Motorstørelse og converter
Fra : Jimmy Hansen

Dato : 18-08-04 19:32

Hejsa!

Er der nogen forskel på en converter til en Ford 2,0 v6 og en
converter til en Ford 2,8 v6 ? Er der noget forskel iht.
kraftudvekslingen, eller burde man kunne opgradere sin motor, og så
samtidig beholde samme converter?

/Jimmy

Fra : Alias

Dato : 18-08-04 20:53

"Jimmy Hansen" <krptbonk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> converter til en Ford 2,8 v6 ? Er der noget forskel iht.
> kraftudvekslingen, eller burde man kunne opgradere sin motor, og så

Medmindre converteren er dårligt konstrueret er det ikke noget problem.
Andre problemer kan være at bolthullerne ikke sidder de samme steder på de
to startkranse/svinghjul.
Hvis den større motor har større moment ved de lave omdr. vil du få en
højere "stallspeed" - dvs. at din motor tager flere omdrejninger uden at
converteren "bider" pga. det større moment.
En converter er en *momentomformer* - derfor opfører den sig anderledes ved
lave omdr. afhængig af hvor meget moment der tilføres.
Ved alm. dagligdags ( læs: rolig ) kørsel mærker du ingen forskel, men hvis
du jokker pedalen i bund vil den gå lidt højere op i omdr. end med den
"lille" motor.

Det er lidt indviklet at forklare, da der er en del faktorer der spiller
ind.
Hvis der er noget du vil have præciseret må du sige til.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Aut. Ghia Stc.

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 18-08-04 21:27

On Wed, 18 Aug 2004 21:52:43 +0200, "Alias" <kursisten@hotmail.com>
wrote:

>Det er lidt indviklet at forklare, da der er en del faktorer der spiller
>ind.
>Hvis der er noget du vil have præciseret må du sige til.

Hejsa!

Jeg kan godt følge dig, mange tak for den fine forklaring. Jeg kunne
heller ikke se at der mekanisk skulle være andet galt, end at den
måske ikke fysisk passer på motoren. Jeg vil dog mene, at en 2,0 v6 og
en 2,8 v6 er stort set identiske monterings mæssige.

Mvh. Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 21:32

> [...]
> måske ikke fysisk passer på motoren. Jeg vil dog mene, at en 2,0 v6 og
> en 2,8 v6 er stort set identiske monterings mæssige.

Jeg har byttet en del rundt på forskellige stumper mellem Sierra'erne og har
endnu til gode at opleve at en stump fra en årgang / model bare passer over
i en anden. Men alligevel er det altid lykkes at få det monteret ved at være
lidt kreativ.

--
Tom