ET?
Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-08-04 19:55

Godaften d'herre mfl.

Jeg har en bil, en BMW 318i fra 95, den har...vist nok et ET mål på 42mm, nu
har jeg så fundet nogle aluruller som jeg synes ser flotte ud, men de har et
ET mål på 35mm, hvad betyder det? bliver sporvidden bredere eller smallere,
eller sagt på en anden måde, hvad er ET målet et tal for, og hvad er
tilladt, så bilen stadig kan synes med "aluerne" på.

Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 20:24

Jan Nielsen telepaterede følgende til sin PC:

> [...]
> bredere eller smallere, eller sagt på en anden måde, hvad er ET målet
> et tal for, og hvad er tilladt, så bilen stadig kan synes med

ET står for, hvor anlægsfladen er i forhold til centrum på fælgen.
Jo lavere ET, jo længere kommer fælgen ud.

Man må maks. ændre Sporvidden/ET med 10 mm i hver side. Så hvis din bil er
født på ET 42, må du sætte fælge på med ET 32 => 52.
I dit eksempel kommer fælgen 7 mm længere ud i hver side, såfremt bredden er
den samme...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : John Sahl

Dato : 17-08-04 20:29

Jan Nielsen wrote:
> [...]
> bredere eller smallere, eller sagt på en anden måde, hvad er ET målet
> et tal for, og hvad er tilladt, så bilen stadig kan synes med

Mindre ET lig med større sporvidde. Det er tilladt, at forøge
sporvidden med op til 20 mm i forhold til den mindste sporvidde,
som bilen er godkendt med.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-08-04 20:26

> [...]
> bredere eller smallere, eller sagt på en anden måde, hvad er ET målet
> et tal for, og hvad er tilladt, så bilen stadig kan synes med

Se evt. her:
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/faelge/faelge_og_maal.htm

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-08-04 20:26

Jan Nielsen wrote:
> [...]
> 42mm, nu har jeg så fundet nogle aluruller som jeg synes ser flotte
> ud, men de har et ET mål på 35mm, hvad betyder det?

ET betyder Einpressungs Tiefe (muligvis stavet forkert eller på Dansk:
Indpresningsdybde.
De 35mm er målet fra anlægsfladen på fælgen til midten af fælgen.
Altså hvis ET bliver mindre, så øges sporvidden, og den må maks ændres med
+/- 10 mm i hver side, ellers skal der yderligere dokumentation til fra
producenten.

> bliver sporvidden
> bredere eller smallere, eller sagt på en anden måde, hvad er ET målet
> et tal for, og hvad er tilladt, så bilen stadig kan synes med
> "aluerne" på.

I dit tilfælde betyder det en ændring på +7 mm i hver side, og som
udgangspunkt er det lovligt.
Husk dog på at der også er andre ting der skal være opfyldt, f.eks. må
hjulet/dækket ikke kunne komme i berøring med hverken skærm, hjulophæng
eller andet.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 17-08-04 20:39

Super, dvs at det er OK med hjulene med ET35, dog kun hvis de ikke rører
skærmkanterne, hvilket de naturligvis heller ikke skal, det æder jo dækkene,
og larmer.

Ud fra det I skriver forstår jeg ikke det de skriver her:
http://www.afl.dk/ klik på vælg din fælg, udfyld med BMW / E36 og 18" / og
find disse Toora T230 / T240
Der står med rødt at de afviger mere end 10mm fra original ET ???

Jan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-08-04 07:42

> [...]
> / og find disse Toora T230 / T240
> Der står med rødt at de afviger mere end 10mm fra original ET ???

Jeg har lige set efter i mine oplysninger, og din BMW står til en org. ET på
47...
Derfor... (47-35 = 12, 12>10 mm)

--
Mvh. Morten Fruergaard