/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Gammel rumænsk mærke - hvad hed det
Fra : Ian Matheson


Dato : 18-08-04 19:23

Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan det
passe den hed Dacia ?



 
 
Per Beer Hansen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 18-08-04 19:27

Ian Matheson wrote:
> Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 -
> kan det passe den hed Dacia ?

Jeps, den hed Dacia 1210 og var bygget over Renault 12.
I øvrigt en frygtelig ting, uhaaa jeg får stadig kuldegysninger bare ved
tanken
Den var dog ikke nær så slem som deres 4WD'er, f.eks. Dacia Aro 10.3, det er
den værste "bil" jeg nogensinde har været ude og køre i

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



K (18-08-2004)
Kommentar
Fra : K


Dato : 18-08-04 19:34

Enig ....mage til skrammel skal man lede længe efter, jeg tror nok at
Dacia'en var baghjulstrukket hvorimod Renault 12'en havde forhjulstræk,
ydermere var undervognen hjulophæng affjedring osv. også anderledes, så det
var nok forholdsvis karroseriet de havde til fælles !

K

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:41239f7f$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ian Matheson wrote:
> > Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 -
> > kan det passe den hed Dacia ?
>
> Jeps, den hed Dacia 1210 og var bygget over Renault 12.
> I øvrigt en frygtelig ting, uhaaa jeg får stadig kuldegysninger bare ved
> tanken
> Den var dog ikke nær så slem som deres 4WD'er, f.eks. Dacia Aro 10.3, det
er
> den værste "bil" jeg nogensinde har været ude og køre i
>
> --
> Mvh
> Per
> www.perbeer.ninja.dk
> masser af F1 video's samt meget andet motorsport
>
>



Per Beer Hansen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 18-08-04 19:37

K wrote:
> Enig ....mage til skrammel skal man lede længe efter, jeg tror nok at
> Dacia'en var baghjulstrukket hvorimod Renault 12'en havde
> forhjulstræk, ydermere var undervognen hjulophæng affjedring osv.
> også anderledes, så det var nok forholdsvis karroseriet de havde til
> fælles !

Nope, den var forhjulstrukken, og en næsten eksakt kopi af Renault'en.
Samlekvaliteten (eller manglen på samme) var dog ikke noget at råbe højt om.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



KASO (18-08-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-08-04 20:00


"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4123a1d8$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> K wrote:
> > Enig ....mage til skrammel skal man lede længe efter, jeg tror nok at
> > Dacia'en var baghjulstrukket hvorimod Renault 12'en havde
> > forhjulstræk, ydermere var undervognen hjulophæng affjedring osv.
> > også anderledes, så det var nok forholdsvis karroseriet de havde til
> > fælles !
>
> Nope, den var forhjulstrukken, og en næsten eksakt kopi af Renault'en.
> Samlekvaliteten (eller manglen på samme) var dog ikke noget at råbe højt
om.

Der var stor forskel på kvaliteten. Den gamle R12 var ganske solid, hvilket
var årsagen til dens popularitet i de gl. franske kolonier i Nordafrika,
hvor dens stærke undervogn fik den til at overleve mange år efter at
produktionen var stoppet. Her var rust heller intet problem - det var "kun"
et problem for de biler, der kom til Danmark. Det var dog for intet at regne
ifht. Dacia, der var rusten ab fabrik.

Jeg havde selv en gl. R12, der var blevet mishandlet på det groveste af sine
forrige ejer, der havde (mis)brugt den til at køre over marker og andet godt
i forbindelse med hjemmeværnsøvelser. Samtidig var han elendig til at
betjene bilen - jeg oplevede f.eks. at han kørte den på værksted fordi den
havde kørt dårligt i flere dage, men årsagen var blot, at han havde glemt at
skubbe chokeren ind!!! Da jeg overtog den, havde den kørt 170.000km (hvilket
var en del for en bil fra 1975), men havde intet synligt olieforbrug og
undervogn og mekanik var i forbavsende god stand. Den bar dog tydeligt præg
af et hårdt liv.



Per Beer Hansen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 18-08-04 20:03

KASO wrote:
>
> Der var stor forskel på kvaliteten. Den gamle R12 var ganske solid,
>

Jeps, jeg kender det kun alt for godt.
(du må ikke sige dette til nogen, men jeg har faktiskt været sælger i en
Dacia/Aro forretning engang)

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



Carsten Holck (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 18-08-04 23:13

Heldigvis fandt Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk>
tastaturet og skrev i
news:4123a7e4$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> KASO wrote:
>>
>> Der var stor forskel på kvaliteten. Den gamle R12 var ganske solid,
>>
>
> Jeps, jeg kender det kun alt for godt.
> (du må ikke sige dette til nogen, men jeg har faktiskt været sælger i
> en Dacia/Aro forretning engang)

I slutningen af R12's levetid som Renault produkt var en den af delene
produceret i Rumænien, da det faktisk var hele produktionslinien der blev
flyttet/solgt til Rumænien. Efterfølgende var mange reservedele solgt som
Renault også produceret i Rumænien.
Og, jo der kørte utroligt mange af Daciaerne i Rumænien ( hvis de ikke holdt
i vejkanten med punkteringen/ havari !)

Den eneste Aro jeg har kørt i var en der tilhørte lufthavnen i Bukarest -
og den lød ikke godt - dernede sled man materiellet _helt_ op før det blev
genbrugt ;-( At kalde den et vrag er næsten _for_ venligt

/carsten



Per Beer Hansen (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 19-08-04 09:33

Carsten Holck wrote:
>
> Den eneste Aro jeg har kørt i var en der tilhørte lufthavnen i
> Bukarest - og den lød ikke godt - dernede sled man materiellet _helt_
> op før det blev genbrugt ;-( At kalde den et vrag er næsten _for_
> venligt

Jeg vil tillade mig at kalde den for et vrag allerede fra ny af.
Jeg har prøvet lidt forskellige af dem (stort set alle var nye), og det var
noget frygteligt bras, jeg har hverken før eller siden prøvet noget
lignende.

--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport



KASO (19-08-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 19-08-04 22:24


"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
news:4123d467$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Heldigvis fandt Per Beer Hansen <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk>
> tastaturet og skrev i
> news:4123a7e4$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> > KASO wrote:
> >>
> >> Der var stor forskel på kvaliteten. Den gamle R12 var ganske solid,
> >>
> >
> > Jeps, jeg kender det kun alt for godt.
> > (du må ikke sige dette til nogen, men jeg har faktiskt været sælger i
> > en Dacia/Aro forretning engang)
>
> I slutningen af R12's levetid som Renault produkt var en den af delene
> produceret i Rumænien, da det faktisk var hele produktionslinien der blev
> flyttet/solgt til Rumænien. Efterfølgende var mange reservedele solgt som
> Renault også produceret i Rumænien.

Renault (og vist nok også PSA) får stadig produceret gearkasser i Rumænien,
men det betyder ikke at kvaliteten = Dacia.

Et af Dacias problemer var samlekvaliteten - selvskærende skruer til at
samle karossen var normalt, men ikke specielt holdbart.



Kim Olsen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-08-04 19:58

> Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan
det
> passe den hed Dacia ?
>

se her: http://www.geocities.com/motorcity/downs/4582/dacia.htm

Hilsen

Kim Olsen



Kim Olsen (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 18-08-04 19:59

> Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan
det
> passe den hed Dacia ?
>
Og her et link til den sidste nye model:

http://www.automobile-dacia.cz/





Nicolaj C. (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Nicolaj C.


Dato : 18-08-04 19:58

"Ian Matheson" <mathesonxxx@tdcadsl.dk> wrote in message
news:41239e69$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan
det
> passe den hed Dacia ?
>
>
Men er det ikke samme rumænske fabrik der skal lave de ny Renault Dacia
erhhh. vrøvl - jeg mener naturligvis den ny Renault Logan ?



KASO (18-08-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-08-04 21:11


"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse
news:4123a6a9$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Ian Matheson" <mathesonxxx@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:41239e69$0$244$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan
> det
> > passe den hed Dacia ?
> >
> >
> Men er det ikke samme rumænske fabrik der skal lave de ny Renault Dacia
> erhhh. vrøvl - jeg mener naturligvis den ny Renault Logan ?

Jo, men forhåbentlig er kvaliteten ændret markant efter Renaults
overtagelse - som med Skoda efter VAG's overtagelse.



Ian Matheson (18-08-2004)
Kommentar
Fra : Ian Matheson


Dato : 18-08-04 21:48


> Mener at kunne huske at rumænerme lavede et model over Renault 11 - kan
det
> passe den hed Dacia ?

Tak for svarerne - og hjemmesider med billeder

Jeg havde en kammerat, hvis far havde en. Bagdørene gik op, så han løste
problemet med at spænde et stykke tov mellem dørhåndtagene på indersiden af
dørene. Helt i Dacia stil, synes jeg, selvom det var besværligt når man
skulle kravle derom fra forsædet af.



Eg Egemarke (19-08-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 19-08-04 03:46

Der holder da een Dacia 1210´er ikke langt fra hvor jeg bor og den er ikke
ret gammel !! den er lavet som en pickupting hvor baggruden kan skubbes ud
med et ekstra sæde og den har endda insprøjtnings motor og 5 gear hehe....

Den er vist på rumænske plader har set den tit de sidste 2 måneder når jeg
cykler hjem fra stationen

--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Ps: Gerner du er Offtopic FUT Dk.Offtopic.Spam.Gerner


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste