start på Dr. Atkins
Fra : Helle

Dato : 17-08-04 12:46

jeg er nu parat til at starte på Atkins 2 ugers kickstart og derefter på
hans længere varende vægttab. er ca. 170 cm. høj og vejer nu 81 kilo, og har
tabt 7-8 kilo det sidste år efter fødsel af prinsesse :) Nu er jeg gået i
stå og har det faktisk bedst med lav-kulhydrat kost og vælger derfor Atkins
og har netop fået hans bog.

Nogen gode hints? Hvad spiser man bedst til morgenmad, jeg kører hurtigt
surt i æg og bacon? Hvad gør man for at stille den "søde tand"...???

hilsen Helle

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-08-04 12:53

On 2004-08-17, Helle <helle@ingenmail.dk> wrote:
> Nogen gode hints? Hvad spiser man bedst til morgenmad, jeg kører hurtigt
> surt i æg og bacon?

Pølser? Tunsalat? Hønsesalat?

>Hvad gør man for at stille den "søde tand"...???

holder sig til
cocacolalight, pepsimax, nikolinelight, spritezero, fantalight[1].
Og det kan være at man kan finde noget sukkerfri slik eller selv lave
lækker sukkerfri is.

[1] De dyre lightsodavander indeholder som regel 0-1 g sukker. De
billige 1-2 g sukker.

--
Sune

Fra : JH

Dato : 17-08-04 15:08

Sune Vuorela wrote:

> Pølser? Tunsalat? Hønsesalat?

I de 2 første uger må man kun få 20g kuhydrater,
og så er der ikke plads til ovenstående,
hvis man også skal have noget at spise resten af dagen.
- og hønsesalat til morgenmad - det tror jeg nu ikke jeg
har lyst til

> holder sig til
> cocacolalight, pepsimax, nikolinelight, spritezero, fantalight[1].
> Og det kan være at man kan finde noget sukkerfri slik eller selv lave
> lækker sukkerfri is.

Sukkerfri fødevarer er heller ikke det bedste iflg Atkins

Men:
Til morgenmad kan jeg anbefale Minimum Fiberkiks
med ost.
Når man modregner gram fibre i gram kulhydrater
(som man jo skal iflg Atkins)
er der næsten ingen kulhydrater i de kiks.
Jeg er faktisk blevet helt vild med de dem.
Køber dem i Føtex.

Ang. den søde tand, så er der så vidt jeg husker
nogle gode råd i Atkins's bog.

Efter 3-4 dage forsvandt min trang til søde
sager fuldstændigt.
Det skal dog siges, at jeg ikke er den store
sukker- desert- og kagegris af natur.
Men jeg elsker chips og nødder.

Vh JH

Som starter på Atkins kuren i morgen.
(Har holdt pause pga sygdom).

Fra : Sune Vuorela

Dato : 17-08-04 16:47

On 2004-08-17, JH <spammers@goto.hell> wrote:

> I de 2 første uger må man kun få 20g kuhydrater,
> og så er der ikke plads til ovenstående,
> hvis man også skal have noget at spise resten af dagen.

Tjaa... hvis man finder de rigtige pølser, så er kulhydratindholdet nede
på 0-1 gram pr 100 gram.
Hønsesalat - den billige i netto - hvis jeg husker ret - 2,5 gram pr 100
gram

> - og hønsesalat til morgenmad - det tror jeg nu ikke jeg
> har lyst til

Tag en halv pakke skinke/hamburgerrygog bred ud på en tallerken. dæk med
salatblade. Dæk med hønsesalat. Spis med kniv og gaffel.

> Sukkerfri fødevarer er heller ikke det bedste iflg Atkins

Så må han lige spænde hjelmen
**slå op i bog**
Eller også må du lige komme med en henvisning.
Jeg vil starte med at henvise til side 127 i den danske udgave af
Atkins-bogen. Det eneste sødemiddel han taler imod er aspartam "fordi
der er tvivl med hensyn til sikkeden"
Og det er også korrekt at nogle få ikke kan tåle aspartam - eller et af
de ting som aspartam nedbrydes til. Men det skulle man vidst lære
allerede efter den første halve liter lightsodavand.

> [...]
> Når man modregner gram fibre i gram kulhydrater
> (som man jo skal iflg Atkins)
> er der næsten ingen kulhydrater i de kiks.

har du set følgende:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f855ecb%240%2494865%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk&rnum=3&prev=/groups%3Fq%3Dminimum%2520fiberkiks%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa%3DN%26tab%3Dwg
?

mvh Sune
som har mere eller mindre levet atkins-agtigt i halvandet år

Fra : JBH

Dato : 18-08-04 11:03

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tag en halv pakke skinke/hamburgerrygog bred ud på en tallerken. dæk med
> salatblade. Dæk med hønsesalat. Spis med kniv og gaffel.

Undskyld mig men kan i virkelig spise sådan noget til mogenmad
Sidder og får helt kvalme he he.
LN

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-08-04 21:25

[JH | Tue, 17 Aug 2004 16:08:27 +0200]

>I de 2 første uger må man kun få 20g kuhydrater,
>og så er der ikke plads til ovenstående,
>hvis man også skal have noget at spise resten af dagen.

Jo, selvfølgelig er der det - hvis man kigger sig lidt om og finder en god
kvalitet.

>Sukkerfri fødevarer er heller ikke det bedste iflg Atkins

Ej, det tror jeg ikke at du skal tage tungt. Jeg tror at hans formål
primært er at folk skal vente med de sukkerfrie alternativer og så istedet
vende sig til en fornuftig kost.

>Når man modregner gram fibre i gram kulhydrater
>(som man jo skal iflg Atkins)

Ja, MEN KUN HVIS ... det allerede er MEDREGNET i kulhydraterne! I DK (og
det meste af europa) - kan du være sikker på at hvis kostfibre er deklareret
separat så ER det fraregnet kulhydraterne allerede.

Beklager at være den der nok skuffer dig, men sådan er det altså.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : JH

Dato : 18-08-04 09:16

Rene' Hjorth wrote:

> Ej, det tror jeg ikke at du skal tage tungt. Jeg tror at hans formål
> primært er at folk skal vente med de sukkerfrie alternativer og så istedet
> vende sig til en fornuftig kost.

Nu har jeg lånt min Atkins bog ud, så jeg kan ikke lige slå det op.
Men svjh er det noget med at det "sukkerfrie sukker" også
påvirker insulin/blodsukker nivauet - på samme måde som
alm. sukker.
Men bortset fra det, tror jeg du har ret i, at det går ud på at
vænne sig af med sin sukkertrang, hvilket faktisk ikke er svært.

OK - det er ny viden for mig.
Sikke noget snyd

Vh JH

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 18-08-04 18:52

[JH | Wed, 18 Aug 2004 10:15:44 +0200]

> Nu har jeg lånt min Atkins bog ud, så jeg kan ikke lige slå det op.
> Men svjh er det noget med at det "sukkerfrie sukker" også
> påvirker insulin/blodsukker nivauet - på samme måde som
> alm. sukker.

Nej, det er ikke tilfældet. Men det er nogle kunstige sødemidler som Atkins
fraråder (dog ikke midler der anvendes i DK).

> OK - det er ny viden for mig.
> Sikke noget snyd

Ja, beklager - du er nok i virkeligheden best tjent med at bage dem selv...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : JH

Dato : 19-08-04 11:42

Rene' Hjorth wrote:
> [JH | Wed, 18 Aug 2004 10:15:44 +0200]

> Nej, det er ikke tilfældet. Men det er nogle kunstige sødemidler som Atkins
> fraråder (dog ikke midler der anvendes i DK).

Hmm - kan være jeg roder tingene lidt sammen.
Har lige læst en slankebog (Montignac),
hvor det er det glykæmiske index,
der skal holdes øje med

JH

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 19-08-04 15:14

[JH | Thu, 19 Aug 2004 12:41:47 +0200]

>Hmm - kan være jeg roder tingene lidt sammen.
>Har lige læst en slankebog (Montignac),
>hvor det er det glykæmiske index,
>der skal holdes øje med

Jeg var også upræcis - jeg ville have skrevet, at der blandt de kunstige
sødemidler findes nogen der også påvirker blodsukkeret. Og det er de værste
af disse som Atkins fraråder.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Erik Dan

Dato : 19-08-04 18:21

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [JH | Thu, 19 Aug 2004 12:41:47 +0200]

> Jeg var også upræcis - jeg ville have skrevet, at der blandt de kunstige
> sødemidler findes nogen der også påvirker blodsukkeret.
--------
Hvilket mærke påvirker ikke ,og som kan bruges istedet for sukker i f.eks
kaffe/the?

/ Dan

Fra : Sune Vuorela

Dato : 19-08-04 21:55

On 2004-08-19, Erik Dan <beagle@dessert.dk> wrote:
> Hvilket mærke påvirker ikke ,og som kan bruges istedet for sukker i f.eks
> kaffe/the?

Jeg bruger enten flydende sød eller perfekt strø.

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-08-04 07:52

[Erik Dan | Thu, 19 Aug 2004 19:21:14 +0200]

>Hvilket mærke påvirker ikke ,og som kan bruges istedet for sukker i f.eks
>kaffe/the?

Der findes "energifrie" sødemidler, altså sødemidler med 0 eller ganske få
kalorier. Cyklamat, Sakkarin, Acesulfam-K og Sakkarin er de mest kendte.

Jeg anbefaler noget baseret på Cyklamat og gerne med en synergisødme fra én
af de andre - f.eks. er Flydende SØD en god kombination af cyklamat og lidt
sakkarin.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : En kvinde

Dato : 17-08-04 16:38

"Helle" <helle@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> jeg er nu parat til at starte på Atkins
> Nogen gode hints? Hvad spiser man bedst til morgenmad, jeg kører hurtigt
> surt i æg og bacon? Hvad gør man for at stille den "søde tand"...???
>
> hilsen Helle

Hej Helle

I dag har jeg været på Dr. Atkins i nøjagtig 14 dage - har tabt 4,6 kg og
6,5 cm er forsvundet i livvidden.

Og aldrig har jeg lavet så god og hurtig mad til mig selv uden at lide
afsavn

Min morgenmad består ofte at en omelet, lavet af 2 æg og lidt piskefløde,
stegt i smør, drysset med mozzarella ost og skinke i strimler, og måske en
tomat til.

Gider jeg ikke stå ved komfuret, så tager jeg et par skiver skinke, samt en
skive god ost og ruller sammen til en "håndmad" - 2 "håndmadder" af denne
slags, samt noget agurk og en tomat er så dagens morgenmad.

Den søde tand har ikke været det store problem hos mig, de få gange det er
kommet over mig, har jeg spist et par stykker sukkerfri sorbitol tyggegummi
og så forsvandt trangen.
En enkelt dag fik jeg ikke min frokost, fordi jeg var ude at rende. Da jeg
nåede netto klokken 18.30 havde jeg bare HUL i maven og noget måtte ned. Jeg
kiggede mig fortvivlet rundt for at finde noget jeg kunne kaste mig over med
det samme. Men hvad gør en trængende, når der ikke står kiks, eller
chokolade på menuén. Jo, hun griber en pose flæskesvær og gnasker med stort
velbehag og god samvittighed dem i sig..... uhhhmmm. En pudsig fornemmelse,
at sidde og gumle flæskesvær når man skal tabe sig *s*

Du kan følge med i hvordan jeg håndtere Dr. Atkins og hvor langt jeg er nået
på min hjemmeside http://home20.inet.tele.dk/quinden/

Rigtig god fornøjelse (det kan ikke blive andet - glæd dig til dejlig mad
for LivsNyderer) og held og lykke med projektet!

Bedste hilsner
quinden

Fra : Helle

Dato : 17-08-04 18:06

tak for gode råd :) lidt input har det da givet mig - især konkrete
opskrifter som omelet og "håndmad" er velkomne !!!

Det sværeste synes jeg er at overbevise familien om ideen og få dem til at
acceptere at alt det de har lært gennem 30 år om at "spise brød til" og godt
med ris og pasta og flutes ikke lige er det bedste lige nu.

Men jeg prøver

Alle input modtages stadig!

Helle

Fra : Zed

Dato : 17-08-04 21:13

"En kvinde" <enkvinde@hotmail.com> wrote in message
<snip>
> Du kan følge med i hvordan jeg håndtere Dr. Atkins og hvor langt jeg er
nået
> på min hjemmeside http://home20.inet.tele.dk/quinden/

Blander mig lige lidt ...
Nu hvor du har smidt dit link, kan jeg vel også lige så godt smide mit :)

http://www.uniquem.dk/zed/slank/

- det skal dog lige siges at jeg ikke altid har vejet mig hver uge.
Man kan vist fornemme hvornår jeg ik har turdet veje mig nogen tid :)
Jeg taber mig ikke så hurtigt som andre på Atkins, men det går da fremad.
- indtager dog også medicin med Antihistaminer, hvis det har det store at
sige, samt
har da vist snydt lidt i ny og næ.

Atkins er en smuk smuk ting.

Mvh.
-Kennet - der knurrer over at han kun tabte 200 gr i sidste uge - men det
var selvforskyldt.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-08-04 21:19

[Helle | Tue, 17 Aug 2004 13:46:08 +0200]

>Nogen gode hints? Hvad spiser man bedst til morgenmad, jeg kører hurtigt
>surt i æg og bacon?

Tænker i andre baner. Jeg har f.eks. lavet en gammeldags budding som jeg
laver nogle portioner af og spiser om morgenen - eller hjemmelavet 24-timer
yoghurt

>Hvad gør man for at stille den "søde tand"...???

Finder gode sukkerfri alternativer - når du først har lært at bruge
sødemidler, er der næsten ikke længere det du ikke kan lave I en ordentlig
sukkerfri version :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Morbid Angel

Dato : 18-08-04 12:09

On Tue, 17 Aug 2004 13:46:08 +0200, "Helle" <helle@ingenmail.dk>
wrote:

> [...]
>
>Nogen gode hints? Hvad spiser man bedst til morgenmad, jeg kører hurtigt
>surt i æg og bacon? Hvad gør man for at stille den "søde tand"...???

Her er et forum med lav-kulhydrat kost der er masser af opskrifter der
også.
http://www.lowcarbfriends.com/bbs/

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-01-05 12:49

"Helle" <helle@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg er nu parat til at starte på Atkins 2 ugers kickstart og derefter på
> hans længere varende vægttab.

Hvordan gik det?

Mvh. Lisbeth