Køb af første bil
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 17-08-04 16:18

Hejsa....

Jeg er i den situation at jeg snart bliver atten, og tager kørekort, og
kunne herefter godt tænke mig at købe en bil til maz 15000 (men nok nærmere
5-10000)...

Dette beløb har jeg sagtens råd til at betale (og også mere! ) - men er
jo ikke helt dum, så ved godt det koster mere...

Det er netop dette mit spørgsmål/min debat jeg ønsker startet går på... :

Hvad koster det ca. i forsikring samt afgifter til det offentlige at have en
bil for mig når jeg starter som ny bilist.. Og er der evt. nogle råd til
valg af bil med henblik på at spare på ovenstående? (og selvfølgelig også
valg af forsikringsselskab)..

Håber I kan/gider hjælpe.. selvom det nok er debateret før (?) - hvis dette
er tilfældet må i meget gerne henvise til tråden (eller links på nettet,
samt andet materiale I mener kan være til hjælp for mig....)

/Peter

Fra : Casper Bang

Dato : 17-08-04 16:26

> [...]
> valg af bil med henblik på at spare på ovenstående? (og selvfølgelig også

Jeg tror ikke det er forsikringer og afgifter der bliver det dyreste for
dig - med en bil til den pris skal du nok forvente at det bliver
værkstedsregninger der bliver problemet... med mindre du da selv kan
reperere på en gammel bil.

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 04:23

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:4122238c$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> dig - med en bil til den pris skal du nok forvente at det bliver
> værkstedsregninger der bliver problemet... med mindre du da selv kan

Gav 12kilo for forden det er nu ~30K km siden og enste jeg har gjort er at
fylde sprinkler væske benzin og lidt olie og er ikk altid helt blid ved
den

Vægtafgift er til at overleve ... mener sierraen koster 1700 årligt eller
var det 1200
Forsikringen derimod tror jeg bliver dyr da han kun er 18 Starter nok ved
10-15.000

Elbarto

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 16:31

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> er tilfældet må i meget gerne henvise til tråden (eller links på nettet,
> samt andet materiale I mener kan være til hjælp for mig....)

Hvis du var min søn: forglem det. de årlige omkostninger vil være alt for
store.
Men:

http://fdm.dk/altombiler/oekonomi/budget/bilbudget.asp
http://www.forsikringsluppen.dk/
http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/koeb_salg.htm
--
Møller

Fra : Niels Skaaning

Dato : 17-08-04 16:46

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> valg af bil med henblik på at spare på ovenstående? (og selvfølgelig også

Du skal først og fremmest finde en lille bil med en lille motor (rust er
iøvrigt din værste fjende) - de er lettest at forsikre. Derefter skal du
være forberedt på, at du selv skal lave din bil ellers bliver det alt for
dyrt at have den. Gamle biler går altid i stykker.

NS

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-08-04 16:50

:

> [...]
> være forberedt på, at du selv skal lave din bil ellers bliver det alt for
> dyrt at have den. Gamle biler går altid i stykker.

[SNIP]
> Gamle biler går altid i stykker

Det er nøjagtigt lige som de nye. De går altså også i stykker. Det er
selvfølgelig ikke så tit, men til gengæld koster det noget mere at få lavet
en ny bil frem for en gammel man selv skruer i, så den sammenligning holder
altså ikke vand.

Jesper

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 17-08-04 23:03

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev :

>Gamle biler går altid i stykker.

*det* er vist en sandhed med modifikationer ;)

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-08-04 08:55

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> *det* er vist en sandhed med modifikationer ;)

Der er jo altid et eller andet der lige pludselig er nedslidt eller rustent
osv. De biler jeg har haft har da alle haft mere eller mindre behov for
udskiftning af et eller andet for at være i perfekt stand.

NS

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-08-04 16:18

> [...]

>osv. De biler jeg har haft har da alle haft mere eller mindre behov for
>udskiftning af et eller andet for at være i perfekt stand.

Da ikke hvis bilen bliver løbende vedligeholdt .......

styretøj, bremser, dæk, mv. bliver da slidt på samme måde på alle
biler.

(ok, glem lige rust ;)

Jeg skifter da bremsedele på de gamle biler med samme intervaller som
en ny bil skal have sine skiftet, det samme med de øvrige ting på
bilen - så ærligt talt kan jeg ikke finde ret meget der underbygger,
at en gammel bil, kræver mere løbende vedligehold, end en nyere.

De få biler jeg har købt fra ny af, har sgu' altid været dyre
bekendtskaber - langt dyrere end de gamle travere.

at tingene kommer lidt hurtigere på en gammel bil, er jo ikke specielt
underligt, da den forrige ejer, jo nok ikke er som os nørder, der
elsker at holde pivetøjet igang, og derfor ikke gider ligne en der har
en "mekanikerbil"

Jeg har endnu ikke, præsteret at holde stille på Lars Tyndsk***'s mark
- men ser da jævnligt nye/nyere biler der bliver fragtet til
doktormanden på ladet af en brandbulance ;)
--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-08-04 16:47

> [...]
> - men ser da jævnligt nye/nyere biler der bliver fragtet til
> doktormanden på ladet af en brandbulance ;)

Jeg har været tæt ved to gange - begge gange kort efter købet. Den ene gang
røg en forbindelse i koblingen af pga. slid og den anden gang kunne bilen
næsten ikke kører pga. olie i tændrørshullerne fra en defekt
topdækselpakning.

Jeg har så også oplevet rust, sprængte hydraulikrør, underlige
motorproblemer m.m. pga. at bilen var gammel.'

NS

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 04:27

> [...]
> topdækselpakning.
>
> Jeg har så også oplevet rust, sprængte hydraulikrør, underlige
> motorproblemer m.m. pga. at bilen var gammel.'

Har ike noget med alder at gøre men hvordan bilen bliver behandlet
Køre selv i en ford fra 85 der har rundet 200.000km Har selv kørt ~30K km i
den uden at skrue i den og det har været til et 2000.- krs service hvor
de bla skiftede olie og stillede tændingen på den Den har iøvrigt brugt
1½mm olie på de sidste 3000 km ikk galt jo for sådan en gammel hund

Elbarto

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-08-04 06:54

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev :

>Jeg har så også oplevet rust, sprængte hydraulikrør, underlige
>motorproblemer m.m. pga. at bilen var gammel.'

..... Og jeg triller til dagligt et sted mellem 3-500km i en gammel
Rekord 85' - uden problemer what so ever - den kører bare ;)

Et par dage Stevns <--> Stockholm tur/retur, den elsker det sgu'

Og jeg har da ikke glemt den herlige gamle Vennike_bil - den brune
Sierra stationcar, som også bare kørte - well, efter 1 år, var bilen
rustet væk, men det ene år gav 48.000km , og pokker om ikke stadig
motoren lever , nu som hjerte i brormandens Sierra ;)

Man *kan* være pokkers uheldig med en gammel kasse, men man kan sgisme
også finde perler , når man ved (har lært) hvad man skal kigge efter

--
jan@Fedtegreven.dk eller Jan@stevns.net

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-08-04 16:46

(-Peter-) wrote:
> Hejsa....
>
> Jeg er i den situation at jeg snart bliver atten, og tager kørekort,
> og kunne herefter godt tænke mig at købe en bil til maz 15000 (men
> nok nærmere 5-10000)...

Kan du selv skrue på bilen ?
Ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

> Dette beløb har jeg sagtens råd til at betale (og også mere! ) -
> men er jo ikke helt dum, så ved godt det koster mere...

Hvis du kan skrue selv, så behøves det ikke koste så meget.

> Det er netop dette mit spørgsmål/min debat jeg ønsker startet går
> på... :
>
> Hvad koster det ca. i forsikring

Forsikringen er nok den dyreste post, og den kan sagtens ende op med at være
dyrere end bilens pris
Den er i øvrigt også afhængig af din bopæl (postnr.) samt bilens
model/vægt/motorydelse, alt efter hvilket selskab du finder.

http://www.retsinfo.dk/index/SKA/AN003484.htm

> [...]
> nogle råd til valg af bil med henblik på at spare på ovenstående? (og
> selvfølgelig også valg af forsikringsselskab)..

Des mindre bil/motor, des mindre forsikrings præmie (som regel).
Mht bilvalg, så har jeg f.eks. selv en gammel Ford Sierra 1,6 fra 1987.
Jeg har haft den i godt 1,5 år nu, og bilen's pris samt div. reparationer
udgør ikke 10000,- kr. endnu.
Jeg har blandt andet skiftet toppakning, udstødning, tank, benzinpumpe og en
enkelt skærmkant, bilen er endvidere periode synet i feb. 2004, uden nogle
problemer.
Da jeg selv er uddannet mekaniker, har jeg selvfølgelig lavet det hele selv

Jeg giver 2200,- kr. pr. år i forsikring (ansvar og super elite billist)
samt ca. 1700,- hvert halve år i vægtafgift, og bilen kører ca. 10 - 12 km/l
i snit.
Det gode ved det hele, er næsten at jeg til hver en tid kan sælge den for
mere end hvad den står mig i

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 17-08-04 18:00

Okay... lidt info om mig...

Er ikke mekaniker eller lign. men teknisk interesseret, så kunne måske lave
lidt selv....

derudover kender jeg en der har forstand, og formodentligt kanm reparere en
del for mig "billigt"

mht til forsikring er jeg jo "nybegynder" så skal vel regne med ca.
10000/år.... eller hvad?

/peter

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-08-04 13:51

(-Peter-) wrote:
> [...]
> reparere en del for mig "billigt"
>
> mht til forsikring er jeg jo "nybegynder" så skal vel regne med ca.

Jeg tror du kan slippe billigere - du skal vel kun have ansvar og en bil med
lille/normal motor. Så burde det kunne klares billigere efter min mening.
Ring rundt til forsikringsselskaberne når du har kig på en eller gerne flere
biler indenfor dit budget. Og prøv at checke om du kan forsikre billigere
via din uddannelse/fagforening mv. Her kan der være meget at hente. Muligvis
kan du også få rabat hvis du tager et køreteknisk kursus. Bare spørg
selskaberne.

--
vh
Torben - hvis første bil var en Mascot fra 1969 til 2500,-

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 19-08-04 08:26

> [...]
>
> --
> vh
> Torben - hvis første bil var en Mascot fra 1969 til 2500,-

Det er vidst længe siden du var ny billist. Den nye måde (som har en del år
på bagen nu) de regner efter ved forsikrings-selskaberne er ikke med en fast
pris på ansvars-forsikringen som det var i gamle dage. Nu tager de fuld
skrald fra første gang du køber en bil, og så må du ellers bare se at komme
igang med din bonusopsparing, for at få råd til at sætte kasko på den om et
par år eller 3. Jeg kender et par, der begge er over 30, der lige har købt
bil som 1.gangs købere, og de må også op og slippe knap 10K på en
ansvarsforsikring, så der er nok heller ikke meget at hente mere på din
alder. Det skal lige siges, at den bil de købte var ikke en racer, med
mindre du vil kalde en Fiat Tipo 1,4IE for en racer.
Jeg tror ikke du vil kunne finde det ret meget billigere end omkring de 10K,
uanset hvor du får den forsikret henne.

Jesper

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-08-04 12:51

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> Jeg tror ikke du vil kunne finde det ret meget billigere end omkring
> de 10K, uanset hvor du får den forsikret henne.

Hmm. Skræmmende.

Min kone har lige fået ansvarsforsikret sin 600ccm MC som starter for 1380,-
årligt. Derfor har jeg mistanke om at det kan gøres billigere.

vh
Torben

Fra : Elbarto

Dato : 19-08-04 04:29

> [...]
> Okay... lidt info om mig...
>
> Er ikke mekaniker eller lign. men teknisk interesseret, så kunne måske

En haynes manual og du skifter selv toppakning stiller tænding osv;)

> [...]
en
> del for mig "billigt"
>
> mht til forsikring er jeg jo "nybegynder" så skal vel regne med ca.

Det begynder ihvertfald ved den pris skal du regne med .. jeg giver selv
12.000 for en fiat 127 kunne nok være fundet billigere men første bil er
dyr at forsikre

Elbarto

Fra : mikkel paulsen

Dato : 19-08-04 19:52

"\(-Peter-\)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote in message news:<41222199$0$275$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> er tilfældet må i meget gerne henvise til tråden (eller links på nettet,
> samt andet materiale I mener kan være til hjælp for mig....)

Køb MC "motorcykel" en gammel en falder ikke i værdi og den er nem at
skrue i og så tag bussen de 3 mdr hvor der er sne