Ventiler på gsx750F
Fra : rbk17

Dato : 17-08-04 19:33

Hej -

Jeg har lige stillet ventiler på min gsx750F. (36.000 km)
Alle ventilerne, uden undtagelse, var ret stramme -
(in: 5-10, ex: 10-15)
så jeg løsnede den til det de nu skal være -
(in:10-15 ex:18-23)
Det er jo nok ikke overaskede at den nu tikker lidt mere,
men jeg syntes nu det er ret meget, selv når den er varm.
Har jeg gjort noget forkert?

PS. Knasterne ser stadig fine ud, så måske slipper jeg for det
problem...

på forhånd tak
/rbk17

Fra : Rasmus Hauch

Dato : 17-08-04 20:41

> Har jeg gjort noget forkert?

Det er jo ikke lige til at sige,men en mulighed er at du har stillet dem
mens motoren stadig var varm?
Jeg mener ikke brændende varm,men der skal ikke meget temperatur til at
målene ændrer sig lidt.
Så måske var dine mål fine,hvis den havde stået natten over.
Det var bare lige en tanke..(-:
Men under alle omstændigheder er det jo bedre med lidt for løse end lidt for
stramme.
Da ødelægger du ikke noget,ihvertifald.

> PS. Knasterne ser stadig fine ud, så måske slipper jeg for det
> problem...

Det har Armand nok en kommentar til..(-:

Mvh
Rasmus ZX9R-C

Fra : rbk17

Dato : 18-08-04 13:11

Hej -

Tak for hjælpen, jeg tror jeg sover roliger om natten nu
Jeg lader lige mekanikeren lytte til den når han kommer fra ferie.

Målende har jeg fra Haynes bogen for 600F/750 og 750F '98-'02.
Den beskriver ALLE modelerne over en kam:
ind: 0.10-0.15 mm
ud : 0.18-0.23 mm
Ikke at jeg ikke tror at Haynes er ufejlbarlig - jeg har ikke nogen
orginal Suzuki værksted manual. Håber det kan hjælpe dig Ove?

> Det er jo ikke lige til at sige,men en mulighed er at du har stillet dem
> mens motoren stadig var varm?

Den havde stået i ca. 24 timer,
så den var så kold som den nu kan blive i den danske "sommer".

/rbk17

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 18-08-04 13:51

> [...]
> Ikke at jeg ikke tror at Haynes er ufejlbarlig - jeg har ikke nogen
> orginal Suzuki værksted manual. Håber det kan hjælpe dig Ove?

Ja det var oxo det jeg mente.
Det jeg var i tvivl om var den 600 top som jeg havde set med 16 knaster i
stedet for 8,hvad den stammede fra?

MVH Ove Bandit600+

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-08-04 21:22

rbk17 <rbk17@localhost.com> writes:

> [...]
> Alle ventilerne, uden undtagelse, var ret stramme -
> (in: 5-10, ex: 10-15)
> så jeg løsnede den til det de nu skal være -

Er du sikker på de mål? Det er de mål der er opgivet i den originale
værkstedsmanual til min Bandit 600, men jeg mener helt bestemt at de
skal stå strammere på en GSX600F end på en Bandit. Hvordan det er på
en GSX750F ved jeg ikke, men mon ikke det er nogenlunde det samme som
på 600'eren.

> Det er jo nok ikke overaskede at den nu tikker lidt mere,
> men jeg syntes nu det er ret meget, selv når den er varm.

Ventilerne på min Bandit tikker også en del når jeg stiller dem efter
de mål der er opgivet i værkstedsmanualen. Jeg ved at det samme gør
sig gældende for (Mollers) Bandit 1200.

> PS. Knasterne ser stadig fine ud, så måske slipper jeg for det
> problem...

Ja, lad os da håbe det.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Ove Jakobsen

Dato : 17-08-04 21:48

men jeg mener helt bestemt at de
> skal stå strammere på en GSX600F end på en Bandit. Hvordan det er på
> en GSX750F ved jeg ikke, men mon ikke det er nogenlunde det samme som
> på 600'eren.

GSX600f og GSF600 er ens.
GSX750 er en anden motor baseret på en 88 GSXR den har lidt kortere
slaglængde.Men ventil justeringen er den samme.Jeg vil mene den er den samme
på alle olie kølede fra 600 til 1200 da knasterne passer på kryds og tværs
af alle modeller.

MVH Ove Bandit600+

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-08-04 22:03

"Ove Jakobsen" <ovejakobsen@mailDOTdk> writes:

> GSX600f og GSF600 er ens.

OK - så har jeg så bare set forskellig opgivelser for hvordan de skal
stå. Det var jeg overbevist om skyldtes det faktum at GSX-F'eren kører
med nogle andre knaster end Banditten. Det gør den måske ikke?

Kigger man fx på Louis' motobase står der at en GSX-F ('97-'02) skal
have 0,10-0,15 på indsugningsventilerne og det samme på
udstødningsventilerne. Min Bandit er opgivet til det samme på
indsugningsventilerne og 0,18-0,23 på udstødningsventilerne, ganske
som opgivet i min værkstedsmanual.

I Louis' motobase er ventilspillerummet for en GSX-750F i øvrigt
opgivet til det samme som på min Bandit og altså også det "rbk17" (?)
har justeret til.

> [...]
> på alle olie kølede fra 600 til 1200 da knasterne passer på kryds og tværs

Ikke i følge Louis' motobase. Ikke at den er noget sandhedsvidne, men
jeg mener nu ganske bestemt at jeg også har set det mindre spillerum
på udstødningsventilerne på en GSX600F opgivet andre steder.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*