Kim & Berit wrote:
> Hejsa.
> En af mine venner har en gammel RD 125 LC fra 83 som jeg har overvejet at
> købe, lidt som legeprojekt.
> Dvs lave den lidt om og tune den lidt op fra de 22 hk den har nu til ?
Det skal så kun laves pga. man vil ha mere indsigt i 2 takternes
univers, og derved vil lære det på den hårde måde :)
> Min plan er indtil videre :
> Polering af skyllekanaler
> Polering af krumptaphus
> Polering af for brændningskammeret - > Evt planing?
> Forstærket koblingfjedre
> Udskiftning af kaburator til en måske 28 mm.
> Anden udstødning -> Hvor og hvilken?
> Koldere tændrør
en masse taget ud i den blå luft, og vil kun virke i en bredere
sammenhæng, med begrundelse for hvorfor de enkelte valg skal tages, i
sammenhæng med en del andre faktore der er i 2 takts tunning... altså..
glem alt hvad knallert drengene siger... du er ude på områder hvor man
ikke skal fjerne afdrosling, men i stedet lavet ægte fintunning.
> Men jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget på nettet om det.
> Er der nogle kloge hoveder (Selvfølgelig er der det
Der kan hjælpe lidt?
> Og lyder min plan helt hen i vejret?
Graham Bells. bog "2 stroke performance tunning" , og så lige Mac
Dizzy's hjemmeside som Hekto hendviste til... og så er det bare igang
med en komplet motor renovering, med dertil blueprintning, og divers
velovervejet ændringer baseret på al den teori du har læst, og praksis
som kan findes inden på Mac Dizzy's forum..
Og skal der hives noget ekstra mærkbart ud af den, så skal du lave en
udstødning fra grunden baseret på f.eks. Graham Bells. formler, og
tommefinger regler.
Men et helt andet sted du kan starte er at vaske maskinen, og gå hele
cyklen igennem, for at finde dødvægt der kan fjernes, og få fikset
afjedring osv.. så det hele spiller tip top. dette vil give langt mere
køreglæde end at finde 2-4 heste i motoren.
Som det sidste vil jeg lige minde om at dette er noget du skal være
forberedt på at smide MANGE penge i, da den slags ikke er gratis, og du
skal være forberedt på at brænde plejstang, stempel osv. af en del
gange, hvis ikke du virkelig har sat dig ind i en god injustering af
kaburatorene, og husker at der er andet end hoveddysen i sådan nogen
fætre ;) og igen.... tændrøret, man sætter ikke bare et koldere i, nogen
sætter enda et lidt varmere i alt efter hvad der er ændret osv.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit