Et felt med varierende data...
Fra : Preben Holm

Dato : 18-08-04 22:11

Hej alle

jeg har en 10 felter (textbox) som indeholder 10 rækker fra en vector
der indeholder en masse linier (hundredevis), men jeg skal så kunne
redigere i indholdet af disse linier - der skal kunne scrolles og holdes
styr på hvilken linie jeg redigerer.
Ligeledes når jeg skifter fra felt-linie 1 til felt-linie 10 skal jeg
holde styr på hvilken felt-linie passer til den pågældende vector-linie.

Lidt knudret forklaring, men se her:

UI      data
linie 0
/- linie 1
/ linie 2
/ linie 3
/ /- linie 4
/ / .
/ / .
-------------- | linie 100
-------------- | .
| .
-------------- |
| | |
-------------- /

-------------- |
| | |
-------------- /

-------------- |
--------------

dvs. hvordan kan jeg holde styr på hvilken linie der hører til hvilket
felt i brugerinterfacet?

Tidligere brugte jeg Delphi, hvor jeg umiddelbart ville have gemt
linie-nummeret på objektets "tag", men java har vist ikke noget sådant
-hvordan løser jeg mit problem?

Mvh / Preben Holm

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 19-08-04 07:42

Hej Preben

> Tidligere brugte jeg Delphi, hvor jeg umiddelbart ville have gemt
> linie-nummeret på objektets "tag", men java har vist ikke noget sådant
> -hvordan løser jeg mit problem?

Et JTextField i java har en name-property (setName(), getName()) hvori
der kan gemmes en string. Alternativt laver du selv en nedarvning fra
JTextField hvor du kan lave den extra property, hvor du gemmer
linie-nummeret.

Begge løsninger burde være lette at gå til, hvis ikke, så gi' lyd, så
skal jeg forsøge at lave et kodeeksempel.

MVH
Søren Berg Glasius

Fra : Preben Holm

Dato : 19-08-04 18:10

> [...]
>
> Begge løsninger burde være lette at gå til, hvis ikke, så gi' lyd, så
> skal jeg forsøge at lave et kodeeksempel.

Okay, mange tak for svaret.
Nedarvningen havde jeg selv overvejet, men syntes det var en lidt
"overkill" løsning for at få en "tag"-værdi på text-feltet.
Men setName og getName har ikke indflydelse på noget andet vel og er
blot en streng der er gemt i objektet - right?

Mvh / Preben Holm

Fra : Søren Berg Glasius

Dato : 20-08-04 07:55

Hej Preben

> Nedarvningen havde jeg selv overvejet, men syntes det var en lidt
> "overkill" løsning for at få en "tag"-værdi på text-feltet.

Jeg synes at nedarvnings-løsningen er den smukkeste. Ingen type-casts og
konverteringer, og gennemskuelighed. Og så er nedarvning i mine øjne
aldrig et overkill, hvis det har et godt formål.

> Men setName og getName har ikke indflydelse på noget andet vel og er
> blot en streng der er gemt i objektet - right?

Jf. java-doc, så er 'name' property kun komponentens navn - og det
bliver (så vidt jeg ved) ikke brugt til andet.

MVH
Søren

Fra : Preben Holm

Dato : 20-08-04 14:39

> Jeg synes at nedarvnings-løsningen er den smukkeste. Ingen type-casts og
> konverteringer, og gennemskuelighed. Og så er nedarvning i mine øjne
> aldrig et overkill, hvis det har et godt formål.

Well, er det ikke lidt overkill for bare at vide om feltet tilhører
linie 5 eller måske 270?

Det er rigtigt at nedarvningsløsningen er smuk til mange andre ting, men
jeg har bl.a. været udsat for at "tabbing"-løsningen jeg fik lavet var
på den nu "deprecated" metode som jeg desværre brugte meget tid på.
Compileren fortalte ikke jeg havde brugt noget der var deprecated da jeg
brugte mine nedarvede klasser, men først da jeg brugte de originale
swing-klasser. Det ærgrede mig en del.

Apropos, hvordan virker det "tabbing"-environment nu efterhånden. Har
stadig ikke fundet noget tutorial/link der beskriver løsningen "the
right way".
Jeg vil gerne have at "enter" virker som tab og at "shift enter" virker
som "shift tab". Derudover skal jeg have sidste felt til at have
"next-tab" til feltet yderst til venstre på den pågældende linie - dvs.
ikke det første felt, men nok nærmere nummer 91. Kringlet forklaring,
men se her:

---------- ---------- ---------- ---------- ----------
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- |

---------- ---------- ---------- ---------- ----------
| felt06 | > | felt07 | > | felt08 | > | felt09 | > | felt10 | --
---------- ---------- ---------- ---------- ---------- |
^ |

Håber du forstår hvad jeg mener!

> Jf. java-doc, så er 'name' property kun komponentens navn - og det
> bliver (så vidt jeg ved) ikke brugt til andet.

Men hvis name-komponenten angiver linie-nummeret er det vel også fint

Fra : Martin Husted Hartvi~

Dato : 19-08-04 10:22

Har du set på JTable? Evt. kunne du puttet det i et JScrollPane.

Hilsen
Martin