Skal man låse sin bil
Fra : GiWeo

Dato : 18-08-04 15:09

Hejsa

Skal man låse sin bil når man går fra den ??
Lovtekst ??

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 15:20

> Skal man låse sin bil når man går fra den ??
> Lovtekst ??

Hvis du vil have lovtekst er dk.videnskab.jura måske et bedre bud.
Men det er da egentligt et meget interessant spørgsmål - jeg har overvejet
om jeg skulle begynde at lade være med at låse; bilen har alarm når døren
åbnes, og der er startspærre. På den måde kan tyvene jo undlade at smadre en
rude/lås for at finde ud af det...

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 15:25

> [...]
> åbnes, og der er startspærre. På den måde kan tyvene jo undlade at smadre

Det afhænger ikke af, om nøglen sidder i bilen - men om hvorvidt bilen let
kan stjæles. Det kan den ikke, hvis man ikke kan køre væk i den.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 15:23

> Skal man låse sin bil når man går fra den ??
> Lovtekst ??

Jep - Færdselsloven påbyder at man ikke efterlader sin bil, så alle og
enhver kan køre væk i den.

Jeg ved ikke, hvilken § der er tale om.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : GiWeo

Dato : 18-08-04 15:28

Hejsa

>Jep - Færdselsloven påbyder at man ikke efterlader sin bil, så alle og
>enhver kan køre væk i den.
Det er jeg klar over - men det siger jo ikke noget om om man skal låse
eller ej

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 15:33

> Det er jeg klar over - men det siger jo ikke noget om om man skal låse
> eller ej

Det er korrekt - du skal i princippet ikke låse den - hvis du sætter den i
en bankboks - eller på anden måde gør den tilstrækkeligt svær at benytte for
uvedkommende.

Hvis du spørger om, hvorvidt det specifikt er ulovligt at lade dørene stå
ulåste i bilen - så er svaret nej - så vidt jeg er orienteret.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 19:09

En dag hvor jeg havde sat et par sure træningssko til tørre i mit bagagerum,
fandt jeg det nødvendigt at "lufte lidt ud". Efter en ½ times tid ringede
det på døren og der stod en venlig betjent, der bad mig "afsikre min bil".

En af mine naboer er betjent og en kollega havde så fordrevet ventetiden med
at tjekke hvis bil der havde åbent bagagerum )

/martin

Fra : Peter G C

Dato : 18-08-04 17:58

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Skal man låse sin bil når man går fra den ??
> Lovtekst ??

Færdselslovens § 28, stk. 4.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Leonard

Dato : 18-08-04 19:30

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Færdselslovens § 28, stk. 4.
Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at
køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere
træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget
kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være
sat i funktion. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke
typer låseanordninger der skal anvendes.

Betyder det ikke bare at man ikke må forlade bilen med tændingsnøglen
i?
Så skal der jo mere end bare almindelig kunnen til at starte den.
--
Leonard

Fra : Morten Hansen, IVAO

Dato : 18-08-04 20:08

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> [...]
> træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget
> kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være

Det er den der i daglig tale kaldes ratlåsen

> Betyder det ikke bare at man ikke må forlade bilen med tændingsnøglen
> i?

Se ovenfor ^

--
Morten Hansen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-08-04 22:26

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angles can fly :::

Lige præcis. Der er intet lovkrav om, at man ikke må forlade en bil med
ulåste døre. Når tændingsnøglen er fjernet, har man gjort det nødvendige for
at sikre, at andre ikke uberettiget kan benytte køretøjet.
At det så kan give problemer ved tyveri fra bilen m.m. er så et anliggende
mellem forsikringsselskab og ejer, men det er et rent erstatningsspørgsmål
uden interesse for politiet.

Kurt

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-08-04 23:07

> [...]

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at
køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv.

Når du ikke har låst døren til bilen, kan alle og enhver kravle ind i bilen
og slå håndbremsen fra, ikke så godt hvis bilen står på en hældning.
Tvivler også på om forsikringen vil dække hvis det bliver begået hærværk
inde i bilen, uden at den er brudt op? Så har du nemlig ikke gjort nok for
at sikre din ejendom.

Mvh

Emil

Fra : GiWeo

Dato : 19-08-04 15:28

Hesja

> [...]
>inde i bilen, uden at den er brudt op? Så har du nemlig ikke gjort nok for

"Af sig selv" står det - altså uden nogen for for hjælp !!!!!

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-08-04 23:48

> Hesja

> "Af sig selv" står det - altså uden nogen for for hjælp !!!!!

Netop - og jeg beskrev også lidt om de evt. problemer med forsikringen ved
tyveri m.m. - men det er færdselsloven uvedkommende. Det er et rent
forsikringsspørgsmål - og det gik det oprindelige spørgsmål ikke på.

Kurt