Har ingen set 'Man on fire'?
Fra : Morten Bowman

Dato : 17-08-04 08:45

Hejsa
Har lige gugget denne glimrende film.
Stemningen og stilen er lige i øjet. En moderne, og særdeles rå, Jesus film
vil jeg kalde den.
Flotte billeder og glimrende soundtrack. Der bliver zoomet og klippet som TS
aldrig har gjort før. Og teksterne svirrer i luften.
Den gode Tony Scott kan godt når det gælder

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : Søren Andersen

Dato : 17-08-04 09:01

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
> [...]
> TS
> aldrig har gjort før. Og teksterne svirrer i luften.
> Den gode Tony Scott kan godt når det gælder

Fremragende film, og herligt med en IKKE hollywood slutning.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-08-04 12:51

On Tue, 17 Aug 2004 10:00:59 +0200, "Søren Andersen" <na@nospam.com>
wrote:

>"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
>
>Fremragende film, og herligt med en IKKE hollywood slutning.

(stadig spoiler):

Men slutningen ER jo hollywoodsk: Mor og datter bliver genforenet. Det
sker sjældent i virkeligheden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Taba

Dato : 17-08-04 13:06

> Men slutningen ER jo hollywoodsk: Mor og datter bliver genforenet. Det
> sker sjældent i virkeligheden.

Det er så rigtigt, så der er både en hollywoodsk og en ikke-hollywoodsk
slutning hvis man kan sige sådan.... Det fede IMO ville jo være hvis han
havde klistret et par kilo C4 omkring sig da han overgav sig til
kidnapperene og detonerede det når de samlede sig omkring ham

Talk about going out with a bang.....!

Men jeg synes det er forfriskende at se Denzel i en atypisk rolle. Jeg kan
ikke lige huske hvornår vi sidst har set ham som sur motherf*cker sidst...
Han overraskede mig positivt ligesom Matt Damon i Bourne filmen.

/Taba

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-08-04 14:59

On Tue, 17 Aug 2004 14:05:49 +0200, "Taba" <no@hotmail.com> wrote:

> [...]
>havde klistret et par kilo C4 omkring sig da han overgav sig til
>kidnapperene og detonerede det når de samlede sig omkring ham

Som jeg skrev andetsteds: Han skulle have puttet en bombe op i røven,
ligesom han selv gjorde på et af sine ofre. Påklistret C4 ville være
blevet fundet ved kropsvisiteringen.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Taba

Dato : 17-08-04 17:06

> Som jeg skrev andetsteds: Han skulle have puttet en bombe op i røven,
> ligesom han selv gjorde på et af sine ofre. Påklistret C4 ville være
> blevet fundet ved kropsvisiteringen.

Ja, men hvor mange kilo C4 kan man have i røven? Hans gang skulle nødig
afsløre hans planer Han kunne så have sprunget dem under
kropsvisteringen, de stod jo tæt nok på...

Og jeg synes også det var skuffende at ham der angiveligt havde en bombe i
røven døde ved at en bilbombe sprang. Truslen skulle være reel nok og en
evt. bombe skulle have sprunget i røven på ham.

/Taba

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 18-08-04 13:38

"Taba" <no@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> røven døde ved at en bilbombe sprang. Truslen skulle være reel nok og en
> evt. bombe skulle have sprunget i røven på ham.

bilbombe??? hvad snakker du om? Han eksploderede da, ikke?

Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.

Fra : Taba

Dato : 18-08-04 14:57

> bilbombe??? hvad snakker du om? Han eksploderede da, ikke?

Hvis det var manden der sprang, så synes jeg det er underligt at
eksplosionen starter inde i bilen fra førersædet af (cirka) og dørene i
begge sider af bilen ryger ud. Hvis eksplosionen kom fra ham fordi han selv
sprang i luften ville det se anderledes ud og der ville nok heller ikke være
så meget ild lige med det samme.
Ét sted jeg kan huske hvor en mand sprænger i luften og man ser "det hele"
er i Saving Private Ryan i det sidste slag i landsbyen hvor en af de første
skal antænde en "sticky bomb", men den sprænger mens han stadig holder i
den.

/Taba

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-08-04 16:55

On Wed, 18 Aug 2004 15:57:29 +0200, "Taba" <no@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skal antænde en "sticky bomb", men den sprænger mens han stadig holder i

Aha. Så er der to muligheder:

1) Filmfolkene har kvajet sig.
2) Denzel løj om at dimsen i numsen var en bombe og futtede bilen af i
stedet for. Men hvad skulle hensigten være med det? Det er vel at
foretrække at blive splittet til atomer frem for at brænde ihjel.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 18-08-04 17:55

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> [...]
> stedet for. Men hvad skulle hensigten være med det? Det er vel at
> foretrække at blive splittet til atomer frem for at brænde ihjel.

Sådan ser jeg det også. Man kan godt diskutere om eksplosionen var
realistisk. For lidt indvolde og for meget ild???
Men der var intet i filmen der sagde mig at han ikke eksploderede pga.
bomben i røven...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-08-04 16:51

Jo.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-08-04 13:07

On Tue, 17 Aug 2004 15:59:24 +0200, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Som jeg skrev andetsteds: Han skulle have puttet en bombe op i røven,
>ligesom han selv gjorde på et af sine ofre. Påklistret C4 ville være
>blevet fundet ved kropsvisiteringen.

Måske men det er ikke foreneligt med min tanke om den som en J"Jesus-film".
Denzel søger tilgivelse og dette er muligheden. Netop at der er dette lag i
filmen gør den, imo, til en bedre film end bare kedelig action.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-08-04 13:21

On Wed, 18 Aug 2004 14:07:05 +0200, Morten Bowman

>Måske men det er ikke foreneligt med min tanke om den som en J"Jesus-film".
>Denzel søger tilgivelse og dette er muligheden. Netop at der er dette lag i
>filmen gør den, imo, til en bedre film end bare kedelig action.

Action behøver så sandelig ikke at være kedeligt. Det er det i hvert
fald ikke i den film. Det eneste, der er kedeligt dér, er slutningen.
"Jesus-film"? I guder! Kan du ikke bare læne dig tilbage og nyde
underholdningen i stedet for at analyse den ihjel?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-08-04 14:50

On Wed, 18 Aug 2004 14:21:10 +0200, Niels Søndergaard
> [...]

>"Jesus-film"? I guder! Kan du ikke bare læne dig tilbage og nyde
>underholdningen i stedet for at analyse den ihjel?

aahh rolig nu. Man behøver vist ikke analysere ihjel (!?) for at komme til
den konklusion.
Jeg nød skam underholdningen, men netop fordi den ikke _kun_ er
underholdning, er den bedre end mange ancre actionfilm,

Fra : Taba

Dato : 18-08-04 15:03

> [...]
> Denzel søger tilgivelse og dette er muligheden. Netop at der er dette lag
> filmen gør den, imo, til en bedre film end bare kedelig action.

At kalde den "jesus film" er IMHO en anelse for meget Det er rigtigt nok
at han søger tilgivelse/fortryder sine tidl. handlinger og lærer at leve
livet. Han er jo ikke rigtig en frelser (kun i én henseende), men en hævner.
Så IMO ville hævneren have lavet max ravage i den t.o.m. under hans egen
død. Han ved jo at han vil dø når pigen er befriet....

/Taba

Fra : Per

Dato : 17-08-04 09:17

> [...]
TS
> aldrig har gjort før. Og teksterne svirrer i luften.
> Den gode Tony Scott kan godt når det gælder

Absolut en af de bedre film jeg har set i år. Men dog vil jeg sige at det er
lige rigeligt med de "smarte" klip i slutningen.

Fra : Christian

Dato : 17-08-04 09:16

On Tue, 17 Aug 2004 09:44:55 +0200, Morten Bowman
> [...]

>aldrig har gjort før. Og teksterne svirrer i luften.
>Den gode Tony Scott kan godt når det gælder

Tænk - jeg synes den virker som en lang musikvideo med alle de
hurtige MTV agtige klip og underlige farvevalg. Historien minder også
om en musikvideo, idet den kunne være fortalt på 4 minutter.

Spoilers below.

Den første halve time var et uendelig kedeligt forsøg på at bygge
karaktererne op, så man kan få sympati for dem senere. Men Christopher
Walkens karakter virker bare endnu mere ligegyldig, og man får mere
apati end empati for Denzels.

Dernæst kommer det uundåelige så, og der bygges op til et drama, idet
Denzel kommer på anklagebænken. Dette drama bliver dog glemt igen, så
snart han er kommet på fode. Nu følger en række totalt meningsløse
scener hvor han "opklarer" kidnapningen. Det gør han på en så
selvdestruktiv måde, at slutningen allerede her står lysende klart.
Eneste jeg ikke havde regnet ud var, at de ville lave en typisk
hollywood slutning hvor pigen alligevel ikke var død og blev
genforenet med sin kære mor.

Heldigvis er der delte meninger om denne film. Det ville da også være
for kedeligt hvis vi alle var enige.

/Christian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 17-08-04 12:50

> [...]

>aldrig har gjort før. Og teksterne svirrer i luften.
>Den gode Tony Scott kan godt når det gælder

Jeg synes også, den var glimrende - og meget, meget rå. Endnu et fedt
manus fra Brian Helgeland (bygget over en ældre film af samme navn med
Scott Glenn).

Spoiler ahead:

Jeg synes, de forpassede en oplagt slutning. Det sidste klip burde
have været et zoom-in på Denzels ur, der så viste en nedtælling - når
de nu havde gjort sig så megen umage med at præsentere den mest
ubehagelige og effektive torturmetode, jeg længe har set: Fjernstyret
bombe op i røven og fem minutter til at spytte ud.

Mvh
Niels Søndergaard