|
| debat om 2 takts olie hvad er bedst Fra : GK |
Dato : 17-08-04 23:30 |
|
nu kommer det med 2 takts olie tit til diskussion her i gruppen og så er
det spørgsmålet kommer hvilken olie er så den bedste olie man kan køre på
,,,
Hvilket >> Olie mærke<< bruger du til din scooter ,,, hvilke agumenter
har du for at køre på netop den olie du bruger til din scooter og
hvorfor er det så den bedste olie ????? så kommer spørgsmålet
1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje bliver
blå ,, har det noget med olien at gøre
4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne er
taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der så
bruges
kom nu med nogle gode bud olie experter
Mvh gk
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.736 / Virus Database: 490 - Release Date: 10-08-2004
| |
Mythos (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Mythos |
Dato : 18-08-04 06:35 |
|
"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412286ec$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> nu kommer det med 2 takts olie tit til diskussion her i gruppen og så er
> det spørgsmålet kommer hvilken olie er så den bedste olie man kan køre
på
> ,,,
> Hvilket >> Olie mærke<< bruger du til din scooter ,,, hvilke agumenter
> har du for at køre på netop den olie du bruger til din scooter og
> hvorfor er det så den bedste olie ????? så kommer spørgsmålet
>
> 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
>
> 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
>
> 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje
bliver
> blå ,, har det noget med olien at gøre
>
> 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
>
> 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
>
> 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne er
> taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der så
> bruges
>
>
>
> kom nu med nogle gode bud olie experter
>
>
> Mvh gk
>
>
>
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.736 / Virus Database: 490 - Release Date: 10-08-2004
>
>
Uanset hvad, så vil der komme lige så mange bud på hvad der er bedst som der
findes mærker, så her bliver der ikke nogen enighed. Så er der folk der bare
"ved alt" om olier, men kan ikke forklare sig, så det du nok skal høre på,
det er den almindelige bruger, men her får du så nok ikke den skarpeste
forklaring.
Jeg selv har en Rally med kit# og lidt andet på, til at smøre det, så bruger
jeg den røde fra Motul, og det har jeg aldrig haft problemer med, og den er
fuld syntetisk.
Mit lovlige grej som jeg har hjemme i en skuffe, det ser ud som nyt inden i,
og det har kørt godt 15.000 km, og mit kit har kørt længere, og er også
ganske flot inden i.
Kim Larsen
| |
GK (19-08-2004)
| Kommentar Fra : GK |
Dato : 19-08-04 21:56 |
|
"Mythos" <mythoss_43@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4122ea7c$0$214$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:412286ec$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > nu kommer det med 2 takts olie tit til diskussion her i gruppen og så
er
> > det spørgsmålet kommer hvilken olie er så den bedste olie man kan køre
> på
> > ,,,
> > Hvilket >> Olie mærke<< bruger du til din scooter ,,, hvilke
agumenter
> > har du for at køre på netop den olie du bruger til din scooter og
> > hvorfor er det så den bedste olie ????? så kommer spørgsmålet
> >
> > 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
> >
> > 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
> >
> > 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje
> bliver
> > blå ,, har det noget med olien at gøre
> >
> > 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
> >
> > 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
> >
> > 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne
er
> > taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der
så
> > bruges
> >
> >
> >
> > kom nu med nogle gode bud olie experter
> >
> >
> > Mvh gk
> >
> >
> >
> >
> >
> > ---
> > Outgoing mail is certified Virus Free.
> > Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
> > Version: 6.0.736 / Virus Database: 490 - Release Date: 10-08-2004
> >
> >
>
>
> Uanset hvad, så vil der komme lige så mange bud på hvad der er bedst som
der
> findes mærker, så her bliver der ikke nogen enighed. Så er der folk der
bare
> "ved alt" om olier, men kan ikke forklare sig, så det du nok skal høre på,
> det er den almindelige bruger, men her får du så nok ikke den skarpeste
> forklaring.
>
Nej det er netop derfor jeg stiller de spørgsmål som jeg gør .. så vi kan få
en debat om 2 takts oliens betydning for motorens sundhedstilstand og
hvilke fordele og ulemper der er ved at køre på den ene olie frem for den
anden ,, og det trækker jo en række andre faktore med ind i billedet såsom
benzin /luft og blandingsforhold som så også har betydning for hvordan
olien virker på motoren ..det er simpelthen for at stille tingene på
spidsen
og da jeg har kørt Motor Cross siden vi kørte med køleribber og støbejerns
foringer og har fulgt udviklingen over til ´vandkøling og alucylinder med
hårdforchromning og kips ventiler og udviklingen af motore der fik et par
hk mere år for år til man faktisk ikke kunne hive flere hk ud af motorene og
til elektronisk styret tændnings kurver og til nu hvor udviklingen er gået
over til at maskinerne køre 4 takt .. den gang viste cross folket hvilken
olie de skulle køre på og hvilket luft/benzin /blandingsforhold og dyse
størrelse der skulle bruges ,, på tunge sandbaner på hårde baner ,o.v.s
og var de ting ikke indstillet rigtigt i forhold hinanden kom straffen
prompte i form af smadret kruntappe /cylinder /stempler ,, der er ligesom
der jeg gerne vil hen af da de samme forhold til en vis grad også gør sig
gælende for scooter alt efter hvor meget de er tunet så det må jo skulle
vuderes i hvert enkelt tilfælde da scooterne jo er små selvstændige
individer med hvert deres behov...
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.740 / Virus Database: 494 - Release Date: 16-08-2004
| |
Mythos (20-08-2004)
| Kommentar Fra : Mythos |
Dato : 20-08-04 06:39 |
|
>
> Nej det er netop derfor jeg stiller de spørgsmål som jeg gør .. så vi kan
få
> en debat om 2 takts oliens betydning for motorens sundhedstilstand og
> hvilke fordele og ulemper der er ved at køre på den ene olie frem for den
> anden ,, og det trækker jo en række andre faktore med ind i billedet
såsom
> benzin /luft og blandingsforhold som så også har betydning for hvordan
> olien virker på motoren ..det er simpelthen for at stille tingene på
> spidsen
> og da jeg har kørt Motor Cross siden vi kørte med køleribber og
støbejerns
> foringer og har fulgt udviklingen over til ´vandkøling og alucylinder
med
> hårdforchromning og kips ventiler og udviklingen af motore der fik et
par
> hk mere år for år til man faktisk ikke kunne hive flere hk ud af motorene
og
> til elektronisk styret tændnings kurver og til nu hvor udviklingen er
gået
> over til at maskinerne køre 4 takt .. den gang viste cross folket hvilken
> olie de skulle køre på og hvilket luft/benzin /blandingsforhold og dyse
> størrelse der skulle bruges ,, på tunge sandbaner på hårde baner ,o.v.s
> og var de ting ikke indstillet rigtigt i forhold hinanden kom straffen
> prompte i form af smadret kruntappe /cylinder /stempler ,, der er ligesom
> der jeg gerne vil hen af da de samme forhold til en vis grad også gør sig
> gælende for scooter alt efter hvor meget de er tunet så det må jo skulle
> vuderes i hvert enkelt tilfælde da scooterne jo er små selvstændige
> individer med hvert deres behov...
>
>
>
Jeg skal ikke gøre mig til ekspert, for der er jeg ikke, og bliver det
heller aldrig, men jeg tror at der hvor de fleste går galt i byen, det er
når de skifter olie, så følger tændrøret ikke med. Jeg har, før jeg kørte
med tun, prøvet flere olier, og det kunne ses og mærkes på tændrøret. Nu har
jeg så lært at et tændrør har forskellige "varme tal" og at man så er nød
til at bruge nogle tændrør for at finde det rette så det kører ordentligt.
Jeg har nu et komplet Polini kit3 på min, og tændrøret er med "varmetal" 9,
men når det så bliver koldt, så går jeg ned på 8 eller i nogle tilfælde 7
for at få det til at køre ordentligt. Jeg skifter ikke olie til vinteren,
jeg bruger den samme året rundt, det kan jeg fordi jeg skifter tændrør.
Her hvad Motul skriver om den jeg bruger:
600 2T anti-smoke
Anti-Smoke
Ester-based, 100% synthetic, reduced smoke emission
JASO FC approved, ISO-L-EGD
For high performance 2-stroke engines
Pre-mix or separate lubrication.
RACING (high performance engines and intensive riding)
Thanks to their unrivalled experience with major factory teams, Motul offers
an extensive range of race-bred products, specifically designed for sports
bikes, that will satisfy even the most demanding motorcycling enthusiast.
Motul 600 2T is a 100% synthetic, ester-based lubricant designed for
high-performance 2-stroke engines operating under extreme conditions. Motul
600 2T is specifically designed for separate lubrication systems.
Prediluted, it allows for an easy flow through all types of oil-pumps. It
mixes instantly and evenly with the fuel, thus ensuring "total lubrication".
Motul 600 2T complies with the demanding JASO FC norms. This standard,
imposed by Japanese manufacturers, involves four exacting bench tests that
evaluate lubricating efficiency, detergence, anti-clogging performances and
reduced-exhaust-emission performances. Motul 600 2T also complies with the
ISO-L-EGD norms.
EXHAUST-REDUCING PROPERTIES
- For an optimal performance of exhaust-reduction properties, the engine
must run at normal temperature. - The cold increases condensation level in
exhausts - emissions will be more visible in cold or damp weather. - When
changing from a standard to a reduced-exhaust-emission lubricant, the latter
will reach full efficiency only once the standard oil has been totally used
up.
Kim Larsen
| |
Hekto (20-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-08-04 08:10 |
|
In article <412513f2$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, GK@nospam-
post7.tele.dk says...
> Nej det er netop derfor jeg stiller de spørgsmål som jeg gør .. så vi kan få
> en debat om 2 takts oliens betydning for motorens sundhedstilstand og
> hvilke fordele og ulemper der er ved at køre på den ene olie frem for den
> anden ,, og det trækker jo en række andre faktore med ind i billedet såsom
> benzin /luft og blandingsforhold som så også har betydning for hvordan
> olien virker på motoren ..
>
Du kan generelt gå ud fra, at 2T-olie idag, er uhyggeligt meget bedre
end den var for 10 år siden.
Alle olier er simpelthen istand til at smøre en motor på betryggende
vis, ved normal brug, ved normale efekter.
Brugeren skal bare finde den olie der forbrænder bedst, i den
pågældende motor, og derefter sørge for at olien kommer frem hvor den
skal bruges, helst i tilstrækkelig mængde.
Semisyntetisk er her et godt bud, på en olie der er forholdsvis billig,
og sikrer driften, og holdbarheden.
Hvis efekten stiger, er der andre forhold der skal tages højde for.
Smøreevnen under høj temperatur skal være i top. Doseringen er ofte
rigelig, og hvem gider spekulere på lidt koks, når man alligevel
skilder det hele ad 4 gange om ugen?
Pålideligheden er vigtig, så oftest droppes doseringspumpen, og der
køres med direkte blandet olie/benzin. Det betyder heller ikke noget,
da der køres fuld gas det meste af tiden.
Så man behøver ikke at spekulere så meget; men skal prøve sig lidt
frem, for at finde den der sviner mindst, så længe det er til
almindelig brug. Til race, er det også nemt, for dér anvender man kun
nogle få typer olie.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Hekto (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-08-04 08:23 |
|
In article <412286ec$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, GK@nospam-
post7.tele.dk says...
>
> 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
Fordi din olie ikke forbrænder. Olien bør forbrænde ved
udstødningstemperaturen.
>
> 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
Samme som ovenfor.
>
> 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje bliver
> blå ,, har det noget med olien at gøre
Dels er der for lidt af den, og smøreevnen er måske ikke god nok. Det
stof man tilsætter for at gøre olien 'røgfri' nedsætter faktisk smøre
evnen!
Kan også være oliepumpen, der ikke doserer korrekt ved alle
omdrejninger/belastninger.
Din måde at køre på!!!
>
> 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
Friktion?
>
> 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
Det har intet med hel- eller halv syntetsik at gøre.
Generelt er smøreevnen for en 'syntetisk' olie bedre, da det i
virkeligheden bare er en olie hvor molekylerne er 'sorteret' så de er
ensartede.
Tilsætter man så aditiver til at fjerne røgen, hvor er man så?
Forbrændingstemperaturen er vigtig, og der skal være nok; men ikke for
meget, af den. Smøreevnen er som regel opfyldt af diverse API og ISO-
normer.
Ved høj litterefekt kan man overveje vegetabilsk olie, til direkte
blanding.
Nogen tror pr. definition at dyr fuldsyntetisk olie er verdens bedste!
Der er mange andre faktorer, der er vigtige.
Min gamle RD350 havde gået (og går stadigvæk!) 60.000 km på ganske
almindelig rød Castrol mineralsk 2T-olie!!! På trods af, at sådan een
normalt er dømt til hovedrep. for hver 20-30.000 km!
>
> 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne er
> taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der så
> bruges
>
Så længe du ligger på noget der ligner <200HK/liter kan du bruge alm.
olie, der opfylder normerne.
Den skal dog doceres rigtigt, og forbrænde rigtigt.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
KubikH (18-08-2004)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 18-08-04 09:36 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1b8d223572a2d83d98970a@news.tele.dk...
> In article <412286ec$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, GK@nospam-
> post7.tele.dk says...
>> >
SNIP
> Kan også være oliepumpen, der ikke doserer korrekt ved alle
> omdrejninger/belastninger.
> Din måde at køre på!!!
SNIP
Det er vigtigt at der ikke er for lidt olie til stede, men næsten lige så
vigtigt at der ikke er for meget.
En anden ting er netop kørestilen / opsætningen af Scooter / knallert.
Har man en maskine, hvor oliedoseringen er med pumpe, styret af gasspjældet,
sker følgende nemt:
Føreren kører med fuldt åbent spjæld, og maskinen sejtrækker.
Karburatoren er helt åben = meget luft, men vacuum( læs hastighed gennem
karburator) til at suge benzin gennem hoveddysen er dårligt.
Dette giver for mager blanding, motoren er hårdt belastet, og overheder.
Samtidigt poster oliepumpen olie på, så det hele "sovser" til.
Yderligere brænder olie langsomt, så det brænder stadig på vej ud gennem
udstødsporten, og hæver temperaturen her yderligere.
Resultatet af lidelseshistorien er en skrottet maskine, med en masse olie og
sovs i udstødningen.
Sørg ALTID for at en totakter ikke sejtrækker, kan den ikke nå næsten max
omdrejninger når den går i højt gear, så gear den ned.
Er det en gear maskine, så vælg gear med omtanke, så lever den længe og
godt.
Mvh
Niels
| |
Brian A. (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 18-08-04 09:45 |
|
"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:cfv4d2$vtd$1@news.cybercity.dk...
> Har man en maskine, hvor oliedoseringen er med pumpe, styret af
gasspjældet,
> sker følgende nemt:
> Føreren kører med fuldt åbent spjæld, og maskinen sejtrækker.
Din måde at skrive fik mig til at tro at du ville gennem gå andre former for
olieblanding :)
Hvad sker der så med en omdrejnings-styret olieblandet, altså den som
trækkes af krumtappen?
| |
Hekto (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-08-04 10:06 |
|
In article <412316fb$0$8683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Ask-for-
it@This-is-invalid.com says...
> Hvad sker der så med en omdrejnings-styret olieblandet, altså den som
> trækkes af krumtappen?
>
Alle pumper er styret af omdrejninger. Det er de ganske simpelt nødt
til at være.
Nogle er så også belastningsafhængige = styret af gashåndtaget, oven i.
Derved får motoren mere olie under accelleration og andre belastninger,
hvor man søger qat holde omdrejningstallet ved at give mere gas, f.eks.
bakker.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Hekto (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-08-04 10:03 |
|
In article <cfv4d2$vtd$1@news.cybercity.dk>, kallehauge@SLETemail.dk
says...
> Karburatoren er helt åben = meget luft, men vacuum( læs hastighed gennem
> karburator) til at suge benzin gennem hoveddysen er dårligt.
> Dette giver for mager blanding, motoren er hårdt belastet, og overheder.
> Samtidigt poster oliepumpen olie på, så det hele "sovser" til.
> Yderligere brænder olie langsomt, så det brænder stadig på vej ud gennem
> udstødsporten, og hæver temperaturen her yderligere.
> Resultatet af lidelseshistorien er en skrottet maskine, med en masse olie og
> sovs i udstødningen.
>
>
- og det sker ofte ved kraftig modvind, bakker eller for høj gearing
(tunge ruller). Ensidig fokusering på topfart!?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Brian A. (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 18-08-04 08:31 |
|
"GK" <GK@nospam-post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:412286ec$0$206$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvilket >> Olie mærke<< bruger du til din scooter ,,, hvilke agumenter
> har du for at køre på netop den olie du bruger til din scooter og
> hvorfor er det så den bedste olie ????? så kommer spørgsmålet
Jeg bruger ELF alene af den grund at jeg får det billigt. De har forskellige
at vælge mellem hvor jeg handler.
En Mineral Outboard Engine: Iflg sælger er det ikke særligt godt. Yder
motoren bare lidt mere end normalt er oliefilmen simpelthen for svag. Det
fandt jeg så først ud af efter jeg havde smadret både et Polini 47mm Sport
og et Athena 47mm Alu :( Jeg er ikke 100% sikker på at det er olien der er
skyld i det, men jeg håber det faktisk - så ved jeg at det ikke sker igen :)
De har 2 semisyntetiske, som skulle være mere end nok til ubegrænsede og
evt. scootere med 47mm og andre småting.
Til High performance har de en fuldsyntetisk.
> 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
Bruger du en mineral olie?
> 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
For meget olie, måske?
> 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje
bliver
> blå ,, har det noget med olien at gøre
Får for lidt benzin = meget varme... stemplet sætter sig...
> 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
tjae, det kan jeg ikke svare dig på.
> 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
Fuld syntetisk til High Performance, ellers er semi ganske udemærket.
> 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne er
> taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der så
> bruges
Se længere oppe :)
just my 2cents
| |
Hans Joergensen (18-08-2004)
| Kommentar Fra : Hans Joergensen |
Dato : 18-08-04 11:07 |
|
GK wrote:
> 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
> 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
For "god" olie, for høj forbrændingstemperatur.
> 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje bliver
> blå ,, har det noget med olien at gøre
Tjoeh, det kan vel også opstå pga. for meget varme = for lidt
benzin?
> 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
På min "knallert" (Yamaha RD350 1984, 60hk) kører jeg kun på
halvsystetisk, og det virker fint nok, soder mindre end den
fuldsyntetiske og sovser ikke.
Jeg lægger en god røgsky hver gang der er mulighed for at give gas
efter 5-6km bykørsel, men sådan er det så :)
// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en professionel løsning"
| |
Moller (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-08-04 19:00 |
|
GK wrote:
> 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
Flere ting, forkert dosering, forkert kørsel af 2 takts maskinen,
forkert varmetal på tændrøret, forkert blanding, eller som flere har
nævnt, nemlig for god olie, og derved forbrændes denne ikke... altså
mange ting der kan medføre samme problem.
> 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
lige som punkt 1... men her vil der i de fleste tilfælde være den
forkerte gasgivning af en 2 takter der har støreste grund.
> 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje bliver
> blå ,, har det noget med olien at gøre
Ja, og nej... der er gældene som i punkt 1. Men en tit oversæt ting er
også at folk piner motoren mere, men samtidig har tændingen for advance.
> 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
Den skal jo blive varm :) men igen, hvis en olie smør dårligere, eller
endnu være har en for lav brænd temperatur, så vil motoren blive ekstra
varm. og derved ekstra stor change for at maskinen vil brænde sammen.
> 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
uh... hvad smager beste ? jordbær eller hindbær :)
Omkring Olie, er der ikke bare en olie man kan sige er den bedste, så
man må prøve sig frem, og når man finder den som passer bedst til ens
køretøj, så skal man holde sig til den.
> 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne er
> taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der så
> bruges
Alt efter hvad man gør for at den blir ulovlig, så kan det medføre ens
temperature i motoren stiger eller falder... eller benzin forbrugete
siger eller falder vs. omdr...og derved er det bedre at tjekke
doseringen, inden man overvejer at skifte til en anden olie.
En vigtig men igen oversæt ting, er at ændre man på olie doseringen,
ændre man også på benzin doseringen, da mere olie = mere mager blanding,
og mindre olie = mere fed.
jeg selv bruger Delo Olie, fra louis.de ... min erfaring med denne er
at jeg i 2 dage har kørt uden olie pga. olieslangen mellem pumpe og
cyll. røg af (nu husker man spændebåndet)... uden at der skete noget ved
det. så det er en olie jeg er tryg ved at bruge, da den herved har
bevist sin smørevne.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Hekto (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-08-04 20:48 |
|
In article <4128df12$0$216$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> En vigtig men igen oversæt ting, er at ændre man på olie doseringen,
> ændre man også på benzin doseringen, da mere olie = mere mager blanding,
> og mindre olie = mere fed.
>
- altså når man kører med premix. Med doseringspumpe er det lige meget,
for olien blandes ikke i benzinen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-japanese-
industrial-off the shelf-semi-rockets ... no thanks!
| |
Moller (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-08-04 21:17 |
|
Hekto wrote:
> In article <4128df12$0$216$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
> says...
>
>> En vigtig men igen oversæt ting, er at ændre man på olie doseringen,
>>ændre man også på benzin doseringen, da mere olie = mere mager blanding,
>>og mindre olie = mere fed.
>>
>
> - altså når man kører med premix. Med doseringspumpe er det lige meget,
> for olien blandes ikke i benzinen.
;) yepsen... doserings pumpen er en hel anden sag, og især da der også
er forskel på hvor de forskellige pumper det ind :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Brian A. (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 22-08-04 20:55 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4128df12$0$216$14726298@news.sunsite.dk...
> jeg selv bruger Delo Olie, fra louis.de ... min erfaring med denne er
> at jeg i 2 dage har kørt uden olie pga. olieslangen mellem pumpe og
> cyll. røg af (nu husker man spændebåndet)... uden at der skete noget ved
> det. så det er en olie jeg er tryg ved at bruge, da den herved har
> bevist sin smørevne.
Kan du ikke lige forklare, hvordan du er kommet frem til at den har bevist
sin smøreevne ved netop _ikke_ at smøre?
| |
Moller (22-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 22-08-04 21:16 |
|
Brian A. wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:4128df12$0$216$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>jeg selv bruger Delo Olie, fra louis.de ... min erfaring med denne er
>>at jeg i 2 dage har kørt uden olie pga. olieslangen mellem pumpe og
>>cyll. røg af (nu husker man spændebåndet)... uden at der skete noget ved
>>det. så det er en olie jeg er tryg ved at bruge, da den herved har
>>bevist sin smørevne.
>
>
> Kan du ikke lige forklare, hvordan du er kommet frem til at den har bevist
> sin smøreevne ved netop _ikke_ at smøre?
Den olie der var i motoren da slangen røg af, har holdt den smurt i 2
dage uden, at den fik nyt ind... så der blev skam ikke skrevet noget om
at den ikke smurte, tværtimod.
OG ja, motoren blev åbnet for gennemsyn, efter de 2 dage, og den havde
en flot olie hinde på stempel osv... som den skulle. Selv om den ikke
havde fået ekstra olie i.
Så hvor du for det fra om den ikke har smurt, kan jeg ikke se.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Brian A. (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 23-08-04 07:55 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4128fee5$0$204$14726298@news.sunsite.dk...
> Så hvor du for det fra om den ikke har smurt, kan jeg ikke se.
Du kan umuligt have kørt særligt langt på de to dage.
| |
Moller (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-08-04 08:51 |
|
Brian A. wrote:
> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> news:4128fee5$0$204$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Så hvor du for det fra om den ikke har smurt, kan jeg ikke se.
>
>
> Du kan umuligt have kørt særligt langt på de to dage.
Albertslund - lyngby den ene dag.
Albertslund - frederiksberg den anden dag.
begge dage var jeg også i taastrup.
Jeg er selv ganske imponeret, og ville heller ikke tro på det i starten.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Brian A. (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 23-08-04 15:59 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4129a1d0$0$29327$14726298@news.sunsite.dk...
> > Du kan umuligt have kørt særligt langt på de to dage.
> Albertslund - lyngby den ene dag.
> Albertslund - frederiksberg den anden dag.
> begge dage var jeg også i taastrup.
> Jeg er selv ganske imponeret, og ville heller ikke tro på det i
starten.
Nu er jeg ikke kendt på kanter, men antager at det faktisk er en del km,
omkring 100km?
Men ja, det er da ganske flot at den stadig ikke er brændt af. Men hvordan
fungerer dit smøresystem? Jeg vil da mene at min maskine vil have brændt
olien af noget hurtigere, jeg tør ikke køre uden olie så langt du nåede at
køre :)
På min er der to slanger fra pumpen, de går til studsen, der så fører et
sted ned i blokken (måske lejerne?)
| |
Moller (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 23-08-04 16:14 |
|
Brian A. wrote:
> Nu er jeg ikke kendt på kanter, men antager at det faktisk er en del km,
> omkring 100km?
Yepsen... nok mere omkring 60-70km...
> Men ja, det er da ganske flot at den stadig ikke er brændt af. Men hvordan
> fungerer dit smøresystem? Jeg vil da mene at min maskine vil have brændt
> olien af noget hurtigere, jeg tør ikke køre uden olie så langt du nåede at
> køre :)
> På min er der to slanger fra pumpen, de går til studsen, der så fører et
> sted ned i blokken (måske lejerne?)
Min går ind via en studs lige bag Cyll. som så pumper det via en smøre
kanal ned bag de to hovedlejer... derefter kommer det så ind i
krumtapshuset, hvor det blandes med benzinen. vi kan så lige sige som
forsvar sige at en MZ er overdimensioneret i lejerne :) så de kan klare
en del.
Men som forsvar til den skal det siges at jeg har justeret den til, så
at den for lidt ekstra olie, selv i tomgang, da jeg ikke behandler min
MZ pænt i forvejen.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Brian A. (23-08-2004)
| Kommentar Fra : Brian A. |
Dato : 23-08-04 16:55 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:412a0986$0$29305$14726298@news.sunsite.dk...
> Yepsen... nok mere omkring 60-70km...
> Min går ind via en studs lige bag Cyll. som så pumper det via en smøre
> kanal ned bag de to hovedlejer... derefter kommer det så ind i
> krumtapshuset, hvor det blandes med benzinen. vi kan så lige sige som
> forsvar sige at en MZ er overdimensioneret i lejerne :) så de kan klare
> en del.
Så må der vel ærmest være nok olie i kanalen fra studsen ned til lejerne til
at smøre med for de ~70km.
Hvor meget olie bruger den mon ca. på 70km. Det kommer selvf. an på så
meget, men hvad kunne et bud være?
> Men som forsvar til den skal det siges at jeg har justeret den til, så
> at den for lidt ekstra olie, selv i tomgang, da jeg ikke behandler min
> MZ pænt i forvejen.
Den får altså noget at lave :)
| |
Moller (24-08-2004)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 24-08-04 08:30 |
|
Brian A. wrote:
> Så må der vel ærmest være nok olie i kanalen fra studsen ned til lejerne til
> at smøre med for de ~70km.
Det kunne være en forklaring på det :) men da pumpen ikke trykkede den
ind, må den ha rendt stille og roligt i stedet...
> Hvor meget olie bruger den mon ca. på 70km. Det kommer selvf. an på så
> meget, men hvad kunne et bud være?
Uha, jeg har en 4L dunk som jeg topper op med en gang om mdr... så jeg
tør ikke sige det... men pumpen skulle give noget der svare til en 2%
blanding... men det er jo ik helt fast, da den gir meget med fuld skrue,
og næsten ikke nogen ved lukket gas.
>>Men som forsvar til den skal det siges at jeg har justeret den til, så
>>at den for lidt ekstra olie, selv i tomgang, da jeg ikke behandler min
>>MZ pænt i forvejen.
>
>
> Den får altså noget at lave :)
Det kan man roligt sige... den er opgivet til 130km/t fra fabrikken, og
den er blevet målt til omkring 140-145km/t :) så deeet :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF-r 1200 rr
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
GK (23-08-2004)
| Kommentar Fra : GK |
Dato : 23-08-04 22:34 |
|
"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
news:4128df12$0$216$14726298@news.sunsite.dk...
> GK wrote:
>
> > 1 hvorfor løber der olie sovs ud af min udstødning
>
> Flere ting, forkert dosering, forkert kørsel af 2 takts maskinen,
> forkert varmetal på tændrøret, forkert blanding, eller som flere har
> nævnt, nemlig for god olie, og derved forbrændes denne ikke... altså
> mange ting der kan medføre samme problem.
>
> > 2 hvorfor kokser min cylinder og udstødning til hele tiden
>
> lige som punkt 1... men her vil der i de fleste tilfælde være den
> forkerte gasgivning af en 2 takter der har støreste grund.
>
> > 3 hvorfor river min cylinder og stempel og min krydspind og leje
bliver
> > blå ,, har det noget med olien at gøre
>
> Ja, og nej... der er gældene som i punkt 1. Men en tit oversæt ting er
> også at folk piner motoren mere, men samtidig har tændingen for advance.
>
> > 4 hvorfor bliver min scooter så varm når jeg bruger en bestemt olie
>
> Den skal jo blive varm :) men igen, hvis en olie smør dårligere, eller
> endnu være har en for lav brænd temperatur, så vil motoren blive ekstra
> varm. og derved ekstra stor change for at maskinen vil brænde sammen.
>
> > 5 hvilken olie er bedst halv syntetisk eller full syntetisk
>
> uh... hvad smager beste ? jordbær eller hindbær :)
>
> Omkring Olie, er der ikke bare en olie man kan sige er den bedste, så
> man må prøve sig frem, og når man finder den som passer bedst til ens
> køretøj, så skal man holde sig til den.
>
> > 6 hvilken betydning har det om scooteren er lovlig / begrænsningerne
er
> > taget ./ eller den er tunet med stor cylinder ..hvilken olie skal der
så
> > bruges
>
> Alt efter hvad man gør for at den blir ulovlig, så kan det medføre ens
> temperature i motoren stiger eller falder... eller benzin forbrugete
> siger eller falder vs. omdr...og derved er det bedre at tjekke
> doseringen, inden man overvejer at skifte til en anden olie.
>
> En vigtig men igen oversæt ting, er at ændre man på olie doseringen,
> ændre man også på benzin doseringen, da mere olie = mere mager blanding,
> og mindre olie = mere fed.
>
> jeg selv bruger Delo Olie, fra louis.de ... min erfaring med denne er
> at jeg i 2 dage har kørt uden olie pga. olieslangen mellem pumpe og
> cyll. røg af (nu husker man spændebåndet)... uden at der skete noget ved
> det. så det er en olie jeg er tryg ved at bruge, da den herved har
> bevist sin smørevne.
>
>
DENICOL 2 takts racerolie har været testet af HONDA til at være verdens
bedste olie ...det er godt nok nogle år siden de testede den sammen med
resten af de bedste olier , det blev testet på cross motore under extreme
belastning og der efter adskildt og undersøgt /og målt /og vejet i alle
ender og kanter og der var denicol den bedste olie
Der er jo også en anden go olie som i sikkert kender CASTROL TTS 2T den
der lugter så skide godt når man køre ,,,, da man stadig kørte med
luftkøling på cross maskiner var det den absolut bedste til cross maskiner
... det var den alle kørte på den gang .. lige indtil maskinerne blev vand
kølet
det kunne den alså ikke klare de brændte af på stribe og rev cylinder ..
lejer .. krumtappe o.v.s .. hvad det lige var årsagen til det bed jeg
ikke ,, syntes bare at det lyder mærkeligt at den ikke kunne klare at der
var vandkøling på ... det må jo have noge at gøre med temperaturen på de
luftkølede
som jo var meget højere... men der var den alså extrem god ,,,
Mvh gk
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.742 / Virus Database: 495 - Release Date: 19-08-2004
| |
|
|