færdselsregler og knallert
Fra : Moster

Dato : 18-08-04 21:02

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal spørge her i gruppen...eller?

Men spørgsmålet er: Vi er et par der diskutere omkring en knallerts
placering på kørebanen. Knallertkøren skal svinge af en sidevej til venstre.
Han køre på en cykelbane - vej og cykelbane er delt ved fuld optrukket
streg. Knallerten drejer uden at stoppe op eller give tegn til venstresving.
Han ændre altså retning uden at se sig for eller give tegn. En bil er nået
op på siden af knallerten idet knallerten svinger til venstre. Hvem har
skylden.

hilsen Jette

Fra : Georg

Dato : 18-08-04 21:59

> Han ændre altså retning uden at se sig for eller give tegn. En bil er nået
> op på siden af knallerten idet knallerten svinger til venstre. Hvem har
> skylden.

Den der foretager den mest radikale ændring får skylden. Det at foretage et
venstresving er i sig selv temmelig radikalt, og det at gøre det uden
tegngivning gør det ikke bedre. Knallertkøreren vil få hele skylden!

Georg

Fra : Brian A.

Dato : 19-08-04 07:29

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstresving er i sig selv temmelig radikalt, og det at gøre det uden
> tegngivning gør det ikke bedre. Knallertkøreren vil få hele skylden!

Ja det vil jeg også tro, men er der ikke noget med at fodgængere og
cyklister (dermed knallert-ister) er "bløde" traffikanter, dermed vil
bilisten altid få ldt af skylden?
Er der forresten bevis for at knallerten ikke har givet tegn? Var knallerten
100% lovlig?

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 11:47

"Brian A." <Ask-for-it@This-is-invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bilisten altid få ldt af skylden?
> Er der forresten bevis for at knallerten ikke har givet tegn? Var

Om den er lovlig betyder intet med mindre at det kan bevises at uheldet
kunne være undgået hvis den var lovlig
Jeg er slev blevet kørt ned på scooter og den var ikke lovlig jeg fik en
bøde på 500 for kunstruktive ændringer billisten midstede pappet da han
kørte ud for ubetinget vigepligt ramte ham med ~60kmt

Elbarto

Fra : Hekto

Dato : 19-08-04 08:20

In article <4123c31e$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
linesnuden@hotmail.com says...
> Den der foretager den mest radikale ændring får skylden. Det at foretage et
> venstresving er i sig selv temmelig radikalt, og det at gøre det uden
> tegngivning gør det ikke bedre. Knallertkøreren vil få hele skylden!

Darwin tager sjældent fejl! Den der foretager den mest radikale dumhed
.... tager straffen og får flest skader!

Det er rigtigt at 'bløde' trafikkanter automatisk medfører at bilisten
ofte får noget af skylden, eller straffes i.h.t. færdselsloven for
uforsvarlig kørsel ell. lign.
Bilisten kan jo have kørt for stærkt i forhold til forholdene, ikke
have været agtpågivende o.s.v.!

HVis bilisten kørte efter forholdene, og der pludselig svinger en
knallert ud på kørebanen, så en påkørsel ikke kan undgås, kan bilisten
vel dårligt tillægges nogen skyld i uheldet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-08-04 18:00

"Moster" <hansenj_fjern@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> op på siden af knallerten idet knallerten svinger til venstre. Hvem har

Knallerten.Den skal køres som en cykel så den bør stoppe,se sig for
og derefter krydse kørebanen.Da den også krydser en fuld optrukket
streg er det vel ekstra slemt = selvmords forsøg og bør straffes med mindst
1/4 år i gibs.
Hej Palle.