Octavia TDI
Fra : Janner

Dato : 18-08-04 08:58

Nogen der har noget positivt/negativt på hjerte omkring en sådan fætter ?
Overvejer finde et eksemplar til omkring 185-195 K ...

Hvordan er det med motor varianter osv. ?? Har de alle inter cooler ??

Nogen der kan linke til en test ??

Fra : Thomas Landberg

Dato : 18-08-04 12:12

> [...]
> Overvejer finde et eksemplar til omkring 185-195 K ...
>
> Hvordan er det med motor varianter osv. ?? Har de alle inter cooler ??

Jeg har haft min siden januar 2003 og er særdeles godt tilfreds. Bilen har
nu kørt 89.000km og kører bedre end nogensinde.

Fordele:
- En motor med et meget godt træk og med en god økonomi. Motoren trækker
helt fra bunden og ikke som mange commonrailer fra 2.000omdr/min. Mit
snitforbrug ligger mellem 18-19km/l.
- Lækkert kvalitetsindtryk. Min bil virker ikke det mindste træt efter det
den har kørt. Lakken er også meget pæn selvom den er sort.
- Kæmpe bagagerum. Man får plads som i en stationcar - uden at det er en
stationcar (som min kone ikke vil have...)
- Fartpilot, kørecomputer og aircon er standard. Jeg har dog opgraderet min
med Climatronic som er en daglig fornøjelse.
- Meget lavt værditab.

Ulemper:
- Motoren lyder mere rå end en commonrailer. Nærmest traktoragtig ved
langsom kørsel.
- Lille bagsæde. Det går fint for os, men den er næppe velegnet med
teenagebørn på bagsædet.
- Design (smagsag), men IMO er det ikke verdens flotteste bil og næppe
heller nummer to... Omvendt er den heller ikke verdens grimmeste.

Alt i alt er jeg altså særdeles godt tilfreds med bilen og jeg nyder hver
tur i den. Det er en bil som man næppe bliver forelsket i ved den første
prøvetur, men den vinder ved nærmere bekendtskab.

Den fås med 90hk, 110hk og 130hk TDi. De to førstenævnte er "gamle" TDi'er
mens den sidstnævnte er en moderne pumpedüse. Den er dog meget sjælden i
Octavia hvor vel ca. 90 % er 90hk, 8 % er 110hk og 2 % er 130hk. Alle tre er
med intercooler og alle tre er særdeles velegnede til at blive tunet.

Måske vil jeg sælge min hvis den har interesse, men jeg ved det ærlig talt
ikke, for jeg er sq bange for, at jeg ikke bliver så glad for den næste bil
som jeg er for denne.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 18-08-04 13:40

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4123396b$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> - Kæmpe bagagerum. Man får plads som i en stationcar - uden at det er en
> stationcar (som min kone ikke vil have...)

Med en nyfødt og en 3-årig valgte vi stationcaren. Ikke at der er voldsomt
meget mere plads end i hatchbacken, men det er lidt nemmere tilgængeligt og
kanten er ikke så høj, når man skal bakse med en barnevogn.

> - Fartpilot, kørecomputer og aircon er standard. Jeg har dog opgraderet
min
> med Climatronic som er en daglig fornøjelse.

Ja, det kan anbefales at give lidt ekstra for Climatronic'en. Fartpiloten
vil jeg heller ikke af med, når både forældre og svigerforældre bor min. 40
km motorvej væk.

> - Meget lavt værditab.

Ja, det er jo ikke så ring' endda!

> [...]
er
> med intercooler og alle tre er særdeles velegnede til at blive tunet.

Vi købte 90 hk'eren, som trækker fint til vores brug. Den render ikke
voldsomt stærkt på toppen, men om min bil kan køre 180 eller 200 km/t er for
mig bedøvende ligegyldigt.
Og hvis jeg på et tidspunkt vil have lidt mere gang i den, findes der jo
folk, der har en løsning på det

Vi er også utroligt glade for vores, som dog kun har gået knap km. 5000 over
et par måneder, så vi har nok ikke mærket dens fulde potentiale endnu.
Det er ikke noget problem at få den op på 23-25 km/l ved jævn
landevejskørsel. Vores går dog lige knap 18 km/l, men jeg har også en del
motorvejskørsel ved med 130 km/t til/fra arbejde, så taget i betragtning, at
motoren er forholdsvis ny og at den kører ca. 50% på motorvej, er jeg godt
tilfreds.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Thomas Landberg

Dato : 18-08-04 14:07

> [...]
for
> mig bedøvende ligegyldigt.
> Og hvis jeg på et tidspunkt vil have lidt mere gang i den, findes der jo

Nu er det nok lidt af en fordom, at man kun tuner sin diesel for at køre
råddent - eller i hvert fald udnytte kræfterne. Jeg er sq selv lidt blød hat
i min kørestil. Jeg overholder næsten altid fartgrænserne og kører faktisk
kun 110km/t på motorvejen. Jeg er sq simpelthen for nærig til at se på
kørecomputeren når jeg kører 130km/t... Har også kun prøvet topfart en gang
i min. Til gengæld bruger jeg momentet til at komme rask fra land, men igen
er det sjældent at motoren er over 3.000omdr/min.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 18-08-04 17:01

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41235488$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nu er det nok lidt af en fordom, at man kun tuner sin diesel for at køre
> råddent - eller i hvert fald udnytte kræfterne.

Det var heller det, der ligger bag mine ord. Men får du bedre
brændstofforbrug?

> [...]
fartgrænserne og kører
> faktisk kun 110km/t på motorvejen. Jeg er sq simpelthen for nærig til at

Lad være med det Jeg kører mod Esbjerg om morgenen, og alt efter
vestenvinden siger den 6-8 l/100km.
Der er også gået lidt blød hat i min kørsel, ikke mindst når jeg har børnene
med. De skal ikke have ondt i nakken, fordi far mener, man godt kan tage en
rundkørsel med 70 km/t. Her til eftermiddag faldt min 3-årige søn i søvn i
bilen, og jeg kan simpelthen ikke nænne at lade hans lille hoved kastes fra
side til side, fordi jeg vil ½ minut hurtigere hjem.

> Har også kun prøvet topfart en gang
> i min.

Det har jeg ikke. Hvad render den? Instruktionsbogen siger noget med ca. 180
km/t såvidt jeg husker.

> Til gengæld bruger jeg momentet til at komme rask fra land, men igen
> er det sjældent at motoren er over 3.000omdr/min.

Ja, men der sker heller ikke ret meget mere over 3.000 i min.
Jeg kan også godt lide at komme ud af stedet, men jeg overholder næsten
altid fartgrænserne - _altid_ i bymæssig bebyggelse og så er jeg s..
ligeglad med, at nogle ligger oppe i r.... på mig og vil hurtigere frem.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 18-08-04 18:05

> Det var heller det, der ligger bag mine ord. Men får du bedre
> brændstofforbrug?

Nej. Brændstoføkonomien er den samme med og uden boks. Visse kunder melder
om bedre økonomi i 110hk-versionen, men jeg skal være ærlig at indrømme, at
jeg ikke kan spore noget som helst forskel, hverken den ene eller den anden
vej.

> [...]
fra
> side til side, fordi jeg vil ½ minut hurtigere hjem.

Sådan har jeg det også, på nær når min datter på 2½ år siger (altså når mor
ikke er med...) "Far - vi skal kære ræs". Så skal den lidt hurtigere gennem
rundkørslen...

> Det har jeg ikke. Hvad render den? Instruktionsbogen siger noget med ca.
180
> km/t såvidt jeg husker.

En normal 90hk TDi går ca. 180km/t og med boks 200km/t.

> [...]
> altid fartgrænserne - _altid_ i bymæssig bebyggelse og så er jeg s..
> ligeglad med, at nogle ligger oppe i r.... på mig og vil hurtigere frem.

Med boks sker der en hel del over 3.000omdr/min, men det er kun når der lige
skal sættes et eller andet på plads jeg er deroppe. Så bliver der som regel
også sat på plads

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Janner

Dato : 18-08-04 14:36

> [...]
> ikke, for jeg er sq bange for, at jeg ikke bliver så glad for den næste

Hvad siger årgangen og prisen ca. ??

ps. venter stadigt på Maibom får fingeren ud

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 18-08-04 15:24

On Wed, 18 Aug 2004 15:36:24 +0200, "Janner" <spamfri@spamfri.spam>
wrote:

>Hvad siger årgangen og prisen ca. ??
>
>ps. venter stadigt på Maibom får fingeren ud

se www.bilpriser.dk

mvh

John

Fra : Christabel & Anders

Dato : 18-08-04 21:08

Dette er selvfølgelig en lidt dyre løsning!
Men Skoda køre med et tilbud for tiden, som giver Climatronic, armlæn og
fartpilot med for et beskedent beløb! Kan ikke lige huske hvor meget!!!
Var sammen med kæresten på besøg hos Skoda Hobro for at høre om og evt. købe
sådan en brugt fætter, men i følge sælgeren var og er de næsten umulige at
opdrive som stationcar (det vil hun have). Så det endte med at vi gik der
fra med et tilbud på en ny!
Skoda Octavia stc. TDI (90HK) med ovenstående udstyr, anhængertræk,
sommerdæk med alu og vinterdæk på stål, cd/radio (er sjovt nok ikke
standard) til kr. 296.000,- han ville så sælge den til os i ren handel for
kr. 280.000,-
Desværre måtte vi senere på dagen takke nej til tilbudet, da kærestens
arbejdsplads pludselig og uden vi vidste noget blev overtaget af en stærre
kæde og fjernede kærestens chefstilling!
Mvh

Anders

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-08-04 07:31

Christabel & Anders telepaterede følgende til sin PC:
> Desværre måtte vi senere på dagen takke nej til tilbudet, da kærestens
> arbejdsplads pludselig og uden vi vidste noget blev overtaget af en
> stærre kæde og fjernede kærestens chefstilling!

Surt...

Så var det sgu da heldigt, at I ikke skrev unden tidligere på dagen.. :-|

--
Mvh. Morten Fruergaard