Vinbjergsnegle
Fra : Thomas

Dato : 09-05-01 20:05

Vi har fundet en del vinbjergsnegle i vores have, hovedsagligt koncentreret
om en enkelt plante.

Kan de forvolde nogen skade på øvrige buske, blomster og hvad man nu ellers
har i sådan en have?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-05-01 21:17

On Wed, 9 May 2001 21:04:34 +0200, "Thomas" <flash4@it.dk> wrote:

> [...]
>om en enkelt plante.
>
>Kan de forvolde nogen skade på øvrige buske, blomster og hvad man nu ellers

Næppe. Vinbjergsnegle er mig bekendt ikke grådige, slet ikke
sammenlignet med dræbersnegle. Desuden formerer de sig ikke så
voldsomt som almindelige snegle med hus.

Jeg fik selv en håndfuld vinbjergsnegle sidste år, de gjorde
overhovedet ingen skade. Jeg så dem en gang imellem rundt om i haven,
men aldrig på planter. Jeg så faktisk slet ikke spor efter noget de
havde ædt.

Jeg syntes det er nogle hyggelige dyr at have gående, bliver der mange
kan man sikkert finde en franskmand at sælge dem til

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Thomas

Dato : 10-05-01 09:11

> Jeg syntes det er nogle hyggelige dyr at have gående, bliver der mange
> kan man sikkert finde en franskmand at sælge dem til

De er nogle hyggelige fætre, men husk de er fredede, så du må ikke indsamle
dem...

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 10-05-01 20:02

Mads Lie Jensen wrote:

> Næppe. Vinbjergsnegle er mig bekendt ikke grådige, slet ikke
> sammenlignet med dræbersnegle. Desuden formerer de sig ikke så
> voldsomt som almindelige snegle med hus.

Har vinbjergsnegle ingen hus?
(Gad vide hvad det så var for en jeg spiste...

Hvordan ser de egentlig ud ift. en lys skovsnegl?

--Johan

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 10-05-01 20:38

Jo, de har skam et hus magen til det du ser i blisterpakning i køledisken

Når de levende går "inden døre" lukker de i øvrigt tæt efter sig med et
lille kalkskjold.
Sneglene ser ud som snegle nu gør, vist lidt svagt grønlige, så vidt jeg
husker,-- men huset , det er fint.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Johan Myhre Andersen <jma@cpk.auc.dk> skrev i en

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-01 20:59

On Thu, 10 May 2001 21:01:38 +0200, Johan Myhre Andersen
<jma@cpk.auc.dk> wrote:

>Har vinbjergsnegle ingen hus?

Jo. Jeg sammenlignede med de almindelige havesnegle, dem med hus.

>(Gad vide hvad det så var for en jeg spiste...

Ja, se deeett

>Hvordan ser de egentlig ud ift. en lys skovsnegl?

Vinbjergsnegle ligner almindelige havesnegle med hus, bare lidt
anderledes i farven og især meget større.

Et billede kan findes på http://www.gartneriet.dk/fotos/

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 10-05-01 21:48

Johan Myhre Andersen wrote:

> Har vinbjergsnegle ingen hus?
> (Gad vide hvad det så var for en jeg spiste...

Tak til Mads og Astrid for svar.
Så var det nok alligevel en vinbjergsnegl jeg satte tænderne i.

Det skete på vej ned af et bjerg i Schweiz, at jeg løb ind i en stime
snegle med hus på ryggen. Huset mindede netop om dem i foliebakken i
købmandens frysedisk, så en tom plastikflaske blev lavet om til
sneglebur og fyldt med et dusin snegle. (Med lidt dårlig samvittighed -
de er også fredede i Schweiz svjv)

Hjemme i køkkenet blev de vasket og fik lov at gå lidt i en balje for at
få lidt at skidtet ud af de små snegle-maver.
Et par stykker blev kogt, og...
prøvesmagt og spyttet ud igen. For var det nu vinbjerg-snegle? Kunne de
overhovedet spises? Jeg syntes ikke helt de smagte som købmandens... Men
det kan jo skyldes så meget :)

De resterende snegle slap i hvertfald med livet i behold, og fik en ny
tilværelse på en anden bjergskråning.

Jeg er også lidt i tvivl, om frølår ville smage lige så godt, hvis man
selv havde tilberedt dem "fra scratch"... :)

--Johan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-05-01 19:01

Thomas <flash4@it.dk> skrev i en news:9dc4c7$126s$1@news.cybercity.dk...
> [...]
koncentreret
> om en enkelt plante.
>
> Kan de forvolde nogen skade på øvrige buske, blomster og hvad man nu
Tillykke med dem - men lad dem endelig lave en smule ubetydelig
gnavning af havend overflod. Så evt. lidt ekstra salat til dem.
Jeg kan huske min fader købte nogle få stykker engang for at
dyrke dem med det formål at spise dem - det var meget moderne
en overgang.
De skulle "hegnes" ind fra et stykke under jordoverfladen -
de lægger æg ret dybt i jorden - og de lægger mange.
De skulle fodres med salatblade o.a. Det blev nu ikke til noget
festmåltid, men de var imponerende store sammenlignet med havesneglen.

Per A. Hansen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-05-01 00:02

Thomas wrote:

> [...]
> om en enkelt plante.
>
> Kan de forvolde nogen skade på øvrige buske, blomster og hvad man nu ellers

Ikke noget særligt.

Jeg havde en gang nogen som blev over 15 år gamle.
Det ved jeg da de havde numre.

Ideen var at lave et snegle væddeløb, men dommeren tabte tormodigheden efter en
halv time.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 11-05-01 00:04

Peter Ole Kvint wrote:

> Jeg havde en gang nogen som blev over 15 år gamle.
> Det ved jeg da de havde numre.
>
> Ideen var at lave et snegle væddeløb, men dommeren tabte tormodigheden efter en
> halv time.

HA, HA, HA!!
:) Johan

Fra : Thomas

Dato : 11-05-01 09:53

> Jeg havde en gang nogen som blev over 15 år gamle.
> Det ved jeg da de havde numre.

Malede du numre med en alm. sprittuch og så malede dem op hvert år eller
hvordan?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-05-01 20:57

Thomas wrote:

> Malede du numre med en alm. sprittuch og så malede dem op hvert år eller
> hvordan?

Jeg kan ikke huske det, men farven holdt i mange år.
selvom man ikke længer kunne læse nr.-et.
Det har nok været et giftig pen, som i dag er forbudt.