VB.NET: Kopiering af låste filer (MSSQL)
Fra : Morten Snedker

Dato : 17-08-04 11:13

xcopy har jeg ikke kunnet benytte til at tage kopi af låste filer,
såsom SQL-servers datafiler. Xcopy kan eksempelvis ikke.

Nu har jeg så hentet det lille nydelige
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm, og minsandten om ikke
det bare hapser disse filer, og laver en nydelig kopi !?

Hvad skal der til for at tilgå disse filer, på en sådan måde, at de
kan kopieres til en anden destination?

Er der nogle bestemte egenskaber i vb/vb.net, som gør at det kan lade
sig gøre?

mvh /Snedker
---
http://dbconsult.dk
Email: mortenatdbconsultdotdk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-04 11:24

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" wrote

> [...]
> http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm, og minsandten om ikke
> det bare hapser disse filer, og laver en nydelig kopi !?

Har du prøvet at bruge dine mdf/ldf ting på den nye destination fra mssql
efter at de er kopieret?
Ledende spørgsmål

- Peter

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-08-04 12:43

On Tue, 17 Aug 2004 12:24:19 +0200, "Peter Lykkegaard"
<polonline@hotmail.com> wrote:

>Har du prøvet at bruge dine mdf/ldf ting på den nye destination fra mssql
>efter at de er kopieret?
>Ledende spørgsmål

Ja, har detach'ed og slettet northwnd.mdf/ldf -> kopieret kopien
tilbage -> attached igen (fra EM)...og det virker fortrinligt...?

mvh /Snedker
---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-04 13:01

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" wrote

> Ja, har detach'ed og slettet northwnd.mdf/ldf -> kopieret kopien
> tilbage -> attached igen (fra EM)...og det virker fortrinligt...?

Dvs du har kopieret en mdf der er i brug (ikke detached) og fået den
attached igen?
Hmm, på pre 2k kunne det ikke lade sig gøre

- Peter

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-08-04 13:18

On Tue, 17 Aug 2004 14:01:24 +0200, "Peter Lykkegaard"
> [...]

>attached igen?
>Hmm, på pre 2k kunne det ikke lade sig gøre

Ja:

1.
Kopierer northwnd.mdf+ldf (m/ Stone's KopiKontrol)

2.
Slet databasen fra EM (sletter ligeledes de fysiske filer).

3.
Kopier kopien tilbage til oprindelige placering

4.
Attach databasen igen fra EM (sprøjter lige igennem Verify af både MDF
og LDF).

SQL 2000 på en Windows XP Pro. Mangler dog stadig at prøve det af på
vores Small Business Server.

Kunne dog stadig godt tænke mig at vide, hvad der skal til i
forbindelse med programmering, for at kunne gøre det...

/Snedker
---

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-08-04 13:30

"Morten Snedker dbconsultdotdk>" wrote

> Ja:

Ok, det er ikke noget jeg vil eller kan anbefale, da man højest sandsynligt
mister data hvis der er brugere på systemet
Det er godt hvis man har et crashet (test) system og skal have databasen
attachet på en ny installation

Nomalt tager man onlinebackup til filsystemet og kopierer/flytter
backupfilen videre
Restore skal så lave med databasen offline (for at undgå at der er brugere
på systemet

XFUT: dk.edb.database

- Peter

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 17-08-04 13:10

Morten Snedker skrev:
> xcopy har jeg ikke kunnet benytte til at tage kopi af låste filer,
> såsom SQL-servers datafiler. Xcopy kan eksempelvis ikke.

Har du tænkt over at der måske er nogle RET gode grunde til at man ikke bare
kan kopiere "låste" filer - f.eks. databasefiler?

Hvad er det egentlig du ønsker at opnå - en inkonstistent database?

-------
Tomas

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-08-04 13:33

On Tue, 17 Aug 2004 14:09:42 +0200, "Tomas Christiansen"
<toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote:

>Har du tænkt over at der måske er nogle RET gode grunde til at man ikke bare
>kan kopiere "låste" filer - f.eks. databasefiler?

Ja da. I dette tilfælde skal der jo helst ikke forekomme skrivning til
databasen/log'en under kopieringen, hvorved der kan forekomme...

>Hvad er det egentlig du ønsker at opnå - en inkonstistent database?

...inkonstitens (ikke at forveksle med inkontinens). Så du har
naturligvis fat i en vigtig pointe.

Men lige nu er jeg mest interesseret i, hvad der kan lade sig gøre
programmeringsmæssigt. Diverse backup-programmer kan tage backup af
låste filer (ex. Backup Exec).

Jeg forsøger at finde frem til, hvorfor programmer som ex. BackupExec
kan tage kopier af låste filer, og hvorfor jeg ikke kan - og ikke
mindst hvad der skal til, for at jeg kan.

mvh /Snedker
---

Fra : Per Olsen

Dato : 17-08-04 13:50

> [...]
> det bare hapser disse filer, og laver en nydelig kopi !?

> Hvad skal der til for at tilgå disse filer, på en sådan måde, at de

WIN32 API'et har mulighed for at åbne en fil i backup mode (kig i MSDN under
CreateFile). Denne mode bruges til at tage backup af filer. I denne mode kan
der ikke skrives til filen. Desværre har jeg ikke fundet denne mulighed i
..NET API'et.

- Per