SExglæde set som naturglæde a la madglæde
Fra : Bo Warming

Dato : 17-08-04 03:23

Men kan især lide sex når pigen strutter sundt så der er håb om at et evt
barn vil få god mad.
Oprindelig lå erotisk glæde tæt op af madglæde - begge kan kaldes
naturglæde.
-----------------
Madglæde er naturglæde - incl når larver i maden!

Mellemøstens kultur og religion lægger ikke megen vægt på den skønne fri
natur, men forherliger skriftkloges kunstighed.

Når de mere sundt tænkende grækere, fx Aristoteles, gjorde oprør mod dette,
var det fordi arbejdsglæde ligger tæt op ad naturglæde, og produktionens
resultater er ægte bæredygtig trivsel.

Når man ser sin mark gro, fordi man med plov og såning har vist rettidig
omhu, er det naturglæde som er god=varigt lykkeskabende.

Anderledes er natur-snobbernes overfladiske forherligelse af udendørs-liv,
som de mener at have opdaget og har råd til på blåstemplede, opreklamerede
turist-natursteder.

Selfølgelig kan papirnusseren, der får fri fra sit kontor blive høj på
ødemarkens frihed, og det bør ikke forklejnes. Men der er grund til skepsis
overfor, hvad kan kaldes "dårlig naturglæde", som blot skyldes glæden ved,
at man ikke er underkastet medmenneskers gruppepres, når man dyrker
landskaber, planter, dyr (ofte er turisme flugt fra det
også-løgnagtigt-opreklamerede menneskelige samvær)

_Glæde ved naturens udbud og efterspørgsel logik:__

"Nature has always had more power than education.
Voltaire

" I alle ting i naturen findes et vidunder. Aristotles

" Naturen gør aldrig noget overflødigt. Aristotles

" Både naturen og kunsten er for store til at have formål!
Goethe

" "Jeg var ofte i strid med naturen, men jeg har altid til sidst måttet
bede den om forladelse Når jeg disputerer med et menneske, er jeg aldrig
rigtig sikker på, hvem af os der har ret, men når jeg disputerer med
naturen, så ved jeg på forhånd, at den har ret.Goethe

" Der findes intet, der kan forskønne naturen. Auguste Rodin

_Opreklameret naturglæde - ikke bæredygtig_

" Vi er så glade for at være ude i naturen, fordi den ikke har nogen
mening om os. Nietzsche

" Vi ser alle for meget på naturen og lever for lidt med den. Oscar
Wilde

" Anybody can be good in the country. Oscar Wilde

" Naturens tid er forbi. Den har opbrugt alle fintfølende ånders
tålmodighed med sine landskabers og sin himmels kvalmende ensformighed.
Oscar Wilde.

" Ve dem, der har prist landluftens lyksalighed og derved er
medansvarlige for synet af storbyen, der kommer kravlende ud! Jacob
Paludan

" Anybody can be good in the country. Oscar Wilde

" Natur er det, der lader sig tælle. Oswald Spengler -som her
leverer en spøjs "kulturskribentens definition på natur"

Når jeg glædes ved at se fluemaddiker i mit hakkede kød, og erfare at de
ikke smages, når de er få og små, og at det lidt hængte køds forringelse kan
stoppes ved at røre det op med ristede løg eller "instant gule ærter" eller
andet tørringsmiddel, så er det en glæde ved et videnskabeligt resultat, der
kan glæde andre.

Det ser jeg som positiv naturglæde

Nietzsche så glæde i at forstå, at naturen aldrig lægger vægt på GODT OG
ONDT, hvilket var en ny erkendelse på hans tid - og stadig er det for mange.

Selvfølgelig er **madglæde** en art naturglæde, der har at gøre med
tilfredsheden ved at kunne fylde sig med sunde næringsstoffer, der sikrer
sundhed. Velsmag udsprang af, at stenaldermandens mad ikke rummede gift
eller

*alt for mange ufordøjelige dele*.

--
Bo Warming