Ikke meget for min døde BX.. :-(
Fra : Tigeren

Dato : 19-08-04 15:44

Så fik jeg snakket med forsikringsmanden som skulle vurdere min BX'er efter
sammenstødet
med politibilen. (Se tidligere indlæg "Så døde min Citron")

Til at starte med ville han kun give 18.000 kr. for den. Det fik mig til at
gå mere eller mindre i orbit. Jeg fik dog diskuteret prisen op til 20.000,
men det er jeg nu egentlig stadig ikke tilfreds med.

Forsikringsmanden sagde der skulle laves for 28.000 kr. dertil kommer
udgifter for oprettelse af bilen som nemt sniger sig op til 20.000 kr.

Så var det jo min kollega sagde at man kunne kræve at de lavede bilen,
hvilket
vil sende forsikringsmanden i orbit. Og så kunne man være heldig at han
ville hæve prisen lidt for at slippe for reperation. Men kan man overhovedet
kræve dette hvis bilen er
erklæret totalskadet???

Lasse

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-08-04 16:04

Tigeren wrote:
> [...]
> til at gå mere eller mindre i orbit. Jeg fik dog diskuteret prisen op
> til 20.000, men det er jeg nu egentlig stadig ikke tilfreds med.

Har du selv undersøgt hvad en tilsvarende koster ?
Det er næsten altid en god ide, at undersøge markedet for tilsvarende biler,
inden man skal tale med taksatoren, så man har lidt argumenter hvis han
byder for lavt.

> [...]
> at han ville hæve prisen lidt for at slippe for reperation. Men kan
> man overhovedet kræve dette hvis bilen er

Nej.
Hvis bilen er skadet for under 65% af markedsværdien, så bliver den oftest
lavet igen.
Er skaden mellem 65% og 75%, så kan man (som regel) selv vælge, om man vil
have udbetalt erstatningen eller få bilen repareret.
Er skaden over 75%, så er bilen totalskadet, og kan ikke genopbygges uden at
der betales ny afgift til staten.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : alexbo

Dato : 19-08-04 16:06

"Tigeren" skrev

>Men kan man overhovedet kræve dette hvis bilen er erklæret totalskadet?

Nej,
Op til 65% skade bliver den lavet, mellem 65 -75% får du lov at vælge
mellem rep eller erstatning, over 75% er den totalskadet, og du kan ikke
engang få lov at betale for at få den lavet.

Og hvis nu din kollega siger at du så kan forlange en anden BX'er, så er det
heller ikke rigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBH

Dato : 19-08-04 17:43

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> ville hæve prisen lidt for at slippe for reperation. Men kan man

Nej, for forsikringsselskaberne er nogle møgsvin overfor folk med ældre
biler....

Jeg har selv været i en lignende situation, hvor der opstod en mindre
motorbrand i min nysynede bil.Skaden var begrænset til nogle ledninger og
nogle motordele som kunne plukkes fra en motor som f.eks kunne købes ved en
hugger for et par tusinde eller mindre.
Samt en omlakering af fronthjælmen.
Jeg havde naturligvis en interesse i at få bilen lavet (Den var jo ny
istandsat og nysynet)
Alternativt at få en erstatning så jeg kunne købe en tilsvarende bil i samme
stand.

Da biler er pålagt afgift, kan man ikke selv få lov at reparere en
forsikringsskade. Det skal foregå gennem et værksted, hvor skaden typisk
prissættes så det ikke kan betale sig at reparere bilen. (Læs, mekanikerne
gider ikke) Man kan så enten tage sig til takke med den erstatning som
forsikringsselskabet vil give, eller vælge selv at reparere bilen, uden at
få nogen erstatning.
Jeg valgte det sidste og min egen reparationspris endte med at være lavere
end selvrisikoen (ca. 3500kr) som også skulle have være fratrukket fra det
beløb som selskabet tilbød. Beløbet lå i forvejen omkring 5000kr. under
forhandlerprisen for en tilsvarende bil.

Hvorfor pokker skal man give samme præmie (Kasko) for en gammel bil som
forsikringsselskaberne kun vil erstatte med 25.000kr. som en ny bil de skal
erstatte med 150.000kr.

mvh
JBH

Fra : Martin S?rensen

Dato : 20-08-04 12:33

> [...]
> forsikringsselskaberne kun vil erstatte med 25.000kr. som en ny bil de skal

Helt rigtigt. Jeg fik det ikke gjort sidste år, men næste gang kommer
min Accord på ansvar. I følge bilpriser kan man få en tilsvarende for
omkring 30000,-, og når man begynder at regne på bonustab, selvrisko
mv giver det simpelt hen ingen mening med kasko på billige biler. For
mig ligger grænsen nok på 40k eller deromkring, men det kommer jo an
på så meget.

mvh

Martin

Accord 2,0i, 1994, 292000

Fra : KASO

Dato : 19-08-04 22:21

> [...]
> gå mere eller mindre i orbit. Jeg fik dog diskuteret prisen op til 20.000,
> men det er jeg nu egentlig stadig ikke tilfreds med.

Bed taksatoren finde en tilsvarende bil i tilsvarende stand som erstatning -
så opdager han om prisen er realistisk. Husk, at "leveringsomkostninger"
m.m. også tæller med!

Fra : Tigeren

Dato : 20-08-04 08:25

Kan jeg godt sige til ham at han skal finde en til mig.???

Lasse

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-08-04 08:28

Tigeren telepaterede følgende til sin PC:

> Kan jeg godt sige til ham at han skal finde en til mig.???

Ja, men du får intet ud af det..

Forsikringen er ikke brugtvognsforhandlere...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tigeren

Dato : 20-08-04 09:03

Hmm. Jeg bliver sku nok bare nødt til at tage imod de 20.000

Så skal jeg bare ud og finde en slæde som ikke er rusten.
Min plan var egentlig at smide lidt i posen og købe en Xantia, men
det kan nok desværre ikke lade sig gøre. Så det bliver nok en BX'er
igen eller måske en Mazda 323F. Hvis de ikke er rustne.

Lasse

meddelelse news:4125a7fd$0$50732$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 20-08-04 09:18

Tigeren wrote:
> Hmm. Jeg bliver sku nok bare nødt til at tage imod de 20.000

Har du tjekket brugtmarkedet herhjemme for tilsvarende biler ?
Hvis du kan finde nogle stkker (mage til din), som koster mere, så kan du
sikkert forhandle prisen opad.

> [...]
> det kan nok desværre ikke lade sig gøre. Så det bliver nok en BX'er
> igen eller måske en Mazda 323F. Hvis de ikke er rustne.

Min erfaring med Mazda 323F er at den ruster meget, så du skal se dig godt
for med den model.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Tigeren

Dato : 20-08-04 09:31

Jeg har prøvet at hive prisen lidt op. Han startede på 18.000 men jeg fik
den op til 20.000.
Han er en hård nitte...

Lasse

Fra : Tigeren

Dato : 20-08-04 10:14

Sidste bud fra forsikringsmanden. Vi blev enige om 21.000 kr.

Det er vel bedre end 18.000

Lasse

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-04 15:17

> Jeg har prøvet at hive prisen lidt op. Han startede på 18.000 men jeg fik
> den op til 20.000.
> Han er en hård nitte...

Så må man selv være det også.
Vi skændtes i telefonen 2 gange en time. Han sagde hvis jeg var utilfreds
skulle jeg indgive en klage til mit selskab og de ville lade sagen gå videre
til en overtaksator. Det gjorde jeg så.
Et par dage efter ringe den "alm" taksator for 3. gang og så var han
pludselig til at forhandle med. Jeg fik ham fra 40.000 Kr op på 65.000 Kr
(minus selvrisiko).
Følte mig alligevel lidt snydt da jeg havde givet 85.000 Kr for bilen lidt
over et år tidligere.

--
Tom