Databasetilslutning
Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 16-08-04 22:28

Jeg vil gerne udfra min formular trække nogle data af forskelig art fra en
Access-database.
Er dette muligt? Og i såfald; hvordan?
Har I nogle gode links til tutorials og eksempler? - Er ret så nybegynder i
VB, men har dog nogen erfaring i VBScript.

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : MFO

Dato : 17-08-04 07:28

Jonas Schmeltz Aaberg wrote:

> [...]
> Har I nogle gode links til tutorials og eksempler? - Er ret så
> nybegynder i VB, men har dog nogen erfaring i VBScript.

Hej!
Du kan jo bruge Application Wizard og lade den bygge noget op omkring
din Access database. Så har du et et eksempel!
Ellers kan du låne en bog på det lokale bibliotek med flere eksempler.
Jeg kan anbefale denne:
Beginning Visual Basic 6 database programming / John Connell. -
Birmingham : Wrox Press, 1998. - xvii, 861 sider : ill.

--
Michael

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 17-08-04 09:37

> [...]
> Beginning Visual Basic 6 database programming / John Connell. -
> Birmingham : Wrox Press, 1998. - xvii, 861 sider : ill.

Mange tak - jeg kigger!

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : "> Allan

Dato : 17-08-04 10:47

> Jeg vil gerne udfra min formular trække nogle data af forskelig art fra en
> Access-database.
> Er dette muligt? Og i såfald; hvordan?

eksempel:

1. Først så opretter du en Fil-DSN - via din ODBC (start - indstillinger -
kontrolpanel - administration)

2. så opretter et recordset, der skal bruges til at holde data i dit
program - når de er hevet ud fra databasen.
(her skal du lige tilføje ADODB som reference i dit project...
Project/References/ - i mit tilfælde tilføjede jeg MS ActiveX Data Objects
2.7 Library)

Global wkRs As New ADODB.Recordset

2. Åbn så databasen - her skal du bruge en ADODB connection - så lav lige en
global variabel mere:

Global LocalDb As New ADODB.Connection
LocalDb.Open "FILEDSN=c:\MitProgram\MitProgram.dsn" 'åbner databasen

3. Så er du klar til at hive data ud fra databasen og ned i dit recordset
(wkRs). Det gør du sådan her:

Set wkRs = LocalDb.Execute("select * from MinHeltEgenTabel")

4. nu kan du så rulle igennem dit recordset på følgende måde:
Do While (Not wkRs.EOF) 'Så længe der er data i wkRs
listbox1.additem(wkRs.Fields("Fornavn")) '- opret en listbox på din
form (her kaldes den listbox1)
wkRs.MoveNext 'Hop til næste række
i recordsættet
Loop

Håber det gav lidt at arbejde videre med...

Mvh
Allan Rasmussen