal*
man være), bør du lige checke. Og hvis det er en applikation du leverer til
andre, skal du sørge for at dokumentere at denne indstilling ikke må bruges.

MvH Niels

Fra : Flare

Dato : 23-08-04 16:29

> [...]
til
> andre, skal du sørge for at dokumentere at denne indstilling ikke må

Advise taken. Takker.

Anders