Køb af Citroen Xantia????
Fra : Tigeren

Dato : 19-08-04 10:00

Nu efter min Citroen BX blev slagtet af en politibil og nok bliver erklæret
død, er jeg ved at brænde lidt varm på Xantia.

Kan i hjælpe med lidt info inden jeg køber. Hvad skal jeg kigge efter, hvad
er de mest normale
fejl svagheder på Xantiaen..?

Er der problemer med rust, og i såfald hvorhenne?
Hvad med motoren. Har hørt at 1,8'eren har tendens til at bruge olie?
Hydraulik? Hvad skal jeg kigge efter?
Andet?

Der bliver nok kun råd til en model fra et sted imellem 1993-1995

Håber i kan hjælpe med et par gode råd!!!

Lasse

Fra : Morten Jensen

Dato : 19-08-04 10:22

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> wrote in message
> Kan i hjælpe med lidt info inden jeg køber. Hvad skal jeg kigge efter,
hvad
> er de mest normale
> fejl svagheder på Xantiaen..?

Brug : http://www.google.com/grphp?hl=da
Spørgsmålet har tidligere været oppe og vende et par gange i gruppen.

/Morten
Xantia 1.8i Exclusive 1999 @ 169.000 km

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-08-04 11:10

"Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Andet?
>
> Der bliver nok kun råd til en model fra et sted imellem 1993-1995
>
> Håber i kan hjælpe med et par gode råd!!!

Jep. Jeg vil foreslå dig, at kigge på XM også. Det er en rigtig dejlig bil
især hvis den er med DIRAVI-servo (V6-modellerne) - vær dog forberedt på en
tilvænningsperiode. Har du først vænnet dig til DIRAVI er alt andet noget
rystende, stenhårdt bras.

Ellers ved jeg at Xantia har et par skavanker du skal holde øje med.
1) Fordørenes hængsler kan gå løs fra dørstolpen.
2) De tidlige modeller havde en svag hydralikpumpe.
3) De ruster alle sammen i nederste, bagerste hjørne i bagdørskarmene, der
hvor bagskærmen lapper over.
4) Baglygterne falmer på de tidlige modeller.
5) 1,8 8v kan bruge meget olie.

Der er sikkert mere, men jeg kan ikke lige komme i tanke om det.

NS

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-08-04 23:12

Niels Skaaning wrote:

> Ellers ved jeg at Xantia har et par skavanker du skal holde øje med.
> 1) Fordørenes hængsler kan gå løs fra dørstolpen.

Øh, det har jeg aldrig hørt om før. Er det noget man kan se er ved at
ske eller ligger døren bare lige pludselig på jorden?

> 3) De ruster alle sammen i nederste, bagerste hjørne i
> bagdørskarmene, der hvor bagskærmen lapper over.

Hmm, hvornår begynder de på det? Jeg så ingen rust på min 8 år gamle
Xantia det pågældende sted.

mvh Bernhard

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-08-04 23:42

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

> Øh, det har jeg aldrig hørt om før. Er det noget man kan se er ved at
> ske eller ligger døren bare lige pludselig på jorden?

De kommer til at hænge. Jeg tror ikke de falder af. Det er nogenlunde det
samme problem som med BX's fordørere.

> Hmm, hvornår begynder de på det? Jeg så ingen rust på min 8 år gamle
> Xantia det pågældende sted.

Okay, ikke alle ruster der, men de fleste gør. Jeg har set det på 4 år gamle
biler.

NS

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-08-04 11:18

Tigeren wrote:
> [...]
> Andet?
>
> Der bliver nok kun råd til en model fra et sted imellem 1993-1995
>
> Håber i kan hjælpe med et par gode råd!!!

Well, jeg har nu købt 2 Xantia'er (begge 1.8i 16v) og den første motor
brugte MEGET olie, men da jeg havde bundkarret af for at skifte
pakningen (så uoriginal ud) kunne jeg se at blokken var skadet. Jeg tror
bilen havde været i et uheld hvor bundkarret har været røget og det har
så gjort at motoren brugte olie. Den spildte desværre en del, men det
kom vist fra bundkarspakningen. Den kørte dog fint. Den nye Xantia's
motor går helt fint (fra 12. måned 2000). men ser ud til at være den
samme motor, dog er bundkarret designet anderledes.

Jeg har ikke opserveret egentlige rust problemer (første bil var 8 år
(1. reg 10. måned '95) da den blev smadret) men kunne dog se ved
bagskærmen at der var begyndende rust. Det var dog meget småt, ca. 5mm.
Jeg havde undervognsbehandlet bilen og det gjorde jo at jeg så ikke
kunne se bundens tilstand.

Svagheder: Håndbremsekabler holder ikke længe (virker på forhjulene),
dvs. 2-3 år. Skaffer du en 1.8i 16v (begyndte i 1995) eller nyere så
slipper du for en del børnesygdomme såsom svag hydralikpumpe og svage
krængningsstabilsatorer (der er sikkert andet). Fra 1995 blev der sat
ventil på Xantiaen så den ikke sank helt sammen når man stoppede motoren
(koblet til 1996 modellen, dvs. ikke 8v motorerne, som jeg i øvrigt ikke
kender noget til).

ABS sensorerne er et kendte problem men kablingen til samme kan være
problemet. Bremserne i bag hænger efter kort tid så rens dem en gang om
året, pil klodserne ud, rens og isæt igen.

Kør på en brostensvej for at høre om der er slør i ophænget. Det høres
meget tydeligt hvis der er. En grusvej kan sikkert også bruges.

Pas på med at give motoren motorrens, ikke at den ikke kan tåle det, men
rattets kardanled er blottet og det vil du ikke affedte (koster 1200kr
at få skiftet). Føles som om du har meget svært ved at dreje. Det kan
dog reddes med en fedt-spray en gang i mellem.

Jeg fik skiftet låsen i bagdøren og ved benzinklappen da de lige
pludselige ikke virkede mere. Den nye Xantia har ikke centrallås ved
benzinklappen men blot en aflåselig prop.

Jeg skiftede det venstre forhjulsleje, men da det andet holdt fint lang
tid efter er det nok ikke en ofte forekommende fejl.

Røret som ligger efter katalysatoren har det med at ruste over (lige før
lydpotten). Røret er svejst på katalysatoren men man kan nøjes med at
reparere røret, dvs. save det af og svejse et nyt på. Det er betydelig
billigere end at skifte katalysator+rør. Jeg tror jeg skal til at fikse
det på den nye Xantia (er kun 3,5 år gammel).

Der er sikkert noget jeg har glemt.

mvh Bernhard

Fra : Jens

Dato : 19-08-04 13:54

Bernhard Ege <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

> Fra 1995 blev der sat
> ventil på Xantiaen så den ikke sank helt sammen når man stoppede motoren
> (koblet til 1996 modellen, dvs. ikke 8v motorerne, som jeg i øvrigt ikke
> kender noget til).

Jeg har haft en ´94er, 8v, som var forsynet med anti-synk. Så det
forekommer tidligere end anført. Den kan i øvrigt let ses ved at kigge
under vognens bagende (en gaskugle nær midten af vognen).
--

Jens F (Xantia HDi Weekend 1999)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-08-04 23:06

Jens wrote:

> Jeg har haft en ´94er, 8v, som var forsynet med anti-synk. Så det
> forekommer tidligere end anført. Den kan i øvrigt let ses ved at kigge
> under vognens bagende (en gaskugle nær midten af vognen).

I stand corrected.

mvh Bernhard

Fra : Basil

Dato : 19-08-04 15:40

> [...]
> erklæret død, er jeg ved at brænde lidt varm på Xantia.
>
> Kan i hjælpe med lidt info inden jeg køber. Hvad skal jeg kigge

.....at det er en Citroën
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 16:08

"Basil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote in message
> "Tigeren" <reiki@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> ....at det er en Citroën
> Kai

Han spurgte om svagheder, ikke fordele?
Fordele: det er en fransk bil og ikke en tysk, de ruster bare mellem
hænderne på en
--
Møller

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-08-04 19:48

Tigeren wrote:
> Nu efter min Citroen BX blev slagtet af en politibil og nok bliver erklæret
> død, er jeg ved at brænde lidt varm på Xantia.

Det forstår man godt

> Hvad med motoren. Har hørt at 1,8'eren har tendens til at bruge olie?

Det har jeg også hørt om 1.8 8v. Jeg ved ikke om det er det samme med
1.8i 8v og 1.8i 16v.

> Hydraulik? Hvad skal jeg kigge efter?

Du skal lytte. Start bilen og lad den gå i tomgang. Der sidder et relæ i
motorrummet, som styrer et eller andet med hydraulikken (andre ved
sikkert mere om dette) og det er ret tydeligt når det slår til og fra.
Det skal helst kun klikke nogle få gange lige når bilen er startet, og
så ikke mere - ellers kan der være noget galt (igen - andre ved mere).

> Andet?

1.8'eren kan godt føles lidt svag. Det er trods alt en rimeligt tung bil.

> Der bliver nok kun råd til en model fra et sted imellem 1993-1995
>
> Håber i kan hjælpe med et par gode råd!!!

En anden her i tråden anbefaler en XM'er. Jeg vil så lige tilføje at min
mekaniker truede med at banke mig, hvis jeg nogensinde købte en XM'er -
selvom det skulle give mere arbejde til ham :)

Mvh.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-08-04 20:37

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det skal helst kun klikke nogle få gange lige når bilen er startet, og
> så ikke mere - ellers kan der være noget galt (igen - andre ved mere).

Det er ikke et relæ, men en ventil, men ellers har du ret. Hvis det klikker
oftere end ca. hvert 30. sek. når bilen er faldet helt til ro, så er der
noget der er ved at være slidt og derfor lækker for meget olie (internt i
systemet).

> En anden her i tråden anbefaler en XM'er. Jeg vil så lige tilføje at min
> mekaniker truede med at banke mig, hvis jeg nogensinde købte en XM'er -
> selvom det skulle give mere arbejde til ham :)

Jep, det var mig. Dejlig vogn med sin egen sjæl og alternativt design (og
det er selvfølgelig godt). Men find en, der er blevet løbene vedligholdt
ellers kan det blive dyrt. Den er ikke helt billig i dele - det gælder især
for V6. Til gengæld findes der næppe en mere behagelig bil at køre i, hvis
den skal være af nyere dato.

NS

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 19-08-04 22:57

Niels Skaaning wrote:

> [...]
> for V6. Til gengæld findes der næppe en mere behagelig bil at køre i, hvis

Jamen jeg synes også den er for lækker i V6 :) Hvis James Bond var
fransk, ville han helt sikkert køre i sådan en.
Men hvis jeg en dag får et hus med dobbeltgarage og lidt ekstra penge på
bankbogen, så skal jeg da også have sådan en som nr. 2 bil.

Mvh.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-08-04 23:10

Niels Skaaning wrote:
> [...]
> klikker oftere end ca. hvert 30. sek. når bilen er faldet helt til
> ro, så er der noget der er ved at være slidt og derfor lækker for

Nu er det jo ikke den rigtige gruppe, men nu gør jeg det alligevel.

En gang i mellem under acceleration kan jeg høre noget klikkeri ude fra
motorrummet. Det lyder som hydralikpumpen slåes til/fra meget hurtigt.
Det varer kun ca. 0.5 sekund. Kan ventilen gå i selvsving? Anyways, ved
normal kørsel samt stilstand er der kun et enkelt klik en gang i mellem
(lyder normalt og der er nok 30+ sekunder i mellem hvert klik).

mvh Bernhard

Fra : Niels Skaaning

Dato : 19-08-04 23:47

> [...]
> normal kørsel samt stilstand er der kun et enkelt klik en gang i mellem
> (lyder normalt og der er nok 30+ sekunder i mellem hvert klik).

Tjaaa... det ved jeg faktisk ikke. Jeg tror nu nok det er fordi der skal
bruges olie et sted kombineret med at din akkumulatorkugle ikke er i
topform.

NS

Fra : bilr

Dato : 20-08-04 09:16

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message news:<41252d8d$0$57837$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
>
> Tjaaa... det ved jeg faktisk ikke. Jeg tror nu nok det er fordi der skal
> bruges olie et sted kombineret med at din akkumulatorkugle ikke er i

Her er nogle links til lærerige Xantia-sider:

http://www.norbertfritz.de/node1.html

http://www.geocities.com/Vienna/1290/xantia/xantia.htm

http://www.carsurvey.org/review_13976.html

http://www.xantiaclub.net/

bilr

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-08-04 17:45

Niels Skaaning wrote:
> [...]
>
> Tjaaa... det ved jeg faktisk ikke. Jeg tror nu nok det er fordi der
> skal bruges olie et sted kombineret med at din akkumulatorkugle ikke

Jeg har forresten fået skiftet acc.kuglen i den tro det var den, men det
gjorde ikke den store forskel.
Idet det sker under hård acceleration så bagenden synker (og dermed skal
bruge olie) så kan det måske være antisynkkuglen (den i midten i bag)
som er færdig?

mvh Bernhard

Fra : Niels Skaaning

Dato : 20-08-04 18:03

> [...]
> Idet det sker under hård acceleration så bagenden synker (og dermed skal
> bruge olie) så kan det måske være antisynkkuglen (den i midten i bag)

Antisynkkuglen har ikke noget med det at gøre. Den sikre bare at olien ikke
løber retur når bilen er standset vha. af en ventil, som den sætter tryk på.
Den har ikke som sådan noget med affjedringen at gøre.

NS

Fra : Bernhard Ege

Dato : 20-08-04 22:51

Niels Skaaning wrote:
> [...]
> olien ikke løber retur når bilen er standset vha. af en ventil, som
> den sætter tryk på. Den har ikke som sådan noget med affjedringen at

Ok, så der det nok bare ventilen ved accumulatorkuglen som som ikke har
det så godt.

mvh Bernhard

Fra : Peter

Dato : 20-08-04 07:32

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nu er det jo ikke den rigtige gruppe, men nu gør jeg det alligevel.

Jo det er

> [...]
> normal kørsel samt stilstand er der kun et enkelt klik en gang i mellem
> (lyder normalt og der er nok 30+ sekunder i mellem hvert klik).

Jeg oplever det samme med min HDi - men vist kun når den er kold. Man kan
høre det klik meget tydeligt når den er kold.

/Peter

--
http://www.grauslund.com