Standard edb-produkt kontrakt
Fra : Jacob Møller

Dato : 09-05-01 14:06

Hej,

Er der nogen, der ligger inde med - eller ved hvor jeg kan finde en standard
kontrakt omhandlende salg af programmer til brug på internettet. Jeg ønsker
at sikre mine rettigheder til et givent produkt således at køberen hverken
videresælger eller på anden måde misbruger det.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 09-05-01 15:24

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> writes:

> [...]
> internettet. Jeg ønsker at sikre mine rettigheder til et givent
> produkt således at køberen hverken videresælger eller på anden måde

Måske "GNU - General Public License"
http://www.gnu.org/philosophy/license-list.html

-j

--
Boligløs i København pr. 1.04.01 - kan

Fra : Jacob Møller

Dato : 09-05-01 22:18

> Måske "GNU - General Public License"
> http://www.gnu.org/philosophy/license-list.html

Jeg synes ikke at GNU licensaftalen dækker mit behov, derudover findes den
kun på fremmedsprog. Vores produkt henvender sig i første omgang til danske
websites og må derfor gerne være på dansk.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Peter

Dato : 09-05-01 22:22

> [...]
> at sikre mine rettigheder til et givent produkt således at køberen hverken
> videresælger eller på anden måde misbruger det.

Jeg har ingen kontrakter men..............

Jeg har set andre sikre at deres programmer kun bliver brugt på det domæne der er
betalt for, ved at lave en "nøgle" i programmet der spørger en fil på ophavsmandens webserver
om det er i orden at afvikle programmet fra det domæne programmet ligger på.

(når folk så har betalt skal du oprette dem som gyldige på din webserver)

--
Venlig hilsen

Peter Heinzl
Cgi Shop
Mail: peter@cgi-shop.dk
web: www.cgi-shop.dk

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-05-01 07:22

> [...]
på.

> (når folk så har betalt skal du oprette dem som gyldige på din webserver)

Det er faktisk ikke nogen dårlig idé, den tror jeg vil gøre sig godt sammen
med en kontrakt. Alene er det ikke smart.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Kjers Kommunikation

Dato : 09-05-01 22:40

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen, der ligger inde med - eller ved hvor jeg kan finde en
standard
> kontrakt

Hej Jacob.

Fortæl lidt mere om, hvad kontrakten skal kunne. Jeg fik lavet nogle stykker
af en advokat i forbindelse med at jeg startede som selvstændig.
Måske kan nogle af mine fungere.

Venlig hilsen

Hans

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-05-01 07:28

> [...]
stykker
> af en advokat i forbindelse med at jeg startede som selvstændig.

Det lyder fint. Vi sælger spil & konkurrence produkter til portal-sites
o.lign. Jeg vil så gerne sikre mig at de ikke videresælger produkterne,
misbruger produkterne og ejheller slæber os i retten for tab af data eller
af økonomiske grunde. Derudover er det vigtigt at vi beholder rettighederne
i og med at der er tale om standard produkter vi gerne skulle kunne sælge
flere gange.

Jeg kan bruge alting, da det er noget materiale jeg skal have med til min
advokat, som vi så kan bruge til inspiration.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-05-01 07:01

Jacob Møller <jacob@jvector.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9dbfbj$4vj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> at sikre mine rettigheder til et givent produkt således at køberen hverken
> videresælger eller på anden måde misbruger det.

Hvis der er tale om en standard pakke, som Du planlægger at sælge i større
mængder, så prøv om Du ikke i din omgangskreds kan få fingrene i Navision
C5/XAL kontrakt, hvor de gennem 10 år i forskellige versioner har arbejdet
med at lave en skudsikker kontrakt.

Men sælger Du en individuel tilretning til en given virksomhed, som Du blot
forhindre at virksomheden vidreudvikler og evt. sælger til søsterselskaber
osv. bliver den svær, hvis Du prøver at sælge til en større virksomhed.

Når vi bestiller arbejde på vores web-site, betinger vi os altid at vi har
retten til arbejdet, hvis der er tale om udvikling af noget nyt, som ikke
findes i en færdig pakke. Et Web-sted er en dynamisk størrelse, som må
tilpasse sig til tidens krav og vi vil gerne pille ved webbet selv uden at
være afhængige.

Højesteret slog i forbindelse med en retsag mellem Posten og Prosa fast at
IT-branchen ikke er et hvilehjem modsat musikbranchen. Retten til produktet
tilhører, _medmindre andet er aftalt_ den part, som betaler arbejdet i
forbindelse med produktet. At en medarbejder f.eks. har været en god mand
for sin arbejdsgiver den ene måned, skal ikke forhindre arbejdsgiveren i at
fyre den næste. At der på den måde er forskel på forskellige typer af
kreative arbejde må man tage til efterretning.

Dvs. en ansat programmør må se sit arbejde tilfalde arbejdsgiveren og
udfører Du arbejde på mit web-sted tilhører tilretningerne mig (men for en
sikkerheds skyld står det også i aftalen.). Jeg kan selvfølgelig ikke
forhindre, at Du tager din ide med dig til en anden opgave - f.eks. for en
konkurrent.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-05-01 07:40

> [...]
> fyre den næste. At der på den måde er forskel på forskellige typer af
> kreative arbejde må man tage til efterretning.

Med hensyn til medarbejder- og rettighedsforholdet er det vist almindeligt
kendt hvilke regler, der gælder. Når jeg sælger standard-produkter uden en
kontrakt, der specifikt fortæller at køber ikke må videresælge vores
produkter - må han så godt det ? Har han rettighederne til produkterne, hvis
intet står skrevet ?

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-05-01 08:10

Jacob Møller <jacob@jvector.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ddd33$2a45$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> kontrakt, der specifikt fortæller at køber ikke må videresælge vores
> produkter - må han så godt det ? Har han rettighederne til produkterne,

Det kommer an på om det er et standardprodukt eller om arbejdet er så
specielt at det må regnes som et specielt arbejde udført for kunden. Der er
ingen tvivl om det første. Kunden må ikke videresælge.

Din regning bør i det andet tilfælde lyde.

1 stk. et eller andet standardprodukt.
xx timer tilretning af ovennævnte

Så vil kunden have svært ved at kunne sælge produktet videre.

Mvh
Carsten Overgaard

Fra : Jacob Møller

Dato : 10-05-01 09:42

> Din regning bør i det andet tilfælde lyde.
>
> 1 stk. et eller andet standardprodukt.
> xx timer tilretning af ovennævnte
>
> Så vil kunden have svært ved at kunne sælge produktet videre.

Okay, det lyder fint. Men gør det forhold så en decideret købskontrakt
overflødig ?

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : C. Overgaard

Dato : 10-05-01 11:29

Jacob Møller <jacob@jvector.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ddk76$2j9n$1@news.cybercity.dk...

> Okay, det lyder fint. Men gør det forhold så en decideret købskontrakt
> overflødig ?

Nej, for den mindste tvivl gør det muligt for køberen at fortolke aftalen
mellem Jer anderledes og i DK vinder den person oftest i rettet, som har
flest penge.

Mvh
Carsten Overgaard

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 11-05-01 16:44

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message

[klip]

> Når jeg sælger standard-produkter uden en
> kontrakt, der specifikt fortæller at køber ikke må videresælge vores
> produkter - må han så godt det ?

Uden en kontrakt? Ja.

> Har han rettighederne til produkterne, hvis
> intet står skrevet ?

Ja.

/Peter

--