Ok at ændre dækstørrelse ?
Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 19-08-04 16:35

Hej!

Er det iorden at købe (og køre med) bagdæk i størrelsen 170/60-17 i
stedet for 160/60-17, som er standard på min Bandit600 (ny model)

...Jan

Fra : Mads Stetter

Dato : 19-08-04 16:44

Jan Højsgaard Poulsen wrote:
> Hej!
>
> Er det iorden at købe (og køre med) bagdæk i størrelsen 170/60-17 i
> stedet for 160/60-17, som er standard på min Bandit600 (ny model)
>
> ..Jan

Det har min kammy gjort på hans Thundercat, da han ville have lidt bredere
bagdæk, og han kunne ikke føle nogen forskel på hans!

Så umiddelbart sker der ikke noget ved det udover det lidt bredere look!
Men tror ikke man skal gå mere end "10" op i bredden

MVH Mads Stetter

Fra : rbk17

Dato : 19-08-04 20:56

On Thu, 19 Aug 2004 17:43:56 +0200, Mads Stetter wrote:

> Så umiddelbart sker der ikke noget ved det udover det lidt bredere look!
> Men tror ikke man skal gå mere end "10" op i bredden

På mange dæk-producent-hjemmesider skriver de ud for dækket
hvor brede fælger der passer til. F.eks dunlop:
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=1
under

APPLICABLE RIMS
RECOMMENDED RIM

/rbk17

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-08-04 06:47

> [...]
> Så umiddelbart sker der ikke noget ved det udover det lidt bredere
> look! Men tror ikke man skal gå mere end "10" op i bredden

Hej Mads

En Thundercat er bestykket med 5" bagfælg, og den passer perfekt til et
170/60 bagdæk. Du kan ikke give det samme råd til en mand med en 4,5" fælg.
Der har fabrikken allerede "presset citronen" og sat det bredest mulige dæk
på når de har valgt 160. Den gamle bandit, som også kører med 4,5" dæk har
150/70 bagdæk. Her kan man fint anbefale 160/60 dæk, men bevistløst at
anbefale 10mm bredere end std er ikke smart, og noget jeg vil fraråde. Se på
fælgbredden, og kig i nogle dæktabeller først.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Knud Dam

Dato : 19-08-04 20:50

"Jan Højsgaard Poulsen" <janhpoulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Er det iorden at købe (og køre med) bagdæk i størrelsen 170/60-17 i
> stedet for 160/60-17, som er standard på min Bandit600 (ny model)
>
> ..Jan

Hej Jan.

Hvorfor overvejer du at montere 170/60-17 på Banditten ?

Mvh

KD Bandit 600 S årg. 1999 (der bruger 160/60-17 i stedet for det originale
150/70-17 pga. et større udvalg af dæk)

Fra : Kenneth S

Dato : 19-08-04 21:25

> Hej Jan.
>
> Hvorfor overvejer du at montere 170/60-17 på Banditten ?

...mon ikke pga udseendet?

Det ser jo godt ud med et bredt bagdæk.

mvh
Kenneth S

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-08-04 06:11

Kenneth S wrote:

> ..mon ikke pga udseendet?
>
> Det ser jo godt ud med et bredt bagdæk.

Lidt ligesom en 2 etagers spoiler på en BMW 316 Muarharhar

vh
Torben - overkubikker

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 20-08-04 15:35

<klip>
> Hvorfor overvejer du at montere 170/60-17 på Banditten ?
<klip>

...da jeg så har flere muligeheder (end 160/60-17) for at købe et på EBAY
auktion, til rigtig god pris

Regnede ikke med det var (er) et problem at gå en enkelt størrelse op?

...hygge!
...Jan

Fra : Knud Dam

Dato : 20-08-04 17:25

"Jan Højsgaard Poulsen" <FJERNDETTEjanhpoulsen@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:41260c17$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> auktion, til rigtig god pris
>
> Regnede ikke med det var (er) et problem at gå en enkelt størrelse op?

OK !

Jeg kan se andet sted, at du har truffet den rigtige beslutning ...

" Har netop købt et nyt fordæk ME sportec 120/60-17, som foreskrevet. "

; - )

KD

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-08-04 06:43

> Er det iorden at købe (og køre med) bagdæk i størrelsen 170/60-17 i
> stedet for 160/60-17, som er standard på min Bandit600 (ny model)

Hej Jan

Jeg er generelt i mod at sætte bredere dæk på en fælg end den er lavet til,
fordi det går ud over dækkets profil og dermed cyklens svingegenskaber. Jo
bredere dækket er, jo sværere er den at smide rundt i sving. Desuden giver
overbrede dæk meget lodrette dæksider du umuligt kan slide til kanten.
Bemærk! Dækket bliver altså ikke særligt meget bredere, men mere "ballon
agtigt" med alt for brede dæk. Hvis du vil sætte brede dæk på for synsskyld,
så husk at du i erfarne MC isters øjne mister street-cred, da du tydeligt
viser du er squid med for brede dæk og jomfruelige dæksider.
Hvis dækket passer i bredden med fælgen, så er dæksiden let stå, og
trædenfladen laver en pæn bue fra kant til kant. Sætter man et for smalt dæk
på fælgen bliver dæksiden lodret, og trædenfladen laver stadig en bue fra
kant til kant, men buens top på midten af dækket bliver ikke så "høj", og
det er let at køre sit dæk ud overkanten ved hård svngkørsel. Det her ser du
på en Bandit 600 med 150dæk. Den kører nemlig med 4,5" fælg der mere
optimalt ville køre med 160 dæk. Sætter man et for bredt dæk på fælgen
bliver dæksiden meget skrå udad. Trædenfladen mister noget af sin "bue
effekt" og bliver mere firkantet. Siderne tæt på dækkanten bliver meget
lodrette, og derfor er de helt umulige at køre til kanten mere. Dækket
bliver ikke mange mm bredere, mere deformt, da det jo skal klemmes ind på
den for smalle fælg. Den mere firkantede form ødelægger svingengenskaberne
den ville have haft med et perfekt tilpasset dæk.

Derudover giver et større dæk en større omkreds og derved svarer det at
sætte lille smule større gearing på, og derfor langsommere acc. På min XJ
gik den 4000rpm ved 80km/t med 110/90 18" og 4000rpm ved 78km/t med 120/90
18"

Du nævner ikke hvad du kører med på forhjulet. Det er ikke umiddelbart
anbefalelses værdig at køre med to forskellige typer dæk, da profilerne
måske ikke passer sammen og det kan give ringe køreegenskaber. Jeg ville
købe et nyt sæt dæk og montere dem samtidigt.

Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op? Kig på dit fordæk. Fordæk
slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og
gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden
de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på tværs
og på langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke
"kupperet". Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt
og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.
Se her: http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/tiredate.jpg
http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/tiredate2.jpg
http://www.clarity.net/~adam/images/bike/inspect/tiredate3.jpg

Hos www.reifenversand.com er det meget billigere end i DK at købe dæk. Du vi
opdage det er meget billige at handle over nettet end købe det hos en
forhandler. Hvis du kommer med fælgene og dækkene, monter de dem for en
150kr pr fælg hos f.eks Scan-X på artellerivej på Amager. Bemærk
københavnerriet ved med det samme at forvente du også bor i
storkøbenhavnsområdet. Jeg har beskrevet her hvordan man køber over nettet:
http://www.pmc.dk/daekguide.htm

Fra : Jan Højsgaard Poulse~

Dato : 20-08-04 15:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:AbgVc.9$ni7.7@news.get2net.dk...
<klip>

> [...]
<klip>

Har netop købt et nyt fordæk ME sportec 120/60-17, som foreskrevet.

Mit fordæk har netop de indikationer du nævner 'kupperet' alias 'hæl og
tå' - så udskiftning nu

...hygge!
...Jan

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 07-09-04 01:56

Som Jens skriver er det dårligt at ændre dækdimension da det ændrer
motorcyklens opførsel i specielt sving. Med bredere bagdæk vil den jo gå mod
overstyring under lægning ned i sving.

Men derudover skrives, enten i bogen af Tony Foale& Vic Willioughby:
"Motorcycle Chassis Design: the theory and practice" eller i John Robinsons:
"Motorcycle Tuning. Chassis" and man ikke for "fladdæk" må ændre dimensioner
i samme grad som for ikke "fladdæk" da dækkene for "fladdækkene" mere mister
"fælgkantens" kontakt med dækket - altså holdene det fast - derved.

Fladdæk er jo f.eks. 160/60 - på min Honda VTR 1000 er det 180/70 - kontra
ikke fladdæk som f.eks. 120/90 bag på min BMW R100.

Mvh.Gert

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-04 06:38

Gert Bo thorgersen skrev i meddelelsen ...

>"fladdæk"

Den gængse betegnelse er "lavprofildæk". Den betegnelse har efterhånden
eksisteret i mange år i Danmark.

>på min Honda VTR 1000 er det 180/70

Det håber jeg da bestemt ikke :-| 180/55/17 er standard.

mvh
Orla