Prædikener til salg
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 18:23

Fandt lige denne lille notits fra et blad, synes den var meget sjov!

"Overbebyrdede præster der kæmper med deres prædikener, har fået deres
bønner besvaret: Et nyt web-sted introduceret af en lægprædikant i den
engelske statskirke tilbyder prædikener til enhver lejlighed", skriver
London-avisen 'The Daily Telegraph'. Forfatteren til indernetsiden, Bob
Austin, siger: "Præster får mere og mere travlt nu om dage, og prædikenerne
prioriteres ofte lavest." Han hævder at komme med "fornuftige, færdiglavede
prædikener", der er "tankevækkende, inspirerende og lærerige".

På websiden ligger der for øjeblikket "mere end 50 'afprøvede' prædikener
der dækker en række bibelske tekster og emner", men ifølge avisen har man
undgået omstridte læremæssige synspunkter. Prædikerne beskrives som værende
"i et let sprog og af 10-12 minutters varighed", og de koster 8 pund
stykket.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : jørgen

Dato : 17-08-04 20:38

"Tommy Jensen" <viborg_dk(snabel-a)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bønner besvaret: Et nyt web-sted introduceret af en lægprædikant i den
> engelske statskirke tilbyder prædikener til enhver lejlighed",

Spørgsmålet er så om en prædikant der skal til at holde en sådan
"købe-prædiken" bør sige til forsamlingen at det ikke er ham selv der har
lavet den, eller om han bare skal lade som om han selv har skrevet den?

Det er et spørgsmål om ærlighed og samvitighed, især hvis - som det ofte
sker - en kommer hen til præsten bagefter, giver ham et klap på skulderen
med ordene : "det var en rigtig god prædiken".

Jeg mener ikke det er et problem hvis præsten siger til forsamlingen at det
ikke er ham selv der har skrevet den, men så kan det være at formålet med at
købe en sådan prædiken og holde den, forsvinder. Jeg mener i så fald at vi
har at gøre med præster der sætter deres egen popularitet højere end
ærlighed, og er at ligne med skuespillere der alene skal spille en rolle og
forsøge at sige en andens replikker med overbevisning og indlevelse.

mvh jørgen.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 19:24

> [...]
og
> forsøge at sige en andens replikker med overbevisning og indlevelse.

Nu skal jeg, som et af Jehovas Vidner, ikke gøre mig klog på hvordan man
skal gøre i den danske folkekirke. Men hvis han fortæller at det ikke er ham
der har skrevet den, gør det vel ikke noget? Han behøver vel ikke fortælle
at det er én han har købt?

Og hvis han nu valgte at bruge en sådan prædiken som en "inspiration", at
han valgte at skrive den om så den passer til ham og får sit personlige
"skær" frem i den, skader det vel ikke noget at han tager æren for den? Det
er jo i så fald kun blevet brugt som inspiration.

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Erik.D

Dato : 17-08-04 23:14

"Tommy Jensen" <viborg_dk(snabel-a)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Fandt lige denne lille notits fra et blad, synes den var meget sjov!

Hvor er det lige, det sjove i denne notits, er at finde ??

--

E.Dalgas

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-04 23:00

> [...]
> bønner besvaret: Et nyt web-sted introduceret af en lægprædikant i den
> engelske statskirke tilbyder prædikener til enhver lejlighed", skriver
+++++++++++++++++++++++++++++++
Tænker du også på at du ikke kan komme med en prædiken som ikke har sin
baggrund i bladet Vagttårnet?
At du ikke kan mene noget om Gud som ikke er officielt anerkendt af JV?
Og hvis du alligevel mener noget som du ikke har fået beskrevet, så skal du
tie med det og holde det for dig selv?

Hilsen
Jens <Gud bevare dig fra at blive fjernet fra nettet som alle de andre er
blevet>

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 23:17

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Tænker du også på at du ikke kan komme med en prædiken som ikke har sin
> baggrund i bladet Vagttårnet?

Nu er jeg ikke kommet med nogen "prædiken", det var bare noget der
tilfældigvis stod i 'Vagttårnet', men min tro, ligesom alle andre Jehovas
Vidners, bygger på Bibelen, og ikke andet.

> At du ikke kan mene noget om Gud som ikke er officielt anerkendt af JV?
> Og hvis du alligevel mener noget som du ikke har fået beskrevet, så skal
> [...]
Jeg, og alle andre Jehovas Vidner, bliver opfordret til selv at studere
Bibelen, ikke bare at tage det der bliver sagt for gode vare. Vi har masser
af hjælpemidler, bl.a. en cd-rom med opslagsværker for at få mere ud af
studiet.

Hvis vi er skabt i Guds billede, hvilket der fremgår meget tydeligt af flere
skriftsteder (1 Mosebog 1:26; 1 Mosebog 9:6; 1 Korinther 11:7; Kolossenserne
3:10), ville de så ikke være underligt om dem der skulle tilbede han kun
skulle være nikkedukker?

Vi er alle skabt med en fri vilje! Jehova Gud vil ikke at vi skal elske ham
af egen fri vilje, for den han er. Du vil vel at din kone skal elske dig for
den du er, og ikke ud af frygt. Det er på samme måde med Jehova!

> Jens <Gud bevare dig fra at blive fjernet fra nettet som alle de andre er
> blevet>

Den forstår jeg ikke...! Hvad mener du? Tror du nogen skulle komme og tage
mig bort fordi jeg kommer med indlæg i gruppen?

Det er 3. omgang at jeg er aktiv i gruppen! Sidst jeg holdt en pause var
pga. jeg haft store problemer med min computer, bl.a. med virus. Det var
ingen der tvang mig til at stoppe eller noget i den stil. Hvor skulle du
have det fra (hvis det altså er det du mener, ellers må du undskylde! *s*).

--
MVH,
Tommy Jensen

Fra : Erik.D

Dato : 19-08-04 23:56

> [...]
masser
> af hjælpemidler, bl.a. en cd-rom med opslagsværker for at få mere ud af

JV´s (WT) særlige version af bibelen, JV`s(WT) specielle bibelkomentarer og
forklaringer.......! Dette betyder jo at du IKKE studere Bibelen på en
hverken selvstændig eller uvildig facon, men tværtimod konstant lader dig
inspirere af JV`s(WT) opfattelser om falskt, sandt,....osv. Ikke særligt
troværdigt at opfordre til selvstudier, når disse selvstudier er baseret på
JV`s(WT) eget "godkendte" studie materiale.

> [...]
Kolossenserne
> 3:10), ville de så ikke være underligt om dem der skulle tilbede han kun

Nikkedukker eller ej....JV er topstyret til mindste detalje, hvilket mange
tidligere, højt som lavtstående i JV religionen, har bekræftet i beskrivelse
af deres liv som JV.

--

E.Dalgas