Mercedes 250D 90-93" erfaringer.
Fra : mikkel paulsen

Dato : 19-08-04 20:12

Hej min far (56år) overvejer at købe en Mercedes 250D fra 90-93" med
omkring 500.000 km på klokken, er der nogen som har erfaringer med den
bil. han har selv fundet frem til at den skulle være MEGET solid, og
da han godt kan lide at køre hans biler helt ud til skrot, er det jo
godt! Fx har hans gamle VW caravelle "ex taxa" 89" har kørt 700.000km.
han regner med at kunne finde den til omkring 100.000kr, han vil evt
forsøge sig i tyskland kan det betale sig??
Skal modellen være med Turbo hvad holder bedst?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-08-04 20:50

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Er det C modellen (W202) eller E modellen (w124) han går efter? deres
styrker/svagheder er ikke de samme

Jan

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-08-04 09:06

Jan Nielsen wrote:
> "mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Er det C modellen (W202)

C modellen kom først i '93.
Før det hed den 190 (W201).

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : claus b. p.

Dato : 20-08-04 09:30

">
> Er det C modellen (W202) eller E modellen (w124) han går efter? deres
> styrker/svagheder er ikke de samme

Det må vel være E modellen? - da disse biler endnu ikke havde fået C og E
betegnelsen på det tidspunkt.
E250 før -94 er en 5 cyl. 10 ventilet konventionel diesel, med ca. 90hk.
Solid, men med risiko for topstykket knækker, fx. pga. for høj temperatur.
En Goller test kan sige noget om motorens tilstand, og check at
temperaturmåleren er stabil ved drift, ca. 80 grader, ellers kan
kølesystemet være tilkalket. Motoren skal (kold) starte omgående efter
glødelampen slukker. Olie eller bobler i kølesystemet, eller forbrug af vand
er tegn på risiko for defekt topstykke.
Automatisk gearkasse skal være tæt, og skifte uden ryk eller at motoren går
op i omdrejninger.
Rust i skærme, dørkanter, ved pyntelister/skjold, og lige under sideruden
på dørene. Vær opmærksom på lakreparationer disse steder.
Mislyde fra gearkasse/kardan/bagtøj og hjul, fx. hylen eller banken.
Brændstof- og bremserør skal være pæne. (Det er ikke kobberrør, så de kan
ruste)
Solid og pålidelig bil, men en reparation i ny og næ slipper man ikke for,
med så mange kilometer. Det er en fordel hvis man "gør det selv",
reservedelene er overkommelige i pris, og fås uoriginalt mange steder.
Alt kan selvfølgelig laves, men mange små reparationer kan alligevel løbe
op. Specielt hvis man er nødt til at have mekaniker til det hele.
Slider meget på dækkene. Selvfølgelig mest med slidte hjulophæng.
Ikke nogen racer, men dejlig komfortabel.
Held og lykke.
/Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-08-04 09:16

mikkel paulsen wrote:
> Hej min far (56år) overvejer at købe en Mercedes 250D fra 90-93" med
> omkring 500.000 km på klokken, er der nogen som har erfaringer med den
> bil.

Er det en 190'er (W201) eller en W124 ?
Hvis det er en 190'er, så se ekstra godt efter rust.
Mekanisk er der ikke den store forskel.

> [...]
> han regner med at kunne finde den til omkring 100.000kr, han vil evt
> forsøge sig i tyskland kan det betale sig??

I (syd) Tyskland kan han sikkert finde nogle pænere eksemplarer, med langt
færre km på klokken.
Husk dog evt at tjekke km hos autoriseret MB værksted, for at se om der er
fusket med speedometeret.

En af mine kammerater købte en W124 250D årg. 1988 sidste år, og han gav
28000,- kr. for den.
Bilen havde kørt lidt over 400000 km på det tidspunkt, og den kører stadig
helt perfekt.
Hans er med automatgear og det er helt perfekt til den slags kørsel som vi
bruger den til.
Vi/han bruger den til at trække en autotrailer, og det klarer den helt
fornuftigt, omend man godt kan mærke at den kun har 90 HK når man skal over
Kassel bakker, med små 2 ton bagpå
På de lange stræk (1500 - 2000 km med hænger) kører den ca. 11-13 km/l i
snit.
Han har i øvrigt lige synet den, uden nogen problemer.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : TGD

Dato : 20-08-04 09:46

> [...]
> forsøge sig i tyskland kan det betale sig??
> Skal modellen være med Turbo hvad holder bedst?

Synes der har været en del stormvejr omhandlende Mercedes og rust, deres
garantier er ikke noget værd, men bilerne har et seriøst problem med rust.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 20-08-04 15:18

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> Synes der har været en del stormvejr omhandlende Mercedes og rust, deres
> garantier er ikke noget værd, men bilerne har et seriøst problem med rust.

Problemet er der først på modeller fra '93 og fremefter. En W124 har ikke
samme problem.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk
Reply til min mail går til /dev/null

Fra : claus b. p.

Dato : 20-08-04 22:07

> Problemet er der først på modeller fra '93 og fremefter. En W124 har ikke
> samme problem.

Rettelse: På modellerne fra 96. (Der kom W210 modellen.) W124 har ikke
seriøse rustproblemer, men da modellerne er mindst 8 år gamle kan det jo
dukke op. Det afhænger meget af hvor de har kørt, klimaet er jo mindre barsk
i Sydtyskland end i Esbjerg.
Strengt taget gælder det samme nu for W210, men nogle af de nye lakker, og
konstruktionen, fx. om gummilisterne i dørkanterne, giver nogle
"udfordringer". Ellers ser det da ikke ud til at de nu op til 8 år gamle
W210'ere lider udpræget af Røde Hunde.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 22:16

> [...]
> forsøge sig i tyskland kan det betale sig??
> Skal modellen være med Turbo hvad holder bedst?

Kender en som har en 250 benziner af samme årgang.
Han havde den nu ikke mange år før alle 4 skærmkanter måtte skiftes på grund
af rust.
Ellers er det vist en ok bil, han fjoller rundt i den endnu og den er da ved
at have nogle år på bagen.
Benzineren er dog ikke særlig økonomisk
Det blev dyrt da jeg skulle betale transport (benzin) til Silkeborg for at
hente min mondeo.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-08-04 16:04

Tom wrote:

> Kender en som har en 250 benziner af samme årgang.

Det findes ikke.
W124/W201 modellerne, som var dem der var på markedet i 90-93, er aldrig
lavet i en 250 benzin udgave.
Så enten er det en 260 (findes både i W124 og W201) eller en gammel W123
model.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 16:15

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lavet i en 250 benzin udgave.
> Så enten er det en 260 (findes både i W124 og W201) eller en gammel W123

Så er den nok en gammel fordi der står 250 på bagklappen.
Alle disse W betegnelser siger mig ikke en bønne
Jeg ser kun hvad der står på bagklappen

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 21-08-04 16:18

Tom wrote:

> Så er den nok en gammel fordi der står 250 på bagklappen.
> Alle disse W betegnelser siger mig ikke en bønne

He he, W123 var den model der gik fra 1976 til 1986 og blev afløst af W124.
W201 er den man populært kalder for 190'eren.

> Jeg ser kun hvad der står på bagklappen

Jeps, eller hvor mange udstødningsrør der er

Per
www.perbeer.ninja.dk