Bedste udskæring til Chili con carne
Fra : Marianne

Dato : 17-08-04 22:28

Hej

Hvilken udskæring skal jeg bruge for at få kødet herligt trevlet i en chili?
Jeg har været uheldig de seneste gange og vistnok brugt for godt kød til den
relativt lange tilberedningstid.

mvh
marianne

Fra : Thomas Hansen

Dato : 18-08-04 14:05

On Tue, 17 Aug 2004 23:27:35 +0200, Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk>
wrote:

> [...]
> chili?
> Jeg har været uheldig de seneste gange og vistnok brugt for godt kød til

Hej

Brug det som hedder tykkam eller mellemskært. Helst tykkam.
Du kan også bruge spidsbryst. Bare det er helt befriet for fedt.
Den sidste ting som egner sig er flanksteak skæret ud i stimler.

Prøv også at blande kødet så du tager halvt oksekød og halvt lammekød.
Lammekødet skal helst være hals eller bov.
Det giver en rigtig god Chilli Con Carne

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Margrete Johansen

Dato : 18-08-04 19:19

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in message
newsscximbsxuxvtjp@sprinter...
> [...]
Jeg bruger oksebov/tværreb - og hvis jeg blander er det med høne/kylling.
Kog boven i hel tilstand med det andet nams, og når den så er mør nok til at
falde af benet tager du den op - si'r suppen, skummer fedtet og skærer kødet
i stykker, som du lægger tilbage i gryden. Start forfra med nye grøntsager,
og tilsæt ekstra tomat, hvis du bruger sådan noget. Der er mange forskellige
opskrifter på Chili con (og sin) carne, det er ikke længe siden der var en
tråd her om emnet.

Margrete

Margrete

Fra : Kristian Høgh

Dato : 19-08-04 12:09

Hej,

> Hvilken udskæring skal jeg bruge for at få kødet herligt trevlet i en
chili?
> Jeg har været uheldig de seneste gange og vistnok brugt for godt kød til
den

Jeg ville helt klart bruge okseklump - og det er ovenikøbet ret billigt:)

Kristian

Fra : Henrik Reinholdt

Dato : 26-08-04 14:35

"Kristian Høgh" <stagh-strygdether@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den
>
> Jeg ville helt klart bruge okseklump - og det er ovenikøbet ret billigt:)

Jeg ville ikke anbefale at bruge klump. Og desuden er tykkamen billigere.

Hilsen Henrik
Slagtermester

Fra : Bo Warming

Dato : 08-09-04 08:08

"Henrik Reinholdt" <gravko@mauer.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

> "Kristian Høgh" <stagh-strygdether@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ikke anbefale at bruge klump. Og desuden er tykkamen billigere.

Der er vist 50 km mellem slagtere i vore dage - undtagen hvor hallalslagtere
ligger på hvertandet gadehjørne, so her på Nørrebro.

Jeg har aldrig smagt chili con carne der ikke var lavet på hakket kød.
Bønner er næstvigtigste ingrediens og tortilla-pandekager til at holde det
sammen. Er der kanel i chili-krydderiblandingen, eller?

Enhver stærk rødvin kan drikkes til eller øl - ikke?

Fra : David Rasmussen

Dato : 08-09-04 16:47

Bo Warming wrote:

> Der er vist 50 km mellem slagtere i vore dage - undtagen hvor hallalslagtere
> ligger på hvertandet gadehjørne, so her på Nørrebro.

I nærheden af mig er der 2-3 "danske" slagtere og 2 halalslagtere. Det
er dejligt :)

> Jeg har aldrig smagt chili con carne der ikke var lavet på hakket kød.

Det er en skam!

> Bønner er næstvigtigste ingrediens og tortilla-pandekager til at holde det

Om der skal bønner i eller ej er vist et religionsspørgsmål. Der er
nogen der mener at bønner i en chili er en dødssynd. Selv bruger jeg
bønner i når jeg har lyst, og det har jeg altid :)

> sammen. Er der kanel i chili-krydderiblandingen, eller?

Kanel passer i hvert fald godt til de resterende ingredienser, også
spidskommen.

> Enhver stærk rødvin kan drikkes til eller øl - ikke?

Jo! Skål :)

/David